Významnou vedlejší roli anděla Gabriela ztvárnil Keanu Reeves, který má mezi hollywoodskými herci reputaci slávou-nezkaženého dobráka, a internetová populace si ho ráda bere do memů. Smutný Keanu na lavičce je asi nejznámější fotka z jeho předlouhého života.
Keanu už si kdysi zahrál Ďáblova advokáta, později spasitele lidstva uvězněného v Matrixu, následně i lovce démonů Constantina… a nyní tedy ke svým spirituálním rolím přidává i strážného anděla.

Keanu má malá křídla a malou odpovědnost, © Aziz Ansari
Úvod do děje
Anděl Gabriel není nějak extra užitečný, patří spíš mezi nižší vrstvu ve své profesi. Jeho hlavní a jediná činnost je, že poklepe na rameno řidičům, kteří koukají při jízdě na mobil, těsně před tím, než by způsobili nehodu. Při této činnosti pozoruje spoustu lidských osudů a zaujme ho Arj (čteno [arž], původně indické jméno).

Gabriela nikdo nevidí, když zachraňuje řidiče…, © Aziz Ansari
Arj totiž patří v Los Angeles mezi chudší vrstvu obyvatelstva. Ochotně se snaží dělat všechno správně, přesto nemá stabilní zaměstnání. Funguje jako námezní síla, kterou úkolují bohatší lidé přes mobilní aplikace – přivez nákup, vystůj frontu, ukliď garáž… a tímto způsobem si vydělá na jídlo a na benzín, ale ne na bydlení… takže spí v autě. Pracuje i jako skladník, a když ho milá kolegyně láká k založení odborů, aby si zaměstnanci společně mohli vyjednat lepší finanční podmínky, nevěří, že to má smysl.

Arj a jeho kolegyně Elena, © Aziz Ansari
Jednoho dne Arj plní úkol pro Jeffa, pohodového miliardáře, který naznačí, že by potřeboval osobního asistenta. Že by se na něj konečně usmálo štěstí? Pár dní to tak vypadá, Jeff je fajn šéf, Arj se dokonce zabydlí v levném motelu a za své drobné úspory pozve na večeři kolegyni… ale pak udělá malou chybu, kvůli které ho Jeff okamžitě propustí.

Miliardář Jeff ve svém honosném sídle, © Aziz Ansari
Vrací se tedy ke svému původnímu režimu, ale v aplikacích mu mezitím kleslo hodnocení, navíc čím dál častěji potkává i robotická vozítka, která postupně nahrazují levnou pracovní sílu. Pak mu kvůli nezaplaceným pokutám odtáhnou auto… a najednou nemá vůbec nic.

Gabriel pozoruje město, © Aziz Ansari
V ten moment se do děje vloží Gabriel. Rozhodne se před Arjem zviditelnit a zjevit mu jeho budoucnost, aby mu ukázal, že život má smysl. Nešikovně ale vybere spíš nedůstojné a nešťastné okamžiky, takže vlastně Arjovi potvrdí marnost všeho snažení.

Arj vedle Gabriela znepokojeně pozoruje budoucnost, © Aziz Ansari
Jak jinak tedy přesvědčit chudáka, kterému se lepí smůla na paty, že se nemá tak špatně? V naivní andělské hlavičce se zrodí nápad! Ukáže Arjovi, jak trpký je ve skutečnosti život miliardáře Jeffa. Prohodí jejich životní role. Arj je jediný, kdo ví, co se stalo… a Gabriel jen čeká, kdy ho tato výměna omrzí (aby změnu mohl vrátit zpátky). Ukazuje se, že nejspíš nikdy. Protože Jeffův život je skutečně ve všech ohledech příjemnější než život bezdomovce. Jaké překvapení!

Arj velkolepě slaví narozeniny, © Aziz Ansari
Gabriel následně vrátí Jeffovi paměť, aby Arje motivoval alespoň pocitem viny, že jinému nevinnému člověkovi ukradl život. Ovšem Arj se jen tak zviklat nenechá, chce alespoň o pár dní návrat ke svému beznadějnému životu odložit. Navíc Jeff má také nějakou svoji hrdost a rozhodne se i v této pozměněné skutečnosti zbohatnout znovu díky své vlastní píli a svému know-how. Gabriel je za své pochybení přeměněn na člověka a protože nemá, kam by šel, živoří společně s Jeffem…
Solidně rozehraný úvod příběhu, že? Zde bych vám měl slíbit, že se v kině dozvíte, jak to celé dopadne a jaké tvůrci filmu přinesli ponaučení. Já byl v této fázi příběhu poměrně vyděšený tím, jaké sousto si scénárista Aziz Ansari (zároveň i představitel role Arje) vzal. Nedokázal jsem si totiž představit žádný rozumný konec. Bude si Arj přát návrat ke svému původnímu životu? Pokud ano a i Jeff zapomene na celý tento Gabrielův pokus, čím bude Arjův osud odkloněn?
Hodnocení
- Film udržel celou dobu moji pozornost. Nenudil mě. Děj odsýpal.
- Téma filmu mi přijde důležité. Otázky, do jaké míry jsou naše úspěchy zasloužené, jak často jsou nějakým způsobem zděděné a/nebo jakou roli hraje náhoda, by si měl pokládat každý.
- Smutný Gabriel seděl v jedné scéně na lavičce.
- Aziz Ansari i Seth Rogen byli oba fajn v obou rolích chudáka i miliardáře.
- Keanu Reeves mi bohužel nepřipadal vtipný. Snažil se působit víc jako exot, ale jeho hlášky vyznívaly většinou příliš vážně, i když měly spíš pobavit.
- Zbytek filmu také nebyl zrovna k popukání, neoznačoval bych ho jako komedii. Tragikomické situace hlavního hrdiny mi připadaly spíš tragické než komické.
- Kouzlo záměny lidí strážným andělem nemělo moc jasně vysvětlená pravidla, zároveň však Gabriel strávil až moc času vysvětlováním (kdo ho kdy vidí, co (ne)může kdy udělat atd.).
- Celé vyznění filmu bylo takové… podivně rozbité.
Padouchem v tomto příběhu není ani Jeff, ani Arj, ani Gabriel, ale hlavně propastná ekonomická nerovnost. Film se nebojí velice názorně ukázat, že je propastná a že víceméně nemá řešení. Přirovnal bych ho k formuli, která se sebejistě řítí do železobetonové zdi… a divák napjatě pozoruje, jak řidič přidává plyn…
Mohla by mít vůbec komedie špatný konec? Chtěl by ji někdo produkovat a poslat do kin?
V závěru sice děj sklouzne k nějakému střípku klišovitých ponaučení, ale přijde mi naprosto očividné, že se tím vlastně vůbec nic nevyřešilo. Dokonce ani nevěřím, že si scénárista myslí, že situaci vyřešil, protože by musel být stejně naivní jako anděl Gabriel.
Já bych na místě anděla Arjovi doporučil přestěhovat se tam, kde nůžky mezi bohatými a chudými ještě nejsou tak moc rozevřené. Proč chce živořit v Kalifornii? Neměl by se třeba líp v Brně?
Závěr
Boží úlet selhává v rovinách, ve kterých na to není filmový divák zvyklý. Bavilo mě přemýšlet o tom, co je na něm vlastně špatně. Dílo jako celek hodnotím 58 %.
Nejsem filmař, jsem jen prostý programátor. Ale kdybych já měl psát podobný příběh, buď bych vyházel pokusy o humor a soustředil se pouze na společensko-ekonomický komentář (i s rizikem, že to skončí smutně), nebo bych naopak mnohem víc přitlačil na komediální složku… a buď bych neobsazoval Keanu Reevese, nebo bych od něj chtěl trochu excelentnější komediální projev.
Scénář se mohl hned v úvodu poměrně pohodlně vydat směrem, kdy by kritizoval práce zařizované skrz mobilní aplikace. Protože Gabriel určitě musí hlídat i tyhle (ne)zaměstnance, kterým chodí přes mobil různé notifikace a pokyny z deseti různých aplikací najednou. Jeff by mohl být šéfem firmy, která takovou aplikaci vyrábí… a z toho by měla jít vyšmoulovat podobná zápletka, která by třeba i měla nějaké řešení.
Aziz Ansari si bohužel troufl na mohutnější nešvar než na rušivé mobilní telefony a nachystal divákům nevšedně depresivní zklamání.

Smutný Keanu je asi lepší než veselý Keanu…, © Ron Asadorian

Více takových!
