V následujících hodinách se rozhoduje, kdo postoupí do finálového klání ankety o nejoblíbenějšího učitele. Zatímco při regionálních kolech ankety mnohé svým vystoupením – obhajobou učitele - ovlivňovali přímo žáci, kteří učitele nominovali, tentokrát bojuje každý kantor sám za sebe.
Role předsedy poroty se již tradičně ujal MUDr. Jan Cimický. Učitelům přichystal test psychologické odolnosti. Pak jeden po druhém vstupují semifinalisté do sousední třídy, pardon, Malého zrcadlového sálu na ministerstvu školství. Tam už sedí porota, v které mají místo nejen partneři ankety, ale také dva z držitelů titulu z minulých let. Za domácí úkol si měli semifinalisté připravit pětiminutovou prezentaci na téma Moje cesta k Amosovi. Někteří ji měli pěkně trnitou.
Zdá se, že pět minut je neuvěřitelně krátká doba na to, co všechno by o sobě a hlavně o „svých“ dětech chtěli učitelé sdělit. Vypomáhají si proto nejrůznějšími pomůckami a převleky. Domnívala jsem se, že profesora chemie z pražské průmyslovky v Křemencově ulici, a také držitele loňského titulu – Ivana Sedláka, těžko někdo překoná. Připravil loni totiž velmi efektní chemické pokusy, které předváděl nejen porotě, ale i ostatním kolegům. Jenže překvapení se konalo i tentokrát!
Dveře zrcadlového sálu se otvírají a před porotu vstupuje muž v bílé košili s kravatou, čepicí a v kabátě. Na provázku za sebou táhne loďku. Ne jen tak obyčejnou. Je to křižník Aurora. Pan učitel Jiří Honomichl učí na 2. ZŠ v Aši dějepis a snaží se dětem doby minulé přiblížit netradičním způsobem. Není divu, že o něm žáci v přihlášce napsali: „Je podle nás multičlověk, vyloženě renesanční typ... Popsat příhodu s panem učitelem je velice těžké. Vlastně ne popsat, spíš ji vybrat. Každý žák či kantor, který již absolvoval výlet s panem učitelem, má v zásobě alespoň jednu…“
Zatímco jedni stíhají v pěti minutách sehrát dramatické scénky ze svého života, jiní mají připravenou prezentaci formou filmu či pohádkového příběhu. Po krátkém představení má porota možnost položit pár otázek. Zvlášť u těch, kteří mluví tišším hlasem zajímá porotce způsob, jakým dovedou uklidnit neposlušné žáky. Odpovědi jsou někdy velmi překvapivé. Jedna paní učitelka prý – aby si nemusela namáhat hlasivky zvyšováním hlasu – prostě na své žáky zakoulí očima. A oni dobře vědí, že je zle.
Nezávidím porotě rozhodování. Na každém z kantorů je vidět, že ho baví práce, kterou dělá a že se svým svěřencům věnuje nejen v době od prvního do posledního zvonění. Přesto musí porotci vybrat jen šest postupujících.
Kdo tedy postoupil do finále 15. ročníku ankety Zlatý Ámos?
-
Jaroslav Cvrček, Gymnázium Thomase Manna
-
Praha 8 Martina Čiklová, ZŠ Ostrčilova, Ostrava
-
Jiří Honomichl, 2. ZŠ, Aš
-
Ivana Konrádová, ZŠ Školní, Chomutov
-
Emílie Kostrbová, Gymnázium Bučovice
-
Zdeněk Lauschmann, Arcibiskupské gymnázium, Praha 2
Při vyhlášení výsledků semifinále převzali účastníci z rukou ministra školství Ondřeje Lišky pamětní list. Organizátoři ankety seznámili přítomné novináře s novými „královskými korunami“ pro Zlatého Ámose a Ámose sympaťáka, které jsou sponzorským darem dvou firem z Jablonce nad Nisou.
Další informace najdete na stránkách ankety www.zlatyamos.cz.