Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Miší proti šikaně?

    Při pohledu do poradny Alík radí dětem by se zdálo, že s šikanou problémy nemáte. Z více než 1000 dotazů, které jste od ledna položili, se šikany týkají pouze 4. Mnozí si totiž skutečnost, že jsou šikanováni, dlouho nepřipouštějí. Nicméně Michal Kolář, specialista na problematiku školního násilí a šikanování říká: „Současný výskyt šikany na školách je epidemický. Z celonárodního výzkumu v roce 2001 vyplývá, že zhruba 41% dětí bylo obětí šikany, tedy skoro každý druhý.“ Co s tím?

    Šikana není chřipková epidemie, která časem ustoupí…
    Šikana je problém trvalý, a proto je třeba se k ní tak chovat. Nejlepší prevencí je budovat kamarádské a bezpečné vztahy v celé škole. Z výzkumu vyplynulo, že celkem pět procent chlapců a dívek je šikanováno několikrát týdně, tři a půl procenta dětí jednou týdně a prakticky každé páté dítě se stalo bezbranným terčem spolužáků už nejméně jednou nebo dvakrát.

    Za šikanování se považuje, když jeden nebo více žáků úmyslně a opakovaně ubližuje druhým. Znamená to, že vám někdo, komu se nemůžete ubránit, dělá, co je vám nepříjemné, co vás ponižuje, nebo to prostě bolí – strká do vás, nedává vám, schovává vám věci, bije vás. Ale můžete vám znepříjemňovat život i jinak, pomlouvá vás, intrikuje proti vám, navádí spolužáky, aby s vámi nemluvili a nevšímali si vás.

    MIŠ
    Tak se jmenuje první projekt v České republice, který hledá systémový a celostátně použitelný lék na boj proti šikaně na školách. Název vychází z přesvědčení, že šikanu lze snižovat či omezovat. Vznikl jako zkratka pro projekt MInimalizace Šikany, který iniciovala a financuje Nadace Eurotel.

    Na každý boj, tedy i ten se šikanou, je třeba se vyzbrojit. V tomto případě se organizátoři projektu rozhodli vyzbrojit především učitele správnými informacemi. A tak o víkendech usedli mnozí z pedagogů do školních lavic, aby se sami na chvíli stali žáky a ozkoušeli si na vlastní kůži, jaké to je být terčem nechtěného zájmu. Společně se pak zamýšleli na tím, co vše by se právě v jejich škole mohlo vylepšit, aby důvěra mezi žáky a učiteli vzrostla. Někde připravili schránky důvěry, jinde má ředitel otevřené dveře téměř celý den a kdykoli je možné za ním přijít. Osvědčil se i jakýsi „požární“ řád na šikanu, tedy návod, jak postupovat, když se problém šikany na škole objeví. V Chrašticích u Březnice mají zpracovaný dokonce celý návod na to, jak by měla fungovat Škola bez obav.

    Jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním?
    „Vnitřní rozdíl je veliký. Jestliže svého kamaráda škádlím, tak očekávám, že to bude legrace nejen pro ně, ale i pro něj. Ale když vidím, že to jako legraci nebere, že je zraněný, pak pocítím lítost a omluvím se mu. U šikany je to obráceně. Agresor chce druhému ublížit, chce ho ranit. A má z toho radost. Nejenom, že se mu neomluví, ale své chování opakuje. A většinou násilí stupňuje.

    Ještě bych měl doplnit jednu důležitou věc. Když někdo někoho škádlí a on mu jasně řekne, aby toho nechal, tak to musí respektovat. Jinak se jedná o porušování práva druhého člověka. A to má už k šikanování blízko. Naše práva končí tam, kde začínají práva druhého," říká Michal Kolář, odborný garant projektu.


    Další informace

    • O projektu Minimalizace šikany se více dočtete na jeho stránkách: www.minimalizacesikany.cz. Jejich součástí by se v budoucnu měla stát i poradna pro děti.
    • Společenství proti šikaně provozuje stránky www.sikana.org. Najdete na nich ukázkové příběhy, rady a informace, kam se s problémy obracet.
    Autor:

    Tento článek byl zařazený ke zveřejnění bývalým vedením Alíka, jeho úroveň tedy nemusí odpovídat současným redakčním standardům.

    » přejít do diskuze

    Diskuze k článku  (1)

    Příspěvek z 25. června 2008 v 17:36.
    Caciola7 v něm napsal:

    Dobrý nápad

    Jsem ráda,že jsi toto o šikaně dal na internet.Alespoň ostatní děti budou vědět,jak se mají chovat,když ho/jí někdo šikanuje,jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanou atd.Byl to DOBRÝ NÁPAD!!! 25