Alíkovina

Jak uklízet sníh ze silnic?

vydáno  •  Škola a poznání
Už jste někdy uvázli na silnici ve sněhových závějích, nebo už jste marně čekali na autobus, který nemohl přijet po zaváté silnici? Jedna z prvních vět, kterou člověk v takové situaci slyší nebo dokonce řekne, je, že „silničáři zase zaspali“. Jenže to nemusí být vždy pravda. Naopak, mnohdy právě silničáři toho tu noc mnoho nenaspali a neprůjezdná silnice je způsobena jinými okolnostmi.

Odklízení sněhu na Brněnsku - Roman Krejčí odklízí sníh v Jinačovicích na Brněnsku., © Monika Tomáškova

Silničáři se zabývají správou a údržbou silnic po celý rok. Ale právě v zimě, když hodně padá sníh, mají hodně práce, aby zajistili, aby aspoň část silnic byla aspoň částečně sjízdná. Ale ne vždy se jim to podaří.

Jednou z příčin, proč silničáři nemohou uklidit sníh na některých silnicích, je to, že se tam vůbec nedostanou, protože silnici ucpal kamión na letních pneumatikách, který tam uvázl. A když nezabere hned celou šířku vozovky, tak se brzy najde další kamión, který se pokusí kolem něj projet a uvízne hned vedle. No a to se potom silničáři za takto zablokované místo nedostanou a silnice zůstane neprůjezdná. Tedy ono se to časem nějak zprůjezdní, ale zabere to dost času, během kterého by se mohly uklidit spousty jiných silničních úseků.

Další důvod je v tom, že někdy se úklid stovek kilometrů silnic v každém okrese prostě nedá stihnout. Při počtu silničářů a jejich techniky a při počtu kilometrů silnic a rychlosti těch vozidel prostě existuje doba, za kterou mohou projet všechny udržované silnice, a tu dobu už nejde víc zkrátit. A při opravdu silném sněžení nebo na horách při pořádné vánici se může silnice beznadějně zasypat i za kratší dobu než jedna hodina. Bylo by možné nakoupit víc techniky a přijmout víc zaměstnanců, aby mohli projíždět všude všechno každých 10 minut, jenže to by se muselo vydržovat celý rok a to by stálo moc peněz, které by se možná víc hodily jinde, například na školství nebo zdravotnictví.

Za současného stavu když třeba v noci začne sněžit, tak silničáři nejenže nespí, ale někdy jsou přivoláni do práce i ti, kteří by jinak mohli mít volno. A taková noční jízda s mnohatunovým sněhovým pluhem není žádná legrace. Jeli jste někdy na kole či autem v noci v husté mlze? Já jo. Stačí několik desítek minut upřeně zírat do té bílé stěny, která se tvoří před reflektorem, a je to docela na zblbnutí.

A takový silničář musí celou noc zírat do padajícího a zvířeného sněhu, mnohdy hustšího než mlha, a ještě dávat pozor, aby nesjel ze silnice, jejíž okraje jsou ve sněhových závějích někdy špatně viditelné. A ve dne se zase musí modlit, aby někoho nepřejel, protože ve zvířeném sněhu je velice špatně vidět před sebe, a chodec nebo lyžař v silnici lemované dvoumetrovými sněhovými mantinely mnohdy jen stěží může uhnout. Zejména když ty mantinely mají přesně takovou šířku jako ten sněhový pluh, kterým byly vytvořeny.

Takový silničář, kterého večer zavolají do práce, když začne sněžit, a pak celou noc jezdí po horských silnicích s očima upřenýma do bílé tmy ozářené reflektorem, a ráno jde spát utahaný jako kůň, se pak po probdělé noci dozví, že silničáři zaspali.

Až příště uvíznete na zasněžené silnici, tak dřív, než prohlásíte, že silničáři zaspali, zkuste posoudit, zda skutečně zaspali, zda za to mohou opravdu oni, a zda byste tuto zajímavou práci nechtěli v budoucnu taky dělat.

Další zajímavé články:

Autor: