Alíkovina

Původ her Warcraft 3 a Dota 2

vydáno  •  Hry

Ráda bych vám pověděla příběh, jak vznikla moje oblíbená hra Dota 2, protože je v tom velké poučení pro mnohé. Je to totiž příběh kreativity, které nebylo nic postaveno do cesty.

doty, © Morell

Dota 2 a podobné hry nejsou oblíbené u všech, to žádná hra. Mají ale příběh, který stojí za to vám povědět. Vše začíná u hry Warcraft 3. Nyní přes 15 let stará hra má ještě stále živou komunitu vášnivých hráčů, ale hlavně tvůrčích kreativců. Důvodem neupadajícího zájmu o tuto hru je něco, co nemá snad žádná jiná hra, co existuje. Tím je její editor.

Už samotný editor umožňuje vytvářet mapy, ale také dělat v nich až neuvěřitelné věci. Lze vytvořit mapu jednoduše vytvořením prostředí, což je snadné, rozházením monster a startovních pozic, a můžeme začít hrát. Editor ale umožňuje neskutečně více. Lze dělat videosekvence, úkoly, lze programovat chování hry při určitých událostech, měnit všemožná nastavení všech jednotek ve hře i AI (artificial inteligence – umělá inteligence) počítačových hráčů... i grafiku a modely... ve výsledku můžete změnit takřka vše. Pravda, k tomu potřebujete nyní již vytvořené extra editory na modely, animace a textury, ale ve finále je hra plně otevřená jakýmkoliv úpravám.

Jedinou jinou hrou, která má takovéto možnosti úprav, je Skyrim. Obě hry mají díky tomu nesmírnou popularitu a zájem, který neupadá.

Warcraft 3 je válka armád, vedených hrdiny. Některé hráče ale unavovalo řídit armády, když potřebují s nimi řídit hrdiny, kteří mají schopnosti, které taky musejí řídit ručně, a chtěli se soustředit jen na hrdiny. Tak se sešla myšlenka a tvůrčí možnosti a vznikla mapa pro Warcraft 3 se jménem Dota (Defense of the Ancients / Obrana prastarých), kde může hrát až 10 hráčů, 5 hrdinů na každé straně, zatímco armády bojují samy a hrdinové jim jen pomáhají, nebo se soustředí na hrdiny nepřátelské.

Kreativita nevysychala, nápady se kupily a tak rostlo i množství hrdinů v mapě, předměty, které mohli využívat, a jiné věci.

Jak okolo mapy rostla komunita, začala se dělat setkání, kde se lidé sešli k turnajům, ty dokonce přešly i do mezinárodních soutěží. Jen si to představte, tahle fanoušky udělaná mapa došla do stavu, kdy byla hrána na mezinárodních turnajích o velké peníze!

Toho si všimla firma Valve, která nabídla tvůrcům Dota své možnosti a podporu. Dota tak vyrostla z mapy ve hru. (Je zdarma ke stažení na Steamu, můžete ji najít zde: store.steampowered.com/app/570/Dota%5f2/?l=czech)

Tak vznikla Dota 2, věrný následovník oné mapy ve Warcraftu 3. Dota i Dota 2 se stále vyvíjejí bok po boku. Dota 2 sice má moderní menu, ale svého předka nezapře. Jakmile vstoupíte do mapy, cítíte se jako v remasterovaném (nově předělaném) Warcraftu 3. Grafika je lepší a udělalo se pár vylepšení, místo asi osmi obchodníků po šesti věcech je tu jeden, co má všechno, hrdinové mají kromě inventáře se 6 políčky i batoh s dalšími třemi, se skládáním pokročilejších věcí/položek vám pomáhá průvodce atd.

Dota 2 je fenomén, který je vytvořený hráči pro hráče a ohromil i další firmy, protože viděly potenciál. Tak vznikla další hra, League of Legends.

I Blizzard Entertainment (společnost, která se zabývá hrami) se nechal inspirovat a představil světu Heroes of the Storm, kam posadil hrdiny snad ze všech herních světů, které vytvořil.

Nyní se vraťme na začátek k Warcraftu 3. Většina firem investuje peníze do šifrování souborů her natolik, aby nešly měnit. Blizzard s tím neztrácí čas a vyplácí se mu to! Nejen, že Warcraft 3 a jeho editor stojí u zrodu celých her, World of Warcraft je online hra, která má mnoho serverů řízených nadšenci (a i do jejich souborů se lidi snadno dostávají a mění je pro své tvůrčí záměry). Proti nim Blizzard nikdy nebrojil, protože nikdy nemůžou být tak dobří jako oficiální hra a naopak snadno jim nalákají lidi právě k nim a přinášejí jim peníze. Tato otevřenost kreativitě se Blizzardu vrací ve formě nových hráčů a samozřejmě i jejich peněz.

To chce charakter. Na závěr bych zde dodala, že mé povídky též již inspirovaly další tvořivé lidičky, které si z nich propůjčily postavy a vtáhly je do nových příběhů a dobrodružství. Na chviličku mne to naštvalo, ale pak jsem se zasmála. Postavy v mých příbězích jsou jako moje děti a děti prostě rostou a žijí si svůj život. Nechat je jít je velkým darem, který jim můžu dát a nestojí mne to mnoho... a může se mi to vrátit v dobrém.

No... úplně na konec, i když Dota 2 není zdaleka tak upravovatelná jako Warcraft 3, pořád má své možnosti. Jednou z nich je vytváření animovaných filmů, ve kterém se každý rok pořádají soutěže... Tak alespoň jednu ukázku.

Autor:
» přejít do diskuse

Diskuse k článku  (4)

Příspěvek z 27. října ve 13:37, upravený po 4 minutách.
Morell v něm napsal:

Sestavu už mám, luxus, ale potřebuju NB.(WIFI a cesty) Jinak pro W3 editor existuje update, který tenhle limit ruší. (jinak nikdy jsem ho nedosáhla)
Jinak děkuji.

Příspěvek z 26. října v 10:59.
shadowczasdf v něm napsal:

No tam jde o to ze W3 editor je omezenej nejakou kapacitou, ze nenacte mapy vetsi nez xyz MB ( nevim presnej udaj tak nechci hadat ).

Koukal jsem se na tvuj devian, vsiml jsem si no :). Jinak momentalne hraju jen supporty, takze predevsim Ogre Magi a Bane. Hodne stesti se skladanim novyho PC.

Příspěvek z 25. října ve 20:02, upravený po 8 minutách.
Morell v něm napsal:

Bohužel nejdříve musím pořídit mašinu, co to unese, což chvíli potrvá. Tady mi sice DOTA2 funguje, ale ta synchronizace je strašná, i když hru přiškrtím na hranice monžností. (startuje dohromady cca 30 minut, i když pak už maká) Uvažuju o tom, až dostanu vrácenou daň, ale může to být později.
Takže až bude nový stroj, určitě zapaříme. (aktuálně hraju na zastaralý verzi, která mi funguje jako standalone bez steamu na offline PC)
Jinak díky za upřesnění. S editací ale nevím, jestli máš pravdu, nástroje na editaci Warcraftu 3 mám všechny a alespoň s nimi trochu umím, takže dělám modely, kampaně, mám přístup i k programování AI.
Z DOTY 2 jsem dokázala akorát vytáhnout 3D model a textury, o animacích nebo programování ani nemluvím, to prostě co vím, nejde.

Jinak i z doty2 dělám vystřihovánky... ale chci se zeptat, kterýho hrdinu hraješ nejraději?