Možná tě to překvapí, ale ano! I toto je důležité učivo ve škole. Předměty, které se ve škole povinně učí, jsou určené státem. Škola si může trochu upravovat učivo, přidávat svoje předměty a tak podobně. Máme předměty, které máme v rozvrhu, jako matematiku a češtinu, a tak je jasné, že se jim učíme. Existují ale i takzvaná průřezová témata, což jsou předměty, které nejsou v rozvrhu přímo ukotvené, ale jejich učivo se má zařazovat napříč různými předměty. Patří tam například vedení k demokratickým hodnotám, péče o přírodu a planetu, ale taky téma tohoto článku – mediální výchova.
Cizí slovo „médium“ (v množném čísle: „média“) označuje nějaký prostředek. V běžné komunikaci se pod pojmem „média“ schovávají masové sdělovací prostředky, tedy noviny, rádio a stále víc se dostávají do popředí televize a internet. Mediální výchova na základních školách nám má pomoci se v těchto věcech tak trochu vyznat. Někdy je na nás moc informací a možná ani nevíme, čemu věřit. Důležitými tématy v mediální výchově jsou například:
- Kritické myšlení: Je všechno, co vidím v televizi a čtu na internetu, pravda?
- Reklama: Opravdu je ten produkt tak skvělý, nebo mě jen chtějí nalákat ke koupi?
- Autority v médiích: Když někoho vidím v televizi nebo na internetu, znamená to, že je dobré ho následovat?
- Sociální sítě: V čem nám pomáhají? A dokážou i zotročit?
- Nebezpečí na internetu: Ne všichni jsou kamarádi, cizí lidi mohou i ublížit.
- Fake news: Některé zprávy se vydávají za pravdivé, ale nejsou! Jak je odhalit a na co si dát pozor?
- Mediální žánry a jejich tvorba: Jak napsat článek do novin a jak reportáž? Jak udělat dobrou reklamu?
Mediální výchova je moc široké téma na to, abych se rozpovídala o všem. Chtěla bych se zamyslet nad tím, jak moc nás média ovlivňují. Snadno se mi řekne, že mě se to přece zas tolik netýká, mám radši procházky přírodou, skauta, knihy, ... A nebo jo?
Zkus si představit svůj běžný den. Můžeš zavřít oči a vybavovat si činnosti, které děláš od probuzení do usnutí. Kolikrát ses setkal s médii a elektronikou? Tak třeba já: Ráno vstanu, zapnu internet a zkontroluji zprávy na mobilu (média!), jdu se umýt a tak dále. U snídaně na stole často leží noviny (média!), občas si z nich něco přečtu. Jedu do školy metrem nebo tramvají, všude tam visí reklamní plakáty a projekce (média!). Ve škole se učím a o přestávkách si povídám s kamarády, nebo se podívám, co je nového na sociální síti (média!). Téměř každý den se podívám i na Alíka (taky svým způsobem média). Po návratu domů má občas táta zapnuté rádio (média!), nebo se maminka dívá na internetu na videa ze zpravodajství (média!). Večer si často ještě píšu s kamarády přes sociální sítě (média!). Hmm... Už se mi tak nezdá, že by mě média neovlivňovala, i když přímo zprávy moc nesleduji. Ono už jenom to, že jsem v kontaktu s lidmi ovlivněnými médii, ovlivňuje i mě.
Vůbec nechci říct, že je to zlo, kterého se nemůžeme zbavit. Naopak, média nám umí v mnohém pomoci. Usnadňují komunikaci, formují názory, inspirují. Podle mě je ale důležité si uvědomit, že jsou součástí naší společnosti. Vím, že mnoho mých názorů jsou vlastně názory, které jsem si někde přečetla. Vím, že mě lákají některé věci, které jsem viděla v reklamě na sociálních sítích (a ony často dobře propočítají, co mi tam podsunout). Vím, že psaním si s kamarády trávím hodně času a není to ideální způsob, jak rozvíjet přátelství – takové zprávy umí zkreslovat skutečnost. Tuším, že jsem asi naletěla některým věcem, které nejsou pravda, a to jen proto, že to někdo za pravdu vydával. Hlavně ale vím, že mohu informace třídit, vybírat si, co chci sledovat a čím naopak nemarnit čas. Mohu přemýšlet o tom, co vidím, slyším a čtu a rozhodnout se, jestli ten názor přijmu.
A co ty? Myslíš, že tě média nějak ovlivňují? Je to vždy dobře? A co užitečného můžeš právě ty díky médiím mít?