Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Dobrý učitel ví, že není neomylný

    vydáno  •  Škola a poznání · Čtenáři píší Alíkoviny · Učení
    Reaguji na článek Učitel má vždycky pravdu. Nebo ne? a docela mě překvapilo, že je ještě něco takového možné. V rodině máme dvě učitelky a obě musí navštěvovat školení a neustále si zjišťovat nové informace, aby své žáky učily opravdu to, co je v dané chvíli považováno za správné.

    Semifinále ankety Zlatý Ámos, MŠMT, 3. března 2010, © Radkaa

    Překvapuje mě, že může učit někdo, kdo je tak konzervativní, že ani na důkazy nezareaguje tak, jak by měl - prostě aby uznal chybu (a nemusí být ani jeho - třeba jen chybu v učebnici).

    Učitelé, kteří umí přiznat svoji chybu, jsou často mnohem oblíbenější a žáci k nim mají mnohem větší respekt, protože v nich vidí člověka a ne stroj. U nás na základní škole vždy fungovalo, že když žák někde našel chybu, tak se chyba (nebo nepřesná informace) opravila, případně si daný žák mohl udělat na další hodinu referát o daném tématu a obeznámit tak nejen žáky, ale i učitele, s novými poznatky. Toto funguje i na střední škole - nikdy jsem se nesetkala s tím, že by do nás někdo tlačil informace, které jsou zastaralé a už dávno nejsou považovány za správné.

    Na základní i na střední škole nás naopak vždy podporovali v tom, abychom se dívali kolem sebe a zajímali se o to, co se děje. Například v zeměpise si na hodinu musel každý žák zjistit nějaké tři "aktuality" (třeba z politiky, vesmíru, vědy a techniky,...) a každou hodinu byli minimálně tři žáci vyvoláni, aby svou "aktualitu" přednesli před třídou, případně k tomu donesli i nějaký materiál - a dostali za to i známku. Poté jsme vždy měli možnost na to reagovat, zeptat se na bližší informace nebo o tom rozpoutat debatu.

    Proto mi přijde velice zvláštní, že může učit člověk, který se o okolní svět nezajímá a nerespektuje nové poznatky. To se ale potom nikdo nemůže divit, že děti mají problém se dostat na střední školu, že se musí zavádět nějaké srovnávací testy a že generálka státních maturit dopadla tak, jak dopadla. A je taky velmi zajímavé, že například studenti z naší školy neměli na generálce státních maturit ani s vyšší formou zkoušky nějaký větší problém - naši učitelé se vždy zajímají o to, jaké jsou nové poznatky, vždy se můžeme na něco zeptat a vždy můžeme učiteli opravit chybu.

    Bez lidského přístupu bude velmi těžké žáky motivovat - mě by taky nebavilo se učit, kdybych věděla, že se učím věci, které už dávno nejsou pravdou. Myslím si, že učitel nemá vždy pravdu, ale to neříká nic o tom, jestli je to dobrý učitel. Opravdu dobrý učitel ví, že není neomylný, a dává příklad žákům, které učí. Malý človíček by se měl naučit přiznat vlastní chybu, ale to není možné, pokud toho není schopna i taková autorita, jako je učitel.

    Autorka:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (30)

    Příspěvek z 24. dubna 2011 v 15:14.
    SlimShelley v něm napsal:

    Reakce na lilinka885:

    A to je setěr 21212121212121214

    Příspěvek z 25. března 2011 v 19:21.
    nabba v něm napsala:

    je pravdivej

    třeba jsme se dověděli, že lomený výraz (zlomek s písmenem ve jmenovateli) má HOSPODU261111

    Příspěvek z 23. března 2011 v 16:49.
    _CnOckoUt-- v něm napsal:

    =)

    Moc pěknej článek..;)

    444
    1

    25