Měly by být domácí úkoly dobrovolné?

Nástěnku založil dne 10. března, je v sekci Škola a obsahuje 49 příspěvků.

Nový příspěvek:

Přispívat mohou jen přihlášení uživatelé.

Pokud máš účet, , pokud ne, můžeš se zaregistrovat.

Příspěvek z 3. června ve 21:06.
Mateas v něm napsal:

Rekl bych, ze domaci ukoly maji smysl na prvnim stupni, kdy to zcasti nuti rodice ucit se s ditetem, na druhou stranu na vyssim stupni jsou ukoly vcelku zbytecne - kdo chce, uci se, kdo nechce, stejne se neuci a ukol pripadne opise ve skole pred hodinou. Tzn bych spis rekl, ze by mohla byt motivace formou „bonusu“ za provedeni, ale zadna sankce za neprovedeni/zapomenuti.

Příspěvek z 3. června ve 20:15.
Shelomi v něm napsala:

Asi jde o to, jak z kterého předmětu.

Příspěvek z 3. června ve 20:07.
paratko2323 v něm napsala:

no jasně že jo!

Příspěvek z 18. března ve 14:26.
Verča-22 v něm napsala:

Podle mě by je pak nikdo nedělal. Ale brala bych to$>

Příspěvek z 13. března v 17:52.
MikiRoth v něm napsal:

dennisvet: Chápu, není to asi takový problém, jak se možná zdá z toho, co píšu, ale abych pravdu řekl, také končíme většinou ve 14:00 a doma bývám většinou až po čtvrté hodině odpolední.
Nechtěl jsem si však úplně stěžovat na to, jak mi jede autobus, spíš na to, jaký mám názor na povinné domácí úkoly. Čeho moc, toho moc.

Příspěvek z 13. března v 8:46.
dennisvet v něm napsala:

MikiRoth: Nejdřív - to je mi líto, pokud nějací učitelé neberou ohledy, mělo by se to řešit.

Avšak 15 minut není nic, ani s těmi 10 minutami navíc. Mně autobus jede po třetí hodině odpoledne, pak za hodinu a poslední cca za 1,5 hodiny, ale odjinud a ne vždy.
Takže když končíme ve 14:00, většina je doma v 14:15 a já v 16:00.

Příspěvek z 13. března v 8:41.
amandamesa v něm napsala:

Tak at pak za ty ukoli nedavaj petky :-( ted uz sice do skoly nechodim ale na zakladce fakt jen proto ze jsem vubec matiku nechapala at jsem se snazila jak chtela tak proste ne a ukol jsem nemela i kdyz jsem nad nim prosedela hodin. A ve tride jsem mela leda tak sikanu nez pomoc od spoluzaku. Nastesti na stredni ukoli uz nebili a tretak temer bez matiky hodina trvala nekdy jen 10 min coz jsme udelali omluvenky :-D

Příspěvek z 12. března v 18:17.
MikiRoth v něm napsal:

dennisvet: Každých 15 minut - když to stihnu, ten autobus se někde nezapomene nebo se nevydá někam jinam (což se u nás z nějakého důvodu děje často). A navíc - 15 minut je doba deklarovaná jízdním řádem, těsně před stanicí, na které potřebuji vystoupit, se v ranní špičce tvoří kolona všech lidí, kteří jedou ze západních Čech do Prahy, čímž se doba jízdy prodlužuje o 10-20 minut.

Mari1: Ano, jsem po operaci mozku. Jsem pomalejší ve fyzických úkonech, pomaleji chápu (mám „dlouhé vedení“), špatnou rovnováhu a levou stranu těla mám zčásti „neovladatelnou“. Mám (pokud vím) nárok na prodlouženou dobu na psaní testu. Ve škole to vědí, ale každý učitel (což většinou platí i pro spolužáky) si to vykládá po svém. Někteří (jako například ta matikářka, o které jsem se zmínil v jednom ze svých příspěvků níže) mi dávají to samé co ostatním, ale nemusím za stejnou dobu udělat tolik, nebo třeba na tělocviku nemusím dělat ta cvičení, která mi doktoři zakázali (záklon hlavy, skákání, prudké otočky - např. kotrmelce - apod.), někteří to ignorují a někteří si naopak myslí, že jsem mentálně retardovaný, což dávají najevo (někdy poměrně nepříjemně; jeden náš učitel náš učitel jazyků, když jsme si měli ve dvojicích připravit scénky: „A ty jsi navíc... No, zvládneš se naučit obě role? Ne, tak se neuč nic.“ To mi vysloužilo mnoho posměšků od spolužáků).

češtinář: Souhlasím s tím, že sama o sobě informace, že dobrovolné domácí úkoly dělá žák pro vlastní dobro, je na nic, ale podle mě by úkoly měly být ne přímo povinné, naopak, většina věcí by se měla dělat ve škole a úkolů by mělo být co nejméně.

Příspěvek z 12. března v 17:15.
dennisvet v něm napsala:

Ono to záleží nejvíc na té konkrétní škole, no.

Příspěvek z 12. března v 17:10.
Mari1 v něm napsala:

Domácí úkoly jsou velmi důležité zejména na prvním supni základní školy a asi nejvíce přímo u prvňáčků. Ti si musí i doma procvičovat písmenka, uvlňovací cviky, které předchází vlastnímu psaní a je toho více.
U úkolů na druhém stupni by se dalo hodně debatovat. Ale nemyslím si, že jsou zbytečné. Mají své místo a důvod. Pokud žák nedostává domácí úkoly, případně je nemusí vypracovávat, pak ztrácí i rodiče přehled o tom, ce se jejich dítě právě ve škole učí.

MikiRoth: Z tvých příspěvků jsem vyrozuměla, že máš nějaký zdravotní problém. Domnívám se, že bys mohl mít ve škole úlevy. Pro žáky s jakýmkoliv postižením (od dys poruch až po zdravotní problémy) se vypracovávaji podpůrná opatření / plány pedagogické podpory / individuální vzdělávací plány. Co se pro žáka vypracuje, záleží na doporučení pedagogickopsychologické poradny apod. Poraď se s rodiči a zkuste o nějaké úlevy požádat. Výpisky z přírodopisu, zeměpisu apod. je přeci možné psát i na počítači. Předpokládám, že se ti na počítači píše snáze.

Příspěvek z 11. března v 19:05.
Češtinář v něm napsal:

Myslím, že zavést domácí úkoly jen jako dobrovolné je nesmysl. Předpokládat, že by žákům k jejich vypracování stačilo vědomí, že to dělají pro své vlastní dobro, je asi stejně naivní, jako si myslet, že by děti chodily dobrovolně do školy, kdyby měly na výběr. Jistě, některé snad ano, jenže právě ty, které to potřebují nejvíc, by na to kašlaly.

To, co zažívá MikiRoth, je samozřejmě nepříjemné, to ale není problém systému, ale konkrétní školy nebo konkrétního učitele.

Příspěvek z 11. března v 18:59.
FriedKitten v něm napsal:

Jako mě názvy šutrů zajímají, aspoň pak v obchodě s nábytkem a jiným vybavením, na stavbách cca poznám, z čeho je to vyrobený a udělat si o tom nějakou představu :-D
MikiRoth: U nás, když děcka zjistili, že náš třídní nebere jako absenci odchod z hodiny o 10minut dřív, tak od té doby chodí za učiteli, že jim pojede autobus, přitom za školou celou dobu kouří

Příspěvek z 11. března v 18:56.
aniusia v něm napsala:

Neee, měla jsem napsaný příspěvek a když jsem ho chtěla odeslat, vypadl internet a všechno se smazalo. :(

Já osobně si nepamatuji, že by se mnou kdo kdy dělal domácí úkoly (možná na prvním stupni, ale jestli, tak to má paměť vytěsnila). Když už úkol dělám, je to většinou o přestávce před hodinou odevzdání (a to i v případě slohovek) nebo přímo v hodině po zadání úkolu. V prvním případě si ze mě, prosím, neberte příklad.
Vždycky mi ale připadalo hrozně nefér, když domácí úkoly svým ratolestem dělali rodiče, a to i na střední škole! Jediné, co mě napadá jako prevence, je apelace na rozumnost samotných rodičů.

Nicméně domácí úkoly jsou důležité, zvláště pro ty, kteří si potřebují látku připomínat a procvičit. Pro ty, kterým jde daný předmět dobře, je to většinou otravná nutnost, kvůli které, když na ni zapomenou, dostávají špatné známky.

Dobrovolné úkoly by dělal málokdo, ještě méně těch, co to opravdu potřebují. To, že jeden žák má vprostřed jiných vyjímku, je v mém vnímání nerozumné a nevýchovné.

Příspěvek z 11. března v 18:04.
dennisvet v něm napsala:

Počkej, autobus každých 15min?

Příspěvek z 11. března v 17:28.
MikiRoth v něm napsal:

dennisvet: Přes hodinu. To samo o sobě není nic špatného, ale já jsem pomalý (ze zdravotních důvodů), a to je o to nepříjemnější, že k nám domů jede autobus jen jednou za dlouhou dobu a když mi ujede, je to čtvrthodina nazmar, což je v mé situaci drahocenný čas.
U nás ve škole je to, jak už jsem říkal - učitel přijde pozdě a docházku často ani nezapíše (s tím má potom problémy třídní, která chce po člověku omluvenku na hodinu, kdy tam ve skutečnosti člověk byl). O to víc si potom všimne například takového učitele, který je cizinec, chodí včas, pozdní příchody píše na minutu přesně a ve všem je velmi důsledný.

Příspěvek z 11. března v 16:42.
klobáska v něm napsal:

hry458: Spletl sis nástěnku. :-) Bavíme se tu o tom, zda (popř. nakolik) mají být domácí úkoly dobrovolné, nikoli o tom, co se (ne)učit.

Mimochodem, když už jsi to nakousl, je poměrně těžké určit, co je a co není základ, který všichni potřebujeme. Člověk, který se bude věnovat oboru A potřebuje na ZŠ dobrý základ oboru A. Člověk, který se bude věnovat oboru B potřebuje zase dobrý základ oboru B. Co se tedy má učit? Jen A? Jen B? Ani jedno? Obojí? Mně přijde ideální ta poslední varianta, kterou realizuje i české školství (alespoň na základním stupni). Navíc, děti na ZŠ se opravdu neučí nějaká závratná kvanta znalostí, ale pouze základní poznatky o okolním světě.
Navíc, je užitečné mít přehled o více oborech. Pak mohou vzniknout takové zajímavé věci jako třeba biochemie, matematická lingvistika nebo psychobiologie (a mnohé další propojeniny, které rozšiřují lidské poznání).

Příspěvek z 11. března ve 13:19.
hry458 v něm napsal:

Obě strany neumí hledat kompromis. Já ho ale našel. Některé věci které všichni potřebujem například základy počtu, finanční gramotnost, poučení z některých chyb historických, základy češtiny a pravopisu by se mohli povinně procvičovat ale věci který ne každý z nás využije například názvy šutrů, slovosleď, chemii by se mohli procvičovat dobrovolně. Přece jen ne všechno z té základní školy potřebujem na pozdější vzdělání.

Příspěvek z 10. března v 17:56.
dennisvet v něm napsala:

MikiRoth, jak dlouho jezdíš do školy?

My začínáme pár vteřin po zazvonění a něco máme zadáno, zatímco učitel třeba zapisuje docházku.

Příspěvek z 10. března v 17:46.
MikiRoth v něm napsal:

Podle mě by domácí úkoly být neměly - resp. ne až v takové míře, v jaké je dostáváme například u nás na škole -, většina úkolů, které totiž dostáváme, jsou věci, které se nestihnou ve škole. V častých případech (rozhodně neříkám, že ve všech) je to tak, že učitel přijde do třídy deset minut po zvonění, vynadá těm, kteří přišli pozdě, neboť učitelova absence v nich vyvolala přesvědčení, že odpadá hodina, načež začne učitel vykládat, žáci se mezi sebou začnou bavit, učitel ztichne, v těch případech, kdy na to po několika minutách třída zareaguje ztišením, začne učitel přednášet sáhodlouhou litanii o tom, jak je to strašné, že je tu takový randál atd. atd. Načež se tato scéna několikrát opakuje, zazvoní, a učitel v hrůze, co všechno se nestihlo, nám naloží takovou hromadu úkolů, že spolu s ostatními domácími úkoly mám postaráno o zábavu na celý večer (ne tak spolužáci, kteří bydlí hned u školy, ale já dojíždím do školy daleko).
Mě tento scénář hodiny příliš nesedne, nesdílím totiž očividné přesvědčení většiny spolužáků, že co se nestihne v hodině, to se nemusíme učit. Byl bych se radši učil ve škole v plném rámci možností a doma měl alespoň trochu volného času.

Dobrovolné úkoly jsou však dle mého názoru dobrý nápad, kdo si je neudělá, je to jeho vina, že to pak neumí. Takhle to u nás řeší naše učitelka matematiky a je to fajn. Já je dělám.

Příspěvek z 10. března ve 12:15.
Pralinka2 v něm napsal:

klobáska: Ne. Ono to nebylo tak, že bych s ním nějak dlouze rozmlouval, bylo to na celostátním kole matematické olympiády, a on tam byl taky přítomen spolu s organizátory, takže bylo možno ho vidět a případně i pozdravit, ale přiběhnout za ním s nějakou žádostí o podpis, na to tam tak úplně nebyly podmínky. Nemluvě o tom, že přítomní žáci měli jiné starosti, například správně spočítat zadané příklady. To s takovým Václavem Havlem jsem si pokecal víc.

Příspěvek z 10. března ve 12:12.
dennisvet v něm napsala:

A byla bys pak blbá.@)->-

Příspěvek z 10. března ve 12:12.
FriedKitten v něm napsal:

To je nádherný a přesný příklad, jak by to dopadlo :-D:-D

Příspěvek z 10. března ve 12:03.
VeverkaČiperka123 v něm napsala:

JOOO!Nepovinné úkoly!To bych je nikdy nedělala!

Příspěvek z 10. března v 11:58.
FriedKitten v něm napsal:

klobáska: Hezky napsaný, souhlasím

Příspěvek z 10. března v 11:53.
klobáska v něm napsal:

VAROVÁNÍ: Tento příspěvek je poněkud dlouhý a obsahuje velice kontroverzní názory, které ne každému mohou sednout. Čtěte na vlastní nebezpečí! :-D

Tak k čemu vlastně ty domácí úkoly jsou...
Primárně k tomu, aby si člověk už od útlého věku uvědomoval, že může dostat nějaký úkol a že po něm někdo taky může něco chtít. Dítě si osvojí nějakou rutinu toho, že má do školy (později třeba do zaměstnání nebo, nebudeme-li se zaměřovat jen na tuto část života, v oblasti mezilidských vztahů) nějaké úkoly, povinnosti, které je třeba splnit. Když je nesplní ve škole, následuje trest v podobě špatné známky. To je ještě dobré, protože když nesplní své úkoly později, v zaměstnání, může následovat třeba i propuštění. Do školy prostě člověk nechodí proto, aby si mohl někde v teple sníst svačinu. Škola je jakýsi model „dospělého“ světa. (Primárním modelem společnosti je samozřejmě rodina, ale škola je taky docela dobrým místem, kde si vyzkoušet, jak to v životě chodí.) Člověk se naučí, že existuje nějaký systém, nějaká pravidla, která je třeba dodržovat, jinak přijde trest (v podobě třeba poznámky nebo špatné známky), tedy i to, že má plnit zadané úkoly.
V neposlední řadě je tu samozřejmě vzdělávací faktor. Úkoly jsou způsob, jak dostat nějaké pokyny k domácímu studiu, např. sadu příkladů, text k procvičení pravopisu/gramatiky nebo jen téma k širšímu studiu (referáty). To hodně souvisí s docházkou samotnou. Vždycky je lepší mít nějakou osobu, která mě vede a v případě zaváhání mě může popostrčit dál nebo případně v případě sejití z cesty mi pomůže vrátit se zpět do správného směru, než se ve studiu (příp. jiných oblastech lidské činnosti) plácat sám a třeba se ve výsledku naučit danou věc úplně špatně. Domácím úkolům nahrává i fakt, že školní hodiny jsou poměrně krátké, takže se v nich nestihne tolik a např. v matematice je opravdu potřeba si napočítat hromadu příkladů, aby člověk získal nějakou praxi.

Co se případu ‚Táty parťáka‘ týče, nevěděl jsem o něm, ale z článku mi tento otec připadá jako naprostý blbec. Jestli pracuje v IT oblasti – no potěš Pámbů! Chtěl bych vědět, jestli podobnou výjimku má i on v zaměstnání, že si nemusí plnit své úkoly a stále může brát plnohodnotný plat.
Pokud si syn poctivě plnil (a bude plnit i nadále) úkoly, nevidím důvod, proč by měly být dobrovolné, když by je stejně dělal. Ten člověk se podle mého povrchního pohledu na případ jen snažil hezky říct, že jeho dítě úkoly dělat nemusí, nikoli, že je má nepovinné. Jeho výplody o tom, že dítě by se mělo učit jen tehdy, pokud mu to dává smysl. Asi hodně studoval psychologii, takže zajisté ví, že na druhém stupni dítě přichází do puberty a s tím jde ruku v ruce odpor k autoritám a i smysl studia se subjektivně jaksi vytrácí. Pak později přichází chvíle prozření a velice ‚pěkná‘ věta: „Kdybych já se tehdy býval více učil, mohl jsem teď dělat něco jiného, co by mě třeba i bavilo!“
Jestliže se má dítě učit pro sebe, pro vědomosti, pro svůj vlastní rozvoj – co mu brání?! Já se nikdy neučil proto, že bych se bál postihu, ale proto, že jsem chtěl umět něco víc. To je na přístupu rodiny (ano, rodiny, nikoli tak učitele), jakým způsobem dítěti prezentuje vzdělání. Pokud dítě už z rodiny vnímá školu jako něco negativního, sebelepší učitel s tím těžko něco zmůže.
Dříve byly nejváženější osoby na vsi starosta, farář, lékař a učitel. Dneska je učitel jen kus špinavého hadru, na který může každý plivnout. Přitom učitel je ve své podstatě to nejdůležitější povolání, protože předává znalosti lidstva další generaci. Znám plno lidí, kteří byli kdysi syny/dcerami takovýchto ‚parťáků‘ a dneska litují, že se tehdy neučili více.

Pralinka2: To mohl být pěkný zážitek! :-) Nechal sis podepsat sbírku? :-D

Příspěvek z 10. března v 11:45.
Pralinka2 v něm napsal:

Bělouna jsem kdysi potkal osobně.

Příspěvek z 10. března v 11:39.
amandamesa v něm napsala:

Jo meli. Kolikrat jsem jeste na zakladce vykend prosedela nad ukolem z matiky nehnula sem s tim ani internet mi nepomohl proste jsem tomu nerozumela a takze za pet no.

Příspěvek z 10. března v 11:36.
Veryfr v něm napsala:

my máme povinné D: :D

Příspěvek z 10. března v 11:20.
FriedKitten v něm napsal:

Ale moje největší smrt byly úkoly z Bělouna x_x

Příspěvek z 10. března v 11:17.
dennisvet v něm napsala:

Aha xD

Kdo si nástěnku oblíbil?