Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Gamebook

    Každý z nás miluje čtení knih a každý z nás si občas přeje, aby za hlavní postavu mohl rozhodnout jinak a lépe. I hrdinové v knize někdy udělají chybu, i když vám je zřejmé, kdo je vrahem nebo proč jít radši doleva než doprava. I přesto, že se to zdá nemožné, vám gamebook tuto možnost dává.

    Autorské čtení poezie od nezávislého opavského nakladatelství Perplex. Na obrázku čte Jan Kunze ze své knihy Dekadent dezert., © Archiv projektu Rychlebská jurta

    A o co se jedná? Je to skřížení RPG (hra, kde hrajete za danou postavu) a normální četbou knihy. Jedním z několika rozdílů je to, že k proplutí dobrodrusžtvím, které vás tu čeká, budete potřebovat i tužku, gumu, papír a dvě kostky. Po poučení, jak se v knize vyznat, vás čeká úvod do příběhu, kde zjistít, kdo jste, co se stalo a co bude vaším úkolem.

    Pomocí dvou kostek si určíte vaši Staminu, Umění boje a Štěstí. Jsou to tři základní veličiny, se kterými budete počítat - pokud pomineme mince ve vašem vaku. Vždycky se hodí mít co největší číslo, a tak doufejte, že budete mít při hodu kostkou štěstí.

    Kniha se čte a hraje snadným způsobem, i když se tváří velmi složitě. Pokaždé jste uvedeneni do děje, autor vám napíše kde jste, co vidíte a jaké máte šance. Pan vám dá na výběr z několika možností a vy se podle nich zařídíte.

    Např: stojíš před vysokou budovou s rozpadajícími se okny. Vypadá poměrně strašidelně, ovšem to konec uličky také. Plýživě se ztrácí v temnotě večera. Co uděláš? Pokud se vydáš do strašidelného domu, jdi na 58, pokud chceš prozkoumat konec uličky, otoč na 224. Jakmile se rozhodneš, co uděláš, zalistuješ v knize, abys našel článek s daným číslem. Čísla stránek tu totiž vůbec nenalezneš, vše se točí kolem očíslovaných odstavců, které tě provázejí příběhem. Často jsou od sebe opravdu vzdálené, aby čtenáři znemožnili podvádět a číst si dopředu.

    I přesto, že rozhodnout se je někdy zapeklité a těžké, autoři nám příběh ztěžují ještě i spoustou léček a nepřátel, na které v knize můžeme narazit. Pokud se tak stane, čeká nás perných několik minut házení kostkou, abychom zjistili, kdo zvítězil a kolik života nám ubral. Tyto pasáže jsou často zdlouhavé, za to však poctivé. Probíhají jako opravdový souboj.

    Už díky těmto pasážím je gamebook ideální pro procvičení rychlé matematiky a paměti, protože ruce často nestačí na zapisování hodnot do sešitu, házení kostkami a počítání. I přesto, že se zdá, že je gamebook jako kniha použitelný pouze jednou, stačí abyste nechali příběh nějakou chvíli uležet a můžete se na něj vrhnout znovu. Umožňuje vám to dělat jiná rozhodnutí a můžete se tak dostat do částí, které jste před tím nečetli a neprocházeli.

    Musím říct, že já sama četla Půlnočního lupiče nebo Město zlodějů asi čtyřikrát a stále se dokáži nachytat. Co se týče vazby, je poměrně malá, menší než sešit A5, je vázaná v měkké vazbě a není ani příliš tlustá. Obvykle je počet odstavců v knize 300 nebo 400 a to není moc.

    Autory knihy, které bych vám srdečně doporučila, jsou Jackson a Livinsgtone. Tito dva spisovatelé mají nehynoucí fantazii a pokud narazíte knihou psanou v jejich spolupráci, máte se věru na co těšit. Jedním takovým gamebookem jsou Dýky temnoty. Za zmínku samozřejmě stojí i výše zmíněné Město zlodějů a Půlnoční lupič, dále doporučuji Ostrov ještěřího krále nebo Ostrov vyhnanců.

    Autor:

    Tento článek byl zařazený ke zveřejnění bývalým vedením Alíka, jeho úroveň tedy nemusí odpovídat současným redakčním standardům.

    » přejít do diskuze

    Diskuze k článku  (1)

    Příspěvek z 6. prosince 2014 v 18:18.
    Titulu-12 v něm napsala:

    Hezky

    Vypadá to dobře