Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Spánkové poruchy

    vydáno  •  Zdraví

    V dnešní době trpí spousta lidí spánkovými poruchami a čím dál tím více se mezi nespavce začínají zařazovat i děti. Jsou velmi závažné, přesto je však málokdo řeší, bývají podceňovány. Mohli byste nějakou takovou trpět? Dovolte mi vám je představit, spolu s možnou léčbou. A pokud chodíte spát po půlnoci, věnujte mi obzvlášť pozornost.

    Spící kočičí dívka, © Lidara

    Spánek je důležitá věc, během které je člověk v jedné poloze, většinou v leže. Slouží k tomu, aby si celé tělo i mysl odpočinuly. Normální dospělý člověk by měl spát 6–10 hodin v kuse, délka spánku je pochopitelně individuální. A také je normální se uprostřed noci vzbudit, ale hned potom byste měli být schopní znovu usnout. Pokud ne, jedná o nějakou z níže popsaných spánkových poruch.

    Rovněž musím dodat, že to, že jeden den spíte špatně, hned nemusí znamenat, že jste insomniaci. Na spánku se podepisuje všechno. Vaše aktivita přes den, vaše myšlenky, váš psychický stav. Jste-li nervózní nebo nedočkaví, je pochopitelné, že se několikrát během noci vzbudíte, dokud se váš problém nevyřeší nebo dokud nenastane ta věc, na kterou se tolik těšíte.

    Spánkové poruchy se dělí podle trvání:

    Přechodná netrvá déle než týden a není ji tedy potřeba nijak řešit. Akutní trvá do jednoho měsíce. Tady se už doporučuje návštěva lékaře, protože může přejít na chronickou. Ta trvá od jednoho měsíce, může to být třeba dva měsíce, jeden rok, ale klidně i do konce života. Pokud trpíte nějakou chronickou spánkovou poruchou, okamžitě, jak to bude možné, vyhledejte odbornou pomoc.

    Pak existuje takzvaná fatální familiární insomnie (FFI), ale kdybyste jí trpěli, nejspíše byste o tom už věděli, protože je velice vzácná a hlavně dědičná, takže by vás s tím rodiče seznámili. Začíná to v podstatě nevinně, ale časem vám spánek začne dělat čím dál větší problémy, až nebudete schopní usnout vůbec. Na FFI se umírá.

    Mezi důsledky nedostatečného spánku lze jednoznačně zařadit riziko srdečních onemocnění. Sice si leckdo řekne: „Spánek, jak může obyčejné ležení ovlivňovat srdce?!“ No, ale ovlivňuje. A to docela hodně. A takový vysoký tlak a infarkt ve 30 asi nechcete. Zároveň při dlouhodobém spánkovém deficitu přibíráte, protože tělo potřebuje energii, a tak se ji snaží doplnit z jídla. Pak také mohou nastat poruchy pozornosti a kognitivních funkcí. Jednoduše nemůžete udržet pozornost, během dne vypínáte, hodně zapomínáte…

    Vzpomínám si, jak jsem jednou byla hrozně unavená a měli jsme zrovna biologii (ještě před karanténou). V té jsme nedělali nic jiného než opisování zápisu. Jenže já jsem byla unavená i na tohle. Jediné, na co jsem se vzmohla, bylo vzít do ruky propisku. A dívat se před sebe. A nic víc. Ten zápis jsem si musela druhý den opsat od spolužačky.

    Samozřejmě se jako důsledek nespavosti může stát spousta horších věcí než jen nemoct si opsat zápis. Ale už jenom to, že je to tak primitivní věc, pro kterou stačí jen dvě věci, a to umět číst a psát, je důkazem toho, že jsou spánkové poruchy hodně nebezpečné.

    Insomnie

    Je asi nejčastější spánkovou poruchou, na kterou můžete narazit. Nejspíše proto, že jí je několik druhů. Nespíte při ní oněch opěvovaných 8 hodin denně, alespoň ne v kuse. Člověk jde spát normálně, ale několikrát za noc se probudí, případně se probudí jednou, ale nemůže několik hodin usnout. Občas se sem řadí také obtížné noční usínání nebo časné ranní probouzení.

    Sociální jet syndrom

    Jet lag syndrom je pásmová nemoc. Vzniká, když cestujete přes několik časových pásem. Když ze svojí země vyletíte v 9:00, letíte 2–3 hodiny a přiletíte někam o půlnoci tamního času, je pochopitelné, že vám to ve spánkovém režimu nadělá paseku. Po několika dnech si zvyknete. Ale po návratu domů vám to také může dělat potíže, budete o několik hodin posunutí.

    Jet lag syndrom, © Tess Richards

    Normální člověk chodí spát ve 22:00 a vstává v 6:00. Přibližně. A cokoliv, co se odchyluje nanejvýš o přibližně 2 hodiny, je normální. Takže chodit spát ve 20:00 nebo chvilku před půlnocí je v pořádku. Společnost je takto nastavená. Do škol se takto chodí, práce tak většinou začíná, prostě a jednoduše se všechno přizpůsobuje spánkovému režimu většiny. Jakmile je ale váš spánek odchýlený o více než 2,5 hodiny, nejspíše trpíte sociálním jet syndromem.

    Pod názvem sociální jet syndrom se skrývají dvě poruchy, předsunutý a opožděný spánek. Nemají s létáním v letadle nic společného, vznikly, protože pro ně máte dědičné předpoklady. Říká vám něco dělení na ranní skřivany a pozdní sovy?

    Předsunutý spánek, ASPD (advanced sleep phase disorder – neplést s antisociální poruchou osobnosti!), ranní skřivani. Touto nemocí trpí nejčastěji důchodci, ale občas se může vyskytnout i u teenagerů. Chodíte spát před 20:00, vstáváte před čtvrtou hodinou ranní… V zásadě pro lidi s ASPD nemusí jejich „nemoc“ představovat nic hrozného, největším problémem je, že nemůžou chodit na večerní nebo noční akce, vydržet při Silvestru do půlnoci by pro ně bylo utrpením. Mohou i nemusí to být insomniaci, pokud je jim dovoleno přizpůsobit se jejich spánkovému režimu, většinou spí zdravě. Záleží však, nakolik jsou posunutí. Komu jeho vrozený biorytmus velí jít spát v 16:00, u toho nejspíše k nějakému problému dojde.

    Opožděný spánek, DSPD (delayed sleep phase disorder), pozdní sovy. Tuto nemoc má spousta dospívajících ve věku 12–20 let. Ale mohou jí trpět i pracující dospělí. Můžete pro ni mít vrozené předpoklady, ale také může být způsobena tím, že jednoduše na spánek kašlete. Snažíte se vydržet co nejdéle do noci vzhůru. Nebo: „Jo, za 20 minut jdu spát… Jé hele, ona už je půlnoc.“ U této nemoci je složitější se přizpůsobit normálnímu nastavení společnosti, člověk většinou chodí spát pozdě, protože pozdě vstával. Je unavený, podrážděný, ale prostě se mu nepodaří usnout dřív než v tu jeho dobu.

    Meme

    Tento vtip původně vznikl v jedné skupině, kde se doopravdy stalo, že jsem vstávala zrovna když šel jeden kluk spát. Když se přitom podíváte na časy, dojde vám, že jsme oba měli problém.

    Narkolepsie

    Při této poruše je člověk během dne i noci napůl vzhůru. Má potřebu přes den spát, ale i když usne, vůbec si neodpočine. Velmi často také jede na „autopilota“. Ví, že má udělat nějakou činnost, třeba zrovna opsat ten zápis, tak to tělo dělá tak nějak automaticky, zatímco mysl napůl spí. Zrovna tady by byl zápis stejně nečitelný a ten člověk by udělal líp, kdyby se ani nesnažil a opsal si to, až bude schopný se soustředit.

    Parasomnie

    Další skupinou poruch, které mohou narušovat spánek, je parasomnie. Řadí se sem chrápání, spánková apnoe (přestanete během spánku dýchat), náměsíčnost, syndrom neklidných nohou (během spánku vám škubou nohy) a spousta dalších. S tímto by se měla navštívit spánková laboratoř.

    Pokud trpíte jakoukoliv z těchto poruch déle než 1 měsíc, zkuste se také zeptat vašich rodičů na jejich spánek, když byli ve vašem věku. Je možné, že je to dědičné.

    Koronasomnie

    Je spánková porucha vzniklá v důsledku karantény a výrazně rozšířila už tak neopomenutelný počet lidí se spánkovou poruchou.

    Léčba

    V první řadě by vám každý odborník na spánek doporučil dodržovat pravidla spánkové hygieny:

    1. V posteli se věnovat pouze spánku, netrávit v ní při bdělosti víc času, než je nutné. Například u insomniaků, kteří se budí uprostřed noci bez schopnosti znovu usnout, můžu doporučit, abyste se šli na chvilku projít, třeba jen po pokoji, a když vám nepůjde znovu usnout, věnujte se třeba omalovánkám.
    2. Chodit spát pravidelně. I o víkendech!
    3. Nespat dlouho během dne. Spánku se opravdu věnujte výhradně v noci. V případě, že jste přes den skutečně unavení, nespěte déle než hodinu. Mohlo by vám to narušit režim.
    4. Nepijte aspoň 4 hodiny před spaním nic jako kávu, Coca Colu, zelený čaj, … A také nejezte těžká jídla.
    5. Věnujte se cvičení aspoň 30 minut denně. Fyzická aktivita dělá divy.

    Pokud vám tyto rady nepomůžou nebo vám dělá problém je zařadit do vašeho denního režimu, nastal čas navštívit spánkovou laboratoř, kde vám v podstatě vyšetří, do jak hlubokého spánku v průběhu noci upadáte, na jak dlouho, zkrátka se budou snažit zjistit biologickou příčinu, a nebo kognitivně behaviorální terapie, kde vás naučí odbourávat stres, aby se vám spalo lépe. Zároveň musejí zjistit, jestli není příčinou vaší insomnie nějaký druh parasomnie.

    Ať se spánkovou poruchou přijdete, kam přijdete, nejspíš po vás všude budou chtít spánkový deník vedený minimálně 14 dní. Musí obsahovat datum a den v týdnu, protože spousta lidí spí o víkendech jinak než ve všední dny. Spánkový deník může mít různé podoby. U některých máte časovou osu od 20:00 do 20:00, na které zaznačíte, jak jste spali, včetně ospalosti (S) během dne.

    Spánkový deník 1, © Jitka Bušková

    Některé mohou být i mnohem složitější, kde zapisujete třeba sport nebo jestli jste měli kávu…

    Spánkový deník 2, © MUDr. Tereza Fílová

    Můj vlastní spánkový deník je zase o něco jednodušší. Zkrátka a jednoduše záleží jen a jen na vás, co vám bude vyhovovat.

    Spánkový deník 3

    (I když je vidět, že někdy ani snaha o pravidelný spánek nemusí pomoct a docela dost to lítá.)

    Nestyďte se říct o svojí spánkové poruše rodičům, pokud jste ji u sebe odhalili. Ano, spánek je hodně podceňovaný všude. Ale je opravdu důležitý, ať už kvůli regeneraci těla, odpočinku duše nebo kvůli soustředění.

    Pokud jste u tohoto článku vydrželi až do konce, tak vám tleskám a doufám, že vám v budoucnu pomůže, nebo jste aspoň zjistili něco nového. Tak co? Máte nějakou z těchto poruch? Pokud ano, jakou? V případě jakýchkoliv dotazů k tématu se na mě můžete obrátit.

    Autorka:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (24)

    Příspěvek z 19. března v 0:57, upravený po 3 minutách.
    Enola v něm napsala:

    Milá lidaro,
    Spánkové poruchy\nb. naopak nadbytečná potřeba spánku je nesmírně zajímavé a obšírné téma i ke studiu, nejen k povídání. Podle tvých názorů jsem již půl století mrtvá\ nebo si přinejmenším zítra Smrť připíše do smrťáckého denního rozpisu u mne návštěvičku. ;-( . Samotné téma mne jeden čas [:hodně:] zajímalo. Každopádně ...Spánek je silně návyková\odvyková záležitost. Z přednášek psychologie na toto téma mi utkvěla závěrečná humorná poznámka lektora: „Ano vážení, všichni jsme ve své podstatě na této planetě nemocní se spánkovými anomáliemi …tudíž nenormální, až na pár jedinců, jenž se striktně drží zavedených předepsaných pořádků.“ Naoproti tomu není žádný vyhovující zvyk\harmonogram proti přírodě …pokud jedinci vyhovuje a cítí se dobře a zdravě. A to se týká spánku, stravy, přijímání tekutin-pitíčka …všeho. Každý jedinec má odlišné potřeby. Jediné, co se mi na článku nelíbí, že jsi v podstatě hodila všechny do jednoho pytle …nespíte tolik a tolik hodin, jste „nemocní“. Každopádně je zavedená pravda …Děti\lidé odpočívejte a spěte pravidelně kolik máte, kdykoliv můžete. A neflákejte spánek. SPÁNEK je zdravý, posilující, léčebný, vyrovnává biorytmus těla, včetně hladiny cukrů v krvi …tudíž i při spaní hubneme. Brání pilulí :-( na spaní ...a další záležitosti ohledně „spaní“ je na opravdu na dlouhé povídání.
    Dávám ti „pět ťapinek“ za článek, proč? …protože jsi jistě přiměla spousty lidí popřemýšlet nad tím …zda mají zdravý pravidelný spánek.\
    lidaro …Arigató ...Enola >X<- .

    Příspěvek z 16. března v 7:03.
    Killercow v něm napsala:

    Přidám tlapku, ale nezaujaly mě tam některé věci...4 tlapky;-)

    Příspěvek z 15. března ve 22:22.
    Jsemfajn v něm napsala:

    Viborny článek . Mě se moc líbí ok