Baví vás matematika?

Nástěnku založil dne 4. listopadu 2017, je v sekci Škola a obsahuje 138 příspěvků.

Nový příspěvek:

Přispívat mohou jen přihlášení uživatelé.

Pokud máš účet, , pokud ne, můžeš se zaregistrovat.

Příspěvek z 22. dubna ve 14:32.
HONZULIN8 v něm napsal:

neeeeeeeeeeee

Příspěvek z 10. dubna v 6:19.
Trkalek34 v něm napsala:

Ano strašně moc

Příspěvek z 9. dubna v 15:21.
Ally_ v něm napsala:

Ano, baví mě. :)

Příspěvek z 9. dubna ve 13:40.
Marek-B v něm napsal:

Já jo. Jsem páťák, takže už v lednu. Docela se mi to povedlo.

Příspěvek z 9. dubna ve 13:31.
KocicakCZ v něm napsal:

Byli jste nekdo na OK matematický olympiády?

Příspěvek z 23. března v 5:50.
panglaq v něm napsal:

Byl jsem tam včera, ze začátku to bylo na Klokana moc jednoduché, ale pak zase hrozně moc těžké... ...Naše vyučující říkala, že by z toho vyřešila jen některé úlohy ;-D:-D

Příspěvek z 22. března ve 14:39.
majdula2000 v něm napsala:

U nás to psali ti, co mají nejlepší známky z matematiky, ale co jsem slyšela, tak ti zbylí 3 z naší třídy všechno tipovali... A ještě říkali, jak jsem magor, že jsem se snažila to spočítat.:-D

Příspěvek z 22. března ve 14:31.
Marek-B v něm napsal:

U nás museli psát všichni, ale brzo to odevzdali a vyrušovali.

Příspěvek z 22. března ve 14:04.
KocicakCZ v něm napsal:

Počítali, letos mi přišel lehčí než minule

Příspěvek z 22. března ve 13:16.
VeverkaČiperka123 v něm napsala:

Já jsem ve škole nebyla

Příspěvek z 22. března ve 13:06.
majdula2000 v něm napsala:

U nás ho psali jen někteří, z naší třídy jsme byli 4.:-)
Co vy?

Příspěvek z 22. března ve 12:59.
Marek-B v něm napsal:

Počítali jste dneska ve škole Klokana?

Příspěvek z 7. března v 16:09.
panglaq v něm napsal:

Marek-B: Naprosto chápu Tvoji odpověď. Já jsem myslel, že si v tom příspěvku najdeš, co potřebuješ, ale když tam nebyla ta metoda, tak říkám upřímně, já žádný speciální přístup na 2. stupni nezažil. Co se týče rozšířené výuky matematiky, mohla by dost ovlivnit Tvoji volbu střední školy, protože to se pak obtížně vybírá škola. Zajímavé je to na VŠ, měli jsme tam semináře k olympiádě a tam člověk zjistí, co je to matematika. Spoustu abstraktních a složitých věcí, které sice mají svoje využití, ale na běžné škole se to většinou neučí, protože je to opravdu těžké. Některé příklady na VŠ při semináři vyřešili jen 3 lidé z tak 50 a to to bylo spíš o logice než matice. Zatím si prosím něco zjisti o trigonometrii, logaritmech, Fagnanově problému, Cevově a Menelalově větě. Jestli se Ti to nebude zamlouvat, doporučil bych nechodit na základku s rozšířenou výukou matematiky, spíš ji mít rád a umět to. I to se velmi cení. Na SŠ jsem na oboru Elektrotechnika-Mechatronika;-)

Promiňte, že je to dvakrát, zhnojil jsem odeslání:-D

Příspěvek z 7. března v 16:08.
panglaq v něm napsal:

Marek-B: Naprosto chápu Tvoji odpověď. Já jsem myslel, že si v tom příspěvku najdeš, co potřebuješ, ale když tam nebyla ta metoda, tak říkám upřímně, já žádný speciální přístup na 2. stupni nezažil. Co se týče rozšířené výuky matematiky, mohla by dost ovlivnit Tvoji volbu střední školy, protože to se pak obtížně vybírá škola. Zajímavé je to na VŠ, měli jsme tam semináře k olympiádě a tam člověk zjistí, co je to matematika. Spoustu abstraktních a složitých věcí, které sice mají svoje využití, ale na běžné škole se to většinou neučí, protože je to opravdu těžké. Některé příklady na VŠ při semináři vyřešili jen 3 lidé z tak 50 a to to bylo spíš o logice než matice. Zatím si prosím něco zjistit o trigonometrii, logaritmech, Fagnanově problému, Cevově a Menelalově větě. Jestli se Ti to nebude zamlouvat, doporučil bych nechodit na základku s rozšířenou výukou matematiky, spíš ji mít rád a umět to. I to se velmi cení. Na SŠ jsem

Příspěvek z 7. března v 10:59.
Marek-B v něm napsal:

panglaq: Ode mě máš druhou R^.
Já jsem ani nechtěl vědět, co vše mě na druhém stupni čeká, ale spíš, že nevím, jakou metodou se tam budeme učit. Já teda nevím, ani jestli se dostanu na školu, kam chci, ale snad jo. Chci jít na základku s rozšířenou výukou matematiky, tak snad tam bude dobrá úroveň výuky. Brzo tam bude den otevřených dveří, tak to zjistím. Kam půjdu na střední, to vůbec netuším. Na jaké střední škole jseš? (obor)

Příspěvek z 6. března v 15:54.
panglaq v něm napsal:

Já ji docela miluju, nejoblíbenější předmět už od základky;-D:-D:->:-)
No a protože studuji na střední škole ve 2. ročníku, tak pomůžu Markovi-B, byť je to docela dávno, to co psal. Už úplně nevím, co se bere v jaké třídě, ale:
Na 2. stupni jsme u nás na základce začínali zlomky. Těch jsme si opravdu užili až dost. Postupně se do všeho dostávají proměnné (výpočty s písmenky - celkem primitivní), slovní úlohy, pro většinu lidí docela obtížné úlohy o setkání dopravních prostředků či o výkonnosti strojů (s tabulkou), úměrnost, grafy lineárních funkcí a něco málo k funkci kvadratické, graf funkce f: y=1/x (měl by se kreslit na mm papír - grafem je tzv. hyperbola se 2 větvemi), úprava výrazů s proměnnými, lineární rovnice (asi tak 8. třída, asi nejdůležitější učivo z matematiky na ZŠ). Ty lomené výrazy tam jsou taky, je to celkem brnkačka, protože se s tím pracuje jako se zlomky, akorát tam jsou písmenka. Na některých ZŠ se dokonce myslím učí i řešení kvadratické rovnice, i když to je spíš učivo 1. ročníku SŠ (těžko vymezit, je to mezi ZŠ a SŠ). No a pochopitelně se vyučují nějaké soustavy rovnic, aspoň soustavy 2 rovnic o 2 neznámých (kolik neznámých, tolik minimálně rovnic - taky tak 8. třída). Doufám, že jsem na nic nezapomněl a přeji hodně štěstí v matematice;-)
Co se týče matematiky podle pana profesora Hejného, tak nevím, to za nás nebylo. Jenom jsem párkrát četl na internetu, že něco takového existuje.
Jestli mi k tomuto příspěvku dal R^ zrovna Marek-B, tak nemá zač;-). Spíš z vlastní zkušenosti varuju, že úroveň výuky na 2. stupni ZŠ bývá docela hrozná (nebo prostě se nějak poslední dobou děje, že lidé ze ZŠ nic neumí - těžko říct proč, my si to na SŠ takhle vysvětlujeme), asi jediná obrana je intenzivně se vzdělávat a přemýšlet nad SŠ:-| Přeju vám, aby to u vás nebylo takové;-)

Příspěvek z 23. ledna v 7:48.
Fillipino v něm napsal:

Docela jo.

Příspěvek z 22. ledna v 19:33.
VikiKlára v něm napsala:

Nenene. Ani ne.

Příspěvek z 22. ledna v 19:27.
tomato v něm napsal:

Mám ji celkem rád ale není nejoblíbenější :-$

Příspěvek z 22. ledna v 18:41.
Ealfox v něm napsala:

Díky mému "skvělému" učiteli mám občas problém ji pochopit, ale hodně mě baví ^-^

Příspěvek z 22. ledna v 15:26.
Myšoňka v něm napsala:

Matematika je dobrý předmět, ale jde o učitelku. Já mám naštěstí dobrou, takže ano, matiku mám ráda. $>

Příspěvek z 16. ledna v 17:30.
číča800 v něm napsala:

Docela joZ

Příspěvek z 16. ledna v 17:28.
aniusia v něm napsala:

Marku-B a klobásko, děkuji. :)

Já právě o Hejného metodě taky získávám informace právě z článků atp., proto jsem chtěla poznat něčí autentické zkušenosti.

My teď máme Hejného matematiku v rámci Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PedF UK. Někdy mi připadá, jako by po nás někdo poprvé chtěl, abychom trochu přemýšlely. V tomto semestru jsme dělaly ('dělali', když připočítám těch 5 kluků na ročník) geometrii a Hejného postupy mi připadají logické. Nechci být ale z těch, kteří slepě přijímají "spásu" jen proto, že jim někdo shora tvrdí, že je to dobré. Obecně si myslím, že jak klasika tak Hejného metoda může nést kladné výsledky, má-li přemýšlivého a schopného učitele. Na druhou stranu, nevím, jestli Hejného metoda v rukou opačného případu učitelů nemůže natropit více škod než klasika.

Zatím nechci vrhat soud, stejně asi jednou budu učit to, co po mě bude chtít škola (tedy alespoň v jakém obalu to po mě bude chtít :-D).

Příspěvek z 16. ledna v 16:59.
Copinka v něm napsala:

Mě matika baví až tenhle rok, máme dobrou učitelku

Příspěvek z 16. ledna ve 14:39.
Xan2005 v něm napsala:

Matika mě nebaví. Nejspíš je to proto, že když celá třída je v polovině prvního příkladu já už mám celé cvičení hotové a potom nemám, co dělat. Nejhorší je, když děláme novou látku, já se učitele na něco zeptám a on mi začne říkat něco úplně jiného. Strašně mě to zdržuje.

Příspěvek z 16. ledna ve 12:15.
AdriankaRůže v něm napsala:

Matika mne obcas bavi a taky obcas ne nemam rada matikum

Příspěvek z 15. ledna ve 20:27.
klobáska v něm napsal:

Osobně s Hejného metodou zkušenost nemám, ale četl jsem o ní poměrně hodně materiálů (narážím na ni vcelku „pravidelně“, ono je toho teď všude plno), takže mi dovolte vyjádřit svůj názor.

Hejného metoda je (aspoň podle toho, jak se prezentuje) založena na tom, že děti ze své vlastní zkušenosti, z diskuse a z různých her získávají jakési povědomí o světě kolem sebe. Matematika naproti tomu vychází ze základních axiomů, definic a zejména přísné logiky, z čehož následně odvozuje obecnou abstraktní teorii.

Právě tato abstrakce a obecnost je pro matematiku specifická. Na rozdíl od ostatních přírodních věd, jako například fyziky či biologie, nevychází matematika z reality všedního dne, ale z čistě abstraktních teorémů, které následně aplikuje na konkrétní příklady. Dále je výhodou také to, že co se jednou v matematice dokáže jako platné tvrzení, to platí navěky věků, ve všech koutech vesmíru a dokonce i v situacích, které svět, který známe, přesahují (např. vyšší prostorové dimenze, velké nekonečné množiny, ...).

Hejného metoda se snaží tvrdit, že matematikou je něco, co jí není. Matematický vzorec nezískáme z konečného množství pokusů, ale pouze z myšlenkových postupů opírajících se o čistou logiku. Řešit v hodinách algebrogramy a počítat během šlapání po schodech je možná zábavné, ale přijde mi to, jako kdyby se výuka češtiny zredukovala na čtení komiksů – vždyť se v nich taky objevují písmenka, takže je to přece čeština!

Hejného argumentace proti klasické výuce matematiky mi přijde jako jeden velký straw man argument – ukáže, jak se matematika neučí, a následně řekne, jak tento přístup je špatný. Ze samotné podstaty matematiky nemůže být matikář někdo, kdo přijde a předloží nějaký vzorec bez ladu a skladu. Matematika se buduje postupně, od základních věcí k pokročilejším, z axiomů k teorémům. Matikář, který by děti nutil memorovat se tisíce vzorců (to, co Hejný zavrhuje), je stejný magor jako učitel, který dětem nevysvětlí podstatu fungování věci (to, co Hejný podporuje).

PS. Co se týče drilového počítání (které, pravda, ne všem žákům přijde důležité), k tomu bych měl jednu poznámku. Když se chceme naučit hrát na hudební nástroj, musíme strávit tisíce hodin hraním. Když se chceme naučit číst, musíme číst jako diví. Když se chceme naučit hrát fotbal, musíme proběhat měsíce a měsíce na hřišti kopajíce do míče. Když se chceme naučit počítat, musíme sednout k sešitu a propočítat stovky příkladů.

Příspěvek z 15. ledna v 18:20.
majdula2000 v něm napsala:

My jsme měli původně psát čtvrtletku tento týden v pátek, ale pak jsme paní učitelce připomněli, že v den den máme maturák, takže to budeme psát až příští týden ve středu.:-D

Příspěvek z 15. ledna v 18:08.
vikinka28 v něm napsala:

Kruh007: Už mě štveš. No a co tak mě baví, co je na tom špatného, laskavě nech mě být

Příspěvek z 15. ledna v 17:40.
JáJá1 v něm napsal:

My čtvrtlerku budeme psát až za týden.

Kdo si nástěnku oblíbil?