Alíkovina

Jak cestovat vlakem (1. díl)

vydáno  •  Volný čas venku
Tak se blíží prázdniny a někteří z vás se možná po dlouhé době zase svezou vlakem. Ti, kteří vlakem dojíždějí do školy po trati, kterou důvěrně znají, se třeba zase dostanou někam, kde to neznají. Myslíte si, že cestování vlakem je jednoduché a nemůže vás ničím překvapit? Kdoví, ale přesto možná nebude na škodu, když si přečtete následující řádky. Aktualizováno 9. 4. 2007

vlak, České dráhy, nádraží, © Michal Klíma

Při cestování vlakem je zapotřebí věnovat pozornost několika zájmovým oblastem, a to je jízdní řád, tarif a bezpečnostní hlediska.

Jízdní řád

Jestliže bydlíte v Praze a jedete tramvají, tak prostě dojdete na zastávku a čekáte, ono něco pojede. U vlaku to tak jednoduché není, někde jezdí vlaky i docela zřídka, a zejména když jedete dál, může být spojení docela složité. Proto je zapotřebí si spojení najít v jízdním řádu. Základem je knižní jízdní řád. V něm kromě spojení jsou uvedeny v úvodní části i další pokyny pro cestování vlakem. Naučit se hledat v jízdním řádu není jednoduché, ale není to ani složité. Je zapotřebí si u nalezených vlaků dát pozor na poznámky. Když se například v sobotu vracíte z výletu, není vám nic platné si najít vlak s poznámkou „jede v pracovní den a v neděli“.

Taky je zapotřebí dávat pozor na aktuálnost jízdního řádu. Jízdní řád vychází asi tak jednou za rok a třikrát ročně k němu vycházejí tzv. změny formou přelepek. Těch někdy bývá docela dost. Třeba zrovna v současné době když si vyhledáte spojení v jízdním řádu, kde není na skoro každé straně několik přelepek, tak se může docela dobře stát, že Vámi nalezený vlak nepojede nebo že už odjel.

Pro ty, kteří vlakový jízdní řád nemají nebo v něm neumějí moc hledat, existují další pomůcky. Například elektronický jízdní řád. Na internetu si můžete najít spojení na adrese http://www.vlak.cz, těch adres je víc, které vedou na stejnou stránku. Pokud chcete písemnou formu a nemáte knižní JŘ, nebo v knižním JŘ nemáte nalepené změny, můžete si tabulky jízdního řádu pro jednotlivé tratě najít na této adrese a potom si je vytisknout a brát si je s sebou na cestu.

Někdy se však stává, že jízdní řád není zcela dodržen. Na některých tratích jsou výluky a vlaky jsou nějakou dobu nahrazeny autobusy, někdy se vlaky zpozdí z jiných důvodů. Dříve se o takových nepravidelnostech člověk dověděl teprve na nádraží. Dnes nám internet umožňuje se aspoň v některých případech o takových věcech dovědět již doma. Na internetu lze například najít přehled plánovaných výluk na aktuální týden, kde můžete zjistit, zda zrovna na vaší trati nebude výluka, která bývá spojena se zpožděním a častým přestupováním, a zda by nebylo lepší hledat jinou trasu.

A zcela aktuálně lze také najít údaj o aktuálním zpoždění dálkových vlaků, zejména tedy rychlíků a spěšných vlaků. Jestliže vám má přijet vlakem návštěva z druhého konce republiky a pořád nejede, pomocí této služby zjistíte, zda vlak nemá zpoždění. Celkový přehled o zpoždění vlaků můžete rovněž zjistit na aplikaci Babitron.

Tarif

Bývaly časy, kdy člověk prostě přišel na nádraží a koupil si lístek. Takový postup dnes může být zbytečně drahý. Existuje spousta různých slev a jezdit za základní jízdné je většinou zbytečné vyhazování peněz.

Především tedy, když vám je méně než 15 let, máte nárok na „poloviční“ (dětské) jízdné. Jestliže vám však je více než 10 let (a méně než 15), musíte tento nárok prokázat průkazkou s fotografií a datem narození. Stačí například průkazka MHD, ČSAD nebo podobná, pokud nemáte žádnou, průkazku vám vystaví na nádraží, musíte mít fotku a rodný list. Tuto průkazku si nezapomínejte. Obzvlášť jestli vám je 14 a vypadáte na 16, tak byste taky mohli zcela zbytečně platit jako dospělí.

Jestliže cestujete častěji, pak by se vám eventuelně mohla hodit In-Karta Zákazník, neoficiálně zvaná též Karta Zajíc (to proto, že po nějaké době jejího prodávání byly několikrát měněny podmínky jejího použití, takže se ukázalo, že jde o „zajíce v pytli“). Například jízdné na vzdálenost 30 km s In-Kartou (Zajícem) stojí 28 Kč, pro děti 14 Kč, stejná cesta bez „Zajíce“ stojí 40 Kč, pro děti 20 Kč. Pozor, nevýhodou In-Karty je, že platí 3 roky a stojí 600 Kč, ale když náhodou České dráhy ve spolupráci s Krajským úřadem po půl roce rozhodnou zrušit provoz na trati, po které jezdíte, zbytek peněz vám nikdo nevrátí.

Když někam jedete a stejný nebo následující den se vracíte, pak je lepší si koupit zpáteční jízdenku, která je levnější než cesta zvlášť tam a zvlášť zpátky a nepotřebujete na ni In-Kartu. Například na již zmíněnou vzdálenost 30 km stojí zpáteční jízdenka 53 Kč, pro děti 27 Kč. Když vás jede víc, aspoň dva, můžete použít slevu pro skupiny. Tu můžete použít i pro cestu jedním směrem, nemusí tedy být zpáteční. Při použití této slevy platí skupina dvou až 30 cestujících bez ohledu na věk za první dva cestující zákaznické jízdné a za třetího až třicátého cestujícího se platí poloviční zákaznické jízdné. A je to bez ohledu na věk, takže nemusíte mít žádnou průkazku o věku. Takže například na již zmíněnou cestu na 30 km se za první dva cestující platí 28 Kč a za každého dalšího 14 Kč. Při cestě například deseti lidí na 30 km tedy zaplatí 2 x 28 + 8 x 14 Kč, tedy 168 Kč, tedy 16,80 Kč na osobu.

Pro rodinné a skupinové výlety o víkendu je velice výhodná víkendová síťová jízdenka SONE+. Tato jízdenka platí pro maximálně 5 osob, z toho maximálně 2 nad 15 let, její levnější verze za 160 korun platí jen v osobních a spěšných vlacích, dražší za 360 Kč i v rychlících a expresech. Platí ale jen jeden den, v sobotu nebo v neděli, neplatí o jiných svátcích.

Podrobnější přehled o možnostech využití slev můžete najít na internetu, tento text je členěný podle věkových skupin a část textu týkající se přímo dětského jízdného je na této adrese. V textu se píše i o využití dalších slev, například kilometrické banky, traťových a síťových jízdenek, Junior pasu a podobně. Je tam i odkaz na plné znění tarifu.

To bylo něco o tom, jak si najít vlakové spojení a kolik za něj platit. A protože je zapotřebí nejen včas a levně odjet, ale i živí a pokud možno zdraví se vrátit, povíme si příště něco o bezpečnosti provozu v souvislosti s vlakem.

Další zajímavé články:

Autor: