K Vánocům jsem dostal nový mobil. Na co bych si měl dát pozor při jeho nastavení?
Jednou z nejdůležitějších věcí je zabezpečení. Určitě je potřeba nastavit si na mobilu heslo pro přístup. Může jít o číselný kód, gesto pohybem po displeji nebo třeba otisk prstu. Právě otisk prstu může být nejlepším řešením. Nehrozí u něj odpozorování někým jiným, třeba ve škole, když budeš opakovaně zadávat číselný kód nebo zvolené gesto.
Současně je otevření mobilu s otiskem prstu jednoduché a bezpečné. Zamykání mobilu je pak dobré nastavit i automatické, třeba po pár sekundách, kdy telefon nepoužíváš. Další důležitou věcí je nastavení aktualizací. Ideální je, aby se telefon i aplikace aktualizovaly automaticky. Aktualizace slouží k zalepení různých bezpečnostních děr, na něž výrobce mobilu nebo dané aplikace během času přijde.
Co když jsem dostala starší telefon po rodičích? Jak ho mám nastavit?
Je dobré začít stejně jako s novým mobilem. Nejlepší tedy bude uvést telefon do továrního nastavení. Tuto možnost najdeš v nastavení funkcí mobilu. Tovární nastavení znamená, že se vymaže veškerý obsah telefonu a ty ho začneš vlastně budovat od začátku, jako bys dostala nový přístroj.
Samozřejmě je ale třeba pamatovat na to, že nový není. Problém může být třeba s tím, že starší přístroje už nedostávají aktualizace od výrobce a jejich používání tak nemusí být stejně bezpečné jako u novějších aktualizovaných přístrojů. S tím lze něco dělat jen obtížně. Výrobcům by se líbilo, kdybychom si každé dva roky kupovali nový telefon, což by se ale zase nelíbilo našim peněženkám.
Jak mám zabránit tomu, abych zbytečně v souvislosti s používáním mobilu za něco platil?
Když nechceš mobil používat k placení, tak bych předně doporučil ho nepárovat s žádnou platební kartou. Dalším problémem mohou být různé zpoplatněné linky. Většinou začínají číslem 9. Jejich použití si můžeš zablokovat u operátora.
Třeba v elektronické samoobsluze. Podobně je to i s tzv. m-platbami. Fungují vlastně podobně jako platby kartou s tím rozdílem, že se objeví v účtu od operátora. M-platba je třeba nákup SMS jízdenky na MHD. I tyto platby můžeš zablokovat u svého operátora.
Jak si mám vybrat aplikace, které o mně nebudou sbírat zbytečné údaje?
Prvním opatřením by mělo být stahování aplikací pouze z oficiálních obchodů. U Androidu jde o Google Play, u iOSu pak o AppStore. Rozhodně to ale nestačí. I zde je řada aplikací, které nejsou bezpečné nebo shromažďují nadbytečné množství osobních údajů.
Dále bych se tedy podíval na rozsah osobních údajů, které jsou shromažďovány a u každé aplikace jsou uváděny. U některých je už na první pohled zřejmé, že údaje k fungování nepotřebují. Kalkulačka přeci nemusí mít přístup k fotoaparátu, mikrofonu ani seznamu kontaktů.
Podívej se také do uživatelských recenzí. Ale pozor, většina lidí hodnotí hlavně uživatelskou přívětivost a na bezpečnost příliš nehledí. Zajímavé tak mohou být hlavně negativní recenze, které mohou poukázat na nějaký problém. V neposlední řadě se pak můžeš podívat, jestli daná aplikace třeba nebyla recenzována i oficiálně. Nejen k aplikacím, ale i ke spoustě dalšího zboží nebo služeb najdeš recenze třeba na stránkách nadace Mozilla Foundation – Privacy not included.
Jak funguje rodičovská kontrola?
Rodiče dnes často využívají programy na rodičovskou kontrolu, které jim umožňují do určité míry kontrolovat, co dítě na telefonu nebo počítači dělá. Takové programy nabízí možnost časově omezit nebo úplně zakázat užívání konkrétní aplikace, povolovat stažení aplikace, nastavení doby klidu, kdy jde z telefonu třeba jen telefonovat, ale také třeba možnost sledování polohy telefonu.
Je přirozené, že rodiče mají obavy a chtějí kontrolovat to, co dítě na mobilu dělá, protože se obávají, aby se mu v online světě něco nestalo. Je dobré v tom být vzájemně otevření a třeba si i stanovit pravidla, kdy může rodič sledovat tvoji polohu, což může být skutečně nepříjemný zásah do soukromí.
Jak poznám, že mám v telefonu nějaký škodlivý software?
Různé škodlivé programy nebo spywary, tedy programy sloužící ke sledování uživatele, se obvykle projevují dost nenápadně a pracují na pozadí telefonu. Určitým náznakem může být, že se telefon vybíjí příliš rychle, i když ho nepoužíváš, nebo že se podivně zahřívá. Případně se sama zapínají oprávnění jako je třeba přístup k mikrofonu, poloze, foťáku nebo nefungují aplikace, s nimiž dosud nebyl problém.
Instalace podobného softwaru do telefonu může být dost rychlá a nenápadné, proto není dobrý nápad telefon někomu půjčovat bez tvého dohledu. Účinným lékem může být použití antivirového programu, případně uvedení telefonu do továrního nastavení, což je ale samozřejmě spojeno s vymazáním celého obsahu telefonu.