Historie
Obrovský rozmach zažila železnice ve 20. letech 19. století, kdy byla nejrychlejším osobním a nákladním spojením. První železniční tratí v Česku byla koněspřežná dráha České Budějovice - Linec, která byla uvedena do provozu v září 1827.
Současnost
Za několik let se toho na železnici opravdu hodně změnilo, postavilo se mnoho nových tratí, přešlo se na elektrickou a motorovou trakci, změnila se kvalita cestování atd.
ČD x SŽDC
ČD (České dráhy) byly do 1. ledna 2003 vlastníkem kolejí, které přešly pod SŽDC (Správu železniční dopravní cesty), nádraží ČD vlastnily do roku 2015, kdy také přešla pod SŽDC. Nyní jsou České dráhy, a.s. pouze dopravcem. SŽDC opravuje koleje, předělává nádraží, realizuje projekty, apod.
Ostatní dopravci
Mezi ostatní (soukromé) dopravce patří RegioJet, LeoExpress, Arriva, GW Train nebo KŽC doprava. V poslední době se snaží stát (Ministerstvo dopravy) zpřístupnit provozování rychlíků soukromým společnostem, v letošním roce se bude konat veřejná soutěž na rychlíkovou linku R14 Liberec - Pardubice.
Z autobusů na železnici
V posledních letech byl na železnici velký úbytek cestujících, ale nyní, kdy se do tratí začalo hojně investovat, se na železnici začalo hodně cestujících vracet. Vlaky jsou komfortnější.