Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Veganství prakticky – veganstvi.cz

    « Novější příspěvky
    Příspěvek z 12. října 2025 v 19:59, upravený po 25 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Ahoj, crashinthedark, díky za otázku.

    Ano. Je to sice nejspíš výrazně lepší v porovnání s tím, co se děje ve vaječném velkoprůmyslu, ale za etické bych to stále nepovažoval.

    Zkus si odpovědět, zda byste ty slepice měli, pokud by vůbec nesnášely vajíčka.

    Pokud člověk chová zvíře pro to, aby z toho sám něco měl, tak je to stále využívání. Stále tím podporuje tu myšlenku že „zvířata jsou tu pro nás“.

    Je dobré si uvědomit, že:

    • i ty domácí slepičky mívají obvykle mrtvého brášku
    • i ty domácí slepičky obvykle snášejí nepřirozeně moc vajec, což jim nedělá život snadným
    • člověk, tím že jim bere vajíčka, stále dává ostatním najevo, že používat živočišné produkty je v pořádku a tím pak spoluvytváří precedens, který umožňuje existenci velkochovů

    Už jsem na podobnou otázku odpovídal třeba tady.

    ...

    Tím tě nechci nějak soudit. Je mi jasné, že ty sama o tom u vás doma asi nerozhoduješ. Ale můžeš to brát jako něco k zamyšlení do budoucna :-)

    Těší mě, že tě toto téma zaujalo a že pokládáš otázky ok

    Příspěvek z 12. října 2025 v 19:31.
    crashinthedark v něm napsala:

    Je něco eticky špatně u vajec od slepic, které chováme doma (na zahradě samozřejměO:-)) a vím tak, že mají dostatek potravy i prostoru atd.?

    Příspěvek z 12. října 2025 v 18:10.
    Emuleee v něm napsal:

    Haribo fazolky

    V Maďarsku jsem našla tohle O:-) byly celkem dobré i když radši mám pěnové nebo klasické medvědy

    Příspěvek z 12. října 2025 v 11:33, upravený vzápětí.
    Alice_Potter v něm napsala:

    ahoj! Taky vam prijde ze porad hodne lidi porad neerozumi pojmu vegan? Rikaj si tak kdyz nejedi jedno maso protoze jim nechutna, a ostatni rikaj ze jedej travu. Jsem mooc radaa za tuto nastenkuu, uz deti muzou rozumet tomuto pojmu lepe nez dospely

    Příspěvek z 12. října 2025 v 10:03, upravený po 63 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Ve smejkyho zprávě není rozpor.

    • „Nemusí být zdravá“ neznamená „není zdravá“. Jiné stravování taky nemusí být zdravé.
    • Více různých typů stravování může být zdravých zároveň.
    • Zdraví není důvodem k veganství. Etika je.
    • I ten kdo se chová neeticky může být zdravý - tam není souvislost.

    Netuším tedy kam smejky míří, ale pokud bylo jeho cílem upozornit na zajímavý článek, tak děkuji.

    Článek se mi líbí. Ukazuje, že roste zájem o neživočišnou stravu, a to je fajn ok

    Jediný kdo tu lže je

    Příspěvek z 12. října 2025 v 8:25, upravený po 5 minutách.
    smejky225 v něm napsal:

    Nevím, co si myslet! Tento článek tvrdí, že je zdravá středomořská strava, ale Jojáneček tvrdí, že je zdravé a nutné býti veganem, jinak je člověk, lachtan, lev nebo třeba medvěd odpadem společnosti! Teď jsem zmatený a nevím kdo lže!

    Příspěvek z 11. října 2025 v 9:38.
    Alice_Potter v něm napsala:

    treba ja mam radsi zvirata kterji jedi zeleninu atd. Nemuusis jim davat neco (ne)zivehoo s citama. Morcata, krecci kralici..Purrfekttni

    Příspěvek z 11. října 2025 v 7:27.
    Emuleee v něm napsal:

    YOYO: jé to jsem viděla na jejich instagramu 8-D

    Příspěvek z 10. října 2025 v 19:23.
    YakariSioux v něm napsal:

    Ano, už bychom mohli lachtany, medvědy a lvy už úplně upustit, protože nikdo z veganů je přece nemusí v zoo, pokud by tam pracoval, krmit ani je doma chovat. Jenom mi to krmení koček zprvu nesedělo s ostatními zvířaty. Nakonec jsem to pochopil tak, že se dají všechny látky potřebné pro kočku důmyslně nahradit neživočišnou cestou, aniž by jí to mohlo ublížit (otázkou je, zda by to kočce vonělo a zároveň i chutnalo, což by nějaké to neživočišné aroma masové esence ji ošálilo), nebo je lepší nemít kočku vůbec. I když si myslím, že někteří vegani to u koček ne moc dodržují, a porušují tím svou etiku.

    Příspěvek z 10. října 2025 v 17:28.
    Alice_Potter v něm napsala:

    smejky smejky..
    Je super ze mas smysl pro humor, vidim tu fialovou fontanu!

    Prosim, nepis to tady. vazne to kazi prehlednost a vaznost tematu.

    V pravidlech nastenky to zakazane je, je tam dokonce jako priklad tvuj prispevek.

    Uz o tom nebudu mluvit, stejne tento prispevek bude schovany

    Jinak YOYO, mg zajimavee!

    jeste jednou nechci budit pozornost. takze Prosim. Prestan smejky.

    Příspěvek z 10. října 2025 v 11:22.
    smejky225 v něm napsal:

    Na počest posledního příspěvku si dám sklenici mléka! Na zdraví všech vegošů! $>

    Příspěvek z 10. října 2025 v 11:06, upravený po 9 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Přehled nemléčných výrobků 🥛 🧀 🍧🧈

    Spolek Zvířata nejíme připravil moc pěkný přehled který vám pomůže nahradit mléčné výrobky za veganské varianty. Mají to hezky kategorizované podle konkrétních obchodů. Takže si můžete prohlédnout po jakých výrobcích koukat při vašem dalším nákupu.

    👉🏻 koneclziomleku.cz/jde-to-i-jinak

    Je to ve spodní polovině stránky.

    Jsou tam věci, které zmiňuji ve svých příspěvcích, a mnohé další.

    Příspěvek z 9. října 2025 ve 20:42, upravený po 41 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Emuleee,
    to jsou lidičky z KPZ, že? :) Husté. ok Díky za fotku.

    Taky bych si něco zobnul. Ale na mě kontakt už mají, tak by jim mohlo vadit, že jen užírám :-D

    ...

    Yakari,
    to je hodně věcí na které se dá reagovat. Zkusím stručně.

    1️⃣ „Včera jsem ve zprávách slyšel, že se budou muset měnit názvy těch veganských salámů, klobás atd.“

    - Ano, mám dojem, že se to řeší furt dokola, vždy to smetou ze stolu s tim, že je to asi blbost, ale pak se k tomu nápadu vrátí, nechápu. (Můj trochu související příspěvek.)

    2️⃣ „Zajímavé by bylo hnojit zeleninu bez výkalů zvířat. Je ta zelenina ještě veganská, když se hnojí kobylincem?“

    - Na toto měl zajímavou přednášku na nějakém VeganFestu člověk, který se tomu hnojení bez zvířat věnuje. Nemohu najít záznam, ale našel jsem článek na podobné téma. Cesty tedy existují. Jen to ještě není rozšířené. Většina veganů hnojení vůbec neřeší, já v současnosti taky ne, ale je to určitě jedna z věcí na kterou je dobré myslet.

    3️⃣ „Pomohl bych nějak zvířatům, kdyby se zařadily například čtyři veganské dny, dva vegetariánské dny a jeden den v týdnu by se nechal s masem?“

    - Myslím, že u dospělých lidí, kterým neháže klacky pod nohy školní jídelna nebo rodina, je podle mě ve výledku snažší udělat jen jeden krok rovnou k veganství, než dělat několik postupných kroků (a muset ten každý další nový krok zvlášť nějak obhajovat a implementovat). Ale každá změna k lepšímu je užitečná. Pokud nedovedeš hned udělat celý krok, tak udělej to co zvládneš ok Nikdo tě nakonec nutit nemůže, je to tvé rozhodnutí.

    4️⃣ „Asi nikdo se nestane veganem ze dne na den.“ - Spousta lidí ano. Znám takové. Já to tak měl až na nějaké drobnosti skoro taky. Lze udělat to rozhodnutí ze dne na den, a pak dolaďovat implementaci (je nutná troška edukace, člověk neví jaké úplně všechny látky jsou živočišné - ale které rozpoznáš s jistotou, ty můžeš vyřadit hned).

    5️⃣ „Jak je to s volně nalezenými pery volně žijících ptáků venku? Co o nich říká veganství?“

    - Striktně vzato to není proti veganství. Není to využívání. Ale může být dobré se zamyslet nad tím, k čemu až to může vést, pokud bys to chtěl dělal nějak cíleně a opakovaně, ve velkém. A k tomu zamyšlení vede ten příspěvek přesdílený Holkou-z-gymplu. Je to takový poetický příběh, který se mi líbil natolik, že sem ho pro vás přeložil do češtiny.

    6️⃣ „Chodí vegani se občas podívat do řeznictví, aby si zdůraznili vykořisťování zvířat, nebo se ho vyhýbají obloukem?“

    - Myslím, že většina se jim vyhýbá. Je pravda, že někteří lidé mohou občas pořádat protesty před řeznictvím, ale to se moc neděje. Myslím, že jsou lepší místa a situace kde mluvit s lidmi o zvířatech. - Třeba právě na tom stánku s veganskýma ochutnávkama!

    Příspěvek z 9. října 2025 v 18:26, upravený po 89 minutách.
    Emuleee v něm napsal:

    Jestli jste někdo v Brně tak na České je ochutnávka rostlinného jídla 8-P

    Původně jsem spěchala do kroužku ale pak jsem si řekla že to stíhám a ochutnala jsem nevajičkovu pomazánku a dvě buchty a bylo to moc dobrý :-P
    Dostala jsem i letáček a na třetí pokus napsala svůj email ;-D aby mi mohli poslat recept..

    Buchty

    Příspěvek z 9. října 2025 ve 14:48.
    Holka-z-gymplu v něm napsala:

    Yakari, ty ptáčky máš tady ;-)

    Příspěvek z 9. října 2025 ve 12:59.
    YakariSioux v něm napsal:

    Včera jsem ve zprávách slyšel, že se budou muset měnit názvy těch veganských salámů, klobás atd.
    Přesto mám ještě jinak spoustu otázek, i když jsem to vyzkoušení veganské stravy doma zatím ještě neprobíral:
    Zajímavé by bylo hnojit zeleninu bez výkalů zvířat. Je ta zelenina ještě veganská, když se hnojí kobylincem?
    Pomohl bych nějak zvířatům, kdyby se zařadily například čtyři veganské dny, dva vegetariánské dny a jeden den v týdnu by se nechal s masem? Asi nikdo se nestane veganem ze dne na den.
    Jak je to s volně nalezenými pery volně žijících ptáků venku? Co o nich říká veganství?
    Chodí vegani se občas podívat do řeznictví, aby si zdůraznili vykořisťování zvířat, nebo se ho vyhýbají obloukem?

    Příspěvek z 8. října 2025 ve 14:40, upravený po 73 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Yakari, chápu, že si nechceš procházet celou nástěnku, ale zkus mrknout na připnuté příspěvky ve sloupci nalevo (na mobilu jsou dole). O=

    🥛 O mléku je tam příspěvek, taky se tu o něm mluvilo nedávno. Do kakaa bych asi použil ovesné 🌾, ale zkus libovolné z těch osmi.

    🍔 O náhradách masa nemám žádný „vše zahrnující příspěvek“, ale taky se o něm mluvilo, třeba tady.

    🍲 Ke knedlo-zelu nebo omáčce bych dal třeba plátek seitanu (wiki).

    Další možnost jsou sojové plátky (recept na sojo-knedlo-zelo), nebo tempeh - to jsou fermentované sojové boby (recept na „huso“-knedlo-zelo z tempehu).

    Seitan je zrovna ze pšenice, ale jinak máš pravdu, že veganské maso bývá obvykle ze sójy, nebo jiných luštěnin.

    👉🏻 Koukni třeba na výrobky značky Kalma, Sunfood, nebo Robi. Dále na produkty Pan Hrášek, nebo VegiSteak. - Všechno české firmy. 🇨🇿 Najdeš je ve spoustě obchodů.

    Například v Albertu. - Nedávno jsem měl ty seitanové tyčky - dost podobné jako čevapčiči. Myslím, že to pro ně vyrábí Sunfood

    Příspěvek z 8. října 2025 ve 13:23.
    YakariSioux v něm napsal:

    Nevím přesně, jestli to není až příliš moc drastické ukazovat dětem drtičku na kuřata. Snad vegetariáni vědí, že nahradit maso vejci to ještě zhoršují. Proč ty kohoutky aspoň neprodají? Bylo by nejlepší nejíst zvířata vůbec, během každé návštěvy řeznictví mi přijde blbý, že je máme na maso, ale mnohem víc mi vadí to s kohoutky. Určitě bych ocenil, jak u vepřo knedlo zela a svíčkové nahradit maso, a mléko u kakaa. Z čeho je takové veganské maso, ze sóji? U čočky nevím, možná jednou pokročí technika takovým způsobem, že půjde vyrábět čočkové maso i chuťově. Ty chipsy jsem ještě nezkoušel.

    Příspěvek z 8. října 2025 ve 12:20, upravený po 17 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Yakari, líbí se mi tvůj zájem o tuhle problematiku.

    Zrovna do pátračkové nátěnky bych to nedával. Pátrá se po virtuálních vajíčkách, které klidně mohou reprezentovat vajíčka z veganské čokolády, nebo nějaké jíné ;-)

    Ale můžeš to zmínit v jiné nástěnce související s Velikonocemi. ok Pokud si vzpomenu, tak ti to klidně připomenu - ale neslibuji.

    Udělal bych to ale s předstihem, ještě než lidi ta vajíčka nakoupí. Protože podobně jako není moc efektivní mluvit o zvířatech s někým kdo zrovna jí hamburger z kravské svaloviny, tak asi nebude moc efektivní mluvit o nich s někým, kdo zrovna maluje kraslice.

    Příspěvek z 8. října 2025 ve 12:04.
    YakariSioux v něm napsal:

    YOYO: Připomeneš mi pak po půl roce během Velikonoc to s těmi vejci a jednodenními kohoutky? Abych mohl do nástěnky o velikonoční pátračce dát video s popiskem, že by to měly děti vidět? Nebo by to bylo pro ně až moc nevhodný?

    Příspěvek ze 7. října 2025 v 19:14, upravený po 46 minutách.
    Emuleee v něm napsal:

    (jen můj názor)
    Mně připadají tady ty hádky/ komentáře „a to budete nutit jíst lvy/ lachtany/ kočky/ cokoliv trávu?“ dost zbytečné.. zaprvé to zvíře by mělo být svobodné a příroda nějak funguje takže to tak vymyslela.. ale pak přišel člověk a celé to zbořil, takže by se nejdřív měl zamyslet nad tím co dělá on sám, jestli on náhodou (úmyslně) nezpůsobuje tu hrůzu, přestat s tím a pak až soudit ostatní.. nebo se zaobírat takhle teoretickými tématy jako jestli lachtani budou jíst oříšky nebo kedlubnu..

    Příspěvek ze 7. října 2025 v 16:47.
    YOYO v něm napsal:

    Yakari: Hmyz napadající člověka se už řešil:

    Někdo to může mít tak jak popisuješ, ale to už je spíš džinismus, nebo pacifismus. Veganství není proti sebeobraně.

    Příspěvek ze 7. října 2025 v 16:22, upravený po 5 minutách.
    YakariSioux v něm napsal:

    YOYO: Taky proč by nějaký vegan krmil masožravá zvířata, když ani nemusí, když by je ani v kleci nedržel, že jo, ani kočku nemusí doma mít. Vnímám to tak, že veganství je nedělat zvířatům to, co nám přijde neetické dělat lidem, a ani se na tom podílet. Tak se zeptám na ty mouchy a komáry už teď, nechtěl jsem to mít dlouhý:
    Slyšel jsem (vlastně jsem si to sám sobě řekl v hlavě), že by vegani neublížili ani mouše, i kdyby sebevíc otravovaly doma a kazily rostlinné jídlo třeba nakladením vajíček. Nebo když komáři v létě štípou, tak by je vegani vůbec neplácli. Jak to s tím otravným a obtížným hmyzem vlastně je? Snad se už na to nikdo neptal.

    Příspěvek ze 7. října 2025 v 15:29, upravený v 19:05.
    YOYO v něm napsal:

    Yakari, asi mě špatně chápeš. Můj postoj je stále stejný. :->

    Nechci nikomu brát. Ale nechci ani poskytovat mrtvoly (zabíjet živé tvory pro někoho jiného). Myslel jsem, že je to jasné.

    • Pokud přijdu k tobě domů, vezmu ti něco z ledničky a vyhodím to do popelnice - to je braní.
    • Pokud přijdeš ty ke mně a dám ti z mé ledničky jen veganské jídlo - to není braní, to je neposkytnutí. Je to legitimní; nikdo tě nenutí přijít.

    U zvířat může hrát roli nedobrovolnost - zvlášť u zvířat v zajetí. Já ale nesouhlasím s chovem zvířat v zajetí. Proto lvovi nic nedám - žádného nikde nevězním kterému bych měl krmit. Otázky o tom, co by jedl tedy moc nechápu.

    Je to jako ptát se, co jí Smejky zavřený v mém sklepě - proč vás víc zajímá jeho oběd než to, že je vězněný? :-D

    • „Je neetické, že Smejky jí zvířata?“ - Ano.
    • „Přál bych si, aby pro Smejky nebyla zabíjena zvířata?“ - Ano.
    • „Budu Smejkymu brát/odepírat maso?“ - Uh, ne? To předpokládá, že ho vězním nebo nad ním chci mít moc; tedy je to trochu mimo.

    Se lvy a masožravci to platí stejně.

    • „Je přirozené, že některá zvířata jedí jiná zvířata?“ - Ano.
    • „Je to proto eticky správné?“ - Ne. Příroda dělá i neetické věci.
    • „Budu je věznit nebo jim bránit lovit, aby vyhladověli?“ - To asi ne.

    Někteří si myslí, že pokud neexistuje k něčemu špatnému lepší alternativa*, že to pak vlastně není neetické. Tak to ale není - může platit obojí.

    👉🏻 Pokud živá bytost, která chce dál žít, je proti své vůli zabita a použita, tak je to neetické. I pokud jí to udělá lev.

    Cílem veganů ale není vyřešit všechny zlé věci na světě. Cílem je přestat se na nich podílet. To stačí.

    Veganství je neutrální postoj - „Žij a nech žít.“ - Pouze přestaneš využívat jiné bytosti. Nemusíš je nutně chránit před ostatními - to je navíc.

    * A mě třeba i napadají možnosti, jak by mohla vypadat budoucnost kde existují lvi, kteří ani nežijí v kleci a kvůli kterým ani nejsou zabíjena vědomá zvířata,.. technologie toho mohou přinést hromadu. Ale nechci do toho zabředávat. Pro někoho je to zajímavé myšlenkové cvičení, ale není to břemeno, které by měli vegani za cíl řešit - určitě ne teď. Odvádí to pozornost od důležitějších věcí.

    Tyto otázky „a co se lvem“ mi přijdou jako po mě chtít, abych vyřešil sériové vrahy předtím, než budu smět říct, že vy sami nikoho vraždit nemusíte. 🧠

    Příspěvek ze 7. října 2025 ve 14:08.
    YakariSioux v něm napsal:

    YOYO: Tak až teď jsem si šel přečíst rozhovor s Ciri a ten začátek mi přišel jaksi nepochopitelný, jednak mi to taky trochu rozporuje u zvířat s tím, co jsi zprvu psal o kočkách, jelikož kočka není pes samozřejmě. Já měl za to, že vegani pro svoje návštěvy mají veganskou stravu, jelikož sami doma nic živočišného nemají, maximálně tak trochu masa určené pro masožravce, kdyby někdo bohatý choval doma lva nebo tygra. Otázku ohledně much a komárů si nechám na příště.

    Cirilla12: Veganství je přece v nás lidech a možná i psů, ti sežerou snad všechno. Tak lvovi přece nebudeš dávat náhražky, a vegani snad taky ne, protože by je pak lvi napadli, zabili a sežrali 8=

    Příspěvek z 6. října 2025 ve 20:45, upravený po 9 minutách.
    YakariSioux v něm napsal:

    Já bych se bez vajec klidně i obešel, nevím k čemu všemu se používají jako přísada, jestli je to pojidlo, nebo jak ta vejce fungují, mohlo nahradit, vejce natvrdo mi stejně nechutná, hlavně žloutek, což bohužel platí i o vařené luštěnině. Mohl jsem s těmi vejci počkat až do Velikonoc, ale chtěl jsem Yoya potěšit už teď, že mi vejce natvrdo nechutná :-Q

    Příspěvek z 5. října 2025 v 15:53.
    Emuleee v něm napsal:

    Tak co? Budou někdy ryby a oblečení 8-D
    Nebo se nedočkám ]:-);-D

    Příspěvek ze 4. října 2025 v 15:58.
    Cirilla12 v něm napsala:

    Děkuju za odpověď :-)

    Příspěvek ze 4. října 2025 v 15:57, upravený po 40 minutách.
    YOYO v něm napsal:

    Dobře. Tak pak si asi vlastně rozumíme :-)

    Pro mě je „nekoupit maso ze zvířete pro někoho jiného“ stejné jako pro tebe „neshánět lidské maso pro někoho jiného“.

    Pokud jsem já tím kdo rozhoduje o tom, koho/co někdo jiný jí, tak se rozhodnu stejně bez ohledu na to, kdo znás bude jíst. Prostě nechci aby mé rozhodnutí vedlo k využívání jiné vědomé bytosti.

    To neznamená že chci být tím, kdo rozhoduje o tom, co ostatní jedí - ale někdy se o té situace dostanu, a pak se rozhoduju konzistentně - podle stejného etického principu - vegansky.

    Doplnění: Udávám kanibalismus jako příklad, protože je jasné, že člověk nechce být zabit, ale u ostatních zvířat nějak zapomínáme, že oni taky nechtějí být zabiti. Obojí je neetické.

    Argument přirozeností je zrádný. - V přírodě se děje spousta strašných věcí z kterých si příklad brát nechceme, , a naopak v civilizaci děláme spoustu dobrých věcí, které jsou vlastně „nepřirozené“.

    Příspěvek ze 4. října 2025 v 15:52, upravený po 2 minutách.
    Cirilla12 v něm napsala:

    Ehm..asi jsem se špatně vyjádřila. 8-o
    Určitě bych ho nesháněla, já se jenom snažila říct, že by mi do jeho jídla nic nebylo
    A samozřejmě jsem to řekla nejhorším, nejhůře pochopitelným způsobem ;-D

    A proč vlastně dáváš jako příklad kanibalismus?
    Protože když lev sní zebru, antilopu....je to prostě jídlo, které ji přirozeně. Lva lev přirozeně nesni, takže mi to přijdee docela odlišné.

    Statistika…

    Nástěnka:

    Vznikla:
    4. ledna 2023 v 0:32
    Založil:
    YOYO
    Obsahuje:
    ~ tisíc příspěvků
    Moderátor:
    YOYO
    (panovník)

    ⚠️Čti pravidla⚠️ • Projdi obsah ⬇️

    🪧 Veganství je etická zásada, že lidé by neměli používat ostatní zvířata pro své sobecké účely. Je to odmítnutí představy, že zvířata jsou tady pro nás.

    Tato nástěnka má za cíl ukázat, že je veganství je nejen eticky správné, ale i snadné.

    Externí zdroje:

    Obsah nástěnky

    Obecné a jiné:

    Strava:

    Recenze produktů:

    Recepty:

    Recepty v Alíkovinách