Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Vlaky - ČD x SŽDC

    vydáno  •  Doprava

    Možná někteří z vás vlaky přímo nenávidí, ale já si myslím, že vlaky jsou hlavní páteří dopravy. Vezměme v potaz třeba pražské metro, jak obrovské množství lidí ním za jeden den projde. Proto se na tento článek alespoň podívejte a uvidíte, že jste se možná mýlili.

    Vlaky, © tom_a_ment

    Historie
    Obrovský rozmach zažila železnice ve 20. letech 19. století, kdy byla nejrychlejším osobním a nákladním spojením. První železniční tratí v Česku byla koněspřežná dráha České Budějovice - Linec, která byla uvedena do provozu v září 1827.

    Současnost
    Za několik let se toho na železnici opravdu hodně změnilo, postavilo se mnoho nových tratí, přešlo se na elektrickou a motorovou trakci, změnila se kvalita cestování atd.

    ČD x SŽDC
    ČD (České dráhy) byly do 1. ledna 2003 vlastníkem kolejí, které přešly pod SŽDC (Správu železniční dopravní cesty), nádraží ČD vlastnily do roku 2015, kdy také přešla pod SŽDC. Nyní jsou České dráhy, a.s. pouze dopravcem. SŽDC opravuje koleje, předělává nádraží, realizuje projekty, apod.

    Ostatní dopravci
    Mezi ostatní (soukromé) dopravce patří RegioJet, LeoExpress, Arriva, GW Train nebo KŽC doprava. V poslední době se snaží stát (Ministerstvo dopravy) zpřístupnit provozování rychlíků soukromým společnostem, v letošním roce se bude konat veřejná soutěž na rychlíkovou linku R14 Liberec - Pardubice.

    Z autobusů na železnici
    V posledních letech byl na železnici velký úbytek cestujících, ale nyní, kdy se do tratí začalo hojně investovat, se na železnici začalo hodně cestujících vracet. Vlaky jsou komfortnější.

    Autor:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (2)

    Příspěvek z 17. ledna 2018 v 18:33.
    HarmoniaHermiona v něm napsala:

    Hezký článek.

    Příspěvek z 17. ledna 2018 v 10:52.
    smejky225 v něm napsal:

    Článek se nepovedl, je dosti nepřesný.

    Železnice možná v západní Evropě zažila obrovský rozkvět ve 20. letech 19. století! U nás to bylo až mezi léta 1836 - 1845, kdy přijel první vlak do Prahy. Ale takové Rusko? To je až konec 19. století!

    A železnice se fakt nezměnila za několik let, hlavní vrchol budování železničních tratí u nás byl přelom 19./20. století a i za první republiky. V dnešní době se již mnoho nových tratí nestaví, dalo by se říct, že skoro vůbec! Pouze se modernizují ty staré, které postavili naši předci.

    Další chybou je, že SŽDC vlastní nádraží! Je to nesmysl, SŽDC převzala pouze část nádraží, která chtěla. Některá nádraží zůstala ČD dodnes. Když tak přemýšlím, tak jen u mého bydliště mne jich napadne více, která zůstala ČD.

    A hlavním úkolem SŽDC není jen udržovat a opravovat tratě. Nejdůležitějším úkolem zaměstnanců SŽDC je řízení vlaků. Zaměstnanci SŽDC ovládají zabezpečovací a sdělovací zařízení, která zajišťují průjezd vlaků ve stanici, jejich křížení a informují cestující, k jaké koleji vlak přijede apod.