Představím vám nejdřív ty, kteří nám propůjčovali a propůjčují své hlasy. Je pravidlem, že mě a taťuldu mluví vždy jeden herec, stejně tak jako Máničku a bábinku.
Vraťme se na začátek - do 20. let 20. století, kdy jsme spolu s taťudou přišli na svět. Tehdy byl naším prvním "tátou" profesor Josef Skupa. Nejdřív hrál s taťuldou a když jsem se v roce 1926 narodil, propůjčil svůj hlas i mně.
Zpočátku jsme hráli jako amatéři v plzeňském Loutkovém divadle českých feriálních osad. V roce 1930 se ale pan profesor rozhodl, že založí divadlo vlastní a tak vzniklo Divadlo Spejbla a Hurvínka. Pan profesor Skupa pro nás i psal a byl scénografem.
Josef Skupa a Josef Spejbl jdou na procházku
Anna Kreuzmannová s první Máničkou
V roce 1930 na scénu poprvé vstupuje Mánička s pejskem Žerykem. Máničku tehdy mluvila Anna Kreuzmannová.
Žeryčka štěkal Gustav Nosek, který byl zároveň řezbářem a Žeryčka na přání profesora Skupy vyřezal. Stvořil však nejen Žeryčka, ale i mě a podílel se spolu s Jiřím Trnkou a Josefem Skupou na první podobě Máničky.
Gustav Nosek
Po Gustavu Noskovi štěkal Žeryčka Miroslav Černý a v současnosti má jeho projev na starosti tiskový mluvčí divadla Miroslav Polák.
Pan profesor Skupa si vychoval svého nástupce a tím byl Miloš Kirschner. Stal se naším adoptivním tátou a mluvil nás plných 44 let, dokonce o 13 let déle na Josef Skupa.
Miloš Kirschner pro nás také psal hry a dialogy, byl ředitelem divadla a spolu jsme také začali hrát v cizích jazycích. Máničku měla v té době na starosti její druhá interpretka paní Božena Weleková.
Roku 1966 spojila svůj život s Máničkou Helena Štáchová a v roce 1971, kdy se nám narodila bábinka, začala mluvit i ji. HelenaŠtáchová je také ředitelkou divadla Spejbla a Hurvínka, autorkou a režisérkou našich her, ale i příběhů vydávaných na CD a vycházejících knižně, jejím hlasem promlouvá kromě Máničky a bábinky také Lisa ze seriálu Simpsonovi.
V roce 1974 pak do divadla přichází a poprvé s námi hraje náš současný interpret Martin Klásek. Od roku 1982 spolu hrajeme pravidelně a roku 1996 se stává naším třetím tátou. Také Martin pro nás píše hry, knížky a režíruje.
Steně jako mluviči jsou v loutkovém divadle důležití i vodiči. Mým vodičem je Michal Barták, taťuldovým Richard Maška a René Hájek.
Máničku "nosí na rukou" Míša Horňáková a Květa Plachetková, bábince dopřává rázný krok René Hájek a Alena Macháčková.
S Žeryčkem sem - tam rejdí Josef Ešpandr a Miroslav Polák. Aby bylo jasno, loutku vodí vždy jeden loutkoherec ze zmíněné dvojice. V divadle jsou však i další znamenití vodiči, kteří nám marionetám – tedy loutkám na nitích – dopřávají pohyb.
Kdo je kdo v souboru Divadla S + H (začínáme zleva nahoře: Richard Maška, Michal Barták, Matěj Kopecký, Roman Faber Stára, Petr Myška, Vladimír Novák, Ondra Lážnovský, René Hájek.
Prostřední řada opět zleva – Alexander Jannack, Tomáš Slepánek, Miroslav Polák, Květa Plachetková, Míša Horňáková, Marie Šimsová, Borek Jandl, Vlado Kirschner, Miki Kirschner, Martin Klásek, Denisa Kirschnerová, Helena Štáchová, Alena Macháčková)
Miloš Kirschner: Jaké to je vodit marionetuChcete-li si udělat představu o tom, jakou námahu musí vodič marionety vynaložit během představení, sežeňte si dvoukilogramové závaží, uvažte ho na provázek, mírně se předkloňte a zkuste to závaží půl hodiny držet těsně nad zemí. Aby byl dojem úplný, přimyslete si, že taková marioneta visí přibližně na šesti, osmi i více nitích, s nimiž je třeba zacházet tak jemně a přesně, aby divák přijímal oživení "mrtvé hmoty" nikoliv jako zázrak, ale jako samozřejmost. |
Milá děťulata, už mě volají na scénu.
Takže pádím zkoušet a budu se těšit na další setkání nad naším rodinným albem s fotografiemi.
Mějte se moc fajn a ať vás ve škole a doma moc nezlobí!