Recenze – Zvoník u Matky Boží – dětská verze

vydáno  •  Filmy

Zvoník u Matky Boží je animované drama a zároveň muzikál. Film vznikl v roce 1996 a má 90 minut.

Zvoník u Matky Boží, © Disney

Příběh je o zvoníkovi Quasimodovi, který se narodil znetvořený, ale srdce má ze zlata. Celý život žije ve chrámu, protože mu opatrovník a soudce Claude Frollo zakazuje z něho vyjít „v jeho vlastním zájmu“. Společnost Quasimodovi dělají pouze tři kouzelní chrliči, kteří umí mluvit a pohybovat se po chrámu. Jmenují se Hugo, Laverne a Victor. Quasimodo zde pracuje jako zvoník. Jednoho dne, když je svátek bláznů, Quasimodo vyjde z kláštera a zúčastní se oslavy. Tam ho vyhlásí vítězem, ale pak ho dav začne lynčovat, avšak krásná cikánka Esmeralda se ho zastane. To se nelíbí soudci Frollovi, a tak nařídí strážím, aby ji zatkli. Esmeralda je nucena utéct do chrámu, kde nalezne azyl. Soudce Frollo ale touží pomstě, a tak obrátí Paříž vzhůru nohama a nezastaví se, dokud cikánku nebude mít v hrsti.

Pokud jde o výkony jednotlivých postav, tak se zaměřím pouze na čtyři hlavní postavy, mezi které patří Claude Frollo, Esmeralda, Phobeus de Châteaupers a Quasimodo. Také je i stručně popíšu. Frollo je rozhodně kvalitní záporák, jelikož je zlý, a přesto má vybrané způsoby. Má také pěkný zevnějšek i přes svůj věk a je chytrý a cílevědomý, leč i hodně zlovolný a zákeřný. Esmeralda není hezká tvářička, ale i přes svůj původ si umí obstarat obživu čestnou cestou, má dobré srdce a jako jediná se zastala Quasimoda. Phobeus se chová jako klasický rytíř. Je čestný, statečný a srdnatý. Rovněž neposlouchá slepě rozkazy, a když je třeba, postaví se na stranu utlačovaných, i kdyby měl být na straně menšiny a vzepřít se autoritě, pokud je přesvědčen, že ta nejedná v zájmu spravedlnosti. Kromě toho je i hezký a charismatický. V příběhu má povolání kapitána městských stráží a jeho role je zpočátku najít a zatknout Esmeraldu, protože se znelíbila soudci Frollovi, ale pak po jistých peripetiích se jeho cíl změní a postaví se soudci, aby ochránil Esmeraldu, protože poznal, že soudce Frollo vůbec není tak dobrý, jak ho vnímá pařížská společnost. Quasimodo je sice ošklivý, ale je velmi laskavý, skvěle ovládá akrobacii, má dobré vztahy s chrliči a později i s Esmeraldou.

Grafická stránka díla není špatná stejně jako hudební doprovod. Skutečnost, že se jedná o muzikál, není na škodu, nýbrž přímo dokresluje příjemný zážitek z filmu.

Film podle mě je velmi kvalitní, ale spíše ho doporučuji dětským divákům. Hraná verze se poměrně dost liší a působí realističtěji a temněji.

Autor: