Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Benzin, Diesel, CNG, LPG, elektřina – co je lepší?

    Pravidla:

    Jen pravidla Alíka a pravidla Nástěnek

    Nový příspěvek:

    Přispívat mohou jen přihlášení uživatelé.

    Pokud máš účet, přihlas se, pokud ne, můžeš si účet založit.

    Záhlaví:

    Diesel: silnější ale pomalejší. Nafta se ale zase jednodušeji destiluje z ropy a motor netvoří jiskry....
    Elektřina: eko? V akumulátorech je lithium jehož těžba je velice nákladná. Také se obvykle vyrábí z neekologických zdrojů....

    Prodleva 2 měsíce.
    Příspěvek z 1. října v 9:01.
    Uizpresident v něm napsal:

    -MM-, to s tou žijící přírodou asi naprosto chápu, ale ten problém je v tom, že těžbou lithia je ohtozena skoro jen Atacama

    Prodleva 29 dní.
    Příspěvek z 2. září v 7:39.
    Uizpresident v něm napsal:

    Vím že to nedává smysl ale....

    Příspěvek z 1. září v 7:12.
    Uizpresident v něm napsal:

    Když nejseš Rakousko-Uherský císař který přililetěl raketoplánem a naučil se s elektřinou, pak všichni dostanou infarkt a ty to můžeš klidně napojit

    Příspěvek z 31. srpna ve 21:32.
    Mateas v něm napsal:

    –MM–, baterie obecne jsou razeny jako nebezpecny odpad. Ona vybuchla baterie i v telefonu nadela slusnou paseku/dokaze cloveka zabit. Zahorela baterie ve zkratu v blbe kolobezce se hasi nekolik hodin tim, ze se prikryje... a necha se „dohoret“ - tady je treba problem v podzemnich garazich. Tam maji omezeni CNG i LNG auta.. jak je to s elektro nevim, ale myslim si, ze by bylo z hlediska horeni patricne omezeni na miste.

    Je pravda, ze recyklace baterii v dnesni dobe uz asi nejakym zpusobem existuje a asi to nemusi byt takovy problem jako treba nerecyklace vetrnych elektraren..

    autopilot zni fajn, ale nebere v potaz lidi, co proste budou chtit dojet na nakup, k lekari, kamkoliv... nahned. Stejny problem - valna vetsina nebude mit „odkaldaci/nabijeci“ plochu pro tyhle autoauta dostupne. Za me je to pro nasledujici generaci utopie. Nehlede na stav silnic.. :)

    jak uvadis odkaz dole na rychlocinonabijecky - super, ale tohle funguje jen na par mistech k tomu urcene. Nase energo trasy na tohle proste nejsou stavene. Nikdo ti nevypne na 3 minuty pulku vesnice aby si nekdo mohl nabit narychlo auto :)

    Prodleva 4 dny.
    Příspěvek z 27. srpna v 11:54.
    Uizpresident v něm napsal:

    Když nejsou 2 výtahy v jedné šachtě

    Příspěvek z 27. srpna v 10:50.
    JáJá1 v něm napsal:

    No, asi by to nějak šlo, ale chce to několik desetiletí, možná staletí výzkumu a oprav chyb.
    To, že měl původně výtah řidiče jsem nevěděl, ale výtah na rozdíl od auta nemůže způsobit bouračky na silnici.

    Příspěvek z 27. srpna v 10:16.
    –MM– v něm napsal:

    Uizpresident: Rychlé vyměňování baterií byl původní plán Tesly, ale jestli jsem dobře pochopil aktuální vývoj, tak tímto směrem minimálně oni nepůjdou, protože je prý užitečné využít hmotu baterie k lepšímu vybalancování konstrukce auta.

    Krom toho baterií nejspíš hned tak nebude přebytek na to, aby se vyplatilo mít rezervní nabitou baterii bezúčelně čekající někde v šuplíku nabíjecí stanice. Jinými slovy: když náhodou máš baterii navíc, je výhodnější dát ji do dalšího nového elektromobilu než mít ji v pohotovosti na rychlou výměnu.

    Ale třeba čínská automobilka Nio prý vyměňovací stanice provozuje, takže během tří minut se z vybitého auta stane stoprocentně nabité:

    JáJá1: Každý druh auta může v extrémní situaci vybouchnout, nádrž paliva nebo baterie… v tom není zase tak velký rozdíl.

    Autopilot by asi bylo téma na jinou diskusi. Jen podotknu, že reakční doba počítače může být v řádu milisekund, takže mi přijde zvláštní, pokud očekáváš, že „nestihne“ něco, co by člověk stihl. To tedy předpokládáš, že autopilot nejde vyřešit vůbec? 8-o
    Víš, že kdysi mívali i výtahy svého řidiče? :-)

    Příspěvek z 27. srpna v 8:33.
    Uizpresident v něm napsal:

    To je dobrá možnost. Akumulátory by se daly konstruovat tak, že by byly nějaké "nabíjecí boxy" kam by jsi dal svůj akumulátor, ten by se tam začal nabíjet a vzal by jsi si jiný, nabitý. Třeba by to mohla být prostě krabice, dáš tam akumulátor, zaklapneš víko na kterém jsou ZEVNITŘ konektory na víku svítí LEDka, nabíjí se. Na víku bliká LEDka, je nabito.

    Prodleva 3 dny.
    Příspěvek z 24. srpna v 8:49, upravený po 5 minutách.
    JáJá1 v něm napsal:

    Pralinka2: To by taky možná byla alespoň trochu snesitelnější možnost.

    Příspěvek z 24. srpna v 8:47.
    Pralinka2 v něm napsal:

    Přestupovat cestou k moři se všemi zavazadly a s malými dětmi několikrát za cestu do jiného auta asi není ideální. To už mi připadá přijatelnější ty baterky konstruovat tak, aby byly vyměnitelné, a u "pumpy" prostě odevzdat vybitou baterku a místo ní dostat nabitou.

    Příspěvek z 24. srpna v 8:32.
    Uizpresident v něm napsal:

    Hlavně ne vodík! "Sláva jedu v autě jedu jedu jedu mám žízeň zastavím u motorestu. Sakra vy nemáte vodu?!" "Ne, všechnu jsme dali na výrobu vodíku na celém světě už není žádná voda...." NEEEEEE!

    Příspěvek z 23. srpna v 18:19.
    JáJá1 v něm napsal:

    Slyšeli, ale varování neposlouchají.
    Telefon má malou baterií, auto větší, o to bude větší nepořádek, až to vybuchne.
    Nemá do ničeho mluvit, jen doporučit, ne rozkázat, jako teď.
    Autopilot je cesta k bouračkám, to bude mnohem víc přejetývh chodců, než teď, auto nemá a nikdy mít nebude oči, nestihne včas reagovat.

    Příspěvek z 23. srpna v 18:05.
    –MM– v něm napsal:

    JáJá1: Předpokládáš, že zastánci elektromobility nikdy neslyšeli argumenty o elektrárnách a bateriích?

    ale nedomýšlí si, jak jsou škodlivé baterie
    Třeba věří, že jdou čistě recyklovat. Proč tomu ty nevěříš? Chtěl bys mít i mobilní telefon napájený něčím jiným, než je Li-Ion baterie? Že by sis nosil v kapse benzínovou nádržku a občas si s ní zadoutnal, abys měl ekologičtější provoz telefonu… :-)
    Kdybys viděl mobilní telefon s výfukem, předpokládal bys, že je zdravější pro životní prostředí než tvůj současný bezvýfukový telefon?

    Evropská unie nám nemá co mluvit do toho, v čem jezdíme
    Proč nemá? A smí mluvit třeba do napájecích konektorů k mobilům? Ty jsou převážně-sjednocené díky EU, ne? Jednotná regulace má větší sílu posunout trh k hledání jiného optimálního stavu, pokud nějaký existuje. I ty v této oblasti tvrdíš, že nějaký existuje, podle tebe je to vodík, ale automobilky potřebují impuls k tomu, aby změnili dosavadní fungování. Jedním z impulsů může být, když je na akciovém trhu začne válcovat konkurence, ale tu můžou považovat za bublinu (částečně oprávněně).

    Mateas: Jakmile bude vychytaný autopilot, vyřeší se tím i nabíjení… auto se prostě dojede nabít někam, kde nepřekáží. :-)

    Druhou veci je ekologie - likvidace baterii nic moc
    Proč byste tyhle baterie pořád chtěli likvidovat? :-)
    Měly by se baterie elektromobilů považovat za nebezpečný odpad? Pokud vím, tak v tuto chvíli je tak nikdo neoznačuje, ne?

    Příspěvek z 23. srpna v 17:45.
    kytarystka05 v něm napsala:

    Souhlasím s Mateasem...:-D

    Příspěvek z 23. srpna v 17:42, upravený po 3 minutách.
    JáJá1 v něm napsal:

    Mateas: Souhlasím.
    Hybridní auto je stále lepší, než elektrické, alespoň se s tím někam dojede.:-)

    Příspěvek z 23. srpna v 17:35.
    Mateas v něm napsal:

    Vse ma sve pro i proti.. Clovek se musi podivat jak potrebuje jezdit.
    Velka SUV na elektirku mi smysl nedavaji, jako (ciste) elektro auto mi dava smysl druhe auto do rodiny pro „manzelku“, neco jako smartik - nakupni taska do mesta, pripadne pro cloveka co jezdi do prace - dejme tomu, do 10km.

    U elektroaut ale clovek narazi na dost zasadni problem a tou jest nabijeni - vemes vetsina lidi z panelaku, bytovek.. proste nemaji kde nabijet (komickou predstavu prodluzek z oken... no, ty prodluzky stejne nejsou stavene na takovehle nabijeni - ackoliv nam media ukazuji, jak cinani jsou v pokroku s rychlonabijeckama (cca za 8-15 minut plne nabite auto) tak uz jaksi moc lidi nevidi to, ze pro takovej fofr je potreba sakra silnej kabel.. a ona infrastruktura tu na to neni, 99% lidi na tohle doma hlavni jistic u baraku proste nema. A ne, 3 nabijecky u marketu tohle nezachrani, kdyz vetsinou clovek chce/potrebuje nabijet pres noc. Druhou veci je ekologie - likvidace baterii nic moc, oprava nabijecek nic moc (stejne tak pocetnost ala elektroodpad).. a infrastruktura pro nejake vetsi elektromobilovani tady proste neni. Mimo to v dobe kdy sousede zaviraji sve jaderky a nase soustava je kvuli jejich „eko“ solarum a vetrnikum nesnirne narazove pretezovana..

    k fosilnim se asi vyjadrovat netreba, kazdy zna rozdil ze diesel je na delsi trasu, benzin na kratsi a plyn.. tomu je to jedno.

    Kdyz to tak vezmu celkove, asi bych dneska volil hybrid, toyota v tomhle ohledu je docela daleko.

    Kourivost elektraren vs kourivost aut.. to je kapitola sama o sobe. Asi nutno rozdelovat stara auta vs nova a jak ktera elektrarna. V Nemecku maji treba tu ironii, ze novejsi auta s naftou vypousteji cistsi vyfukove plyny nez nasavaji okolni vzduch. Ostate dneska i ty elektrarny maji relativne dokonale filtry, ze do vzduchu sajrajtu jde vic ze stareho zetoru na vesnici, nebo ze stare „nesmrtelne“ jednickove oktavky.

    Mohu tedy asi rict, ez elektroauta jsou fajn, ale davaji smysl jen za urcitych okolnosti a jen u urcitych lidi. To co se deje nyni vesmes napric svetem s dotovanim a nasilnym prosazovanim je proste nesmysl.

    Příspěvek z 23. srpna v 16:40.
    JáJá1 v něm napsal:

    Oni sy to myslí, protože to na první pohled tak vypadá: nekouří to, na první pohled to nepoužívá suroviny, ale ve skutečnosti ta výroba spotřebovává víc surovin a elektrárny více kouří, oni jen vidí, co vytváří ta auta, ale nedomýšlí si, jak jsou škodlivé baterie a jak se vyrábí ta elektřina a spiknutí to je tak trochu také, Evropská unie nám nemá co mluvit do toho, v čem jezdíme.

    Příspěvek z 23. srpna v 15:29.
    –MM– v něm napsal:

    JáJá1: A většina lidí na rozhodujících místech si tohle nemyslí, protože jsou součástí nějakého proradného spiknutí? S jakým cílem? Nebo neumějí počítat? Nebo jak si to vysvětluješ? :-D

    Příspěvek z 23. srpna ve 13:39.
    JáJá1 v něm napsal:

    Podle mne jsou fosilní paliva ekologičtější, než elektromobily, takže možná ano.

    Příspěvek z 23. srpna ve 13:28.
    –MM– v něm napsal:

    JáJá1: Kdyby čistě hypoteticky celý svět používal elektromobily, přišlo by ti jako ekologicky čistší řešení přejít na spalovací motory? Byl by tu podle tebe ekologický zájem o to, aby se zavedlo používání fosilních paliv?

    Ta parkoviště by byla stejně, jen s jiným pohonem.
    Nerozumím způsobu, kterým směřuješ tuto diskusi. Popisoval jsem postup, kterým by se nejspíš šlo – nehledě na druh pohonu – zbavit většiny automobilů i parkovišť. A ty mi na to suše konstatuješ, že aut bude potřeba víc a že parkoviště stejně budou, bez nějaké snahy vysvětlit, co je v mé úvaze špatně. :-)

    Příspěvek z 23. srpna ve 13:00.
    JáJá1 v něm napsal:

    Autem to je lepší a nešíří se nemoci
    Výsledek: bude se nabíjet těch aut o to víc a bude blackout dřív
    Ta parkoviště by byla stejně, jen s jiným pohonem.
    Baterie by se nemusely recyklovat, protože by jsme je nepotřebovaly (alespoň ne tolik) v Diesel a Benzínu, kdyby to tak zůstalo.

    Příspěvek z 23. srpna ve 12:53.
    –MM– v něm napsal:

    JáJá1: Na cestu k moři můžeš použít jiný dopravní prostředek než vlastní běžné auto. Kdybys chtěl létat jednou ročně na Havaj, tak také nepotřebuješ v garáži letadlo, ne?

    takže bude na každého tak na rok potřeba na pronájem 100 automobilů, opět spotřeba
    Nechápu, jakým způsobem to počítáš. Momentálně většina aut funguje tak, že dvě hodiny denně někde užitečně jezdí a zbytek času tráví parkováním (tzn. neužitečně překáží). Pokud je nahradíš systémem, kde třeba z každého dne auta šestnáct hodin užitečně jezdí (pro různé lidi) a osm hodin se nabíjejí, tak potřebuješ osmkrát méně automobilů na stejné množství užitečného jezdění, ne?

    Tahle revoluce ve vlastnictví pravděpodobně přijde nehledě na to, čím budou auta poháněná. Udělali jsme si z měst ohromná parkoviště – to ti nepřijde očividně neefektivní?

    navíc proč recyklovat něco, co by v ostatních motorech nebylo?
    Teď nevím, kterým směrem to porovnáváš. Elektromotory jsou konstrukčně mnohem jednodušší než spalovací motory.

    A proč recyklovat baterie? No, třeba proto, že z nich nechceš ten odpad, který jsi v úvodu říkal, že nechceš. Nebo ho tedy chceš raději než recyklování? Argument, že každá recyklace potřebuje energii, a proto je vlastně neekologická, mi přijde takový … divný. :-c:-)

    Jarda190: Cena je určená nabídkou a poptávkou. Žádná automobilka nechce vyrábět auta, která si skoro nikdo nemůže dovolit. Buď najdou nějaké nové cenové optimum, nebo přestane být běžné, že člověk vlastní auto.

    Příspěvek z 23. srpna ve 12:28.
    JáJá1 v něm napsal:

    Jarda190: S tím mořem a cenou souhlasím.

    Příspěvek z 23. srpna ve 12:27.
    Jarda190 v něm napsal:

    Když jedeme k moři tak jedeme asi 1100 kilometrů, to kdybychom pořád nabíleji, tak se ta cesta hodně protáhne. A překládat všechny věci do jiného auta mi přijde k nicemu, když se dá teď s autem se spalovacím motorem normálně natankovat za pár minu a jet dál. Já proti elektroautům nic nemám, ale zrušit auta we spalovacím motorem mi přijde nesmysl. Navíc elektroauto je o hodně dražší, takže si ho nebude moct hodně lidí dovolit.

    Příspěvek z 23. srpna ve 12:11.
    JáJá1 v něm napsal:

    Když není COVID-19, tak každý rok k moři určitě 600 km.
    Jo aha, takže každý si bude pronajímat automobily, takže bude na každého tak na rok potřeba na pronájem 100 automobilů, opět spotřeba.
    Každá recyklace potřebuje nějakou energii, navíc proč recyklovat něco, co by v ostatních motorech nebylo? Je to součást navíc.

    Příspěvek z 23. srpna v 11:32.
    –MM– v něm napsal:

    JáJá1: Jak často potřebuješ jezdit 800 km v kuse? Drtivá většina aut jezdí většinou krátké trasy – ty nepotřebují velký dojezd.

    Není vyloučené, že nás čeká i postupná revoluce v tom, jestli budou lidi vlastnit automobily, nebo si je jen výhodně pronajímat – takže pokud výjimečně pojedeš větší stovky kilometrů, nemusí to být jedním autem. Místo zastávky u benzínky přestoupíš do jiného (již předem nabitého) vozu…

    ale na tu recyklaci se opět použije energie, která znečistí ovzduší
    Jakým mechanismem?

    Podle mne by se spíš měli lidé zaměřit na auta na vodík, to by bylo opravdu ekologické.
    Vodík vyrobíš nejsnadněji buď z metanu, čímž také zvýšíš množství skleníkových plynů, nebo elektrolýzou z vody, k čemuž potřebuješ elektřinu a… ano, elektřiny je a bude dost. ;-)

    Příspěvek z 23. srpna v 10:53, upravený po 24 minutách.
    JáJá1 v něm napsal:

    Podle mne by se spíš měli lidé zaměřit na auta na vodík, to by bylo opravdu ekologické.
    Ohledně otázek:
    Možná by to šlo recyklovat, ale na tu recyklaci se opět použije energie, která znečistí ovzduší.
    Problém nevidím v tom, že by se to nabíjeli přes noc, ale když někdo pojede třeba 800 km, tak nebude přece každou chvíli zastavovat a doplňovat elektriku, to by ta cesta trvala i několikrát víc času, než teď.
    Mars už snad budeme kolonizovat s technologií štěpení vodíku.

    Příspěvek z 23. srpna v 10:47.
    –MM– v něm napsal:

    Elektřina bude finálním pohonem dopravy, všechno ostatní je pomíjivé.

    JáJá1: Benzínovému autu se také musí každou chvíli plnit nádrž… něčím, čeho postupně ubývá.

    kde se asi vezme ta elektrika, z tepelných elektráren a jsme zase u znečištění
    Elektrárna má větší účinnost než spalovací motor a má i lepší prostředky k práci se znečištěním, protože kouří na jednom místě. Spalovací motory vypouští zplodiny do měst, smrdí to většímu množství lidí pod nosem…
    Samozřejmě bych radši bral elektriku z jaderných elektráren…

    baterie dlouho nevydrží, kam s ní, opět znečištění
    Recyklovat. Je v bateriích pro elektromobily něco, co recyklovat nepůjde?

    nabíjení dlouho trvá
    Jde si ho naplánovat na dobu, kdy nepotřebuješ jezdit, stejně jako si lidi plánují nabíjení mobilního telefonu na dobu, kdy s ním nepotřebují být mobilní, to není zase tak velký praktický problém…

    když budou mít všichni lidé elektroauta, tak nebude stačit elektrika
    Do toho stavu nepřejdeme ze dne na den. Tohle je hrozba stejného druhu, jako že najednou dojde ropa a zavládne panika… obojí jsou pozvolné procesy, které budou plynule vyrovnávané zbytkem ekonomiky.

    celosvětový blackout.
    Proč zase odkazuješ na měření prokliků od Googlu?

    Jak si vlastně představuješ budoucnost civilizace ve větším měřítku? Až budeme kolonizovat Mars, budeme si tam také tahat nádrže s naftou? :-D

    Uizpresident: Vážně je v bateriích pro elektromobily kyselina sírová a olovo? Já myslel, že to je jiný druh baterií…

    dali tam dynamit a začali těžit, našim dětem by už Atacama nic neříkala
    Myslím, že obava o živoucí přírodu by měla mít přednost před obavou o pouště. :->

    Příspěvek z 23. srpna v 10:31.
    Uizpresident v něm napsal:

    Tak černě bych to zase neviděl, akumulátory se dají dobře recyklovat. Spíše je v něm spousta nebezpečných látek: oxid olovnatý, olovo, síra, kyselina sírová, nemluvě o lithiu, to také může být nebezpečné. Jeho těžba? Mohlo by to úplně zničit poušť Atacama nebo jak se jmenuje....je ho tam dost a těžaři kdyby ty pozemky nakoupili, dali tam dynamit a začali těžit, našim dětem by už Atacama nic neříkala. LPG a CNG jsou zase výbušné....

    Příspěvek z 23. srpna v 9:51, upravený vzápětí.
    JáJá1 v něm napsal:

    Elektroauto je cesta do pekla:

    1. malá výdrž, pořád se musí nabíjet
    2. kde se asi vezme ta elektrika, z tepelných elektráren a jsme zase u znečištění
    3. baterie dlouho nevydrží, kam s ní, opět znečištění
    4. baterie snadno hoří, vypouští látky - opět znečištění
    5. elektroauto je dražší, tedy si ho nebude moci moc lidí dovolit
    6. nabíjení dlouho trvá, než někam dojedete, tak ztratíte strašně moc času
    7. když budou mít všichni lidé elektroauta, tak nebude stačit elektrika a bude celosvětový blackout.
    8. již zmíněné lithium

    Je to prostě ještě horší, než předtím.

    Statistika…