Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Zdravý jídelníček není žádná věda. S pyramidou výživy to zvládne každý

    vydáno

    Zajímáš se o zdravou výživu a chceš si svůj jídelníček sestavovat sám nebo sama? Pyramida výživy je super pomůcka, která ti pomůže rychle a jednoduše ověřit, zda jíš vše, co tvoje tělo potřebuje. A pokud to tak není, tak tě naučí jak na to.

    Výživová pyramida youtube, © HelPik

    Neboj se, není to nic složitého. Důležité je, aby se každý den na talíři objevily potraviny ze všech pater pyramidy. Jídlo nakreslené ve spodní části pyramidy není jen základem pyramidy, ale mělo by být i základem tvého jídelníčku. To znamená, že by ho tam mělo být víc, než potravin u špičky.

    Pyramida výživy

    Když si pyramidu prohlídneš, zjistíš, že některé věci, co jíš, tam nejsou. Ty patří do tzv. zákeřné kostky a najdeš v ní příliš slané, sladké nebo tučné. Jsou to například sladké nápoje, sladkosti, hamburgery nebo chipsy (zkrátka ty dobroty, které příliš zdravé nejsou, ale přesto nám chutnají). Ty by měly být v jídelníčku maximálně jednou denně (pokud si tedy dáš ke svačině čokoládovou sušenku, večerní chipsy a limonáda už jsou přes míru).

    Jednoduchá pravidla pro zdravý jídelníček - radí odborníci z Vím, co jím a piju:

    • Pravidlo 3x P: jez pravidelně (5x denně), pestře (potraviny střídej) a přiměřeně (ani málo, ani moc). Díky tomu nebudeš mít hlad ani tě nebude honit mlsná J
    • 7 sklenic denně. Nejlepší je přitom čistá voda, citronovka, slabá šťáva nebo ovocné čaje. Přeslazené limonády patří do zákeřné kostky.
    • 6 porcí příloh, tedy toho, co si dáme k „něčemu“. Patří sem obiloviny, těstoviny i pečivo. Celozrnné výrobky jsou přitom vhodnější.
    • 5 porcí zeleniny. Vitamíny, minerální látky a vláknina pomáhají tělu bojovat s viry a bakteriemi, které na něj útočí. Zeleniny by přitom mělo být víc, než ovoce.
    • 4 porce bílkovin zajistí správný růst a fungování organismu i imunitního a hormonálního systému. Dostaneš se k nim díky mléčným výrobkům, vejcím, libovému masu, tučnějším rybám (třeba losos), luštěninám i oříškům.
    • 1 porce = velikost pěsti, nebo dlaně. Snadná pomůcka pro odměření, jak je vlastně jedna porce veliká.

    Ve videu Fandíme zdraví se dozvíte více o tom, jak s pyramidou pracovat

    Autor:
    » přejít do diskuse

    Diskuse k článku  (0)

    O tomto článku zatím nikdo nediskutuje. Buď první!