Běžně tiskové zprávy na Alíkovi nevydáváme, ale tato nás zaujala, proto jsem se rozhodl, že ji převyprávím a doplním vlastními postřehy.
Tisková zpráva zmiňuje několik starých nástrojů, které mají pocitům uživatelů nově pomoci:
- Skrytá slova: Loni na jaře zavedená funkce, která prý skrývá žádosti o zprávy, které nechcete, aby vaši sledující četli. Co to znamená? To nevím, na prosbu o vysvětlení jsem nedostal žádnou reakci.
- Zprávy, komentáře, označení/zmínky: Prý starší funkce, která vám slibuje kontrolu nad tím, kdo vás může kontaktovat.
- Nastavení denních limitů: Užitečná starší funkce, která dovolovala uživatelům omezit si dobu používání třeba na deset minut denně. Letos v únoru si však Facebook všiml, že mu klesly příjmy, tak zvedl minimální limit na 30 minut, aby protočil víc reklam.
- Omezení: Funkce, která vám umožňuje vytvořit si seznam lidí, které jste si přidali do přátel, ale nechcete s nimi sdílet svůj obsah. Přátelé, kteří obsah uvidí, se však nedozví, že jim svěřujete důvěrnou informaci, kterou nesmí šířit dál, takže si časem zvyknete, že stejně nevíte, kdo všechno co ví.
- Tvoje aktivita: Stará funkce, kterou byl Instagram donucen zavést kvůli evropskému nařízení GDPR a která vám umožňuje nahlédnout, co o vás všechno ví.
„Společně chceme chránit uživatele při používání internetových platforem a aplikací, to je důvodem naší spolupráce se společností Meta. Lidé se musí na internetu cítit bezpečně a kampaň ‚Moje Místo‘ tomu výrazně napomáhá. Kampaně tohoto typu jsou navíc přínosné nejen pro děti, ale i pro rodiče, kteří je mohou využít k otevření diskuse se svými potomky,“ říká Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-bezpečí a Centra prevence riskantní virtuální komunikace na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Pan Kopecký má pravdu, ale diskuse o službách Facebooku by měla zahrnovat zejména otázku, jestli je samotná služba člověku přínosná a co si od něj bere.
Povinnost spojenectví
Existuje několik povolání, u kterých vyspělá společnost dospěla k názoru, že je u nich bezpodmínečně nezbytná shoda zájmů. Pokud jako pacient přijdete k lékaři, lékař musí chtít, abyste se cítili lépe. Zrovna tak psycholog musí myslet na vaše dobro. Advokát vás jako klienta také nesmí podrazit donášením druhé straně při soudním sporu. Kněz proti vám nesmí zneužívat informace, které mu sdělíte při zpovědi.
Lékař, psycholog, advokát i kněz se totiž vůči vám dostávají do silnější pozice. Odhalujete jim svoje karty, proto je životně důležité, aby stáli na vaší straně – aby hráli s vámi a ne proti vám. Pokud se zjistí, že toto pravidlo porušili, je to zatraceně velký průšvih, který jim ukončí kariéru. Pokud třeba jdete na operaci slepého střeva, je absolutně nemyslitelné, aby chirurg řekl „je mimo, čmajznem jí ledvinu a prodáme ji na černém trhu“.
Sociální sítě společnosti Meta, pokud je používáte, jsou vůči vám také v silnější pozici – ukládají si každé slovo, které přes ně pošlete, sledují každou vaši reakci a strojově rozebírají a vyhodnocují, co vás zaujalo a co a kdy a kde děláte. Tyto informace pak používají k zacílení reklam. Věříte, že jsou na vaší straně? Proč? Protože vám umožňují skrývat zprávy? Protože můžete omezit, kdo vás kontaktuje? Protože si můžete nastavit denní limit? To je od nich sice milé, ale vůbec nic to nemění na tom, že nejsou vaším spojencem, hrají proti vám.
Obchodní model Facebooku (kterému patří Instagram, Messenger i WhatsApp) je od začátku založený na tom, že vás dokáže nějakým způsobem obehrát. Vaše mysl je jejich zboží. Jejich hlavní zboží. Čím lépe rozklíčují, co vás zajímá a jak vás jde přesvědčit, tím víc vydělají. Nejsložitější počítačové programy na světě teď neluští tajemství vesmíru, mikrobiologie nebo kvantové fyziky, ale luští vás. Je vás totiž hodně v jednom systému, proto vaše rozhodování – při nakupování, při využívání volného času, při volbách – patří mezi nejcennější zboží na světě.
Věříte provozovatelům Instagramu, že jednají ve vašem zájmu?
Triky z oblasti psychologie, které dříve využívala kasína k udržení hráčů uvnitř, nyní studují programátoři, kteří chtějí uvázat vaši pozornost v sociální síti za každou cenu. V případě reklam na hazard se uvádí, že ministerstvo financí varuje, že účastí na hazardních hře může vzniknout závislost, ale u Instagramu podobné varování není, přestože Meta také zaměstnává týmy lidí vyloženě na pěstování závislosti.
Za komunismu mívali odpůrci režimu obavy, že je odposlouchává STB, která je chce v politických šachách obehrát. Nyní odposlouchávají většinu lidí sociální sítě… a nikdo po nich nepožaduje, aby byly ke svému uživateli povinně spojencem? Proč tady najednou není alespoň základní shoda zájmů potřeba?
Systém na převýchovu
Můžete se uklidňovat „vždyť je to jen reklama, stejně jako bývá v televizi, nebo občas na Alíkovi“ – ale tradiční reklama vás nevidí, nepřizpůsobuje se vám a nepřizpůsobuje cíleně vás. Poznat vás a pochopit běžně chtějí třeba rodiče, učitelé, vychovatelé, případně lékaři a psychologové, lidé, kteří sdílejí nějakou vaši starost.
Jsou nabízené reklamy poctivé, nebo podvody? To je fuk, jde o princip!
Když učitel matematiky vysleduje, že určitý žák neumí správně sčítat větší čísla, může mu přizpůsobit výklad, aby ho postup lépe naučil. Když totéž vysleduje reklama, může mu prodávat zboží za nevýhodné ceny. Dokonce by ho mohla cíleně mást, aby se sčítat nenaučil, protože na podobné slabině jde dlouhodobě vydělávat.
Reklama bývá pro trh užitečná, je to přirozená složka běžného fungování světa. Ale někde existuje hranice mezi
a a za touto hranicí už pověstná neviditelná ruka trhu selhává.„Na mě si nepřijdou!“
Meta získává od zadavatelů reklamy v průměru za každého jednoho uživatele přibližně
. Podobnou sumu platíte za sledování České televize. No… a reklamní agentury platí za sledování vás.
Můžete mít pocit, že zrovna vás superchytrý program nedokáže přečíst. Že jste chytřejší než Meta. Že si stejně nic ze zboží v reklamách nekoupíte a že prokouknete jakékoliv důmyslné triky a Instagram si klidně omezíte na 10 minut 30 minut. Podobné sebevědomí má nepochybně většina lidí.
I pokud byste měli pravdu, jste si jistí, že stejně odolní jsou i vaši přátelé? Chcete si s nimi povídat přes Instagram – přesněji řečeno pod dohledem Instagramu – a tím možná nepřímo způsobíte, že podlehnou nějaké podvodné reklamě, nebo že si vypěstují nezdravou závislost na této síti. To přeci není hezké, ne?
Ohleduplnější uživatelé by se také mohli zamyslet nad tím, že je počítačový protivník nechce jen obehrát, ale také se z nich poučit. Vyčíst v jejich postupu vzorce chování, jejichž znalost pak použije k obehrání jiných lidí. Když vás zastaví darebák na ulici, něco na vás zkusí, ale vy ho prokouknete a povíte mu, jak jste ho odhalili, poučí se z toho: buď zlepší svoji taktiku, nebo si začne vybírat méně ostražité lidi. Moderní počítačové systémy se umí učit také. Jste pro ně dojná kráva na data, i když za nic nikdy nezaplatíte.
Mimochodem, dovedete si představit, jak bude fungovat svět za dvacet let, až bude Meta znát skoro každý rozhovor, který kdy vedla půlka všech úředníků, politiků i soudců v každém vyspělém státě? Každý hřích mládí, každý osobní spor? Já moc ne, zatím nikdy žádné uskupení (ani firma, ani stát) nemělo tak silné páky na tak ohromné množství lidí.
Záhada roku 2013
„Ráno se probudím, podívám se na svůj telefon, dostávám milion zpráv, prostě věci, které chodí. Většinou ne dobré. Je to jako každý den vstát a dostat ránu do žaludku.“
– Mark Zuckerberg, šéf společnosti Meta v rozhovoru s Joem Roganem 25. srpna
Podle amerických statistik se psychické zdraví lidí mezi roky 2005 a 2017 podstatně zhoršilo, zejména u náctiletých. Klinická deprese u dívek ve věku od 12 do 17 let vyrostla o polovinu, množství sebevražd ve věku od 10 do 14 let vzrostlo dokonce na dvojnásobek. Bylo by nesmírně snadné obvinit obecně moderní techniku. Běžní lidé mají počítače už skoro třicet let, internetové připojení dvacet let a chytré telefony zažily velký rozmach kolem roku 2010. Silný nárůst depresí ale nastal od roku 2013.
Facebooku také vrtalo hlavou, co se v roce 2013 stalo. Instagram převzali v září 2012… že by to souviselo? Jejich vnitřní výzkum zjistil, že skutečně 13 % mladých Britů zvažujících sebepoškozování uvedlo příčinu přímo spojenou s Instagramem. Jenže dospěli k závěru, že jakékoliv řešení by bylo v rozporu s cílem udržet uživatele.
Preventivní okénko: Pokud vás trápí chmurné myšlenky, nevzdávejte se. Máme tady poradnu, můžete zavolat Modré lince, nebo jiné lince bezpečí. Nebojte se vyhledat pomoc!
Meta tedy ví, že pravděpodobně určitému procentu dětí způsobuje vážné psychické potíže… ale co má dělat? Připravit se o zisk? Navzdory závěrům vlastních průzkumů sestavila tým, který začal pracovat na „Instagramu pro děti“, pro mladší 12 let, protože to je „zatím nevyužitý trh“.
I k této tiskové zprávě dodávají propagační videa od belgické 3D ilustrátorky Loulou João s roztomilými postavičkami z cukrové polevy, aby oslovili zejména mladší děti…
Moje Místo je jinde
Mnoho dospělých říká, že se ze sítí společnosti Meta nemůžou vymotat, protože je používají ke komunikaci se vzdálenými známými nebo se svým pracovním kolektivem. Pokud si člověk dlouhá léta utváří rozsáhlé vazby, jsou změny složité. Starší lidé nemají rádi změny. Ale mladí uživatelé mají šanci uniknout… celé kolektivy se mohou dohodnout, že nechtějí být součástí škodlivého systému.
Berte to jako výzvu, prosím. Může to být vaše novoroční předsevzetí!
Kde jinde? Skoro kdekoliv!
Mimochodem, když jsem nakousl ty psychologické triky, víte, co se stane, když zkusíte více přátelům přes Facebook, Instagram nebo Messenger poslat odkaz na kritizující článek, jako je tento?
Abych nezapomněl, že převypravuji tiskovou zprávu, na závěr vám ukážu oficiální video, ve kterém Meta vysvětluje pravděpodobně antikoncepci: