Soutěžní recenze filmu, 3. místo: Zootropolis přináší vzkaz o předsudcích

vydáno  v 4:50

Studio Disney má na svém kontě desítky skvělých filmů, avšak loňský rodinný animovaný film nesoucí název Zootropolis: Město zvířat režírovaný B. Howardem a R. Moorem se stal trhákem po celém světě.

Tento film je o přátelství a harmonii rozličných osobností, o místě, kde můžete být kýmkoliv a nezáleží na tom, jestli jste malí nebo velcí, černí nebo zelení, dokonce ani na tom, jestli jste křeček či vysoká žirafa.

Zootropolis je moderní metropole, kam nikdy nevkročila lidská noha, což znamená, že je to civilizovaný, zcela zvířecí svět. Zvířata jsou zde antropomorfická, což laicky znamená, že napodobují lidské chování, chodí na dvou nohách, oblékají se a využívají novodobé technologie. V průběhu filmu se dozvídáme, že ani tato metropole není dokonalá. Stejně jako v našem světě, ne každý s každým vychází a i zde převládají předsudky, což může způsobit určité nepříjemnosti.

Na scéně se objevuje hlavní hrdinka filmu, ambiciózní králičice Judy Hopkavá. Odmítá se smířit s dědičným pěstováním mrkve a i přes nedůvěru ostatních odjíždí do Zootropolis, aby se stala první zaječí policistkou. Zde na Judy čeká další nástraha. Policejní náčelník, buvol Bogo, ji nebere vůbec vážně a dává jí jen podřadnou práci – hlídání parkování a rozdávání pokut. Když jí kvůli menšímu sporu začne hrozit propuštěním, musí v nepříznivém časovém limitu čtyřiceti osmi hodin vyřešit případ zmizelého Evžena Vydry, který se zatím nepodařilo vyřešit ani celé jednotce. Proti své vůli tak spolupracuje s mazaným lišákem Nickem, který zná ulice Zootropolis dopodrobna. Přes jejich počáteční sváry a zášť se z Judy a Nicka stane nerozlučná dvojice.

Autoři pečlivě propracovali celé město do nejmenších detailů. Samotné město se skládá z různorodých čtvrtí, pouštní Sahary, chladného Tundrova, malé čtvrti pro myši a dalších. Objevuje se i přizpůsobivost různých velikostí zvířat, například u vlaků, kde jsou jejich dveře malé, střední i velké. Zaznamenala jsem, že byly ve filmu zachovány reálné zvířecí pohyby, například když Judy přemýšlela, poklepávala si zadní packou, dále to byl pohyb čumákem a dokonce i ušima, také zachovali i jejich skutečné instinkty a pudy. Můžeme zde zpozorovat i zanedbatelné detaily jako například to, že když náčelník Bogo prochází, jde slyšet dupot a skrovně se třese obraz. Velmi se mi líbilo, že jsme mohli zaregistrovat na záznamníku místostarostky Skopové lísteček s telefonním číslem na berana Douga, a tím jsme mohli ještě před závěrečným rozuzlením příběhu zjistit, kdo je místostarostka zač.

Verdikt
Zootropolis je velice povedený a propracovaný animovaný film, který nabízí velice pestrý svět zvířat plný detailů a humoru. I přes to, že jde většinou o vtipy primitivní a zřejmé, rozesmějí každého. V tomto příjemném snímku si každý najde svůj ideál, se kterým se dokáže specificky ztotožnit. Zootropolis přináší nenápadný vzkaz o nepříznivosti předsudků a vyobrazuje metaforické podobenství o stavu současné multikulturní společnosti. Takto napínavý příběh se sofistikovanými detaily si zasluhuje úspěch a hodnocení 90 %.

Poznámka od Alíka: Tuto recenzi vyhodnotila naše porota v rámci soutěže „Staň se filmovým kritikem“ jako třetí nejlepší, autorka za ni vyhrála 5000 kaček a dárek s motivem filmu Zootropolis. Více o soutěži viz www.alik.cz/s/stan-se-filmovym-kritikem

Autorka: