Alíkovina

LoL versus Dota 2

vydáno  •  Čtenáři píší Alíkoviny
LoL a Dota 2 jsou si v principu velmi podobné. Aby ne, když jsou obě založené na stejné hře. Existují však mezi nimi jemné odlišnosti, které podle všeho dělí jejich hráče na dva znepřátelené tábory.

World of Warcraft: Warlords of Draenor, © Ondřej Zach

Zmiňovaná hra, na které jsou LoL i Dota 2 založené, je DotA - Defence of the Ancients. Je to neoficiální součást Warcraftu III.

Tyto tři hry mají společné základy: čtvercovou mapu se třemi cestami - linkami, na kterých se nacházejí věže. V rozích mapy se nacházejí dvě základny obvykle pětičlenných týmů. V nich se také rodí jednoduché jednotky - v Dotě 2 se jim říká „creepové“, v LoLku „minioni“. Jednotliví členové týmu si zvolí svého „hrdinu“ - postavu, za kterou chtějí hrát. Každá postava má určité schopnosti, které na sebe mohou navazovat, nebo se dají více či méně užitečně kombinovat s ostatními členy týmu a dokonce i nepřátelského týmu.

Například - pokud si nepřítel zvolí hrdinu, který se umí zneviditelnit, bude pro náš tým užitečný hrdina, který dokáže neviditelnost prolomit. Hrdinové v průběhu hry získávají zkušenosti, zvyšuje se jejich úroveň a tím se i vylepšují jejich schopnosti. Zároveň získávají zlaťáky, a to buď průběžně, nebo extra zabíjením minionů (creepů) a nepřátelských hrdinů (pokud ve hře zemřete, za pár vteřin nebo maximálně tři minuty jste znovu oživeni). Za zlaťáky si kupují předměty, které jim také vylepší a/nebo přidají nové schopnosti. Jsou části mapy, ve kterých je „les“ neboli „džungle“. Zde se nacházejí neutrální minioni (creepové), kteří nebojují ani za jeden z týmů. Na mapě žije také jeden silný neutrální minion - v LoLku se mu říká Baron, v Dotě 2 zase Roshan. Jeho zabití přináší týmu velké výhody, pokud je vše dobře načasováno a využito.

Cílem hry je rozbít nepřátelskou základnu - v LoLku Nexus, v Dotě 2 Ancient - a tím pádem ubránit tu svou. Proto původní název Defence of the Ancients; znamená to totiž Obrana Starobylých (Ancientů). A teď už k odlišnostem. Zlaťáky se, jak jsem již zmínila, dají mimo jiné získat zabíjením minionů na lince. V Dotě 2 je možnost zabít i vlastního miniona, aby z něj nepřítel neměl zlaťáky a zkušenosti. Musí to být dobře načasováno, protože většinou na to má hráč jen jeden pokus. V LoLku taková možnost není. Obecně v LoLku chybí spousta aspektů, které má DotA 2, ale neznamená to, že by to z něj dělalo horší hru. V LoLku pak záleží více na schopnostech hráče ovládat hrdiny a vyznat se v nich. LoL má hrdiny rozdělené podle toho, kterou linku mohou či nemohou obsadit.

U obou her platí, že každá linka má svá specifika - jedna je delší, jedna kratší, na té prostřední je pak obvykle hrdina, který dokáže na ostatní linky přispěchat pomoct, kdyby to bylo potřeba. Dota 2 má sice hrdiny rozdělené na „světlou a temnou“ stranu, ale při výběru hrdiny ve hře to nerozhoduje. Je to tradiční rozdělení podle staré DotA. V Dotě 2 se příběhy i vzhled hrdinů podobají těm z DotA a v příbězích bývá zmíněno i jejich staré jméno, v LoL tomu tak není. Hrdinové LoL jsou sice podobní těm z DotA, ale jsou předěláni tak, aby byli originální. Také si je musíte kupovat, až na některé základní. (Věděli jste, že Dotu 2 designoval stejný člověk, jako DotA?) LoL i Dota 2 jsou si dokonce podobné tím, že v každé z těchto her existuje národ, který má obecně velmi špatnou pověst. Pro Dotu Rusové, pro LoL Poláci. Kdo s nimi občas hraje, se teď určitě pousmál. Já obvykle hraju Dotu 2, už proto, že jsem na ni zvyklá a pořád mě baví. LoL jsem zkoušela, ne že by mi nešlo, ale prostě mě to tolik nechytilo. Zvykla jsem si na herní prostředí Doty.

Znám jednoho člověka, co hrával Dotu a přešel na LoL a pár lidí, kteří to udělali naopak. Ale také spoustu lidí, kteří jednu z nich hrají a tu druhou by si nikdy nezahráli... bez zvláštního důvodu. Je velmi nepříjemné se s takovým člověkem setkat. Zeptá se vás: „LoLko nebo Dota?“ a pokud odpovíte špatně, dozvíte se, že právě ta vaše oblíbená hra vás vlastně nesmírně ochuzuje, ti, co ji hrají, ve skutečnosti neumí hrát a vůbec - vždyť kopíruje tu jejich. Nutno říct, že LoL existuje o něco déle, než Dota 2. Ale má smysl to řešit, pokud obě opisují DotA? A má smysl se do těchto „jiných“ hráčů navážet? Není přednější, že máte rádi stejný typ her (“MOBA“ hry - skupinka lidí bojující v ohraničeném virtuálním světě)? Nechápu, proč kolem toho lidi tolik vyšilují. Každému přece vyhovuje něco trošku jiného - z jakéhokoliv důvodu.

Pokud vám někdo bude strkat pod nos videa typu „Co se stane, když si hráč hry X zahraje hru Y“, vězte, že ten „hráč“ je dobrý ve hře X a tím pádem i ve hře Y, připojil se do skupinky k nováčkům ve hře Y a proto je zdánlivě lepší, než oni. Funguje to v obou směrech. Pro Dotu 2 i LoLko. Nenechte se takovými lidmi zastrašit.

A nesuďte ostatní podle drobností. Je přeci jedno, jestli jste fanouškem Warcraftu, nebo oceňujete originalitu. Ani jedno, ani druhé není dost dobrý důvod, abyste někoho najednou přestali mít rádi.

Autorka:
» přejít do diskuse

Diskuse k článku  (3)

Příspěvek z 8. května 2016 ve 22:48.
Kozesinka v něm napsala:

Reakce na SidNex:

Autor ti bude oponovat tím, že ano :) Protože DotA byla první a poslední MOBA tohoto typu (tvar mapy, cíl hry) před tím, než Dota 2 a LoL vznikly :)

Příspěvek z 8. května 2016 ve 21:22.
SidNex v něm napsal:

Dota 2 vs LoL

Musím oponovat proti autorovi v jedné věci :) a to sice že Dota2 a LoL nejsou založené na stejné hře jak je psané výše v článku jen tak pro informaci autorovi :)
A vím to protože hraji obě tyto hry :) Každá je založená na něčem jiném :)

Příspěvek z 5. května 2016 ve 14:34.
Mari1 v něm napsala:

Hry

Moc pěkný článek. :) Neznám však ani jednu tebou popisovanou hru. Pravdou zůstává, že je hloupé se kvůli hrám hádat. :)