Diskuze k Alíkovině
« Přejít na článekOslintané sušenky v říši cé-em-pé a reklamy

Až jsem z toho dostal chuť na sušenky, asi bych si dal cookie, nebo krekr, nebo piškot, ale už jsem měl něco zeleného.

Ani jsem netušil, jaké zlo mohou tyto sušenky přinášet. Že pak člověk nemá žádné soukromí, když je jeho zařízení žere a to žere místo na disku. Jinak jsem přišel na to, že to tlačítko ukázané v jedné fotce je opravdu jenom chyták na zeď, jelikož to udělá jenom to, že to pouze zabije nějakou vešku blešku. Prý zamítnout veš

Kamarád ajťák mi doporučil plugin Ninja cookie, který se dá přidat k různým prohlížečům. Stěžovala jsem si mu totiž, že po mě jedna stránka chce zaškrtávat jednotlivě všechny společnosti, kterým souhlas nechci udělit, což by celé trvalo asi 20 minut (a stránka pak odmítla zveřejnit obsah).
Dá se snadno přidat a dělá svou práci, takže sušenky už jím jenom ty domácí.
Firefox: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ninja-cookie/
Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/ninja-cookie/jifeafcpcjjgnlcnkffmeegehmnmkefl?hl=fr
Opera: https://addons.opera.com/en/extensions/details/ninja-cookie/

Zdá se, že značnou část této mašinérie Google na začátku příštího roku zabije, protože se chystá v Chromu blokovat cookies třetích stran. Podobné blokování už umí Safari i Firefox, ale Chrome je nejrozšířenější prohlížeč, takže dokud neupraví svá pravidla on, nic se nezmění…
Zákaz cookies slíbil Google s dvouletým předstihem, ale všichni ti reklamní šmoulové, kterým tím zbourá domečky z karet, doufali, že zároveň s tím přijde s nějakou alternativou. Nyní definitivně oznámili, že ne.
Tohle bude tedy asi konec cé-em-pé lišt… hurá!

Tak - nepamatuji si, zme bych kdu četl něco tak kralsně pravdivě děsivého.

VelkyDigiBracha: Moc děkuji za podporu v tomto boji!
Matisek: Abych pravdu řekl, nikdy jsem se skutečnou technickou podporou nemluvil, spíš bývám většinou tím, kdo radí ostatním.
Přišlo mi, že dialog dvou protichůdných světonázorů je stravitelnější útvar než znepokojená přednáška s jedním stanoviskem.
DeDiTus: Stačí se zaměřit na ty paragrafy, co porušují. To, že dělají něco zdánlivě správně (že si vůbec žádají o souhlas), neznamená, že postupují v souladu se zákony a že jejich postup nejde napadnout, dokonce to nejde brát ani jako polehčující okolnost. Zrovna ten § 28 na právo na své údaje by mohl být účinnou pákou.
Jednotlivec se může vzbouřit a najít si různými technickými fígly cestu ven ze šmírovacích pavučin, ale to není systémové řešení, je to jen přezbrojení ve válce mezi návštěvníky a provozovateli webů. Když pak hromada lidí blokuje reklamy adblockem, tak přezbrojí i druhá strana – vydavatel Tiscali zareagoval tím, že koupil krkolomný systém na obcházení adblocku. Já bych naivně chtěl, aby existovalo i mírové soužití. Návštěvník mého webu je můj kamarád a někdo/něco mi nabízí velké desítky tisíc korun za to, že důvěru kamarádů zradím, že je nechám sledovat desítkami firem, které ani neznám, s uklidňujícím ujištěním „většina návštěvníků se nechá zradit ráda!“ – tohle je ten hnus, který by si zasloužil rozbít.
Líbí se mi třeba plugin AdNauseam, který vyloženě cíleně zaplavuje reklamní systémy náhodným šumem.
lékařský: S oprávněným zájmem jde všelijak šachovat. Tuším, že v principu jde o to, že si web myslí, že na nějaké základní sledování má nárok i bez tvého souhlasu, protože s údaji nenakládá nijak ošklivě. V liště ti dovolí projevit nesouhlas (tedy námitku), což může (a nemusí) mít nějaký skutečný efekt.
Hogo: To zní jako záhada. Ale zrovna jméno nepatří mezi moc hodnotné údaje…
Asi žádná reklama necílí speciálně na Petry.

Zajímavé, na prohlížeči, kde nejsem přihlášený ani jsem tam přihlášený nikdy nebyl, Facebook ví moje jméno. Ještě podotknu, že Na Facebook jsem se nikdy nezaregistroval ani nepřihlásil.

Perfektní článek. Bohužel, mnoho z těch praktik jsou v souladu s GDPR a dokazovat, jaké odstavce jakého článku porušují, když jiné odstavce jiných článků splňují, je na hlavu. Je to paradox, spousta protichůdných pravidel a především byrokracie. Nicméně mi dnes přijde řešit obchod s osobními údaji rozumem a spravedlností trochu na hlavu Je to akorát o nervy, který si zničím, když věřím tomu, že mám právo na svobodu. Nemáme žádný práva, ale vlastníky. Nikoho z velkejch hráčů nezajímáme.
Tak co by nás nenechali, ať si kecáme, když nás neslyší. Pokud chci udržovat své údaje v bezpečí, nevyřeším to s těmi, kdo je sbírají: musím si stáhnout supr prohlížeč (za mě Brave), pohrát si ještě s nastavením prohlížeče, používat VPN a pozorně sledovat s čím souhlasím.

Matisek: Mě se to zdálo lepší, když to bylo rozčleněné podle tématu, bylo to stejné jako rozhovor. Pokud tě nezajímá tohle téma y můžeš si přeskočit na druhé. :-)

Určitě je důležité upozorňovat na nedostatek soukromí na internetu, ale nemyslím si, že způsob, jakým na to upozorňuje článek je nejšikovnější. Neměl jsem náladu ho dočítat celý, protože ultradlouhých tahanic s technickou podporou mám dost v reálném životě. Lepší by bylo, kdyby článek byl jednotné povídání, nebo kdyby příběh byl podaný jinak, než skrz zdlouhavý dialog mezi člověkem a technickou podporou.

Článek byl pro mě přínosný. Už chápu, proč na některých (klidně v porovnání s zahraničním a místním) webech je ta lišta úplně stejná.
Já jsem se setkal (kromě těch hrozných sušenek) s čímsi, jako „oprávněný zájem“. Což pokud chápu správně, tak je něco jako, že mají právo se zajímat o mé soukromí?
Připadá to mi to jako jiná formulace toho cookies, ale tentokrát už takové strašení
Docela mě vystrašilo, když u nesouhlasů s tímhle „oprávněným zájmem“ nebylo něco jako „nesouhlasím“, ale „námitka“.

–MM–: Ano, právě proto používám, jak je na fotce vidět, anonymní okna. Je to tak asi nejjistější.
Článek bych mohl rozeslat, to je pravda!
MM, Pralinka2: Jo, Seznam je zrovna hodně špatný příklad, pravda. Ale kdyby vyšlo někde v mainstreamu, tak by hodně moc lidí poučilo....vím, že v tom jede hodně ublicictickýc webů taky. Zkusíme v IuRE/Digitálních svobodách někam doporučit, umístit, každopádně posdílíme článek na sítích.

Pokud se vám článek líbí a dozvěděli jste se z něj něco přínosného, šiřte prosím jeho poselství dál, hoďte odkaz kamarádům, rodičům…
VelkyDigiBracha: Zrovna lidé ze Seznamu nás před pár lety lákali do svého reklamního systému Sklik a přesvědčovali mě při osobním setkání, že za to, jaké reklamy by jejich systém zobrazoval na Alíkovi, by nenesl odpovědnost ani Alík, ani Seznam, ale sám návštěvník stránky. Celkově byli docela paf z toho, že mi jakkoliv záleží na ochraně soukromí a že bych vůbec chtěl mít nějaký dohled nad tím, jaké reklamy by u nás vystavovali…
Tak jsem jim řekl cosi jako „“.
Zrovna části mého článku, kde technická podpora působí nejabsurdněji, mají nejblíž tomu, jak reklamní lidé skutečně uvažují. Jakýkoliv právní předpis, jakékoliv bezpečnostní opatření ze strany prohlížečů a i jakýkoliv odpor uživatelů – to všechno jsou jen překážky, které je nutné za každou cenu zlomit nebo obejít. Nepřijde jim to ani trochu divné.
Bylo by moc pěkné, kdyby velcí hráči na českém trhu podporovali iniciativy, které tohle chtějí zastavit, protože tím de facto ztrácejí kontrolu nad svým reklamním prostorem i nad bezpečností… ale oni si místo toho vytvořili cosi jako kartelovou dohodu přes CPEx a organizovaně táhnou za jeden provaz proti ochraně soukromí.
Hogo: Pokud mě nějaký web nutí dát souhlas, tak buď jdu pryč, nebo si otevřu v prohlížeči anonymní okno, dám mu souhlas, a po přečtení okno zase zavřu, takže se stejně všechny jeho cookies smažou. Je to sice pracnější, ale soukromí má nějakou hodnotu a zaslouží si péči.
Tenhle článek by měl vyjít i někde na Seznamu apod.,o tom nemá ponětí většina lidí....a tady je skvěle vysvětleno pro běžné uživatele. Dala bych 30 tlapek, kdyby to šlo. Napadlo mě přitom, že kdyby to šlo takto dál, tak bude živý člověk na infolince za chvíli ještě luxus, protože jinak tam dají firmy tupého chatbota a to už bude teprv bezmoc. (I když unijní GDPR pamatuje i na toto a říká, že nad automatizovaným rozhodováním musí být vždy lidský dohled.) Ale dobrá zpráva je, že se tu formuje iniciativa, která chce prosazovat práva nás obchodovaných uživatelů sítě proti online reklamním sítím založeným na cookies a obchodování s profily. Tracking-free Ads Coalition vznikla v Evropském parlamentu a chce tlačit na to, aby se GDPR dodržovalo. Bude to asi na dlouho, ale je to šance. A zatím podporovat firmy, které v tom nejedou a zadávají si jen kontextovou reklamu (ona prý zas ta účinnost sledovacích reklam není tak lepší).

Skvělý článek, smutné ale je, že většina stránek tě vykopne, jakmile nesouhlasíš, nebo tam ta možnost ani není.

Jsou stránky, na které bez potvrzení nemůžeš... Buďto to potvrď, nebo jdi pryč.

Tak, právě jsem natrefil na jednu věc

Tak jako pardon, ale tady není žádné tlačítko na odmítnutí!, © instagram
Proč tu není nic, co by odmítalo cookiesky? Když si rozkliknu další informace, vyjede mi spoustu věcí o sušenkách, ale nic víc...
A ano, jsou tam tyhle věci :D
„Soubory cookie mimo jiné využíváme k tomu, abychom vám na Instagramu i mimo něj ukazovali užitečné a relevantní reklamy. Víc se o tom, jak tyto soubory využíváme, dozvíte v našich zásadách používání souborů cookie. Způsob, jakým využíváme data k zobrazování reklam, můžete upravit přes nástroje uvedené dole.“
Když si dám rozkliknout poučení po cookies, tak na mě vyskočí úplně to samé okno, akorát je v angličtině a to tlačítko přijmout je mnohem výraznější
lidara: Ano, funguje to, akorát potom spoustu webů může vypovědět služby úplně.

V nastavení google jde všechny sušenky zakázat. Nevím, jestli google jen nekecá, nebo jestli to doopravdy jde, každopádně už mám všechny cookies zakázané (až na aliexpress, kde se to prostě bez cookies nenačte). Děkuji moc za zajímavý a poučný článek

Líbí se mi myšlenka tohohle příběhu:
Mějte oči otevřené, ptejte se a myslete, promýšlejte realitu a zjišťujte jak to se světem DOOPRAVDY je.

Skvělý poučný článek, 5 tlapek.
Je hezké, že článek vyšel zrovna na Apolenin svátek.

Opravdu skvělý článek, dozvěděla jsem se spoustu nových a,zajímavých informací. PS: ta kočka je mega.

Tak to byl pěkný článek, rozhovor super, já být tou podporou, tak bych.... nevím co bych dělal, ale neměl bych takovou trpělivost mu odpovídat na každou jeho otázku.
Apolena je pěkná kočka
Dávat čtyři tlapky za to že článek je delší? Konečně dlouhý, pěkně sepsaný článek, kde se člověk dozvěděl zajímavé informace, o kterých neměl ani zdání.
Jinak pokud to jde tak cookies blokuji, ale jak již psal Hogo ne vždy to jde. A vlastně dříve jsem toto neřešil, takže stejně o mě mají nějaké údaje, nebo ne?
předchozí | 12 | další |