Zmiňovaná hra, na které jsou LoL i Dota 2 založené, je DotA - Defence of the Ancients. Je to neoficiální součást Warcraftu III.
Tyto tři hry mají společné základy: čtvercovou mapu se třemi cestami - linkami, na kterých se nacházejí věže. V rozích mapy se nacházejí dvě základny obvykle pětičlenných týmů. V nich se také rodí jednoduché jednotky - v Dotě 2 se jim říká „creepové“, v LoLku „minioni“. Jednotliví členové týmu si zvolí svého „hrdinu“ - postavu, za kterou chtějí hrát. Každá postava má určité schopnosti, které na sebe mohou navazovat, nebo se dají více či méně užitečně kombinovat s ostatními členy týmu a dokonce i nepřátelského týmu.
Například - pokud si nepřítel zvolí hrdinu, který se umí zneviditelnit, bude pro náš tým užitečný hrdina, který dokáže neviditelnost prolomit. Hrdinové v průběhu hry získávají zkušenosti, zvyšuje se jejich úroveň a tím se i vylepšují jejich schopnosti. Zároveň získávají zlaťáky, a to buď průběžně, nebo extra zabíjením minionů (creepů) a nepřátelských hrdinů (pokud ve hře zemřete, za pár vteřin nebo maximálně tři minuty jste znovu oživeni). Za zlaťáky si kupují předměty, které jim také vylepší a/nebo přidají nové schopnosti. Jsou části mapy, ve kterých je „les“ neboli „džungle“. Zde se nacházejí neutrální minioni (creepové), kteří nebojují ani za jeden z týmů. Na mapě žije také jeden silný neutrální minion - v LoLku se mu říká Baron, v Dotě 2 zase Roshan. Jeho zabití přináší týmu velké výhody, pokud je vše dobře načasováno a využito.
Cílem hry je rozbít nepřátelskou základnu - v LoLku Nexus, v Dotě 2 Ancient - a tím pádem ubránit tu svou. Proto původní název Defence of the Ancients; znamená to totiž Obrana Starobylých (Ancientů). A teď už k odlišnostem. Zlaťáky se, jak jsem již zmínila, dají mimo jiné získat zabíjením minionů na lince. V Dotě 2 je možnost zabít i vlastního miniona, aby z něj nepřítel neměl zlaťáky a zkušenosti. Musí to být dobře načasováno, protože většinou na to má hráč jen jeden pokus. V LoLku taková možnost není. Obecně v LoLku chybí spousta aspektů, které má DotA 2, ale neznamená to, že by to z něj dělalo horší hru. V LoLku pak záleží více na schopnostech hráče ovládat hrdiny a vyznat se v nich. LoL má hrdiny rozdělené podle toho, kterou linku mohou či nemohou obsadit.
U obou her platí, že každá linka má svá specifika - jedna je delší, jedna kratší, na té prostřední je pak obvykle hrdina, který dokáže na ostatní linky přispěchat pomoct, kdyby to bylo potřeba. Dota 2 má sice hrdiny rozdělené na „světlou a temnou“ stranu, ale při výběru hrdiny ve hře to nerozhoduje. Je to tradiční rozdělení podle staré DotA. V Dotě 2 se příběhy i vzhled hrdinů podobají těm z DotA a v příbězích bývá zmíněno i jejich staré jméno, v LoL tomu tak není. Hrdinové LoL jsou sice podobní těm z DotA, ale jsou předěláni tak, aby byli originální. Také si je musíte kupovat, až na některé základní. (Věděli jste, že Dotu 2 designoval stejný člověk, jako DotA?) LoL i Dota 2 jsou si dokonce podobné tím, že v každé z těchto her existuje národ, který má obecně velmi špatnou pověst. Pro Dotu Rusové, pro LoL Poláci. Kdo s nimi občas hraje, se teď určitě pousmál. Já obvykle hraju Dotu 2, už proto, že jsem na ni zvyklá a pořád mě baví. LoL jsem zkoušela, ne že by mi nešlo, ale prostě mě to tolik nechytilo. Zvykla jsem si na herní prostředí Doty.
Znám jednoho člověka, co hrával Dotu a přešel na LoL a pár lidí, kteří to udělali naopak. Ale také spoustu lidí, kteří jednu z nich hrají a tu druhou by si nikdy nezahráli... bez zvláštního důvodu. Je velmi nepříjemné se s takovým člověkem setkat. Zeptá se vás: „LoLko nebo Dota?“ a pokud odpovíte špatně, dozvíte se, že právě ta vaše oblíbená hra vás vlastně nesmírně ochuzuje, ti, co ji hrají, ve skutečnosti neumí hrát a vůbec - vždyť kopíruje tu jejich. Nutno říct, že LoL existuje o něco déle, než Dota 2. Ale má smysl to řešit, pokud obě opisují DotA? A má smysl se do těchto „jiných“ hráčů navážet? Není přednější, že máte rádi stejný typ her (“MOBA“ hry - skupinka lidí bojující v ohraničeném virtuálním světě)? Nechápu, proč kolem toho lidi tolik vyšilují. Každému přece vyhovuje něco trošku jiného - z jakéhokoliv důvodu.
Pokud vám někdo bude strkat pod nos videa typu „Co se stane, když si hráč hry X zahraje hru Y“, vězte, že ten „hráč“ je dobrý ve hře X a tím pádem i ve hře Y, připojil se do skupinky k nováčkům ve hře Y a proto je zdánlivě lepší, než oni. Funguje to v obou směrech. Pro Dotu 2 i LoLko.
Nenechte se takovými lidmi zastrašit.
A nesuďte ostatní podle drobností. Je přeci jedno, jestli jste fanouškem Warcraftu, nebo oceňujete originalitu. Ani jedno, ani druhé není dost dobrý důvod, abyste někoho najednou přestali mít rádi.