Překvapuje mě, že může učit někdo, kdo je tak konzervativní, že ani na důkazy nezareaguje tak, jak by měl - prostě aby uznal chybu (a nemusí být ani jeho - třeba jen chybu v učebnici).
Učitelé, kteří umí přiznat svoji chybu, jsou často mnohem oblíbenější a žáci k nim mají mnohem větší respekt, protože v nich vidí člověka a ne stroj. U nás na základní škole vždy fungovalo, že když žák někde našel chybu, tak se chyba (nebo nepřesná informace) opravila, případně si daný žák mohl udělat na další hodinu referát o daném tématu a obeznámit tak nejen žáky, ale i učitele, s novými poznatky. Toto funguje i na střední škole - nikdy jsem se nesetkala s tím, že by do nás někdo tlačil informace, které jsou zastaralé a už dávno nejsou považovány za správné.
Na základní i na střední škole nás naopak vždy podporovali v tom, abychom se dívali kolem sebe a zajímali se o to, co se děje. Například v zeměpise si na hodinu musel každý žák zjistit nějaké tři "aktuality" (třeba z politiky, vesmíru, vědy a techniky,...) a každou hodinu byli minimálně tři žáci vyvoláni, aby svou "aktualitu" přednesli před třídou, případně k tomu donesli i nějaký materiál - a dostali za to i známku. Poté jsme vždy měli možnost na to reagovat, zeptat se na bližší informace nebo o tom rozpoutat debatu.
Proto mi přijde velice zvláštní, že může učit člověk, který se o okolní svět nezajímá a nerespektuje nové poznatky. To se ale potom nikdo nemůže divit, že děti mají problém se dostat na střední školu, že se musí zavádět nějaké srovnávací testy a že generálka státních maturit dopadla tak, jak dopadla. A je taky velmi zajímavé, že například studenti z naší školy neměli na generálce státních maturit ani s vyšší formou zkoušky nějaký větší problém - naši učitelé se vždy zajímají o to, jaké jsou nové poznatky, vždy se můžeme na něco zeptat a vždy můžeme učiteli opravit chybu.
Bez lidského přístupu bude velmi těžké žáky motivovat - mě by taky nebavilo se učit, kdybych věděla, že se učím věci, které už dávno nejsou pravdou. Myslím si, že učitel nemá vždy pravdu, ale to neříká nic o tom, jestli je to dobrý učitel. Opravdu dobrý učitel ví, že není neomylný, a dává příklad žákům, které učí. Malý človíček by se měl naučit přiznat vlastní chybu, ale to není možné, pokud toho není schopna i taková autorita, jako je učitel.