Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Scratch – naprogramuj si vlastní hru

    vydáno  •  informatika

    Přemýšlel jsi někdy o tom, že bys chtěl naprogramovat svoji vlastní hru? Pochopit jak fungují algoritmy bez psaní kódu? Pak je Scratch a tento článek přímo pro tebe.

    Můj projekt Diamond Clicker, © pandobrák

    Scratch.mit.edu je webová stránka, na které můžete vytvářet různé projekty a hry. Tvoří se tam s pomocí takzvaných bloků, což jsou příkazy, které můžete dávat postavám z nabídky Scratche nebo těm, které si namalujete sami.

    Každý blok je vysvětlen, takže to snadno pochopíte, ať je vám 8 či 16. Pokud neumíte dobře anglicky, nemusíte zoufat. Ve Scratchi si můžete nastavit jazyk nejen na češtinu, ale i na slovenštinu. Abyste nemuseli bloky hledat, jsou rozděleny do devíti skupin (pohyb, vzhled, zvuk, události, ovládání, vnímání, operátory, proměnné a moje bloky), ke kterým si ale můžete přidat další, jako např. pero či hudba.

    sekce bloků k přidání

    Pokud si stále nevíte rady, jsou hromady tutoriálů na YouTube, ale také na samotné stránce, kde si můžete pustit, jak na to.

    Mým nejoblíbenějším projektem je Getting Over It od tvůrce se jménem griffpatch. Tento velmi povedený projekt je napodobeninou stejnojmenné velmi známé hry, ve které se snažíte pána v kotlíku (ve scratchové verzi kočku v kotlíku) pomocí kladiva přenést přes různé překážky.

    Mým zatím nejpovedenějším projektem a zároveň hrou je Diamond clicker (který můžete vidět na hlavní článkové fotce). V této hře si vyděláváte peníze pomocí toho, že klikáte na diamant. Za peníze si kupujete různá vylepšení jako například autoclicker, díky kterému si vyděláváte i bez klikání, nebo better setup, díky kterému získáte více peněz za jedno kliknutí.

    Dále jsem vytvořil Smash the ball, kde musíte kliknout na míček, který se po každém kliknutí přesune na jinou část obrazovky a počítá se vám skóre v časovém úseku třiceti sekund.

    Mezi moje další hry patří i Throwing the ball, ve kterém se pohybuje míček a vy ho musíte trefit ve správný moment, aby zasáhl marmeládu. Po každém úspěšném pokusu se míček zrychlí. Pokud se ale netrefíte, skóre i rychlost se vám vynuluje a musíte začít znovu.

    Všechny tyto projekty a mnoho dalších mám uloženo ve svém studiu projekty a hry / projects and games, do kterého se můžete podívat a některý z mých projektů vyzkoušet.

    Scratch moje studio 2

    Pokud jste přihlášeni, tak si svoje projekty můžete ukládat na svůj účet. Pro ty, co si ale účet zakládat nechtějí, je tady funkce, ve které si můžete projekt uložit přímo do počítače.

    Já doufám, že se vám můj článek líbil a Scratch vyzkoušíte. Pokud vás baví programování, tak tuto stránku velice doporučuji.

    Autor:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (15)

    Příspěvek z 27. ledna v 6:53.
    maggiesimspons v něm napsala:

    Nedávno jsem si tam udělala nový účet, protože ten starý byl plný starých nefunkčních ale vzpomínkových projektů. Až budu mít moci, na čem to programovat tak začnu.

    Příspěvek z 23. ledna v 17:27.
    Tenoious v něm napsal:

    Hezký článek. Scratch je super a programuji v něm.

    Příspěvek z 22. ledna v 16:02, upravený 24. ledna v 1:20.
    –MM– v něm napsal:

    vÁclAv7: To jsme se asi nepochopili, nešlo o propagaci stránky, ale o propagaci konkrétní firmy. Vyloženě jsi napsal ukázkový reklamní text o Zásilkovně, jako kdyby to psalo jejich marketingové oddělení. Proč si myslíš, že nám vadilo zrovna to, že mají webovou stránku? Chceš-li skutečně vydat reklamní článek, podmínky jsou jasné.

    Scratch je univerzitní projekt z MIT. Nejen, že ho jde používat zdarma, ale je ve všech ohledech nekomerční, i včetně zdrojáků.