Hry, třeba s nějakou kuličkou, se dělají v Game Makeru. Nejdříve si tedy stáhneme Game Maker na www.slunecnice.cz/sw/game-maker/ . Jednoduše klikneme na stáhnout, a pak všechno odklikáme. Nebojte, váš počítač to neohrozí.
V naší hře budeme pohybovat šipkami kuličkou, aby se dostala do dveří a pokračovala dál.
Když to budeme mít stažené, tak si Game Maker otevřeme. Klikneme na červeného panáčka. Bude nám to tam psát Create a Sprite. Jméno necháme, dáme load sprite a vybereme si nějaký obrázek, který bude představovat kuličku.
Poté si opět vytvoříme sprite, dáme load sprite a vybereme si zeď, nebo spíš něco, co představuje zeď. Teď si znovu vytvoříme sprite, klikneme na sprite-load sprite a vybereme něco jako dveře. Když to budeme mít, klikneme na modrou kuličku (create an object). Máme tam takový čtverec a v něm sprite. Vybereme kuličku nebo to, co jsme vybrali jako míč.
Poté klikneme na Add event. Zobrazí se nám tam tabulka s obrázky a textem. Klikneme na Keyboard a poté Left. Teď přetáhneme do pole Actions první ikonku (Start moving in a direction) z kategorie Move. V ní klikneme na šipku vlevo a do kolonky Speed zadáme číslo 5. Tím jsme zadali, že po stisknutí šipky vlevo na klávesnici se kulička bude hýbat doleva. Stejně nastavíme i pohyby vpravo, dolů a nahoru. Znovu Add event > Keyboard > Right přesunout Start moving in direction > šipka vpravo, speed 5. Opět Add event > ... Up - nahoru , Down - dolů. Poté zase klikneme na Add event-keyboard-NO KEY a přetáhneme znovu první ikonku z Move do a direction, zadáme speed 0 a zaškrtneme prostředek tabulky. To znamená, že když na nic nebudeme klikat, tak bude kulička stát.
Teď uděláme zeď. Znovu si vytvoříme object (klikneme na tu modrou kuličku) a vybereme sprite zeď. Prostě to, co jste si zvolili za zeď, a klikneme na Add event. Pak collision a object_0 (míč) a přetáhneme takovou modrou čáru (nazývanou jump-BOUNCE) s červenou šipkou do pole Actions a dáme OK. Pod obrázkem zdi je uvedeno, že můžete zaškrtnout visible nebo solid. Tentokrát zaškrteme visible. Můžeme zaškrtnout i solid, pokud chceme mít zeď neviditelnou, aby byla legrace. A dáme OK. A OK. Zase si vytvoříme object a vybereme sprite dveře a dáme Add event – Colisin s míčem, přetáhneme z main1 next room do Action a dáme OK. Pak dáme OK a je to. Klikneme v levém menu (je tak uprostřed) na míč, v sekci objects dáme Add event. Colision se zdí a zase dáme, aby se míč odrazil, tedy zase dáme z jump bounce a OK. Pak zase OK a je nastaveno.
Nyní si vytvoříme hrací místnost. Klikneme na bílý modře ohraničený obdélník Create a room. Zobrazí se hrací pole a nastavení. My vybereme object_1, tedy zeď, klikneme na klávesu shift a myší ohraničíme celou rozčtverečkovanou plochu. Pozor, jen tu sytě šedou tabulku. A uděláme si tam nějaká zákoutí a dráhy. Myslete na to, že se bude pohybovat míč. A když to je tak, jak to chcete, je čas dát tam míček. Jak tam je ta zeď, tak dole je něco jako object to add a tam vyberete váš míč a libovolně ho někam dejte. To samé udělejte s dveřmi, dejte je do hrací místnosti. Nyní si vytvořte více místností. Jsou to levely, 1 místnost bude 1 level.
Poté si hru uložíme kliknutím na save the game (blog v levém horním menu). Vybereme si, kam to chceme uložit a pod jakým názvem. A máme to! Nyní si to zavřeme a poté hru znovu otevřeme a klikneme na zelenou šipku, tou hru spustíme.
Kdykoliv můžete vaší hru upravit. Můžete si přidat víc sprite, třeba peníze a nepřítele, ze kterých pak uděláte objekty a nastavíte, co mají dělat a přidáte je do hracího pole. Je to jen pro začátek. Program je anglicky, ale vadit to snad znaková řeč nebude. Dejte si tutoriál do překladače. Je i s obrázky, tak to určitě pochopíte.
Můj podklad pro hru je ke stažení na: http://ulozto.cz/x5zpDAcE/kulicka-zed-gm81