Popis ve zkratce
Vžijete se do role vězně, který byl vyvezen na ostrov Wardenfell v kraji Morrowind. Zde získáte svobodu, ale pod podmínkou, že se přidáte do speciální jednotky, která nese název Čepele (Blades). Milost vám udělil sám vládce celé říše.
Úkoly pro toto společenství můžete ale plnit kdy chcete. Hra je velmi nelineární, takže můžete dělat cokoliv, co se vám zamane (např. vstoupit do skupiny bojovníků/mágů/zlodějů, sbírat rostliny a jiné přísady, bojovat s bandity a monstry atd.). Do hlavní dějové linky se můžete pustit klidně až později a nebude to mít negativní dopad na vaši postavu.
Klady
Nejlepší na této hře je hlavně skutečnost, že má otevřený svět, po jehož celé ploše se můžete pohybovat hned na začátku hry a také není stereotypní (neopakuje se moc a je velmi originální), i když je v něm herní mapa o poznání menší než ve dvou předchozích dílech. V prvním a druhém díle chyběla hernímu prostředí různorodost a jednotlivé oblasti se moc nelišily.
Dále mezi velké plusy této „gamesy“ patří volnost, která je od samého začátku hry nechána hráči. Máte možnost vytvořit si vzhled postavy, za kterou hrajete, a vybrat si její dovednosti a vlastnosti. Ty mají velký vliv na průběh celé hry, takže je velmi důležité si pečlivě zvolit, v čem naše postava bude vynikat a v čem bude naopak slabší.
Kromě toho hra jede plynule i na starších počítačích. Rychle se načítá herní pozice a moc se neseká.
Zápory
Morrowind má horší grafiku, což je pochopitelné u takto staré hry a vyskytují se ve hře bugy (chyby). Dále umělá inteligence NPC postav není na nejlepší úrovni a jeden druh nepřítele se neustále zasekává o hory a další překážky.
Pak prostředí hry je místy celkem pochmurné a vyvolává melancholii, i když je velmi různorodé a jedinečné.
Poslední neduh hry je poměrně dost složitá angličtina, pokud hru nemáte v češtině. Vyžaduje pokročilé znalosti anglického jazyka, abyste hře mohli rozumět.
Rady na začátek
Jak už jsem psal, je zásadní dobře si zvolit vlastnosti herní postavy. Patří mezi ně rasa, povolání, vlastnosti a znamení.
Mezi vhodné a velmi užitečné vlastnosti patří kupříkladu dlouhé meče, kovařina, magie obnovy, těžká nebo středně těžká zbroj, očarovávání předmětů a výřečnost.
Naopak nedoporučuji sekery (moc dobrých seker není a jsou pomalé), pěstní souboj (takový boj trvá velmi dlouho a zdržuje to), lehká zbroj (jsou málo účinné; sice máte v inventáři více místa, ale tohle lze vyřešit kouzly a vyšší sílou), obchodování (obchodníci mají stejně omezené množství peněz) a krátké zbraně (mají příliš nízké poškození).
Dále sbírejte cokoliv, co má nějakou hodnotu a moc to neváží, protože nosnost máte omezenou. Ideální je vybírat přepravky ve městech, pokud není blízko stráž, a domy, ve kterých se nikdo nenachází (pokud tam někdo je, tak nezískáte hledanost, když hned odejdete).
Ukládání je ve hře automatické. Můžete ji ale i ukládat ručně. To je vhodné, pokud chcete bojovat se silnějším nepřítelem (nepřáteli), či pokud si před „enemákem“ příliš nevěříte a nejste si jistí jestli vyhrajete. Dále při plnění úkolů, protože questy mají v Morrowindu většinou více možností, jak je splnit.
V průběhu prohledávání přepravek narazíte na předmět kámen duší. Když najdete ten největší, který má podobu oranžového kolečka, tak ten neprodávejte, ale nechte si ho, nebo ho schovejte do nějaké přepravky, kam si ukládáte předměty, které později použijete, protože se vám bude hodit při očarování zbraně, brnění a oblečení, což v pozdější fázi hry velmi pravděpodobně využijete. Očarovávání předmětů z vás učiní hotového supermana.