Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Veganství prakticky – veganstvi.cz

    « Novější příspěvky
    Příspěvek z 25. února ve 22:06.
    YakariSioux v něm napsal:

    Tak abych tě lépe odkázal, tady je ten článek týdne na české Wikipedii.

    Příspěvek z 25. února ve 20:17.
    FuFuF v něm napsal:

    Jak jsi říkal v tom přehledu o těch bycich, náhodou, ty byci z tělech zápasu, mají dlouhý a hezky život

    Příspěvek z 25. února v 16:01, upravený vzápětí.
    YakariSioux v něm napsal:

    Mrkni sem, tam je myslím něco pro tebe ;-)

    Prodleva 2 dny.
    Příspěvek z 23. února ve 13:55, upravený po 83 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Taky Ti přijde, že tofu v obchodě je dražší, než bývalo, nebo je to jinak?

    Tyjo. No určitě jsem už několikrát zaznamenal zdražení za tu dobu co jsem vegan. Ale v posledních několika měsících jsem si toho nevšiml. 🤔

    Ale nejsem si jistý, docela střídám obchody a značky... Stojí teď většinou tak lehce přes dvacku za 180g, ne? Vím, že třeba Lunter jsou trochu dražší... A myslím, že Sunfood uvádí cenu za 100g, protože je dělají ručně a každý bloček má malinko jinačí váhu, což je trochu matoucí - člověk zajásá že vidí tofu třeba za 13 korun, ale ono vlastně ne :-D

    Mrknul sem teď na nějaké staré účtenky z Lidlu a vidím tam stejnou cenu za poslední asi půl rok. Zdražili ho o dvě korunky někdy koncem léta.

    ...

    Jaký druh tofu kupujete nejvíc? :-)

    Já asi uzené - a jím ho nejčastěji za studena s pečivem.

    Hlasovat mohou pouze přihlášení.

    Jaké tofu?

    Příspěvek z 22. února ve 21:17, upravený po 36 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Dneska ráno představila česká televize v pořadu Buchty po ránu, 3 čistě rostlinné moučníkové recepty.

    1️⃣ Mramorovaný chlebíček

    • z mouky, cukru, škrobu, sody, soli, prášku, vanilky, octa, oleje, tofu, a rostlinného mléka
    • + kakao, skořici a vodu - na druhou barvu

    2️⃣ Borůvkové pletence s tymiánem

    • mouka, cukr, droždí, sůl, rostlinné mléko, olej - na těsto
    • borůvky, škrob, cukr, tymián, citron, voda - na náplň

    3️⃣ Cheesecake za studena

    • datle, ovesné vločky, kešu oříšky, kokosový olej, javorový sirup - na korpus
    • kešu ořechy, vodu, javorový sirup, vanilku, citron, agar, kokosové mléko, maliny, a sušené dračí ovoce - na krémovou vrstvu

    Postup ke zkouknutí tu. 👈🏻

    Neobešli se bez občasných poznámek, ale snahu cením. 👍🏻

    Překvapilo mě použití tofu jako zdroje bílkovin v mramorovém bloku. 🤔

    ...

    Narážíte občas na nějaké takové záměrně-veganské recepty v běžném prostoru, nebo spíš ne? :-)

    Prodleva 7 dní.
    Příspěvek z 15. února v 16:34, upravený v 19:04.
    YOYO v něm napsal:

    Jak na vyváženou a sytou stravu

    Jak si udělat jídlo vegansky, tak abych neměla hlad? Sice jsi to dost možná někde psal, ale mohl bys udělat nějakou příručku různých veganských bílkovin, vláknin či sacharidů, prostě těnhlenstěch věcí a prostě jak je nakombinovat, tak aby z toho vzniklo jídlo, které je sytící? Snad je to srozumitelné :D

    zdroj

    Tazatelka se asi ptá co si vařit k obědu, podstatné ale je co vše sníte za celý den.

    Krátká odpověď 🤏🏻

    Pocit hladu nemusí vždy znamenat, že jste snědli málo jídla. Důležité je:

    • mít dostatečný kalorický příjem
    • mít alespoň trochu pestrou stravu (nejíst jenom salát)

    Pokud splníte tyto dvě věci, tak je docela nepravděpodobné, že by vám chyběly makronutrienty - sacharidy (cukry), proteiny (bílkoviny) nebo lipidy (tuky).

    Zelenina je fajn, ale jako děti jí zas tolik nepotřebujete. Máte-li hlad, zkuste jí ubrat a přidat ostatní složky (luštěniny, obiloviny, oříšky, semínka a další tuky) - tím navýšíte kalorie ve stejném objemu jídla.

    Dlooouhá odpověď 🙌🏻

    Z těch makronutrientů se lidé typicky nejvíce bojí nedostatku bílkovin. Přitom Vegani kteří by měli málo bílkovin už dnes skoro neexistují. Pokud takové najdete, tak spíš vyloženě trpí hladem, než že by to přímo souviselo s veganstvím jako takovým - jsou to buďto lidé z extrémně chudých oblastí, kde prostě nemají co jíst, a nebo to mohou být lidé s nějakou poruchou příjmu potravy, případně zanedbané děti, které rodiče adekvátně nekrmí.

    V dnešní době není těžké být jako vegan i obézní. (Já za svůj veganský život pár kilo nabral.)

    Záleží na tom jaku cestou se vydáte.

    1️⃣ 🥦🫛🥜🌾🫐 Pokud se s přechodem na veganství chcete zároveň začít vyhýbat ultra-zpracovaným a ultra-kalorickým potravinám, a chcete začít jíst naopak převážně celistvou rostlinnou stravu - což je nelepší cesta pokud jde o zdraví 👍🏻 - tak platí, že taková strava je méně kalorická než konvenční strava. Bude tedy potřeba jíst na objem o něco větší porce, než ste byli zvyklí. ☝🏻

    Neřeknu vám přesně o kolik, může to jen o pár procent, ale třeba i o nějaké malé desítky procent víc objemu - to záleží na tom, jak vypadala vaše strava předtím a čím přesně ji nahrazujete.

    Nejsem si jist o které cestě víc mluvit - já sám tak nějak osciluji mezi oběma. Pro mě je veganství o zvířatech. Některé lidi může zdravé jídlo odrazovat od veganství, některé naopak láká a pak skrze něj najdou i tu cestu ke zvířatům... Tak jen připomínám, že etická a zdravotní stránka stravy jsou dva různé aspekty, které vůbec nemusíte řešit společně.

    2️⃣ 🍕🍔🍟🌯 Pokud vám však nejde o to jíst zároveň zdravěji, ale dáte si rádi nějaké hranolky, pizzu, burger, omáčky s knedlíkama, a podobně - jen prostě ve veganské variantě - tak ten objem nejspíš zvětšovat nemusíte vůbec.

    V obou případech platí, že byste měli zachovat stejný kalorický příjem jako jste měli dosud. (Samozřejmě pokud jste zdraví a nepotřebujete měnit váhu.)

    🧮 Může být dobrý nápad si ze začátku ty kalorie počítat. Po nějakém čase to už budete mít „v oku“ a odhadnete to. Pokud jste dospělí a už nerostete, tak můžete pozorovat svou hmotnost - a podle toho s množstvím jídla přidat/ubrat :-)

    💡 Myslete na to, že tělu nějakou dobu může trvat, než si na novou stranu zvykne a naučí se jí trávit efektivněji. Může to být pár týdnů, ale někteří lidé říkají, že i pár měsíců. Takže pokud si zvyknete jíst větší množství, je dobré to po nějaké době přehodnotit, zda toho stále potřebujete tolik.

    Pocit hladu 😋

    Pocit hladu ovlivňuje několik faktorů:

    • 🧠 Může to být čistě v hlavě - pokud nevěnuji pozornost samotnému jídlu a třeba při tom koukáme do telefonu nebo na televizi, tak může mít naše tělo pocit že si jídlo neužilo a máme pak víc hlad.
    • ⚖️ Efekt taky má to, jaké množství hmoty ste do toho bříška fyzicky napěchovali - pokud sníte něco hodně kalorického, ale bylo to malé sousto, tak můžete mít pocit hladu, přestože budete nabírat na váze. Naopak vypít hodně tekutin může trochu hlad zahnat.
    • 🍬 Ale nejvíc asi ovlivňuje pocit hladu složení - například množství energie/cukrů - to zkusím rozepsat více.

    Glykemický Index 🧑🏻‍🔬

    (tohle je asi trochu odbočka mimo)

    Cukrovkáři znají takzvanou glykemickou křivku - tj. množství cukrů v krvi měnící se v čase v závislosti na tom co ste jedli - podle glykemického indexu (G.I.) dané potraviny.

    1️⃣🐇 Blbé je pokud konzumujete přespříliš jednoduchých sacharidů, tzv. „rychlé cukry“ (potraviny s vyšším G.I.). Ty jsou typicky ve sladkostech, fastfoodových jídlech, slazených nápojích a podobně. Rychle vám zvednou hladinu cukru, dodají vám rychle energii, ale ta zase pak brzo klesne a pak máte rychle znovu hlad. Právě tento pokles je totiž pro tělo signál, který vám způsobí pocit hladu.

    Tyto sacharidy jsou ale i třeba i v bílém pečivu, těstovinách, v nějaké míře v rýži, a hlavně ve sladkém ovoci. - 💡 Dobré je přijímat tyto cukry převážně formou ovoce, protože to má další benefity, které v těch ostatních zdrojích většinou nejsou.

    2️⃣🐢 Oproti tomu složité sacharidy „pomalé cukry“ (s nižším G.I.), se tráví pomaleji a dodávají vám energii delší dobu. Typicky jsou to škroby v obylninách - celozrnném pečivu, celozrnných těstovinách, mysli, luštěninách, batátech, pohance, quinoe...

    Samozřejmě to není tak černobílé, většina sacharidových potravin obsahuje nějakou jejich kombinaci. A například když je jídlo (rýže, brambory, těstoviny) hodně rozvařené, tak může mít vyšší G.I.

    👉🏻 Dobré je konzumovat ty pomalé cukry ke snídani - například v podobě toho müsli, nebo pohankové kašičky. A v průběhu dne si pak dát nějaké sladké ovoce ke svačince (banán, hrozny), těsně před tím fyzicky/psychicky náročnějším úsekem, kdy potřebujete nárazově víc energie.

    ...

    Jak teda složit tu stravu ❔

    Uvědomuju si, že jsem zatím asi nenapsal moc to, co ode mě tazatelka vlastně chtěla slyšet.

    Pokud se snažíte hodně optimalizovat zdraví, tak jedna z možností může být dodržovat tzv „daily dozen(denní tucet/dvanáctku?) - to někdy rozepíšu ve vlastním příspěvku.

    Můžete taky mrknout na samý začátek této nástěnky do příspěvku Zdravá strava 🥦- k tomu bych jen zmínil, že to zastoupení je optimalizované spíš pro dospělé a děti mohou potřebovat víc bílkovin a energie na kilogram hmotnosti - takže z toho „koláče“ můžete ubrat trochu zeleniny a ovoce, a přidat všeho ostatního (luštěniny, obiloviny, oříšky).

    Na konkrétní vyvážené pokrmy se podívejte třeba do receptů na Veganství v dětství. - Myslím, že tam mají pěkné příklady jídel, které vypadají sytě a zároveň zdravě a chutně. 👌🏻- Na stejném webu najdete i informace o složkách stravy pro děti.

    Hodně inspirace se dá načerpat také z této příručky od Pestré jídelny - která je určen právě pro kuchařky ze školních jídelen. Najdete tam desítky receptů a různé nutriční a kulinářské tipy. (Nezapomeňte si ty suroviny správně přepočítat na normální množství) 👍🏻

    ...

    Řekl bych, že to není taková věda, jak to může působit (z mého mega dlouhého příspěvku 😅).

    Dobrý obecný princip může být vzít prostě nějaký běžný recept, který už znáte a jenom v něm nahradit to živočišné za veganské suroviny, a ono to většinou bude nějak fungovat.

    👉🏻 Typicky:

    • Maso vyměníme za luštěniny nebo nějaké výrobky z luštěnin (čočku, fazole, cizrnu, tempeh, sojové nudličky).
    • Rýži či brambory necháme. Těstoviny taky, pokud jsou bezvaječné. Bramborové i houskové knedlíky lze také udělat bez vajec.
    • Vaječnou a mléčnou složku (smetana, sýry), lze často vynechat bez náhrady, ale existují i veganské alternativy.
    • Může být vhodné přikápnout do jídla trochu olivového (nebo jiného) oleje, případně posypat mletýma oříškama nebo nějakýma semínkama - to jsou také zdroje tuků

    Bílkoviny mívají největší sytící efekt, takže ten první bod je důležitý i v souvislosti s hladem, nestačí maso jenom vynechat. Navíc pokud jsou to nezpracované luštěniny, tak by jich mělo být víc než bylo toho masa.

    A ten poslední bod je dobrý i v případě, že vám jídlo připadá moc suché, mdlé a bez chuti - přítomnost tuku zvýrazňuje chutě a také má vliv na ten pocit sytosti - takže možná, že to je ta informace, která tazatelce chyběla😊

    ...

    Doufám, že jsem aspoň trochu odpověděl. Ale klidně položte doplňující otázku.

    Příspěvek ze 14. února v 8:09.
    kombausata v něm napsala:

    ET volá YOYA, zapadla ti nástěnka:-D

    Příspěvek z 13. února v 18:50, upravený po 8 minutách.
    Emuleee v něm napsal:

    V albertu mají alpro mléka ve slevě O:-)
    (většinu za 54 korun... což je pořád dost ale ne tolik jako 878-D)

    Prodleva 8 dní.
    Příspěvek z 5. února ve 23:27, upravený po 62 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    📰 Přehled vegan změn ze světa za rok 2025 🌎

    Kožešiny 🐇🧥

    • Produkce kožešin v EU se snížila o 73 % za poslední dekádu. Očekává se že klesne o dalších 15 - 20 % za další 3 roky.
    • Švýcarsko zakázalo prodej a import „krutých“ [prakticky všech] kožešinových výrobků.
    • V Bulharsku byl zakázán chov a import norků.
    • A Polsko jako 18. země EU uzákonila zákaz všech kožešinových farem. (V ČR platí takový zákaz od roku 2019)
    • Condé Nast (vydavatelství módních časopisů Vogue, Glamour a dalších) už nebudou publikovat kožešinové výrobky.
    • Sokito (výrobce kopaček) uplně vyřadil živočišné materiály a jejich boty mají vegan certifikaci.

    Testování na zvířatech 🐀👨🏻‍🔬

    • Brazílie zakázala testování kosmetiky na obratlovcích.
    • UK naplánovalo zrychlit postupné rušení testů na zvířatech v různých odvětvích.
    • NIH (Národní institut zdraví v USA) se zařekl, že sníží používání zvířat ve výzkumu a zaměřit se víc na jiné metody (třeba zkoumání odštěpků lidské tkáně), zřídili nové oddělení, které se tomu přechodu má věnovat.
    • FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv v USA) přestal vyžadovat testování na zvířatech u některých látek pro výrobu léčiv. To by mělo ušetřit tisíce zvířat ročně od utrpení.
    • EPA (Agentura pro ochranu životního prostředí v USA) slíbila že přestanou se všemi testy na zvířatech do roku 2035.
    • ERP (European Respiratory Society) souhlasila [na žádost PETA] že přestane používat živá zvířata při jejich zdravotnickém tréningu
    • NIH řekli, že přestanou dotovat pokusy na opičích mláďatech na Harvardu [taky díky PETA]. 🐒

    Zvířecí zápasy 🕺🐂

    • v Kolumbii rozšířili zákaz býčích zápasů z roku 2024, nyní se bude vztahovat i na kohoutí zápasy a všechna další zvířata. 🐓
    • V Mexiku (hl. město Mexika) zakázali zraňování a zabíjení býků při zápasech - mělo by fungovat tzv „zápasení bez násilí“ ❤️‍🩹
    • Michoacán se stal šestým státem Mexika, kde zakázaly býčí zápasy úplně.

    Chovy

    • Zastoupení bez-klecových chovů nosných slepic v USA stouplo za rok z 39 na 46 %. 🐔
    • Počet chovů v EU kde používají in-ovo technologii pro rozpoznání pohlaví kuřátek ještě před vylíhnutím (takže nemusí masakrovat až vylíhnuté kohoutky) - stoupl z 20 na 28 %. 🐣
    • v Californii zakázali „individuální kotec pro březí prasnice“ (klec bránící pohybu, kde těhotná prasnice nemůže udělat krok ani se otočit) 🐖
    • v Jížní Korei zakázali průmysl s medvědí žlučí (opakované odebírání žluče ze žlučníku živých medvědů pro výrobu tradiční medicíny) 🧸

    Veřejné mínění 🤔

    • Několik velkých Amerických kavárnových řetězců v USA (Dunkin’, Peet’s, Scooter’s, Tim Hortons) zrušilo příplatek za kávu s rostlinným mlékem ☕(Starbucks to udělal už o rok dříve)
    • aerolinky: 🛫
      • American Airlines zavedli do jídelního lístku míchaná nevajíčka (Just egg)
      • Arabské Emiráty nabízí veganské maršmelounky
      • Aerolinky P&O nabízí 40 různých rostlinných jídel
    • průzkumy: 📊
      • Počet Holanďanů kteří jí maso denně či skoro denně klesl pod polovinu.
      • Polovina evropanů tvrdí, že upravují jídelníček s ohledem na ekologii, z toho 30 % tím že jí méně masa a mléčných výrobků.
      • 45 % Američanů by prý zvážilo přechod na rostlinnou stravu kvůli snížení skleníkových plynů [tomu se mi moc nevěří]
      • 40 % Američanů souhlasí se zdaněním masných a mléčných průmyslů v boji proti klimatickým změnám. [myslím, že spousta z nich nepochopila že to znamená zdražení]
    • V USA prošel zákon umožnující v jídelnách veřejných škol možnost dát si rostlinné mléko, a to bez nutnosti potvrzení od lékaře.
    • V Polsku zavedou rostlinná jídla ve školách a školkách aby nediskriminovaly děti které nejí zvířata.
    • Možnost rostlinných obědů zavádí i na školách ve Španělsku.
    • V Nizozemí upravili doporučení o stravování tak, že většina (60 %) bílkovin by měla být rostlinného původu.
    • Okres Hennepin v Minosotě zavedl vyhlášku, podle které výchozí jídlo na všech veřejných akcích sponzorovaných z jejich rozpočtu musí být rostlinné (živočišné může dostat účastník jen na požádání).
    • Společnost zajišťující občerstvení v národních parcích v Americe bude mít do roka 50 % jídel rostlinných.
    • Ve Francii nakonec nebudou mít zákaz používání „masových“ slov (párek, burger, atd.) na rostlinných produktech. 🍔🌭

    Nové produkty 🎁

    Od vegan firem:

    • Milkish začalo vyrábět rostlinné mléko ze semínek vodních melounů. 🍉
    • Revo teď nabízí produkt Kraken - veganské chapadlo - včetně realistických přísavek. 🦑
    • Beyond Meat nabízí nový beyond steak filé. 🥩

    Od nevegan firem:

    • Richmond (velký výrobce uzenin v UK) vyrábí nově i veganské klobásky.
    • Better Goods (privátní značka Wallmartu) nabízí nově rostlinnou pizzu s květákem a vegan mozzarellou 🍕
    • Jell-O (takové ty želé kelímky) nabízí nově veganské ovesné čokoládové pudingy
    • Denny’s (velký řetězec restaurací v USA) začal nabízet veganské palačinky 🥞

    Vládní investice 💰

    • Ministerstvo energetiky v USA dalo 136 milionů dolarů na projekty pro snížení uhlíkové stopy - bylo mezi nimi několik společností vyrábějící rostlinné maso.
    • EU prostřednictvím EIT Food Awards darovala dohromady 600 tisíc eur osmnácti startupům věnujícím se produkci neživočišných alternativ.
    • Kanda investovala přes 4 miliony dolarů do produkce sojových výrobků pro lidskou spotřebu (tj. ne do sójy pěstované pro krmení zvířat).
    • Dánsko investovalo 7 milionů eur do vývoje veganských potravinářských barviv. (Například pro náhradu karmínu - rozemletých červených broučků) 🐞

    Kultivované maso 🧫

    (tj. „laboratorně“ pěstované / čisté etické maso, které neroste na zvířatech)

    • v Barkley v Kalifornii prodávají v jednom obchodě kultivované masové kuličky za 14 dolarů.
    • Parima jako první Evrospká společnost dostala od Singapurské potravinářské inspekce povolení k výrobě kultivovaného kuřecího. A chystají i kultivované kachní.
    • 35 % evropanů je otevřeno možnosti konzumace kultivovaného masa.
    • 42 % je odhodláno zkusit kultivované mléčné výrobky.

    Různé 🎲

    • V kalifornii zakázali amputování drápů kočkám. 🐱
    • Organizaci ProVeg se v UK povedlo upravit jídelníčky ve školních jídelnách a vyměnit tak 60 milionů obědů za rostlinné 🍴

    ...

    Tak. Myslím, že na tom je trochu vidět, že se svět mění... A že lidská společnost respektující zvířata není v nedohlednu :-)

    Prodleva 2 dny.
    Příspěvek ze 4. února v 0:11.
    Kjuba13 v něm napsal:

    Ber to jako vtip btw

    Příspěvek ze 4. února v 0:10.
    YOYO v něm napsal:

    Opakuješ se, tak se taky budu opakovat:
    Rostliny nemají vědomí, tedy nejde o zneužívání. Vegansví není o respektu k přírodě ale k vědomým bytostem - ke zvířatům.

    Příspěvek ze 4. února v 0:08, upravený po 2 minutách.
    Kjuba13 v něm napsal:

    Hej ale i rostliny jsou živé organismy taky dýchají taky žijí a vy je zneužíváte jestli chcete opravdu respektovat přírodu tak nejezte vůbec (to bude palcu dolu) :-D

    Příspěvek z 3. února ve 23:09, upravený po 96 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Pizza 🍕

    YakariSioux:

    Mám dotaz, existuje i veganská pizza? Snad všechny pizzy mají sýr a nevím přesně, zda jde dělat těsto i bez vajec.

    Ano existuje.

    Zrovna dnes jsem měl 4 malé hranaté k obědu :-D

    ...

    Ingredience 📃

    Těsto

    Běžné těsto na pizzu, podobně jako chleba a mnohé další slané pečivo, je veganské.

    Pizza těsto je konkrétně z mouky, vody, droždí, a soli. A případně oleje.

    To platí jak pro klasickou tenkou italskou pizzu 🇮🇹 tak i pro tlustší americké těsto 🇺🇸 - tam může být víc kvasnic, oleje a třeba i cukr, trochu jinak se připravuje, ale suroviny jsou vesměs stejné.

    Mohou existovat nějaké speciální pizzy s vajíčkem v těstě, ale to už je spíš koláč, není to zvykem u normální pizzy.

    Základ

    Rajčatový nebo smetanový pizza? To je takové základní dělení.

    Rajčatové pizza pyré je veganské. Dělá se z rajčat, česneku, octa a koření.

    Smetanový základ z živočišné smetany ne ko, ale existují i rostlinné alternativy smetany, které lze použít. Většinou, se vyrábí ze sójy nebo z kešu.

    Topping

    Existuje velká variace toho co se dává na pizzu - většina z toho má i nějakou veganskou verzi.

    Na pizzu se běžně dávají:

    • rajčata 🍅
    • paprika 🫑
    • papričky 🌶️
    • cibule 🧅
    • olivy 🫒
    • kukuřice 🌽
    • kapary
    • špenát
    • bazalka, rukola, polníček a jiné lístečky 🌿
    • houby 🍄‍🟫

    To jsou všechno rostliny a i jenom s nimi se toho dá spousta vytvořit.

    Dále na veganskou pizzu můžete dát:

    • brokolici 🥦
    • květák
    • růžičkovou kapustu
    • avokádo nebo guacamole
    • brambory nebo batáty🥔🍠
    • baklažán (lilek) či cuketu 🍆
    • různá semínka, slunečnicová, sezamová, dýňová...
    • černou čočku (beluga)
    • a určitě vás ještě něco napadne - experimentování se meze nekladou

    Co se týče těch živočišných ingrediencí a jejich náhrad...

    Sýry existují rostlinné:

    • mozzarelu lze nahradit s kešurelou, vyrobenou z kešu oříšků
    • podobně camembert/hermelín jde nahradit rostlinný plísňovým sýrem, v Lídlu třeba teď prodávají Camembon
    • veganské sýry typu eidam se vyrábí z kokosového nebo řepkového oleje, v Lidlu jsem teď viděl nějaký strouhaný
    • parmazán na posypání jde nahradit rostlinným, ten jde vyrobit zase z kešu a lahůdkového sušeného droždí, případně jde použít jen to LSD, nemáte-li nic lepší

    Maso lze nahradit:

    • paprikový salám má veganskou alternativu
    • místo tuňáka jde dát třeba vuňáka nebo podobné výrobky
    • místo kousků kuřecího bych zkusil hlívu ústřičnou a nebo nějaké sojové nudličky
    • fajn jsou i fallafel kuličky nebo nějaké jiné nemasové kuličky
    • a samozřejmě nezapomeňme na - tofu a tempeh

    ...

    Obchody 📦

    O=Tip: Kompromisem mezi vlastní domácí a kupovanou pizzou pak může být koupit hotové těsto (korpus) a jen si ho před upečením ozdobit.

    Většinou si asi nebudete dělat celou pizzu doma sami. Ale existují i hotové krabicové vegan pizzy:

    • Lidl má jednu ve stálé nabídce a občas sezonně zařazuje druhou (aspoň v té prodejně kam chodím).
    • Od Ristorante sem měl párkrát nějakou margharita pomodori.
    • A v Globusu jsem viděl už více různých značek.

    Pizzérie 🍽️

    A pokud si pizzu objednáváte, nebo chodíte do pizzerie, tak v Brně máme teď dokonce dvě čistě veganské pizzérky - Pizza punk - dělají občas různé alternativní kombinace s vtipnými názvy - a Pizza Panzón (tam mají ty hranaté).

    A je tu pár dalších pizzérek, kde mají v nabídce alespoň nějaké veganské pizzy, třeba U Montyho, nebo La Strada.

    V jiných větších městech snad nějaké taky najdete. Pomoci vám může třeba mapka na veggiezone - kde se dá přímo zaškrtnou že hledáte pizzu. 🗺️🔍

    A pokud nenajdete, tak můžete napsat své nejbližší pizzérce, a poprosit zda by nějakou takovou vegan možnost nezařadili do nabídky. A často vám v pizzérii mohou na požádání poskládat něco z veganských ingrediencí, přestože takovou možnost oficiálně nemají v nabídce. Nebojte se zeptat!

    ...

    Zkrátka možnosti se najdou, veganské pizzy nejsou problém :-)

    Prodleva 17 dní.
    Příspěvek ze 17. ledna ve 13:20, upravený po 31 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Za necelých 42 dní začíná

    VeganFest

    Zdravě - Chutně - Eticky
    🌱 festival nejen pro vegany 🌱

    Píšu to takto s předstihem, abyste si mohli naplánovat místečko v kalendiáři 📕

    Letos totiž bude zařazeno hned několik přednášek zaměřených specificky na děti. 👦🏻👧🏼 Program ještě není kompletní, takže vám neřeknu konkretně kdy budou, ale v plánu jsou:

    • Veganství a děti pohledem pediatričky
    • Školní rostlinné obědy pro vaše děti: Jak na to podle nové vyhlášky
    • Moderovaná diskuze: Veganské rodičovství – od talíře po školní jídelnu

    2 víkendy přednášek:
    🗓️ sobota 28. února – neděle 8. března
    📍 Brno: Co.Labs | Café Práh
    🎫 Zdarma

    Prodleva 3 dny.
    Příspěvek ze 14. ledna v 11:23.
    YOYO v něm napsal:

    Ne. Lesy se kácí hlavně kvůli lidem jedící zvířata. Chápu, že si chtěl udělat vtip, ale nezakládej ho na zavádějící premise, kterou jsem o pár příspěvků níže vyvrátil.

    Příspěvek z 13. ledna ve 21:31.
    Kjuba13 v něm napsal:

    Hele ale když vegani jí rostliny tak kvůli nim se kácí lesy aby měli co jíst.

    Příspěvek z 13. ledna v 17:17.
    krecekkulisek v něm napsala:

    Dobře, děkujiok

    Příspěvek z 13. ledna v 17:00, upravený po 29 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    krecekkulisek,
    jsem rád, když se lidi ptají na věci, které je zajímají ok

    Pokud napíšeš jen sušené mléko bez dalších přívlastků, tak se tím obvykle myslí mléko živočichů, většinou kravské, které bylo vysušené na prášek. Tedy je to živočišný produkt a ten jako vegani nekonzumujeme.

    Naopak nás často štve, že se tohle sušené mléko často přidává jako ingredience do různých buchtiček, koláčků, šátečků a jiného sladkého pečiva, kde by ale ani vůbec být nemusela a které by jinak mohlo být veganské. :-E

    Existují ale i výrobky, které by taky šlo pojmenovat jako sušené mléko, přestože jsou rostlinného původu. Třeba vegan Zajíc, nebo různé kokosové či ovesné sušené nápoje - sice jsem je nezkoušel, ale klidně bych si dal.

    Smíchá se to s vodou a máš z toho nápoj podobný mléku. 👌🏻

    ...

    Vlastně je fajn, že to zmiňuješ, protože to navazuje na tu diskuzi o ceně rostlinných mlék a na dotaz jak si vyrobit vlastní doma.

    Myslím, že míchat si takto takové rostlinné mléko z prášku je určitě levnější než kupovat tekutý nápoj v tetrapaku, ale zároveň to bude méně pracné, než se paplat doma s nějakým lisováním mandlových ořechů 🤔

    Asi to někdy zkusím!

    Příspěvek z 13. ledna v 16:32, upravený po 10 minutách.
    krecekkulisek v něm napsala:

    Nevím jestli se to psalo někdy(snad to nebude vyzníva, že jsem neskušená nebo, tak nějak) , ale chtěla jsem se zeptal co sušené mléko? Pijete ho?(pije se:-D?) Asi spíš ne, vid?;-)

    Příspěvek z 13. ledna v 16:17, upravený po 5 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Obiloviny taky.

    Taky obsahují docela dost bílkovin, ale ❗

    • ne tolik jako ty pseudoobiloviny
    • a hlavně nemají tolik vyvážené to bílkovinné spektrum (tj. zastoupení jednotlivých aminokyselin)

    Takže zatímco třeba tu pohanku bys asi klidně mohl mít jako jediný zdroj bílkovin ve svém jídelníčku, tak ty normální obiloviny (rýže, pšenice, oves, kukuřice) je potřeba kombinovat s dalšími zdroji bílkovin - s luštěninami - aby to bylo vyvážené.

    O= Fazole se třeba dobře doplňují s rýží. Na to lidi přišli už dávno nějak sami, proto máš tuhle kombinaci častou v různých kulturách po světě. 🌎

    📊 Většina lidí konzumuje dostatek obilovin, takže není potřeba říkat ať je jíte. To co jsem vyjmenoval sem vyjmenoval, protože je vhodné toho přidat víc do jídelníčku pokud přestanete jíst zvířata. Obilovin nemusíte jíst víc než ste jedli doteď.

    Ale jako máš pravdu, obiloviny taky :-) ok

    Příspěvek z 13. ledna v 15:44.
    FuFuF v něm napsal:

    A obiloviny normální ne?

    Příspěvek z 13. ledna v 11:30.
    YOYO v něm napsal:

    O= Co můžeme jíst kromě sóji, jako zdroj rostlinných bílkovin?

    • hrách 🫛
    • čočku
    • fazole 🫘
    • cizrnu
    • a taky pseudoobiloviny 🌾 jako quinoa a pohanka - na ty se hodně zapomíná, přitom mají velmi dobrý aminokyselinový profil. 📊
    Příspěvek z 13. ledna v 8:53, upravený ve 12:37.
    YOYO v něm napsal:

    FuFuF,

    dá se ověřit, že tvůj odhad není moc pravda.

    Respektive - přestože i u té sóji nějaká zátěž na planetu je (a je i pravda, že se kvůli ní kácí pralesy), tak:

    • je to stále lepší než alternativy
    • nepěstuje se jí tolik kvůli veganům

    Připomenu, že zvířata nejsou živá že vzduchu, musí taky něco jíst. A že to zvíře za život sní několikanásobek své váhy, než jej lidi zabíjí.

    Ve skutečnosti víc hospodářské půdy využíváme pro krmení zvířat, než pro přímou spotřebu lidmi. (Přestože většinu našich jídelníčku netvoří maso - ale ty rostliny - a to i u drtivé většiny masojedlíků.)

    Graf ukazující příčiny odlesňování - soja tvoří jen část druhého sloupečku. Násobně méně než chov skotu v prvním sloupečku.

    Dokonce je to tak, že hlavní příčinou kácení pralesů je právě tvorba pastvin pro dobytek. :-(

    Dále bych řekl, že není nic jako „veganská surovina“. (Něco co by vegani jíst museli ani něco co by jedli hlavně vegani.)

    Například té sóji snědí víc lidi nevegani; je to běžná součást jídelníčku v Asii i jinde. Taky se používá v průmyslu, třeba do biopaliv jako u nás řepka. Ale hlavně se velká část produkce sóji používá právě do krmiv pro hospodářská zvířata.

    Graf ukazující využití soji - pro lidskou konzumaci jde jen 20 %, z toho většina jsou oleje; tofu a tempeh tvoří méně než 5 %.

    👉🏻Takže pokud někdo jí zvířata, tak se možná víc sóji vypěstuje kvůli němu než kvůli mně.

    ...

    Je pravda, že každé pěstování jídla tvoří nějakou zátěž pro planetu. Ideální by tedy bylo nejíst nic.

    A je i pravda, že mezi různými plodinami jsou rozdíly - některé rostliny jsou výrazně méně ekologické než jiné. (Zrovna sója ne, ta je někde kolem průměru - podle toho kde konkretně se pěstuje.)

    💡 Skutečnost je ale taková, že i kdyby sis jako vegan záměrně vybíral ty nejhorší nejvíce neekologické rostlinné suroviny, tak nejspíš stále uděláš menší ekologickou stopu, než kdybys jedl jen zvířata. A to i když porovnáš maso z místních zvířat krmených lokálně pěstovaným krmivem s nějakými avokády dovezenými z opačné polokoule.

    Ten živočišný průmysl je prostě o tolik moc víc zatěžující. ⚖️

    Zajímavé, že?

    ...

    Je fajn, když lidé jako seš ty, přemýšlí nad tím, jaké dopady má to co dělají. 🧠👍🏻

    ...

    TL;DR:

    • Je pravda, že kácení pralesů se děje z části i kvůli pěstování sóji.
    • Není pravda, že to bylo kvůli hlavně veganům.
    • Není pravda, že je šetrnější jíst zvířata.
    Příspěvek z 13. ledna v 7:29.
    FuFuF v něm napsal:

    Jen bych treba rekl, ze spousta veganských surovin(treba sója, ale i další), dělají obrovskou zátěž pro planetu jejich pěstováním, treba kácení pralesů a následně znehodnocení půdy na jejich místě

    Příspěvek z 12. ledna v 18:05.
    Kjuba13 v něm napsal:

    Ja jsem omylem dal druhou moznost ale hlasovat sem nechtel

    Příspěvek z 12. ledna v 17:54.
    YOYO v něm napsal:

    Věrulín, taky sem nad tím chvíli uvažoval :-D
    Ale řekl sem si, že když už jsem v roli toho psychopata já, tak prostě dám jen ty možnosti které chci dát... Pomalou bolestivou smrt si dotyčný pak může zajistit u někoho jiného ;-)

    Příspěvek z 12. ledna v 17:49.
    Věrulín v něm napsala:

    Trochu mi v té anketě chybí možnost pomalé a bolestivé smrti. Jen pro úplnost, ne že bych měla zájem. :-)

    Příspěvek z 12. ledna v 16:56.
    YOYO v něm napsal:

    Cirilla,
    je to myšlené tak, že jsi živá bytost vědomím, které dávám na výběr ty dvě možnosti. Netrpíš, a když si vybereš život, tak o tvé smrti rozhodne něco jiného než já. Neznamená to že nezemřeš nikdy. Znamená to, že nezemřeš teď mou rukou.

    Dík za připomínku. Tvou kritiku přijímám. Je pravda, že občas tu i lidi opakují věty, které jsem pronesl já... Určitě jsem nechtěl říct, že opakovat názory druhých je automaticky špatné. Ono nakonec všechny názory jsou do nějaké míry přejaté, je těžké přijít s úplně novou myšlenkou. Spíš by se mi asi víc líbilo, kdyby lidé přemýšleli nad tím co opakují - a to platí i o tom co říkám já. :-)

    Často lidi něco řeknou aniž by se nad tím zamysleli. A říkají to třeba dokola... až to přijmou za nezpochybnitelný fakt, protože to slyšeli hodněkrát od ostatních i z vlastních úst.

    👉🏻 Zamýšlejte se. I nad věcmi, které vám připadají jasné. :-)

    Příspěvek z 12. ledna v 16:46.
    Cirilla12 v něm napsala:

    YOYO, ta anketa je myšlená jako kybych byla na místě těch krav nebo takhle jak jsem? Nechci plácnout pitomost a pak se dovědět že jsem to nepochopila ;-D
    A jinak mi trošičku vadí ta věta, ikdyž s Kjubou nesouhlasím, že opakuje to co slyší od dospělých lidí, protože ty jsi dospělý člověk a on od tebe slyší tohle :D takže se to dá srovnat

    Příspěvek z 12. ledna v 16:02.
    Holka-z-gymplu v něm napsala:

    Ne pozabíjet, ale potom co zahynou je neoplodňovat uměle ve velkochovech, ať se rozmnožují jen na pastvinách pokud chtějí, sníží že tím jejich množství a tudíž i množství plynů které produkují

    Statistika…

    Nástěnka:

    Vznikla:
    4. ledna 2023 v 0:32
    Založil:
    YOYO
    Obsahuje:
    ~ tisíc příspěvků
    Moderátor:
    YOYO
    (panovník)

    ⚠️Čti pravidla⚠️ • Projdi obsah ⬇️

    🪧 Veganství je etická zásada, že lidé by neměli používat ostatní zvířata pro své sobecké účely. Je to odmítnutí představy, že zvířata jsou tady pro nás.

    Tato nástěnka má za cíl ukázat, že je veganství je nejen eticky správné, ale i snadné.

    Externí zdroje:

    Obsah nástěnky

    Obecné a jiné:

    Strava:

    Recenze produktů:

    Recepty:

    Recepty v Alíkovinách