Rozmístění zboží
Rozmístění zboží nám může připadat nelogické a nepochopitelné. Všechno je však velice promyšlené, a tak zboží denní potřeby, jako je pečivo, maso, uzeniny, mléko nebo nápoje, je záměrně rozprostřeno po celé prodejně. Když jdeme tyto věci kupovat, musíme projít celý nákupní prostor, takže často nakoupíme i zboží, o které jsme původně neměli zájem. Ze stejného důvodu se občas mění rozmístění zboží v prodejně, takže i dlouholetý zákazník nějakou dobu bloudí, než najde zboží, které si přišel koupit.
Velmi promyšlené je i uspořádání zboží v regále. Nejčastěji bereme zboží, které je nejblíž po ruce, to znamená narovnané v přední části regálu. Tam je obvykle vystaveno zboží, kterému se blíží datum spotřeby, v zadní části regálu je pak čerstvé. Nejčastěji to můžeme sledovat u mléčných výrobků, které mají krátkou trvanlivost. Drahé zboží a zboží, které je třeba co nejdříve prodat, bývá umístěno v úrovni očí, protože se nechceme zbytečně namáhat (natahovat a ohýbat). Z tohoto důvodu se levnější zboží dává dospod regálu anebo na místa, kterých si na první pohled nevšimneme.
Sladkosti, cukrovinky a drobné hračky jsou umístěny i u pokladen, dole u země, aby na ně viděly a dosáhly děti. Ty se totiž při čekání u pokladen nudí, a tak často začnou škemrat, aby jim rodiče koupili ještě jedny bonbónky.

Cukrovinky v supermarketu
Hudba
Ve velkých obchodech a nákupních galeriích slyšíme hrávat hudbu. Není to hudba z rádia, tato hudba je důkladně vybraná, je v pomalých tónech, aby nás zklidnila a příjemně naladila. V nákupním prostoru také nejsou okna, takže nevnímáme, jak ubíhá čas. Díky tomu přestaneme spěchat, strávíme tam víc času a více utratíme.
Ovoce a zelenina
Sekce ovoce a zeleniny bývá umístěna blízko u vchodu, její pestrobarevnost a vůně by nás měla pozitivně naladit. Zakoupením zdravé potraviny dostaneme chuť utrácet za něco nezdravého, avšak chutného. Ovoce a zelenina jsou v supermarketech uloženy v bedýnkách a přepravkách, což má navodit dojem, že byly zrovna sklizeny a přivezeny z farmy, tudíž jsou čerstvé. Takto uložené ovoce a zelenina často působí dojmem BIO produktů, které jsou v dnešní době velkým trendem. Na pozadí regálů nebo lednic bývají zrcadla, díky nimž se objem vystaveného zboží zdá větší a bohatší.

Ovoce a zelenina v supermarketu
Falešné slevy
Supermarkety v pravidelných intervalech zařazují do prodeje zboží v cenových akcích. Toto zboží je jednak přímo na paletách v uličkách mezi regály, abychom ho nepřehlédli, a jednak jsou po celém nákupním prostoru křiklavé poutače. Kromě ceny je na nich i procentuální vyjádření slevy, což odvádí naši pozornost, abychom se nezdržovali počítáním, takže nezjistíme, že téměř žádná sleva není.

Slevové cedule
Podobným trikem jsou například „ceny již od…“. Ty jsou často k vidění například v obchodech s oděvy. Už při vstupu do obchodu na nás doslova křičí cedule „ceny již od 99,- Kč“. Hnáni snahou o zakoupení levného zboží, tedy šetření, pak zakoupíme zboží, které ve výsledku levnější není. V uvedené ceně obvykle není zahrnuto DPH, takže i když si cenu dobře spočítáme a při placení se proti této ceně ohradíme, argumentem prodavače bude nezapočítané DPH. Obvykle se za tuto cenu prodává opotřebené nebo vadné zboží, případně takzvané „ležáky“ v doprodeji.
Nesmíme zapomínat také na cenový trik nazývaný „Baťovské ceny“. Je to opět manipulace s vnímáním ceny. Ona totiž dvouciferná cenovka 99,- Kč je lépe vnímána než trojciferná 100,- Kč, zvláště pak, pokud je v košíku více položek. Až při přesném přepočítání přijdeme na to, že úspora je velmi symbolická a z hlediska plného nákupního koše naprosto bezvýznamná.
Reklama a naše vnitřní pocity našeptávají, že zakoupením většího balení zboží ušetříme. Tato balení jsou nazývána jako rodinná, výhodná, XXL, premium, klientská, Golden Collection atd. Největší pozornost je třeba věnovat akcím typu 2 + 1 zdarma. Takto označené zboží je často cenově velmi nevýhodné. Když vidíme slůvko zdarma, máme pocit, že můžeme ušetřit, takže při zahlédnutí takového označení už přemýšlíme spíše nad tím, o jaké zboží se jedná a jak ho využijeme. Slůvkem „zdarma“ jsou nám navozeny příjemné pocity a nejsme schopni racionálně přemýšlet. Velmi často 3 ks od dotyčného zboží nepotřebujeme, anebo jde o zboží, které nevydrží dlouho.
Psychologie barev
Barvy mají na naši psychiku silný vliv, některé nás dokážou zklidnit, jiné povzbudit chuť k jídlu atd. Červenou barvou se značí slevy a výprodeje. Tato barva ihned upoutá pozornost, zvyšuje srdeční tep a vyvolává pocit odhodlání. Žlutá barva navozuje pocit optimizmu, proto se s ní značí zboží ve slevě nebo v akci. Oranžová barva povzbuzuje chuť k jídlu, stejně jako kombinace červené a žluté, proto jsou červenožlutá loga McDonald’s nebo Burger King. I u obalů zboží hrají rovněž svou roli barvy. Některé obchodní řetězce prodávají své vlastní levné produkty, které jsou však v obalech, jenž jsou velmi podobné obalům značkového a velmi kvalitního zboží.
Barvy hrají důležitou roli i u osvětlených regálů a vitrín. Maso bývá osvětleno růžovým a pečivo oranžovým světlem, aby vypadalo čerstvě.

Maso v supermarketu

Pečivo v supermarketu
Body za nákup
Při nákupech jsme pravidelně odměňovaní za vysoké útraty získáním bodů. Nastřádáním určitého množství pak získáváme slevu. Pocit, že něco dostaneme zadarmo, nás motivuje k tomu, abychom do košíku přihodili něco navíc a jako bonus získali za nákup body. Některé akce a soutěže ovšem vyžadují registraci přes mobil nebo internet, což je pouze snaha supermarketu získat naše osobní údaje a moct sledovat naše zájmy a nákupní zvyky, případně pak s těmito daty obchodovat.

Body za nákup
Velké nákupní vozíky
Velké a hluboké nákupní vozíky jsou rovněž trikem, jak zvýšit odbyt zboží. Někteří z nás totiž mají z poloprázdného vozíku utkvělý pocit, že nákup je nedostatečný nebo neúplný a ve snaze košík naplnit přidávají zboží, které nepotřebují. Rovněž dětské nákupní vozíčky jsou umístěné uvnitř nákupního prostoru, aby se děti zákazníků zabavily a případně do svého vozíčku přihodily nějakou dobrotu, kterou rodiče radši zaplatí, aby mohli nerušeně nakupovat.