Blender 3D je editor pro počítačovou grafiku. Je kompletně free a má velmi příjemné uživatelské prostředí. Celý vývoj programu je financován z Blender Foundation, do níž je přispíváno dobrovolně od grafiků po celém světě. Jde o open source software.
Vlastní interface je vykreslován pomocí knihovny OpenGL. Do poslední dostupné verze 2.76 jsou zabudovány rendrovací enginy: Blender Render, Cycles Render, Blender Game. Dnes se používá zejména Cycles Render (pro vizualizace) a Blender Game (modely do her). Blender 3D je podporován těmito operačními systémy: GNU/Linux, Mac OS X, Windows, Solaris, FreeBSD, IRIX, SkyOS a MorphOS
Pro běžné používání se doporučuje následující složení počítače: Minimum: 2GHz Dual Core, 2GB RAM, grafická karta (stačí čip Intel HD), display 1280×768 pixelů+16 bitové barvy, myš se 2 tlačítky (s touchpadem si nevystačíte) Doporučeno: Quad Core, 8GB Ram, OpenGL karta s 1 GB Video RAM (CUDA nebo OpenCL pro GPU renderování), display 1920×1200 pixelů+24 bitové barvy, myš se 3 tlačítky Rendery obrázků lze vyexportovat v těchto formátech: PNG, JPEG, jpeg 2000 BMP, Iris, Targa, Targa Raw, Cineon, DPX, TIFF, OpenEXR, OpenEXR MultiLayer, Radiance HDR Rendery videa v těchto: AVI JPEG, AVI Raw, Frame Server, H.264, MPEG, Ogg Theora, Xvid
Modelovat základní objekty můžete pomocí několika málo ovládacích prvků. Při otevření nového souboru se vám uprostřed zobrazí krychle. Tu můžete buď odstranit pomocí klávesové zkratky „X“(funguje i Delete) a přidat jiný objekt z karty Add (nebo pomocí zkratky „Shift+A“). Do Edit modu přepnete na dolní liště (klávesová zkratka „Tab“). Zmáčknutím „A“ odoznačíte všechny verts (vrcholy). Klepnutím pravým tlačítkem na bod jej označíte (případně stisknutím „B“ označíte verts pomocí obdélníku, nebo stisknutím „C“ označíte verts kruhově). Máme označeno a chceme vytvořit další vrstvu. Na panelu Tools (zapnete stisknutím „T“) stiskneme Extrude (zkratka „E“). Budeme potřebovat ještě funkci pro zvětšování a zmenšování Scale (zkratka „S“). Když vytvarujeme objekt do finálního stavu, můžeme použít modifikátor. Nejčastěji budete potřebovat Subdivision surface. Tento modifikátor rozdělí každou stěnu na 4 a zaoblí povrch. Nyní máme hotovo. Už jen zbývá zvolit (panel T) zda má mít model Smooth shading či Flat shading.
Nyní už zbývá jen si stáhnout nejnovější verzi a začít modelovat.