Minulý týden přišla do nástěnky „Jakou máte náladu“ sedmnáctiletá slečna Natylda a pochlubila se, cituji:
Ahoj mám super náladu nedávno jsem měla narozeniny a dostala jsem od mamky nový mixér protože ráda vařím, tak abych si mohla na intru vařit i sama myslím že ho kupovala tady www.mall.cz/mixery takovej černej hned na tý první stránce zatím jsem si dělala jedno smoothie a bylo moc dobrý a co rádi dostáváte vy k narozkám??
To smoothie je určitě úplně mňamózně uvařené, ale hlavně, že se všichni dozví, kde si můžou ten černý mixér koupit. Samozřejmě je normální, když mamka koupí dárek k narozeninám, tak dceři rovnou i popíše, kde přesně ho koupila, při čemž dcera si to místo mlhavě zapamatuje a přijde se o něj podělit s uživateli Alíka, kde si i kvůli tomu zřídí účet. To je všechno úplně normální, ne?
Astroturfing je důmyslnější forma spamu, tedy nevyžádané reklamy. Schovává se obvykle mezi běžným diskutováním, tváří se jako komentář spokojeného zákazníka a doufá, že mu někdo uvěří a nechá se zlákat nenápadnou obchodní nabídkou.
Slizké marketingové příšery, jako je (pravděpodobně dospělá) Natylda, nejspíš lžou profesionálně a neštítí se zjevně lhát ani omladině na Alíkovi. Většinou však nejsou schopné bezchybně zapadnout do prostředí. Spoléhají na vaši nepozornost a důvěřivost.
Jak poznat astroturfing?
Pokud vidíte jen tak mimochodem prohozený příspěvek, který zmiňuje konkrétní firmu nebo značku výrobku, zbystřete. Zamyslete se nad tím, jestli ten, kdo jej napsal, nemohl mít jiné úmysly, než jaké na první pohled naznačuje.
Typickými rysy astroturfingu jsou:
- Nadbytečný odkaz na konkrétní firmu nebo výrobek.
- Zdánlivě přirozený příběh, který k odkazu směřuje. Nestačí napsat „Támhle prodávají skvělé mixéry!“, to by každého trklo, že je to reklama. Ale když jsou v tom narozeniny a mamka, dokonce i vaření... to už je čtenář jinak naladěn.
- Zdánlivá nepřesnost, občas až trochu nesmyslná. Přispěvatelka se tváří jako úplně normální holka, která má jen mlhavé tušení, jaký z černých mixérů vlastně dostala.
- Navedení od zkušenějšího, může to být rodič, příbuzný, kamarád, časopis. Astroturfař se snaží vytvořit dojem, že si výrobek sám nevybral, ale byl mu někým doporučen a dobře to dopadlo, a proto sám šíří toto skvělé doporučení dál.
- Nenucený projev. Úplně nejvíc nenucený, jak může být! Někdy skoro až křečovitě pohodový.
- Dobrá nálada! Všechno je skvělé a úžasné! Úplně jako ten mixér!
- Povzbuzení reakcí od ostatních, zpravidla nějakou osobní otázkou, která je tazatelce ve skutečnosti zcela ukradená, ale potřebuje vyrobit přirozené křoví okolo své reklamy. Občas se může stát, že na podobné povzbuzení zareaguje o pár měsíců později jiný spam.
- Profil bez ověřitelné minulosti. Natylda si zřídila účet těsně před tím, než se pochlubila mixérem. Jen kvůli své údajné super náladě...
Pozor, ne každý astroturfař používá všechny tyto triky. Zrovna tak ne každý, kdo používá tyto triky, provádí astroturfing. Platí staré známé „důvěřuj, ale prověřuj“.
Pokud budete mít na Alíkovi podezření na čerstvě vloženou skrytou reklamu, nahlaste ji prosím co nejdříve správcům, jde o porušení pravidla 7.c. Alík sice nabízí firmám komerční spolupráci, ale domluvené reklamy jsou vždy poctivě označené.
Někdo může namítat, že reklamy jsou na internetu všudypřítomné, takže je zbytečné a možná i nežádoucí se nad tímto blíž pozastavovat. Ale tohle je něco jiného – když vám někdo úmyslně a cíleně lže a zkouší vás zmanipulovat (k čemukoliv!), pečlivě maskuje, že má jiné zájmy, tak to přeci není jen reklama. Je to obyčejný podvod.
Astroturfing je protizákonný, ale mizerně se prokazuje. Jednak internet sám o sobě poskytuje jistou míru anonymity, jednak astroturfařem velebená firma může tvrdit, že se svým podezřele spokojeným vychvalovatelem nemá vůbec nic společného, nebo že šlo o výjimečné pochybení příliš horlivého zaměstnance najaté reklamní agentury. Jakákoliv z těchto obhajob může být i pravdivá.
Kde se vzal pojem astroturfing?
Toto exoticky znějící slovo vymyslel jistý americký senátor uprostřed osmdesátých let. Zhruba v podobné době vznikal v internetovém prostředí i známější pojem spam, který ale označuje širší množinu nevyžádaných zpráv. Stejně jako je Spam ve Velké Británii populární značka lančmítů, je AstroTurf v USA populární značkou umělých trávníků pro sportovní hřiště. Doslova by tedy astroturfing šel přeložit jako umělé trávníkaření.
U nás by se dalo v obchodním nářečí říct, že když je nějaká značka výrobku mezi lidmi doopravdy přirozeně oblíbená, pěstuje si tím svoje přirozené podhoubí. Z něj potom dál roste její úspěch, podobně jako ze skutečného podhoubí v zemi roste plodnice houby. V angličtině ale mají toto přirovnání jinak, místo podhoubí hovoří američtí obchodníci o trávníku. Protikladem k přirozenému trávníku je logicky umělý trávník (AstroTurf), stejně jako je smyšlená oblíbenost protikladem k přirozené oblíbenosti.
Kdybychom hledali vhodný český překlad pro astroturfing, musel by někdo vyrábět umělé podhoubí. Nebo možná by stačily umělé houby...? Matně si vzpomínám, že mi nedávno jeden známý nějaké dobré umělé houby doporučoval. Myslím že možná tady www.mall.cz/houbicky-hadry takový ty pórovitý molitanový na mytí nádobí z jedné umělé houby jsem si po použití udělal smoothie a bylo moc dobrý!!