Přijímačky z matematiky – algebraické výrazy, rovnice - TEST

Holka_z_města: je noo Snad bude pokračování... Docela by se to teď hodilo, když se blíží přijímačky

Tak tady je další úloha:
V pravoúhlém trojúhelníku je jeden ostrý úhel o 20° větší než druhý ostrý úhel. Vypočti velikost úhlů v trojúhelníku.

No tak já začnu:
Ve třídě je celkem 28 žáků. Chlapců je o 4 méně než děvčat. Kolik je ve třídě chlapců a kolik děvčat?
Toto je celkem jednoduchá běžná slovní úloha, později si vysvětlíme, jak se takovéto typy úloh řeší.
Kdo pokračuje? Můžete napsat kdokoliv (klidně si nějakou úlohu vymyslete)!

Slovní úlohy
Dnes začneme nové téma, kterým jsou slovní úlohy.
V rámci tématu slovních úloh nás budou čekat různá malá podtémata, která jsou k řešení slovních úloh důležitá, například poměr, měřítko mapy, násobky a dělitele... Postupně je probereme a poté je budeme používat při řešení slovních úloh.
V přijímačkách na nějakou slovní úlohu narazíte stoprocentně, takže je hodně dobré umět je řešit, i když každá úloha je jiná.
Jako první zde pro vás mám trochu netradičně hru Milionář, ve které si můžete zkusit, kolik slovních úloh dáte (postupně se budou ztěžovat):
Hra - slovní úlohy
A dnes to bude na vás:

Test 2 – algebraické výrazy, rovnice
Dnes vás čeká test na téma algebraické výrazy a rovnice. V testu je 17 otázek rozdělených do 5 skupin. Jako první vás čekají běžné úpravy výrazů, dále vás čekají vzorce pro úpravu výrazů a následně vytýkání. V dalších cvičení budete rozhodovat, zda má rovnice nekonečně mnoho řešení, nebo žádné řešení a úplně nakonec máte 1 jednoduchou rovnici, kterou si přepíšete na papír, vyřešíte a napíšete číslem její výsledek.
Z testu je možno získat celkem 18 bodů, každá úloha je za 1 bod, kromě vyřešení rovnice, které je za 2 body.
Vaše výsledky nebudu zveřejňovat (možná pouze nejúspěšnější řešitele)! Ihned po vyplnění testu si můžete zobrazit své výsledky.
Test bude přístupný až do čtvrtka 11. 1. do 23:59, takže času na vyplnění máte dost...
Tady vám ještě přikládám všechny materiály, ze kterých je test vytvořen, a které si můžete například před testem ještě projít:
Algebraické výrazy
Vzorce pro úpravu výrazů
Algebraické výrazy – vzorce pro úpravu výrazů, vytýkání
Algebraické výrazy – příklady k procvičení
Algebraické výrazy – příklady k procvičení
Úpravy algebraických výrazů – procvičování
Úpravy algebraických výrazů, ekvivalentní úpravy rovnic
Rovnice, ekvivalentní úpravy rovnic
Rovnice
Rovnice
Rovnice – shrnutí
Rovnice – procvičování, soustavy rovnic
(kvíz)

Rovnice – procvičování, soustavy rovnic
Dneska si na začátek zopakujeme rovnice podle pravidel, které jsem vypsal minule a ve druhé části si ukážeme, jak se řeší soustavy rovnic. Možná jste je už ve škole probírali, možná ne, ale je to učivo (asi 9. třídy) ZŠ. V přijímačkách se soustavy rovnic nevyskytují jako samostatné příklady, ale řeší se pomocí nich některé slovní úlohy, kterých je v přijímačkách spousta!
Jako první zde máte několik na procvičení. Ideálně si je přepište na papír a zkuste spočítat. Výsledky máte vždy ve spoileru:
0,2x + 2,1x = 4,6
(2 + 3x) · 10 = 28x + 6
5 - (5 - 3x) = 2/5 + 5x
7 + 3x · 3 = (1/2)x + 10
28a - 91 = -92 + 1
28a - 91 = -91 + 28a
20x - 60x = 80x - 120x + 30
Doufám, že rovnice už zvládáte a přesuneme se tedy na soustavy rovnic, neboli dvě rovnice o dvou neznámých...
Soustavy rovnic vám vysvětlí následující obrázek. Při jejich řešení je zásadně nejdůležitější zbavit se jedné neznámé. Existují dvě metody - sčítací a dosazovací. Na následujícím obrázku máte pouze metodu sčítací, přijde mi rychlejší a jednodušší.

Soustavy rovnic - vysvětlení, příklady k procvičení
V pravé části máte pár jednoduchých soustav na procvičení.
Pokud vám není jasné, jak se řeší soustavy rovnic, napište sem do nástěnky (nebo mně do pošty) a pokusím se vám to vysvětlit slovně, i když takhle přes počítač je to docela těžké. TADY máte video na YouTube, ve kterém jsou soustavy rovnic docela dobře vysvětlené...
A ještě jedna věc:

Nejprve mi to nějak divně vycházelo, ale pak jsem si všimla, že tam mám chybu a opravila to (nejhorší je, když uděláš chybu a kvůli ní máš pak blbě celý příklad)
2 · (5 + 3x) = 3 · (5 + 2x)

Rovnice – shrnutí
Dneska se podíváme na výsledky 4 rovnic z minula a pak budeme ještě procvičovat rovnice, u kterých už jsme pomalu u konce. Kdo něčemu z rovnic pořád nerozumí, napište sem (nebo mi pište do pošty), pokusím se vám to vysvětlit co nejlépe... Jestli to teda budu vědět.
Správné výsledky a řešení rovnic z minulého zadání:

Rovnice - řešení a výsledky
Nelekejte se ani když vám rovnice u přijímaček vyjde v záporném čísle nebo třeba ve zlomku, i to může být samozřejmě výsledek. Pokud vám vyjde tedy například, že x = 15/14, nesnažte se tenhle výsledek ve zlomku převádět na desetinné číslo, vyjde vám nějakých 1,0714285714... atd atd atd, navíc u sebe nebudete mít kalkulačku, takže všechny vaše výpočty budou zpaměti na papíře!
A do přijímaček často dávají i rovnice, ve kterých je výsledkem buď, že . Zkuste si teda rozeznat výsledky těchto pár rovnic:
x + 3 = x + 3
y - 9 + 2 = y - 7
x + 6 = x
8 - 9 + x = 0 - 1 + 8x : 8
9x = 81x : 9
8x - 4x = 4x - 3
I nula může být výsledkem rovnice!
př. /-3
/-8x
Další otázkou je, jestli je všem jasné, jak se počítají rovnice se zlomky...?
Pokud máme např. rovnici (2/3)x + 6 = 10, postupujeme tak, že celou rovnici (všechno na levé straně i pravé) vynásobíme jmenovatelem zlomku (tzn. v tomto případě je to 3).
Násobíme tedy:
/-18
/:2
Pokud jsou v rovnici zlomky dva nebo víc a každý má jiného jmenovatele, musíme postupovat jako při sčítání (nebo odčítání) zlomků, tedy najít nejmenšího společného jmenovatele:
/·4
/:11
A nakonec se v rovnicích (i v jiných příkladech na alg. výrazy) může objevit
-(3x + 9 - 2y) = -3x -9 + 2y
-(-5x + 4) = 5x - 4
U plusu před závorkou toto neplatí:
+(3 + 8x - 9y) = 3 + 8x - 9y
A nakonec zkuste kdokoliv z vás vypočítat tuto rovnici a výsledek poté napište sem do nástěnky. Příště si ho zkontrolujeme:
2 · (5 + 3x) = 3 · (5 + 2x)

Do přijímaček času dost!
Geometrii i obvody, obsahy a objemy budeme taky postupně probírat...
A s těma rovnicema, taky mi to dělalo problém poznat, ale pak jsem přišel na jednoduché pravidlo:
Pokud je výsledek třeba 0x = 8, tak nemá žádné řešení, protože 0krát něco nikdy nebude osm.
A pokud je výsledek 0x = 0, má rovnice nekonečně mnoho řešení, protože naopak cokoliv krát nulou je nula.
Takže místo toho x si při nějakém takovém výsledku dosaď jakékoliv číslo a vyzkoušej to...

Ahaa, dobře. Už jsem si to prošla včera a teďka jsem dodělala kvíz na rovnice. Myslela jsem, že mi jdou (hlavně oproti spolužákům), ale zjistila jsem, že úplně ne (nejvíc mi dělalo problém to, jestli ta rovnice (ne)má řešení/nekonečně mnoho řešení). Nejhorší jsou ale ty Algebraické výrazy, pak taky geometrie a blbě si pamatuji různé vzorečky na výpočet obsahu, objemu, apod... No mám se ještě co učit

Knihomolka365: Jasně, přidat se můžou úplně všichni. Funguje to tady nějak takhle:
Od 2. prosince (kdy vznikla tahle nástěnka) postupně vysvětluju jednotlivá témata na přijímačky (zatím jsme probrali základní početní operace, algebraické výrazy a teď bereme rovnice). Ty témata, který už jsme probírali, si můžeš sama projít zpětně, když zalistuješ v nástěnce.
Jinak, většinou vždy po 2 dnech sem dám na aktuální téma nějaké vysvětlení, pár příkladů na procvičování, nebo kvíz (aktuálně probíhá tento, kde si můžete to téma procvičit. Jednou za čas sem přistane i nějaký test, který samozřejmě nehodnotím známkama, je to spíš pro vás, abyste věděli, co dáte a co ne.
Někdy sem dávám i nějaký příklad, na který může kdokoliv napsat sem do nástěnky výsledek. Jednou jsme se taky sešli v klubovně, kde jsme si zahráli kvíz o dárek z Alíkova katalogu!

Někdy v prosinci nebo listopadu jsme dělali přijímačky nanečisto a z matiky jsem měla myslím 23 bodů, tak by to ještě chtělo se trochu doučit... Ještě jsem s učením ani nezačala a asi bych už měla
Tak mohla bych se tady přidat (akorát teda nevím, jak to tady pořádně funguje)? Jen teda jestli nevadí, že takhle pozdě.

Rovnice
Správný výsledek rovnice 4y - 7y + 9 = 12 + 6y je -1/3, jak správně napsal Andu.
/-6y
/-9
/:(-9)
Kdo chce, je ještě pár volných míst v kvízu na úpravu rovnic, kde si i procvičíte poznávání, zda rovnice nemá řešení, nebo má nekonečně mnoho řešení. Rovnice s takovými výsledky se v přijímačkách objevují často a vždy je potřeba tam tento výsledek slovy napsat...
Minule jste si vyzkoušeli již těžší rovnice, kde se nachází závorky, násobení, dělení, zlomky atd., a dnes mám zde pro vás další 4 rovnice, které si můžete zkusit spočítat, zapište si někam své výsledky a správné výsledky i s řešením těchto rovnic vám sem pošlu ve čtvrtek 4. 1.

Rovnice - zadání
Pokud jste princip řešení těžších rovnic se zlomky a závorkami a tak dále stále ještě nepochopili, doporučuji pustit si nějaké video na YouTube, kde jsou takové rovnice řešené přehledně i s komentářem, takže pochopíte víc, než když vám tady zadávám jen příklady, na kterých vám už nemůžu nic moc jiného ukázat...

Rovnice
V pátek se uskutečnilo malé setkání v klubovně, na začátku jsme tam byli 3, ale nakonec nás tam bylo 9. Přešli jsme rovnou ke kvízu na základní početní operace a výrazy, který byl, jak si možná někteří všimli, sestavený z příkladů, které jste už mohli vidět v různých předešlých kvízech na tato témata. Kvíz vyplnilo 9 lidí, na nejvyšších místech žebříčku se umístili lékařský, KrálíčekSušenka a Andu. Hlavní cenu (libovolný dárek v hodnotě 25 tisíc kaček z katalogu) však získala Holka_z_města, jelikož jsem již předtím řekl, že výhru získá ten, kdo bude sice první, ale z těch, které přijímačky teprve čekají (aby to bylo fér podle znalostí)... Gratuluji vítězce!
Minule jsem vám dal spoustu jednoduchých rovnic k procvičení, dnes si dáme ještě pár složitějších rovnic, které pocházejí přímo z přijímaček z minulých let!
0,3 ⋅ (2x + 1) = 0,2x − 0,7
x = ____
ŘEŠENÍ:
0,6x + 0,3 = 0,2x - 0,7
Pro snazší počítání můžeme celou rovnici vydělit 10, abychom místo desetinných čísel počítali s celými čísly.
6x + 3 = 2x - 7
Nyní můžeme převést 2x na levou stranu (s opačným znaménkem!) a 3 na pravou stranu (s opačným znaménkem!).
6x - 2x = -7 - 3
4x = -10
Víme, kolik je 4x, ale my chceme vědět pouze, kolik je 1x, číslo tedy vydělíme čtyřkou.
x = -10 : 4
x = -2,5
5 ⋅ 0,4 − 3x ∶ 2 = 0,5x + 7
x = _____
Nezapomeňte na začátek rovnici upravit (v tomto případě tam je nějaké násobení a dělení).
3 ⋅ (2x − 1) + 2/3 = 2/3 - (x + 3)
x = _____
Na levé straně rovnice je klasické roznásobení závorky. Poté by bylo vhodné vypořádat se s závorkou na pravé straně. Pokud je před závorkou mínus, znaménka se u všech čísel a proměnných v závorce otočí (tzn. + na - , nebo - na +). Když jsme se zbavili všech závorek, vynásobíme celou rovnici trojkou (jmenovatelem zlomků v této rovnici), abychom se zbavili zlomků.
0,3 ⋅ 2 − 0,5x ⋅ 2 + 0,4x = x + 3,8
x = ______
4y - 7y + 9 = 12 + 6y
Šťastný Nový rok vám všem a poklidnou přípravu na přijímací zkoušky...

Rovnice, ekvivalentní úpravy rovnic
Minule jsme začali téma rovnice a dal jsem vám kvíz na jejich úpravy, což byla vlastně jen práce s výrazy. Zkuste si na procvičení, ve spoileru máte vždy správný výsledek (rovnici po úpravě):
3x = 2 + 4 → _____
5x + 6x = 8 + 9 → _____
20y - 21y = 8 - 9 → _____
6a - 6a = 6 + 6 → _____
9a - 9a = 778 - 778 → _____
8 + 4x = 8 + x + 8 → _____
Dále jsme si říkali, jak takovou rovnici vypočítat. Zkuste si , výsledky máte vždy ve spoileru:
3x = 18
x = ______
2x - 4 = 16
x = ______
ŘEŠENÍ:
5y + 6 = 4y + 11
y = ______
ŘEŠENÍ:
20a + 3 = 20a + 3
a = ______
ŘEŠENÍ:
9a + 3 = 9a - 9
a = _______
ŘEŠENÍ:
Jednoduché i složitější rovnice si můžete procvičit například TADY.
V přijímačkách však většinou nebývají takto jednoduché rovnice, které jsme si dneska ukázali. Zde máte například rovnici, která se objevila v zadání v roce 2023:
0,5x + 2 ⋅ (x + 2,5) = 2,5 ⋅ (x + 3)
Jako první musíte roznásobit na obou stranách rovnice závorky, což už jsme se učili, když jsme počítali s výrazy.
Dále můžeme obě strany rovnice trochu upravit a nakonec nám zbývá už jen celou rovnici vyřešit (tzn. neznámé x na jednu stranu a čísla na druhou stranu...)
Postup by měl vypadat následovně:
/-2,5x
/-5
Rovnice nemá řešení.
Dnes od 15 hodin se koná malé setkání v klubovně. Tady máte odkaz na stůl, kde v 15 hodin začneme:

Zítra od 15 hodin (zhruba na 20 minut) bych udělal malé setkání v klubovně, kde byste se mohli zeptat na to, co vám ještě není jasné z toho, co už jsme probrali (zákl. početní operace, algebraické výrazy, popř. rovnice). Dali bychom si taky pár příkladů na procvičení, pokud budete chtít a nakonec si všichni zahrajeme 1 Kahoot kvíz . Výherce možná čeká i nějaká malá odměna...
Jestli chcete přijít, čekejte zítra v klubovně v 15 hodin, založím stůl, na který sem dám ještě zítra odkaz.
Kdo teď ví, že by chtěl určitě přijít, napište klidně sem do nástěnky, ať vím, jestli vůbec někdo přijde, děkuju...

Úpravy algebraických výrazů, ekvivalentní úpravy rovnic
Dneska se posuneme o kousek dál. Budeme stále pracovat s výrazy, ale už v trochu jiné formě – v rovnicích. Ještě před tím se ale podíváme na , které jste měli v pětiminutovce:
(3x + 2)² = upravujeme podle vzorce (a + b)² = a² + 2ab + b² = 9x² + 12x + 4
4ab - 5a = vytýkáme = a ⋅ (4b - 5)
81 - x² = upravujeme podle vzorce a² - b² = (a - b) ⋅ (a + b) = (9 - x) ⋅ (9 + x)
5xy + 10x + 15y = vytýkáme = 5 ⋅ (xy + 2x + 3y)
Jak vyřešit všechny tyto typy příkladů již byste tedy měli vědět a my se tak můžeme posunout dále na úpravy rovnic:
Ještě než rovnici vypočítáme, můžeme se podívat, jestli nejde nějak zjednodušit. Podívejte se na tuto rovnici:
2x + 3x + 8x + 9x - 21 = 9x + 11x
Nejprve tedy jednoduše spočítáme všechno, co se dá. Pozor! Sčítáme a odčítáme pouze to, co je na stejné straně rovnice. Nemůžeme tedy sčítat a odčítat něco, co je na levé straně s tím na pravé straně!
Levá strana rovnice je všechno, co je před znaménkem =.
Pravá strana rovnice je všechno, co následuje po znaménku =.
Rovnici tedy zjednodušíme:
2x + 3x + 8x + 9x - 21 = 9x + 11x
22x - 21 = 20x
A tuto rovnici je již snadné vypočítat. Nejprve musíme převést neznámé na jednu stranu a čísla na druhou stranu. Pokud něco převádíme z jedné strany rovnice na druhou, musíme u toho změnit znaménko.
Tady tedy můžeme odečíst 22x (z obou stran rovnice):
22x - 21 = 20x /-22x
-21 = -2x
Nyní máme -2x, ale potřebujeme se dostat na x. Vydělíme tedy rovnici tou -2.
-21 = -2x /:(-2)
x = 10,5
Výsledek rovnice je tedy x = 10,5. Zkouška se provádí jednoduše. Místo x původní rovnici dosadíme těch 10,5.
22x - 21 = 20x
22 ⋅ 10,5 - 21 = 20 ⋅ 10,5
210 = 210
L = P
(levá strana) = (pravé straně)
V rovnici nám někdy může vyjít i něco, s čím si musíme umět poradit trochu jinak:
Pokud nám v rovnici vyjde, že 0x = 0, má rovnice nekonečně mnoho řešení. Místo x tedy můžeme dosadit jakékoliv číslo a výsledek bude pořád stejný.
Pokud nám v rovnici vyjde například, že 0x = 5, rovnice nemá žádné řešení. 0 ⋅ x totiž nikdy vyjít 5 nemůže. Všechno, co násobíme nulou je nula.
A nakonec, pokud je v rovnici zlomek, například:
(3/2)x = 6
Celou rovnici (obě strany) vynásobíme jmenovatelem (číslo ve zlomku dole). V tomto případě je to 2.
Vyjde tedy nová rovnice:
3x = 12
3x = 12 /:3
x = 4
Rovnice budeme ještě procvičovat, teď si můžete vyzkoušet kvíz na jejich úpravy:

I přesto, že jsem ve druháku na střední, jsem ze srandy pár těch příkladů zkusila a musím uznat, že je to hodně dobré osvěžení paměti po tak dlouhé době

Úpravy algebraických výrazů – procvičování
Připomínám malý testík na výrazy, který si můžete vyzkoušet. Zatím odeslali jen 2 lidé, prodlužuji vám tedy čas na vyplnění do zítřejšího poledne.
A my i po Vánocích pokračujeme v procvičování algebraických výrazů! Již jsem vám vysvětlil vše, co o nich potřebujete k přijímačkám vědět, takže teď je čas na procvičování, protože jen tak se můžete něco naučit...
Mám tu pro vás z roku 2023. Zkuste si tyto příklady, dole ve spoileru máte výsledky. Pokud vám nebude jasné, jak se co počítá, napište sem do nástěnky.

Výrazy - přijímačky 2023, © Cermat
A nakonec zkuste sem do nástěnky napsat výsledek tohoto příkladu, pak si ho společně zkontrolujeme, až někdo odepíše:

Přeju vám všem krásné Vánoce! 🎄
Pro dnešek zanechte učení a užijte si Štědrý den.
A abyste neřekli, že jsem vám nedal nic k Vánocům, již včera jsem vám zadal pětiminutový testík na výrazy. Kdo si je chce procvičit, může si ho zkusit až do zítřejší půlnoci...

Algebraické výrazy – příklady k procvičení
Minule jsem vám zadal dost příkladů na procvičování, používat jste museli vzorce pro úpravu výrazů, i vytýkání. Ještě bych chtěl připomenout, že pokud máme tři a více mnohočlenů v příkladu, postupujeme, jako kdybychom vytýkali ze dvou, akorát prostě vytýkáme ze všech. Např. 3a + a² - a³ = a ⋅ (3 + a - a²).
Zde si můžete zkontrolovat své výpočty podle

Výrazy - příklady k procvičení - výsledky
Máte tam přikreslené ve žlutém obdélníčku i 3 základní vzorce pro úpravu výrazů, abyste si to lépe představili, jak se to počítá...
Pokud máte jakékoliv otázky, nebo se třeba chcete jen pochlubit, kolik jste jich měli správně, napište sem do nástěnky...
O zítřejším večeru skončí všechny dosud zadané kvízy. 2 volná místa zbývají v kvízu na vzorce pro úpravu výrazů. Pokud jste poprvé neuspěli, můžete si kvíz zkusit i znovu.
A dnes jsem si na vás přichystal
V pětiminutovce máte 5 příkladů, vždy pouze vybíráte ze tří výsledků, jen jeden je správný. V tomto malém testu máte jak obyčejné početní operace s výrazy, tak jejich úpravu podle vzorců a i vytýkání. Je to ale opravdu jednoduché, takže se ničeho nebojte.
Test se uzavře v pondělí 25. 12. ve 23:59.
Své výsledky si můžete opět zobrazit hned po vyplnění.
předchozí | 123 | další |
Nástěnka:
- Vznikla:
- 2. prosince 2023 ve 14:04
- Založil:
- Kubik111
- Obsahuje:
- 90 příspěvků
- Moderátor:
- Kubik111
(kulisák)