Alíkovina

Jarní koupání na Mácháči

vydáno  •  Cestování

Už jste se někdy koupali v přírodě v květnu? Voda v té době sice ještě není moc teplá, ale to není nic proti ničemu, i v chladnější vodě se dá parádně plavat a dovádět.

Mácháč, © majdula2000

Na začátek by možná stálo za to napsat, co je to vlastně Mácháč. Mácháč je Máchovo jezero, tedy jmenuje se jezero, ale ve skutečnosti je to rybník. Nachází se v Libereckém kraji a je to osmý největší rybník v České republice. Založen byl již ve 14. století Karlem IV. Můžete ho znát třeba z časopisu Čtyřlístek (ve kterém se mu říká Blaťák) nebo z lyricko-epické skladby Máj od Karla Hynka Máchy, jejíž děj se odehrává právě v okolí tohoto místa.

A teď už k samotnému koupání. Za tímto účelem se na Mácháč jezdí (překvapivě) hlavně v létě. Nejčastěji o letních prázdninách, případně ke konci června, pokud už je teplo. Jsou tam dvě takové největší pláže – jedna z nich se nachází v Doksech (pro milovníky Čtyřlístku v Třeskoprskách) a druhá ve Starých Splavech, kde je přímo na břehu jezera i aquapark. Kromě těchto dvou pláží se tam ale dá koupat i na spoustě dalších míst, třeba na Klůčku, což je taková menší pláž a zároveň autokemp, nebo v podstatě kdekoliv, kde se vám zachce (pokud si odněkud z lesa vlezete do vody, tak ani to nikomu vadit nebude).;-)

Já osobně to mám úplně nejraději v aquaparku ve Splavech. Je tam spousta atrakcí, třeba tobogány nebo takové nafukovací překážky na vodě. Na nich se opravdu vyřádí malí i velcí, je tam skvělá zábava. Musíte různě lézt, šplhat, skákat, houpat se a tak, ale má to drobný háček – všechno to tam úplně šíleně klouže!;-D Krom toho tam je také půjčovna šlapadel, dětské hřiště a přímo na pláži dělají výbornou pizzu.

My jsme se na Mácháč s Pralinkou2 (www.alik.cz/u/pralinka2) vypravili letos už dvakrát. Poprvé to bylo 22. května a pak znovu 29. května. Já jsem na Pralinku čekala u nás na nádraží a odtud jsme společně vyrazili do Doks. Tam jsme přešli po mostě přes koleje, odkud je mimochodem pěkný výhled na nádraží a také na nedaleký hrad Bezděz (v příbězích Čtyřlístku Bezzub).

Bezděz, © Pralinka2

Pak už stačilo jen chvilku jít lesíkem po takové asfaltce a ocitli jsme se přímo na pláži Máchova jezera. Samozřejmě tam bylo vidět, že sezóna ještě nezačala. Vypadalo to tam docela pustě, nikdo se nekoupal a po pláži jen sem tam prošlo pár lidí, co si vyrazili ven. Nicméně pokud tam vyrazíte někdy o prázdninách, tak něco takového určitě nečekejte, to tam bývá vyloženě narváno.

Pláž na Mácháči, © majdula2000

Co se počasí týče, tak prvně to bylo celkem nic moc, bylo asi 12 °C, voda měla 14 °C, do toho bylo zataženo a chvílemi i trochu pršelo, ale nám to nevadilo a stejně jsme se šli koupat. Podruhé už to bylo lepší, teplota vzduchu byla nějakých 15 °C, voda už měla dokonce 17 °C a občas na nás i vykukovalo sluníčko, takže paráda.

Mimochodem – vzhledem k tomu větříku byly v obou případech docela pěkné vlny, takže to bylo trošku jako na moři.:->

Podruhé tam byly na pláži dokonce i labutě s malinkými mláďátky, což bylo úplně roztomilé, takže jsme si to samozřejmě fotili a natáčeli.:-3

Labutě s mláďátky, © majdula2000

Labuťátka („Ošklivá káčátka“), © Pralinka2

Po koupání už byl nejvyšší čas na to, abychom se vydali zpátky na nádraží. Mimochodem – na nádraží tam nebyl snad jediný holub, takže úplná tragédie, ale na mostě byli alespoň mravenci, spousta mravenců, takže přeci jen měl Pralinka co fotit...:-D

Pralinka a mravenci, © majdula2000

Mravenci, © Pralinka2

Dále to asi všichni důvěrně známe – ČD = čekáš dlouho, takže klasické zpoždění, ale kdo si počká, ten se dočká, že ano? Nakonec jsme se dočkali i my a vyrazili jsme zpátky, jak říká Pralinka, do Pípy. Tam jsme se jednou už loučili a podruhé jsme spolu jeli až do Děčína, abychom si mohli déle povídat.

Nádraží s vlakem, © majdula2000

Bylo to moc fajn a už se těším na další výlet na Mácháč. A co vy, byli už jste tam někdy? Pokud ano, tak můžete napsat do diskuze, jak se vám tam líbilo.

Tady jsou nějaká videa z břehu Mácháče. Kromě labutí s mláďátky na nich můžete vidět, jaké byly vlny:

A tady je jedno video, které vzniklo na nádraží, když jsme čekali na vlak:

Související Alíkovina:

Autorka:
» přejít do diskuse

Diskuse k článku  (11)

Příspěvek z 15. června v 9:58.
marbo1212 v něm napsala:

Moc pěkný článek $>

Příspěvek z 15. června v 8:14.
lékařský v něm napsal:

Ne, nekoupal :D Nebyl čas O:-)
Jojo, je tam hezky :-3

Příspěvek z 14. června v 7:12.
AdriankaRůže v něm napsala:

Ten článek je prostě super(8:°)