Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Když fandové her vytvářejí fanhry

    vydáno  •  Počítače a mobily

    Opravdu dobrá hra nemá jen spoustu módů vytvořených svými nadšenci, ale někdy vznikne i nová fan-hra.V dnešní době se tak kromě oficiálního proudu kupovaných her stále více rojí i méně vyheldávané, ale stejně tak zajímavé fan-hry, vytvářené amatéry i profíky.

    Unity logo, © Unity Technologies

    Tuto zvláštní expanzi herního průmyslu vyvolal vznik heních enginů, který vytváření nových her usnadnil. Dnes se tedy mohou vytváření her věnovat i lidé, kteří třeba nemají schopnost a trpělivost napsat vše v počítačovém jazyce a všechno počítači vysvětlovat, co je a jak s tím má nakládat. Enginy přicházejí s editorem, který umožňuje hru vytvářet, ty nejsnazší hry téměř bez nutnosti znát počítačový jazyk, a co je z programovacích jazyků pro ně třeba, se najde na internetu a snadno naučí. Jen ty návody jsou k tomu stále potřeba, protože to sami prostě nevymyslíte, hlavně pokud jste začátečníci.

    Herní enginy s editorem nejsou úplně nové, asi nejstarší, co znám, se jmenuje GameMaker. Slouží, nebo alespoň tehdy sloužil k vytváření 2D her v relativně jednoduchém editoru, který jsem tehdy nedokázala pochopit, a tak jsem žádnou hru nevytvořila.
    Vznikly v něm ale hry série STAR ŠPEK, které jsou už dle názvu od českých tvůrců.

    Dnes asi nejznámější a nejpoužívanější je Unity, game engine a editor pro 2D i 3D hry s možností kombinace obojího. Unity vytvořila velká firma a lze ho použít i pro hry, které pak jejich tvůrce chce prodávat. Když mu hra vydělá velké jmění (konkrétní částku nevím, ale má jít o docela vysoké číslo), tak až tehdy musí tvůrcům Unity zaplatit. Nutno uznat, že jde o velice dobrou nabídku za profi software.
    Popsat škálu her vytvářených na Unity asi ani nejde, je tam snad všechno, od těch nejbizarnějších až po ty nejvíce profi.
    Z těch opravdu známých na Unity běží například hry Hearthstone, Hitman GO, Angry birds 2, Ori and the Blind Forest, The Elder Scrolls: Legends a Kerbal Space Program 2.
    Ale her na Unity, které stojí za hraní, je daleko daleko více... a Unity přitom může získat každý zadarmo a jen některým se poštěstí vydělat na něm tolik peněz, že jim vznikne povinnost jeho tvůrcům zaplatit.

    Vytvořit si hru neznamená ale jen získat engine a „ono to nějak půjde,“ chce to logické myšlení, kreativitu a improvizaci. Je potřeba pochopit a naučit se nový slovník, který se v editorech her používá, jako třeba hitbox, variables, boolean, a tak dále.

    V unity nejjednodušší hra trvá méně, než hodinu, když víte jak na to. Můžete se na tvorbu hry v dnešní době podívat na tomto videu, je sice v angličtině, tou ale mnoho lidí obstojně hovoří. A i bez znalosti angličtiny uvidíte, jak takový proces tvorby hry dnes probíhá.

    Pro mne osobně jsou nejvíce fascinující fanhry, které vznikají okolo hororových her Castlevania, které umějí nadchnout jak atmosférou, tak, zvláště pro slabší hráče, obtížností srovnatelnou nebo i vyšší, než originální hry od Konami. (a i ty mě dokáží dost potrápit)
    Castlevania je série her inspirovaná hororem Brama Stokera: Dracula. Téma je ve většině her stejné: Drákula povstává a chce zničit svět lidí a některý bojovník z rodu Belmondů, lovců upírů, se mu musí postavit do cesty a porazit ho. V těch vzácnějších případech jde i jiný slavný rod, nebo dokonce jeho vlastního syna Alucarda, který odmítá svému otci dovolit zničit lidstvo. Castlevania se dočkala desítek her oficiálních i slušné sbírky fan-her udělaných fanoušky, dokonce i seriálu na Netflix. Po více než deseti letech má Castlevania stále věrné fanoušky, mezi kterými očividně kreativita nechybí.
    Asi neoriginálnější a nejdokonaleji vytvořenou fan-hrou je Castlevania Lecarde Chronicles 2, která se sice nezabývá Drákulou, ale systém hry, nepřátelé i boj a Alucard hledající ukradený meč prostě jasně značí hru, která do série Castlevania prostě patří.

    Na první pohled může hra působit staře, ale grafikou a 4:3 rozlišením se nenechte zmást, minimalistická grafika je nyní u Castlevanie tradicí. Tato hra ale opravdu vyšla v roce 2017 pro PC a svou novost a pečlivost tvůrce nepopře. Animace jsou hladké a možnosti postavy i nepřátel ukazují promyšlenost a modernost. A právě teď mi dělá vrásky, protože nejsem moc dobrý hráč... alespoň mi vydrží o to déle.
    Další Castlevania fanhry, když uvažuji jen ty dotažené do konce, jsou například Hauted Castle 2 a 3, Dracula’s Legacy, Castlevania Fighter (stále se vylepšuje a rozvíjí)...
    Věřím že zdaleka je neznám všechny.

    A já sama pomáhám při tvorbě jiné Castlevania fan-hry jako LoreMaster, tedy píšu popisy, příběhy, tedy v angličtině Lore... a rozmýšlím se mezi enginy Unity a Godot, protože chci začít tvořit i vlastní hru... a pochybuji, že by zůstalo jen u jedné.

    Takže herní zdar: Ať váš Savepoint není nikdy daleko.

    Autor:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (6)

    Příspěvek z 29. března v 10:55.
    Lukasinátor2000 v něm napsal:

    Já umím v 6 jazycích pro počítač. Jinak článek je pěkný. Moc mě zaujalo že v Unity byl vytvořen orijáš (ori) a kerbal space program :-D:-D:-D.

    Příspěvek z 28. března v 18:33.
    chňóst v něm napsal:

    Moc hezký článek, hned mám chuť něco naprogramovat.
    Já pracuji se Scratchem,
    scratch.mit.edu/
    a mohu ho naprosto doporučit,
    prostředí je jednoduché a pomocí bloků technikou
    Drag and Drop bloky přesouváte.
    Scratch se hned naučíte, ale jdou v něm úžasné věci.
    zkouším GameMakerStudo 2, ale nerozumím příkazům a ještě jsem nic kloudného neudělal:-(.

    Příspěvek z 18. března ve 12:09.
    Matisek v něm napsal:

    Super článek!
    Já sám se s Unity seznamuji už takové dva týdny (ale hry vytvořené pomocí Unity hraji už déle, například Stick Fight: The Game) a myslím si, že je to skvělý nástroj! Zatím jsem sestrojil jen skákající okurku, ale později možná ta okurka bude mít i životy! :-D
    Pokud chcete o vývoji her v Unity vědět víc, tak bych doporučil se podívat na Youtube kanál Dani, který dokázal v Unity vytvořit skvělé věci. :->