Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Jak psát upoutávky?

    vydáno  •  Alíkoviny

    Tenhle malý odstaveček textu může být někdy strašně těžké vymyslet. Titulek není problém, článkový obrázek většinou také ne, ale co ta upoutávka? Kéž by existovaly nějaké rady, jak ji napsat tak, abychom se vyvarovali běžných chyb...

    Někdy je fajn si napsat na papír klíčová slova, která článek vystihují. Třeba vás ideální upoutávka u toho napadne!, © Pexels

    Upoutávky jsou neoddělitelnou částí každého článku. Tvoří společně s titulkem a článkovým obrázkem jakousi vizitku celého článku, podle které se každý čtenář rozhodne, jestli ho článek zajímat bude nebo ne. Správná kombinace může vzbudit zájem ve více čtenářích, ale stejně tak špatná kombinace jej může nechat vymizet.

    Obvykle není těžké sehnat správný obrázek a vymyslet zajímavý titulek, ovšem pravý kámen úrazu na scénu přichází, když se má psát upoutávka. Někteří z vás si při vkládání článku mohou říkat: „A k čemu sakra je tohle políčko?“

    Hlasovat mohou pouze přihlášení.

    Víte si rady, když máte psát upoutávku?

    Co je to upoutávka?

    Pokud si čtenář úspěšně přečte titulek článku a zároveň ho neodradí článková fotka, přichází na scénu upoutávka. Krátký jakoby „úvod článku“, který v několika větách osvětlí problematiku, které se má článek věnovat.

    O svém článku můžete přemýšlet jako o produktu, který chcete prodat. Stejně jako u reklam musíte vymyslet chytlavé reklamní sdělení, které stručně popíše prodávaný produkt, u upoutávek vymýšlíte to samé. Jen byste se samozřejmě měli vyhnout klamavým upoutávkám, protože to by vám snížilo důvěryhodnost a lidem v diskuzi pod článkem by se to příliš nelíbilo. :-)

    Tip:

    Pište upoutávku až potom, co máte svůj článek dopsaný. Ve chvíli, kdy začínáte psát, ještě nemůžete tušit, jestli se něco při psaní nezmění nebo nezjistíte, že vlastně chcete psát o něčem jiném.

    Encyklopedická předimenzovanost

    Upoutávka by neměla obsahovat pokročilé informace, které článek vysvětluje později, nebo dokonce vysvětlovat jeden z konceptů, kterému se článek věnuje. Hlavními znaky upoutávky je jednoznačnost, stručnost a rychlé uvedení do tématu článku. Článek o historické události nebude mít přeplněnou upoutávku s letopočty a receptový článek nebude do ní vypisovat podrobný seznam ingrediencí.

    V ojedinělých případech je možné nějaký zajímavý fakt do upoutávky zahrnout, nicméně by měl být opravdu zajímavý a správně použitý, protože jinak hrozí, že se článek stane nezajímavým.

    Máte rádi banány?

    Spousta upoutávek začíná podobnou větou. Můžete napsat „Máte rádi“ a doplnit k tomu cokoliv: pejsky, chemii, banány, letadla, dorty, Velkou čínskou zeď, endoplazmatické retikulum… no, možná jen skoro cokoliv. :-)

    Říká se, že začít je nejtěžší, proto tento jednoduchý začátek upoutávky dokáže vytvořit skvělý odrazový můstek, od kterého už není těžké vymyslet něco dalšího.

    Obvykle se pokračuje ve stylu „pokud ano, pak je tento článek pro vás“, což je mírně neoriginální, nebo se pokládají ještě další otázky:

    Máte rádi banány? Věděli jste, že se nejvíce banánů sklidí v Indii? Přečtěte si 10 ohromujících faktů o banánech.

    Uvedený příklad upoutávky je hodně energetický. Nejspíš už jste na něj někdy narazili, když jste si četli bulvár nebo něco tomu podobného. Hodně rychle nasbírá pozornost za málo muziky, i když těch 10 ohromujících faktů být ohromující nemusí.

    Malým problémem s takovým začátkem může být to, že pokud si vyberete téma, kde si na otázku „Máte rádi něco“ může čtenář říct „ne“, i kdyby ho téma mohlo zaujmout, tak zbytečně přijdete o takové čtenáře, kteří třeba ani neví, že je to téma zajímá. Je to zkrátka takový kompromis mezi jednoduchou upoutávkovou frází a její efektivitou.

    Pokud se podíváte na dnešní velké veřejné zpravodajské weby, uvidíte, že v jejich podání je mnohem více vyzdvihovaný titulek článku. Krátký textík připomínající upoutávku je tam také, ale v kontextu energetických titulků se mu připisuje nižší význam. Zkrátka se tu sází všechny karty zejména na titulek. Občas i za cenu toho, že se vypustí nějaký kontext a vyzdvihne se jedna (třeba i kontroverzní) věta.

    A to se dozvíte v tomto článku…

    Dobře, řekněme, že máme tělo a začátek upoutávky, ale jak ji můžeme zakončit? Samozřejmě záleží na tom, co zatím máme, ale většinou to vyjde tak, že autory napadne dát na konec „A to se dozvíte v tomto článku“.

    Je to pěkné a čisté zakončení upoutávky ale bohužel neoriginální. Pokud budeme dávat do upoutávek tu stejnou vatu, čtenáři budou upoutávky přeskakovat a jakákoliv šance na zaujmutí čtenáře zmizí.

    Zároveň tímto říkáme čtenáři něco, co už určitě ví. Kdo by vůbec řekl, že se v tomto článku něco dozvím. :-)

    Nadbytečným formulacím bychom se měli v upoutávkách vyhnout, protože pokud existují lepší formulace, které bychom mohli využít, pak bychom je měli rozhodně do té upoutávky napsat.

    Otázky do diskuze

    Jaké máte zkušenosti s psaním upoutávek? Co to pro vás znamená, když máte psát upoutávku? Které techniky třeba používate nebo čemu se případně ještě vyvarovat? Napište do diskuze. ;-)

    Autor:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (0)

    O tomto článku zatím nikdo nediskutuje. Buď první!