Alíkoviny

Království železnic povyrostlo o Karlovarský kraj

vydáno  v 17:39
Kouzlu modelových železnic propadají hlavně páni kluci. Někteří tak důkladně, že později sami začnou pracovat na železnici a nebo jim stavění kolejišť vydrží i v dospělosti. Jak to dopadne, když koníček zvaný železniční modelářství přeroste velikost běžného obýváku, o tom se můžete přesvědčit na pražském Smíchově v Království železnic, které se konce roku rozrostlo o 120 metrů kolejí.
Karlovy Vary v Království železnic

Autor fotky: Radka Páleníková, Alík.cz

V Království železnic si můžete připadat jako obři. Vlaky a všechno kolem nich je tu zmenšeno v měřítku 1:87. To znamená, že jeden milimetr na modelu je ve skutečnosti 87 mm. S nadsázkou lze říci, že zmenšení (nebo spíš zkrácení) se tu dočkal i čas. Noc a den se tu totiž střídají ve dvacetiminutových intervalech. Pozvolna se stmívá, rozsvěcují se pouliční lampy a světýlka v oknech a posléze se plynule rozednívá.

K Ústeckému kraji, kterým se vlaky modelové železnice proháněly nejdříve, přibyl koncem roku 2010 kraj Karlovarský. Přes Ervěnický viadukt teď míří 9 vlakových souprav do stanic Karlovy Vary horní nádraží, Mariánské Lázně a dále až do nákladového nádraží, které bude v dalším budovaném kraji – Plzeňském.

Obdivovat můžete nejen miniaturní vláčky, ale i jejich okolí. Tedy například Karlovy Vary se spodním i horním nádražím, kolonádou a hotelem Thermal, kde právě probíhá Mezinárodní filmový festival. Nechybí nádraží v Mariánských lázních či vojenský prostor. Nepřehlédnutelný je hrad Loket.

V nově otevřené části můžete obdivovat nejen malé vlaky a auta, ale také vojenskou techniku.

V nově otevřené části můžete obdivovat nejen malé vlaky a auta, ale také vojenskou techniku.

Novinkou je použití technologie IR řízení (IR = infrared, tedy infračervené záření) pohyblivých vozidel. Vozidla už nebudou jen zastavovat na červenou a dávat si přednost na křižovatkách, ale mají všechna plně funkční brzdová světla a blinkly. Proto je možné řídit odstup vozidel, jejich zpomalování, odbočování.

V pohybu nejsou pouze vlaky, ale také auta a další dopravní prostředky.

V pohybu nejsou pouze vlaky, ale také auta a další dopravní prostředky.

V Království železnic by měl být na konci roku 2014 k vidění na rozloze 1 008 m2 model železniční tratě České republiky. To by se pak Království železnic stalo největší modelovou železnicí ve střední a východní Evropě a třetí největší v Evropě vůbec.

InsertSingleVideo

A kam zamíří vlaky v Království železnic dál? Na řadě je kraj Plzeňský. Po něm bude následovat kraj Středočeský a hlavní město Praha.

A takhle dopadla inspirace papírovou Prahou...

A takhle dopadla inspirace papírovou Prahou...

Šípův model Prahy

Společně s modelem Karlovarského kraje byl v Království železnic slavnostně otevřen pro veřejnost unikátní a ručně malovaný model staré Prahy tak, jak vypadala ve 30. letech 19. století. Celkem 3 220 domů, 20 kostelů, 9 synagog a 5 věží pražského historického jádra z papíru vyráběl Rudolf Šíp podle Langweilova modelu 12 let, od roku 1965 až do své smrti. Po 30 let byl tento unikát ukryt před zraky veřejnosti po různých skladištích a sklepech. 

Autor:
» přejít do diskuse

Diskuse k článku  (7)

Příspěvek z 16. ledna 2011 v 11:35.
machr v něm napsal:

machr

teen članek je super22

Příspěvek z 3. ledna 2011 v 17:40.
peta_2009 v něm napsal:

super

já tam byl s celou svou rodinkou a bylo to moc super, hned bych jel zas.25

Příspěvek z 3. ledna 2011 v 16:46.
Hermi66 v něm napsala:

laskavě neurážej,ať si kdo jsi,karlovarský kraj se vyznačuje lázeňstvím,proto mi tam všechna města chybí,a jestli se mnou máš nějakej problém,není problém se sejít a vyříkat si to,takže se nad sebou zamysli!