Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Jak Anička zjistila, k čemu jsou školní projekty

    vydáno  •  škola

    V současném školním systému se občas setkáváme s tím, že učitelé zadávají žákům domácí projekty. Musí to být vždycky pro žáky i učitele strašná otrava, nebo jde tady k těmto projektům přistupovat jinak?

    U projektů můžeme být kreativní a jejich tvoření si zpříjemnit., © edinaldo_maciel

    Byla jednou jedna Anička a ta chodila do školy. Přesněji do 6. B. Byla to velmi nadaná dívka, která měla ráda zvířata (obzvláště lenochody) a ve škole měla nejraději předmět, který se nazýval přírodopis.

    Byl zrovna únor a podle školního vzdělávacího programu, jak také občas mu učitelé říkají zkratkou „eš-vé-pé“, tak měla naše 6. B brát v přírodopise lenochody. Když se to Anička dozvěděla na minulé hodině přírodopisu, byla celá nadšená a těšila se na další hodinu přírodopisu.

    Hodina přírodopisu

    Následující hodina začala téměř jako každá jiná, ale něco bylo jinak. Učitelka se probrala docházkou a když mělo dojít na další aktivity v hodině, začala zadáním týdenního projektu o lenochodech, což Aničku samozřejmě zaujalo. Hned začala nad ním přemýšlet. Jelikož si ale Anička trochu nevěřila a nebyla si jistá, zda zvládne zpracovat projekt tak, aby se líbil všem ostatním, tak ji napadlo, že se zkusí zeptat spolužáků, jak projekt zpracují oni. A odpovědí se jí dostalo dost.

    Opisování z internetu je dnes už celkem zastaralé. Některé školy se kvůli tomu vyhrazují proti umělé inteligenci.

    Jeden ze spolužáků jí pověděl, že svůj projekt údajně celý opíše z internetu, protože to prý ušetří nejvíce času, druhý spolužák jí řekl, že mu to udělá jeho kamarádka, která umí napodobovat styl písma svých spolužáků a dokonce i svých rodičů a třetí spolužák jí odpověděl, že se na projekt vykašle, jelikož jedna pětka mu průměr tolik nezkazí.

    Co na to Anička?

    Anička byla z tipů svých spolužáků trochu zmatená. Pár projektů už sice na prvním stupni dělala, ale to bylo s úplně jinou paní učitelkou a na úplně jiné úrovni. Cítila, že na druhém stupni se to možná dělá jinak. Měla být zkusit dát na své spolužáky? Zkusit většinu textu přepsat z internetu? Nebo si ten projekt nechat udělat někým jiným? Nebo se na to úplně vykašlat? To by byla přece ale škoda, ne?

    Doma se Anička snažila nad těmito otázkami přemýšlet. Dokázala usoudit, že tady budou nejspíš lepší řešení než ta, která jí navrhovali spolužáci. Třeba to zkusit vypracovat poctivě a věřit si, že to dopadne dobře. Přece to bylo i na její oblíbené téma, tak proč by se do toho nemohla vrhnout, když je to vlastně zábava, ne? A tak se do toho dala. Vzala si pastelky nejrůznějších barev, čtvrtku krásně nadepsala a dala se do psaní.

    Ačkoliv se to nezdá, tak i přepis cizího textu vlastními slovy z internetového zdroje je tak trochu jako když se vlk nají, ale koza zůstane celá. Nikdo to nepozná, ale šidíte trochu sami sebe, protože se sami nedozvíte nic moc navíc.

    Jelikož o lenochodech už něco sama věděla, podívala se na internet, aby jen doplnila detaily, o kterých třeba ještě nevěděla, čímž se zároveň naučila něco nového. A nebojte, Anička to udělala poctivě a neopisovala a když už opisovala, text řádně ozdrojovala. Ještě dokreslila obrázky a měla po dvou hodinách hotovo. Se svou prací byla náramně spokojená a nakonec usoudila, že to zase tak náročné nebylo. Navíc se dozvěděla i třeba to, že lenochodi mají zadní končetiny vždy kratší. Zkrátka co je zábava, to nám potom jde nejlépe.

    Autor:
    » přejít do diskuze

    Diskuze k článku  (4)

    Příspěvek z 21. února 2023 v 18:29.
    lékařský v něm napsal:

    VHanka: Je mi líto, že sis prošla takovým odstrašujícím příkladem. :-(
    Realita je taková, že ačkoliv vlastní projekt na zadané téma může být zajímavou výukovou metodou, tak pořád je to výuková metoda, která musí být aplikována správně. Měli byste získat nějakou vnitřní motivaci k tomu ten projekt udělat, chtít se něco dozvědět, být kreativní. Mělo by to mít nějaký smysl.

    NikiTkd3: A tohle je naopak přístup, kde se výuka formou projektů daří. :-)
    Týmová spolupráce je skvělý způsob, jak rozvíjet komunikační dovednosti s ostatními. Je to věc, která se v životě objevuje a velmi často s lidmi, které předem neznáte (ale tím neříkám, že dělat týmové projekty s kamarády není taky přínosné).

    Příspěvek z 9. února 2023 v 18:16.
    klariss v něm napsala:

    Také ve škole děláme spoustu projektů. Zrovna včera jsme dostali zadání na projekt z občanské výchovy ok. Jinak fajn článek

    Příspěvek z 9. února 2023 v 16:41.
    NikiTkd3 v něm napsala:

    My děláme ve škole projekty (z různých předmětů) vlastně neustále, vždy nám paní učitelka zadá několik témat a my se rozlosujeme do skupin a rozdělíme si témata. Vždy mě to baví i když občas je nějaké téma opravdu nic moc;-D Dobré je, že nás to učí spolupracovat v týmu s někým, koho zrovna v lásce moc nemáme a taky o něčem co nás ze začátku zrovna moc nezajímáok Vždy mě baví zjišťovat si informace, dávat to dohromady ale i prezentovat před třídou. Párkrát se nám to povedlo tak, že jsme daný projekt prezentovali i v jiných třídách:->