Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Fotografie v praxi - 1. díl

    vydáno  •  Škola a poznání · Kultura · Fotografie
    Význam ostrosti Ostrost je předpokladem pro realistické znázornění motivu. Prostor před a za objektem, který fotografujeme, se nazývá hloubka ostrosti. Na hloubku ostrosti má vliv clona. Čím větší je clonové číslo, tím větší je hloubka ostrosti a naopak (viz obrázky).

    Dalším činitelem, který ovlivňuje ostrost, je pohyb. Pohyb fotografované osoby, zvířete nebo auta může způsobit rozmazání, pokud jsme zvolili příliš dlouhou dobu expozice. Osvědčilo se pravidlo, že expozice by měla být obrácenou hodnotou ohniskové vzdálenosti. U objektivu 250mm by měl být čas minimálně 1/250 sekundy.

    Čím blíže je fotograf k motivu, který fotografuje, tím větší je nebezpečí rozmazání – v tomto případě musíme použít kratší dobu expozice.

    Neostrost vznikne, když fotograf při stisknutí spouště nedrží fotoaparát klidně a během expozice ho strhne. Držíme-li fotoaparát klidně a pevně, opřeme se nebo použijeme stativ, tak se můžeme rozmazání vyhnout.

    Kdo pochopí tyto souvislosti, může používat ostrost a neostrost cíleně.

    Kompozice

    K vytvoření pěkného snímku potřebujeme nejen výbornou ostrost a správnou expozici, ale také dobrou kompozici. Pro dosažení zajímavé expozice mám následující doporučení:
    • Neumisťujte fotografovaný předmět doprostřed fotografie – vysuňte ho ze středu.
    • Horizont nedávejte do středu fotografie – rozdělte si fotografii na třetiny (jedna třetina les či louka a dvě třetiny obloha nebo obráceně).
    • Prostorová hloubka je výrazná, když si najdete předmět v popředí – strom, kámen.
    • Krajinné snímky v poledním světle jsou ploché, dlouhé večerní stíny zdůrazňují strukturu a hloubku krajiny.
    • Obloha hraje podstatnou roli – malé bílé mráčky jsou zajímavější než nekonečně modrá obloha.
    • Bouřkové mraky dodávají snímkům dramatičnosti.
    • U snímků osob v krajině by obzor neměl probíhat hlavami modelů.
    • Příliš mnoho věcí v pozadí působí rušivě.
    • U portrétů v krajině i v místnosti je důležitý úhel, ze kterého model fotografujeme – zespoda vypadá nos větší a nohy delší, shora se zplošťuje obličej.
    • Ať se vám lidé pokaždé nedívají do fotoaparátu.
    • Barvy na obrázku musí působit harmonicky – čím méně barev, tím lépe.
    • V architektuře nefoťte jen celé budovy, ale vybírejte si i detaily – schodiště, strukturu zdi.
    • Využijte perspektivy – změňte úhel pohledu. Můžete vylézt na zídku nebo sednout do kolen.
    • Experimentujte se světlem.
    • Co nejvíce využívejte denní světlo
      • Venku.
      • V místnosti:
            Portrét před oknem: využití přímého světla – portrétovaný se musí postavit čelem k oknu a vy s fotoaparátem mezi něj a okno, aby mu šlo světlo do obličeje.
            Pokud se objekt postaví před okno a vy až za portétovaného, budete ho mít v protisvětle a vznikne vám tak silueta, nebo budete muset použít blesk.

    Další zajímavé články:

    Autor:

    Tento článek byl zařazený ke zveřejnění bývalým vedením Alíka, jeho úroveň tedy nemusí odpovídat současným redakčním standardům.

    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (0)

    O tomto článku zatím nikdo nediskutuje. Buď první!