Co je Gamebook?
Když přeložíme slovo z angličtiny, dostaneme hrací knihu, ve které si čtenář vybírá z nabídek a přemýšlí: „Co mám právě udělat?“ Celou dobu se snaží dostat ke správnému konci. Někdy má čtenář na výběr třeba dvě možnosti, jindy pět či více. Vždy, když si něco vybere, odkáže ho to na určitou stranu. Ale pozor, špatným rozhodnutím může hlavní postava umřít.
Příběhem získává čtenář (jakoby) různé předměty, nebo o ně naopak přichází. Hlavní postava řeší zapeklité situace, díky kterým získává zkušenosti, nebo naopak od problémů utíká. Záleží na tom, jak se čtenář rozhodne.
Existuje plno gamebooků, každý má ale svá pravidla. K některým potřebujete třeba i hrací kostku. Základ, tedy tužku a papír, je pak vhodné mít ke každému. Zapisujete si například, jak probíhají jednotlivé souboje či co má vaše postava u sebe. Na začátku příběhu máte například stanovených 10 životů. Když vás třeba kousne had, musíte si odečíst jeden život. Nejlepší je si to zapisovat na papír, protože soubojů a získávání předmětů může být více.
Z vlastní zkušenosti doporučuju, aby gamebook hrála pouze jedna osoba o samotě. Jakmile dojdete k cíli, můžete se o své výsledky podělit. O gamebooku už byla kdysi jedna Alíkovina vydána. Najdete ji zde.
Pamatuju si, že moje první setkání s gamebookem bylo V moci kouzel od spisovatele jménem Kieran Fanning. Zvláštní shoda náhod, že zrovna tuto knihu vydalo stejné nakladatelství jako knihu, která se nachází v katalogu dárků.
Pojďme se ale konečně podívat na recenzi...
Základní informace
Autoři: Jan Holan, Martin Bartůněk
Ilustrátorka: Julie Opletalová
Počet stran: 160
Vazba: brožovaná (měkká, kniha nemá pevné desky)
Nakladatelství: Portál
Krátce o autorech a ilustrátorce
Jan Holan studuje Fakultu informačních technologií ČVUT v pražských Dejvicích. Rád čte fantastiku, je kreativní a věnuje se hereckému způsobu ztvárňující činy svých postav, který se nazývá larp.
Martin Bartůněk studuje ekonomickou analýzu na Vysoké škole ekonomické v Praze. Rád se věnuje sportu, kterému se říká Chanbara, v němž reprezentuje Českou republiku.
Julie Opletalová studuje ilustraci na fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni a ve své bakalářské práci se věnovala deskové hře.
Čím mě kniha oslovila?
- Byla jsem zvědavá na to, co vlastně takový hrobník při své práci může pociťovat.
- Zajímalo mě, jak bude příběh hrobníka zasazený na Divoký západ. Mám toto místo spojené spíš s kovboji na koních, ale s hrobníkem? To je opravdu zajímavé.
- Miluji hry, které mohu hrát stále dokola, protože nabízí nekonečno možností, jak se rozhodnout. O to lepší je, že takové existují i knihy.
Děj + jak tuto knihu vůbec používat

Pravidla gamebooku, © Jan Holan a Martin Bartůněk
Prvním úkolem je, že si nakreslíte funebráka – hrobaře. Nedoporučuju si ho kreslit důkladně, protože k němu budete něco neustále přikreslovat a nebo gumovat, proto prosím kreslete pouze tužkou. Hrobník Jáchym Ringer kope hroby v Black Bridge City, ale nebyl to vždycky jeho sen. Už ze začátku na vás vybafne několik možností, čím tak asi Jáchym chtěl být, a od toho se začne odvíjet vaše cesta, na které byste si měli kontrolovat: život, sílu, střelbu, štěstí, peníze, hrobnické body, věci v inventáři a hlavně nejdůležitější věc hrobníka – jeho lopatu.
Co vás čeká?
- město Black Bridge City
- potkáte se s mnoha zvířaty (sup, mravenci, had, koně, ryby – sledi, krokodýlové)
- mravenečník Brandon s mravenečnicí Evelínou
- prozkoumáte město Ponder Town
- muzeum kamínků
- indiáni z Bizonového vršku
- Kečupalkové s kavalérií vojáků
- (ne)poctivost a znalosti Jáchyma
- Eskymáci – jejich náboženství a proroctví
- co se může stát na parníku nebo ve vlaku
- náboženství v kostele Západní větve
- salon a slečna Lola
- a mnoho dalšího, ale to už nebudu prozrazovat!

Mapa, © Julie Opletalová
Cíl knihy
Dorazit do města Overwoodu na ministerstvo a odevzdat vyplněný formulář o sčítání hrobníků. Cestou budete získávat hrobnické body a díky ním se dozvíte, jakým jste hrobníkem, pokud se vám do té doby nepodaří zemřít. Celkem je 5 možných závěrů knihy.

Ilustrace z knihy, © Julie Opletalová
Bonus
Publikace obsahuje i bonus. Gamebook je dělaný tak, aby se mohl číst několikrát. Za cestu, kterou podniknete svými volbami, můžete dostat ocenění. Na obrázku máte pár ukázek úspěchů.

Úspěchy, © Jan Holan a Martin Bartůněk
Plusy
- Pár pasáží z knihy mě opravdu rozesmálo. Například náboženství, které uctívá kříž postavený na bok, a to, že se v kostelech musí skákat po jedné noze. Nebo Eskymáci, co mají za cíl dokázat, že země má tvar ledního medvěda.
- Skvělé ilustrace. Jsem ráda, že je kniha obsahuje. Myslím, že by to bez nich nebylo ono.
- Oceňuju nápad s kostkou, ta je namalovaná na každé straně. Můžete si knihou namátkově zalistovat, pokud u sebe nemáte hrací kostku.
- Zaujalo mě, že někdy rozhodnul o pokračování hod kostkou namísto vědomého výběru čtenáře. Parádně se zde uplatnilo využití kostky.
- V případě, že vám Jáchym umřel, byla jeho smrt napsaná formou krátké básničky. Ten nápad se mi líbil.
- Bavilo mě získávat úspěchy (bonus v knize).
Mínusy
- Nelíbilo se mi, že k příběhu bylo nutné kreslení. Někdo kreslit neumí nebo ho to třeba vůbec nebaví. Navíc se každou chvíli muselo gumovat nebo kreslit stejná věc znovu (třeba lopata). A kdo má vědět, jak nakreslit třeba rybu – sledě?
- Uvítala bych, kdyby tam byl předtištěný hrobař, ke kterému by se mohlo přimalovat nebo gumovat, co postava získá/ztratí.
- Zjistila jsem, že někde jsou podobné pasáže. Raději bych byla, kdyby celá kniha měla pasáže bez podobenství.

Ukázka z knihy, © Jan Holan a Martin Bartůněk
Závěrem
Knihu bych doporučila čtenářům, kterým nevadí si přečíst knihu několikrát za sebou. Dále milovníkům PC her, kteří mají rádi nekonečno možností. Možná bych knihu dala do rukou i lidem, kteří mají problém se ve svém životě rozhodovat. Gamebook by si měl zkusit přečíst každý čtenář a určitě tato kniha skvěle dokáže zahnat nudu.
Zdroj: Portál