Poněvadž mám rád vlaky, dostal jsem k Vánocům vstupenky do Železničního depozitáře NTM v Chomutově. V sobotu 27. dubna 2024 jsme ráno odjeli rychlíkem GWTRAIN do Chomutova, kde jsme vystoupili a vlastně jsme se ani nemuseli koukat do mapy, protože muzeum bylo vidět při příjezdu na nádraží. Nachází se u prodejny Globus, která je z nádraží vidět.
Okamžitě jsme se tedy zorientovali a šli jsme. Je to pár set metrů, možná kilometr. Cestu jsme měli nastudovanou, takže jsme věděli, jak odbočit za Globusem. Tam už bylo muzeum dobře značeno. Když jsme k němu došli, prohlídli jsme si ceduli a šli jsme dál.
Cedule u NTM v Chomutově
Tam už byl odstaven nedávno vyřazený vlak řady 460, přezdívaný Tornádo nebo i Panťák, to byla ale přezdívka i pro elektrickou jednotku řady 451, proto říkám raději Tornádo. Oficiální rozlučka s Tornádem nebo chcete-li Panťákem proběhla 19. až 21. dubna 2024. Pak jsme šli dál, kde stála paní, která nás navedla k pokladně. Tam jsme ukázali poukaz a paní nám předala vstupenky.
Parní lokomotiva přezdívána „Ušatá“
Šli jsme dál, kde už jsme viděli parní lokomotivy. Byly zde známé lokomotivy, jako například Šlechtična, Papoušek, Kafemlejnek apod. Nechyběly ani ukázky vagónů, akorát se do nich ani do lokomotiv nesmělo vstupovat. Nacházely se zde i lokomotivy motorové a elektrické, které stále jezdí. Například známý Brejlovec, Bobina, Žehlička atd. Byla zde i ikonická lokálka přezdívaná Hurvínek, která je známá (nejen) z filmu Slunce, seno, jahody, ze scény, kde průvodčí říká „Nezastavujeme, nezastavujeme, máme zpoždění!“ a následně v zatáčce musí všichni na jednu stranu vlaku, aby se nepřevrátil.
Motorový vůz řady M131 "Hurvínek“
Poté, když už jsme chtěli odcházet, paní, která nás navedla k pokladně, říká: „Vy už jdete? Vy nebudete čekat na ten vlak, co pojede ze 4. koleje ve 12 h?“ To bylo asi za čtvrt hodiny, tak jsme si řekli, že počkáme. Šli jsme tedy ke 4. koleji, kde už čekala elektrická akumulátorová lokomotiva z 20. let minulého století. Poté vešel strojvedoucí do vagónu a řekl nám, co je tento vagón zač, co je zač lokomotiva a z jakých filmů můžeme tento konkrétní vagón znát.
Následně jsme se rozjeli, jeli jsme přes točnu, okolo starých odstavených vagónů a taky kolem odstavené, výše zmíněné elektrické jednotky řady 451 Panťák. Některé odstavené vagóny měly bohužel rozbitá okna, byly extrémně zrezlé, a tak čekaly na renovaci.
Když jsme vystoupili, šli jsme na oběd do vietnamského bistra v Globusu, kde měli moc dobré jídlo. Poté jsme odjeli domů, opět rychlíkem GWTRAIN. Byl to moc hezký výlet a všem milovníkům vlaků, tedy šotoušům, Železniční depozitář Národního technického muzea doporučuji navštívit!