Nevím, co všechno se učí nebo neučí v hodinách informatiky. Pamatuji si pár věcí ze základky, ale je možné, že některé věci, co tu navrhuji, se již teď učí.
Googlování
Jako první bych zrušil učení se práce v Excelu a formátování ve Wordu. Nebo alespoň poupravil. Nepochopte mě špatně, Excel i Word jsou úžasné nástroje a v dospělosti se s nimi v práci velmi pravděpodobně setkáte, ale pro čtrnáctileté dítě na základní škole nejsou čísla a tabulky velmi přitažlivé téma. Tudíž si z toho nic nezapamatuje a v dospělosti až to bude potřebovat se stejně obrátí na Google. A tomu bych přesně věnoval část výuky IT. Jak vyhledávat na internetu.
Kdo jsem já? Jsem student kybernetické bezpečnosti, miluju programování a jsem ten, za kým rodina chodí, když má nějaký technický problém.
V dnešní době je to totiž dovednost, která vám velmi usnadní život. A možná si říkáte, napsat „Jaká je nejvyšší hora světa?“ zvládne asi každý. Ne všichni ale vědí, že se dá vyhledávat pomocí obrázků, a ještě méně lidí to, že pokud dáte nějaké slovo „takto“ do uvozovek, říkáte tím vyhledávači, že tohle slovo ve výsledcích hledání být musí. A i když se pak k nějaké informaci dostanete, je ještě důležité zjistit, zda je věrohodná. Jinými slovy, pokud googlíte něco podstatného, může to být velmi nejednoduchý proces.
Umělá inteligence
Stejně jako googlování, využívání umělé inteligence vám může vysoce zvýšit produktivitu. Stejně vás ale může udělat hloupější. Pokud místo řešení vašich domácích úkolů je jen hodíte do ChatGPT, moc se toho asi nenaučíte. Pokud ale máte za úkol zjistit, jak funguje fotosyntéza, můžete říct chatbotovi, aby vám téma hezky a jednoduše vysvětlil. AI (z anglického artificial intelligence) mění svět a je potřeba, aby se výuka adaptovala a děti se seznámily jak a na co umělou inteligenci využít a na co naopak ne.
Programování
Dále si myslím, že by se mohlo začít učit programování. Deváťáci a osmáci jsou dle mého osobního názoru více než kompetentní napsat nějaký základní kód, například jednoduchou videohru, aby to pro ně bylo zajímavé. V programovacím jazyce Python píšete v podstatě anglicky, takže žádný složitý syntax. Ano, velmi pravděpodobně u toho moc lidí neskončí, ale zkušenost je to zajímavá a o tom přeci základka je. Vyzkoušet si toho co nejvíce a zjistit, co člověka baví.
Syntax v programovacím jazyce označuje pravidla pro psaní zdrojového kódu, aby jej počítač zvládl správně a přesně podle pokynů zpracovat. Je to podobné jako když strukturejeme v jakémkoliv jazyce větu a chceme, aby jí všichni dokázali správně porozumět.

Komplikovaný kód
Prezentační dovednosti
K Wordu a Excelu bych chtěl zmínit ještě prezentace. Na téměř každé škole po vás prezentace chtějí, ale málokdo vám řekne jak na to. A myslím, že hodina IT je na to skvělá. Polovina vaší práce je totiž dělání samotné prezentace a to je práce na počítači. Je totiž blbé, když průměrná prezentace na základce vypadá jako hromada textu, kterou žák otočený čelem k tabuli třídě přečte.
Tvorba webové stránky
Na obrázku můžete vidět titulní stránku z jednoho webu, co jsem vytvořil jen tak pro zábavu někdy v 9. třídě. Je to vytvořené ve Wixu, což je služba, která vám umožní dělat webové stránky čistě pomocí grafických nástrojů bez jakéhokoliv programování.
Teď to může vypadat, že si trochu protiřečím, ale dosáhnout zajímavého výsledku, kdybyste si web programovali sami, by se za těch pár hodin dětem pravděpodobně nepovedlo. Zároveň tato lekce by měla být více zaměřená na grafickou stránku než učit děti komplikovaný způsob jak stránky vytvořit. Přes například zmíněný Wix lze dostat relativně pěkný výsledek za celkem krátký čas, což by mohlo být pro děti zajímavé. Vybrali by si vlastní téma a za pár školních hodin by něco vytvořili.

Eragon web
Hardware – jak si vybrat technologie
A nyní něco, co využije (téměř) každý. Skončí vám základka a jdete na střední. Už budete mnohem více cestovat a hodil by se vám nějaký lepší telefon. Podle čeho si vybrat? Na slepo věřit nějakému YouTuberovi, že tohle je pro vás ta nejlepší volba? Spousta lidí nedělá ani to. Prostě jdou na Alzu, CZC, Datart či nějaký oblíbený obchod a vezmou si první telefon, co je v jejich rozpočtu. Může se stát, že to bude dobrá volba, a nebo se stane, že jejich telefon, kterým chtěli primárně fotit, má výkonný procesor na hry a špatnou kameru. Kdyby se učily jen základy jako třeba jak funguje úložiště a jeho kapacita, megapixely na kameře či i jen, co je rozlišení, ušetřilo by to dětem spoustu peněz a také by se naučily o tom, jak fungují technologie, které každý den používají.
Závislost
Jak asi všichni víte, světově průměrná doba strávená na obrazovkách za den je v hodinách, a díky aplikacím jako TikTok je výroba závislosti velmi jednoduchá. Součástí tohoto tématu by mohlo být i například probíraní strategií, které různé aplikace a společnosti využívají, aby vás donutily strávit na telefonu co nejvíce času, a proč jsou videohry tak hrozně přitažlivé.
Schválně si někdy zkuste, jestli se dokážete nudit. Kvůli tomu, jak lákavé technologie jsou, hodně lidí už má s nudou velké problémy. Zkuste si sednout na židli a hodinu koukat do zdi. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to velmi náročné. Možná vám to přijde trochu extrémní, ale dvě hoďky strávené filmem přece uběhnou jako nic…
Kyberbezpečnost
A jako poslední bezpečnost na internetu. Všechno se stává digitální a pro hodně lidí začíná být internet domovem. Ale váš reálný dům byste na internetu s vaším jménem našli neradi… Mezi zajímavé lekce by mohlo patřit například to, kolik toho najdete o sobě na netu, případně třeba navzájem se spolužákem v lavici. Dále by mohlo být vhodné se naučit i to, že i odkaz může být nebezpečný a může vám stáhnout něco do počítače, místo toho aby vás vzal na webovou stránku. Zajímavé by mohlo být si také vyzkoušet, jak udělat (falešný) phishingový e-mail, a na tom se naučit jak se vyhnout podvodníkům na internetu.
To je vše! Zvládli jste to až do konce! Pokud vás napadá ještě něco, co by se dalo změnit nebo máte k tomu nějakou připomínku, napište do komentářů a můžeme to probrat.
Co ty na to?