Alíkovina

Taháky - ano nebo ne?

vydáno  •  Škola a poznání
Taháky si dnes dělá kdekdo. Na lavici, na ruku, na papírek... Každý má svou "osvědčenou" skrýš. Ale je opravdu dobré podvádět? Vím o jedné osobě, co si taháky dělala snad na každou písemku a i přes pětky za ně a nalepené taháky v písemkovém sešitě si je dělá dál.

taháky ve škole, © Profimedia.cz

Já si je nedělám. Radši se naučím, než abych riskovala pětky a učitelé mi přestali věřit.

Ti, co si dělají taháky, možná dostanou dobrou známku, ale nic se nenaučí. Kdyby si k učení sedli a něco si zopakovali, nemusí je vůbec potřebovat. Ale oni spoléhají na to, že jim tahák pomůže, a jdou radši ven.

Další den dá učitel třeba neohlášenou písemku nebo zkoušení a oni nic nevědí. Začne to být podezřelé. Za ohlášené písemky jedničky, za zkoušení samé pětky.

Někdy mi přijde, že je to málem v módě, dělat si taháky. Četla jsem časopis pro dívky, kde byla celá jedna dvoustránka věnovaná tahákům: jak je používat, kam je dávat a podobně. Docela jsem se zděsila. Možná to tak někomu nepřijde, ale tohle je ukázka podvádění! Možná si říkáte, že to beru moc vážně, ale já vím, o čem mluvím, protože v naší třídě už se taháky docela zabydlely.

Sedím v lavici, kde je tužkou napsaný tahák. Vím o lidech, kteří o přestávkách opisují z učebnice na malé papírky. Vidím učebnice pod lavicí nebo v aktovce, papírky v penále... prostě samé podvody. Proto vám říkám: neriskujte! Radši se naučte.

Učitelka: Z taháků nadšená nejsem

Každý si občas nějaký ten tahák vytvořil či vytvoří. Pokud však má být tahák k užitku, tak je nutné napsat si ho pěkně ručně, tím si hodně zapisovaných informací zapamatujeme. Co bych rozhodně nedoporučovala je, spoléhat se na takový tahák a to z několika důvodů.

Ne vše se dá to taháku zapsat a v písemné práci se může objevit otázka, kterou tahák nevyřeší.

Nejdůležitějším důvodem, proč není dobré na tahák spoléhat, jsme my učitelé. Většinou se zlobíme, pokud najdeme tahák a mnohdy je na žáčka s tahákem nahlíženo hůře, než na někoho, kdo písemnou práci úplně pokazí a dostane pětku.

Učím na prvním stupni ve čtvrtém ročníku. Rozhodně nejsem nadšená, když se žáčci snaží zjišťovat řešení příkladů u souseda, ale taháky zatím nepotřebují, na stěnách visí povětšinou mnou vyrobené maxi taháky. Problémem je, že ne každý žáček umí nápovědu využít.

Tahák je k užitku jen tomu, kdo se v probraném učivu orientuje a doma se učil.

Mari1

Autorka: (13 let)
» přejít do diskuse

Diskuse k článku  (213)

Příspěvek z 29. září ve 21:22.
Joy_Chery v něm napsala:

My taháky máme povoleny pouze v matice, u paní učitelky platí heslo co nemáš v hlavě, máš na papíře. Což je menší výhoda...:D

Příspěvek z 29. září ve 13:14.
lékařský v něm napsal:

Taky se učím podle táhaku vlastně.
Přepíšu si zápis a vynechávám v něm důležitá slova, která pak bez pomoci sešitu doplňuju.
Jinak jsme ve škole dvě osmičky a nějaké stejné hodiny máme po sobě, takže se můžeme vzájemně upozornit na test a říct si jaké tam jsou otázky. :-D

Příspěvek z 28. září v 18:02.
DžungaráčekChlupáček v něm napsala:

Jájsem tahák neupožila (pokuď vím)