Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Může v Drahokamovém dolu nastat neřešitelný stav? Technická poradna

    Hry

    Zdravím, mám takový dotaz.

    Může v Drahokamovém dolu nastat stav, kdy nebude možné zahrát žádnou kombinaci? Pokud ano, co se pak stane? Pokud ne, jak je to pojištěné?

    Předem děkuji za odpověď :-)

    Ahoj,
    díky za zajímavý dotaz.

    Vzpomínám si, jak jsem tuto otázku kdysi řešil s projektovou manažerkou Alíka. Původně chtěla, aby hra automaticky dokázala zjistit, že je v neřešitelném stavu, ale mně se to nelíbilo, přišlo mi to jako zbytečný servis pro hráče – hledání možností je jeho práce, tak proč by to měl dělat i nějaký automat? Přišel jsem s návrhem na několik bonusových prvků, pomocí kterých půjde neřešitelnost řešit. Jedním z nich byla bomba… *O

    Přesněji řečeno tahle bomba:

    Prapůvodně měla odpalovat jen jeden drahokam, později víc drahokamů okolo sebe, všechno nám připadalo moc slabé. Nakonec odpaluje řádek i sloupec, celkem 15 z 64 drahokamů (tj. skoro čtvrtinu) a to se ukázalo jako dostatečná záplata na všechny situace. Ostatní bonusy, které jsem plánoval – možnost libovolně posunout celý řádek či sloupec, nebo prohazovat chvilku na delší vzdálenost – najednou vypadaly nadbytečně, tak jsem je ani nevytvářel.

    Za použití bomby se strhává 50 bodů, což je množství, které jde získat v nejhorším možném případě za sedm tahů. Je velmi pravděpodobné, že na zakoupení bomby máš dost bodů kdykoliv, kdy ji potřebuješ (nebo kdy si myslíš, že ji potřebuješ ;-)). Může se ve výjimečných případech stát, že na začátku hry dostaneš fakt hodně špatné náhodné rozestavení drahokamů a neuhraješ ani 50 bodů, ale to bys musela mít opravdu hodně velkou smůlu a dopady takové smůly nejsou nijak drastické – prostě můžeš patovou situaci rovnou vzdát a začít novou hru.

    Pokud začneme přemýšlet skutečně o garancích a o jistotách, tak se docela rychle potopíme do složitých úvah v oblasti kombinatoriky a teorie grafů. Zjistíme třeba, že je teoreticky možné, aby byla obrovská herní plocha vyplněná jen třemi druhy drahokamů, a přesto v ní nebyl ani jeden možný tah (i když šance, že by taková plocha vznikla náhodně, je skoro nula). Dal by se nejspíš naprogramovat generátor sekvence drahokamů, který by dokázal garantovat řešitelnost i bez bomby, ale byl by dost složitý. Občas si pohrávám s myšlenkou, že zkusím vyrobit čtvrtý režim hry s chytrým generátorem, kde by skutečně v každém okamžiku existovala právě jedna možnost, jediný proveditelný tah v celé ploše – hráč by musel jet podle předem sestaveného scénáře a měřil by se čas, za jak dlouho stihne odehrát určité množství tahů. Bombu by používat nemohl, nebo by se možná sama odpalovala každých X tahů automaticky, aby situaci zpestřila. Zní to jako zajímavá programátorská výzva, ale nejsem si jistý, jestli by bylo lákavé takovou časovku hrát.

    Na otázky odpovídají

    Alíkův ředitel/programátor –MM–, správci Alíka a někdy i Alík.

    V této poradně odpovídáme jen na technické dotazy k fungování webu Alík.

    Hry

    Ahoj Alíku,
    jen bych se chtěla zeptat, jak funguje abeceda u hry Trezor. Chápu, že každé písmeno má své číslo, ale nechápu, jaké číslo je jaké písmeno. Děkuji za odpověď. >X<-

    Ahoj,
    písmen v základní abecedě (tedy bez háčků, čárek a našeho speciálního „CH“) je celkem 26, tedy nemůže mít každé písmeno své číslo, neboť tolik čísel nemáme. Každé číslo proto představuje několik písmen, jako tomu bývalo i třeba na klávesnicích starých mobilů.

    Podíváš-li se na trezor pozorně, tak určitě zjistíš, že na každém tlačítku s číslem je i něco dalšího. Třeba na čudlíku s jedničkou je dole trojice písmen ABC. To ti říká, že tato tři písmena zastupuje jednička. Dvojka zastupuje písmenka DEF atd. Vždycky je to pod číslem napsané.

    Nedá se takhle oběma směry převádět úplně přesně, protože když někdo napíše jedničku, tak ty nemůžeš vědět, zda to má být A, B či C, ale to už není důležité. Ukrýt takhle do trezoru slovo bez problémů jde. ;-)

    Hry

    Jak sem dáváte hry z jiných stránek, kde jsou hry?

    HTML značkou <iframe> jde vnořit jedna stránka do druhé.
    Viz popis na webu Jak psát web.

    Jde si takto dostat do webu i jiné věci než hry, třeba tady Google:
    Upraveno: Tak ne, Google si u některých z vás krade kurzor a způsobuje, že stránka odrolovává na tento dotaz. :-)
    Třeba tady ten zmíněný Jak psát web:

    Spousta novějších webů podobné vnoření blokuje. Ale zrovna ty převzaté hry bývají záměrně přizpůsobené tomu, aby si je jiné weby vkládaly.

    Hry

    Je všechno, co vypadá jako dort, durianový dort?

    Ahoj, chci se zeptat.
    Je (ÍÍÍ) toto durianový dort?
    Díky, Krokouš :-)

    Ahoj Krokouši,
    no vidíš, to mě ani nenapádlo! Že by byl ten slavný úžasný dort z úžasné ledničky celou dobu přímo tady mezi úžasnými námi? Přímo mezi smajlíky? Takhle na očích? Skoro všude? Dokonce v každém formuláři? Takhle malý? No to teda! Kdo by ho tu čekal, že ano? Takhle před nosem…

    Víš, Krokouši, durian je převelice páchnoucí ovoce. 8-[)
    Zkus si tady teď ten svůj krátký krásný dotaz důkladně očichat. Pořádně zblízka, jako kdybys byla hubice hladového vysavače. Už čicháš? Cítíš něco?

    Jak se tvůj displej cítí? Nevadí mu, že strkáš nos do jeho věcí? Mě jednou zkusil někdo očichat a mně se to nelíbilo, tak jsem mu dal jednu do nosu . B-)

    Jako uznávaný odborník na potraviny i na zapáchání bych si troufl vyslonit odvážlivou myšlenku, že o durianový dort se nejedná. Blížilo-li by se číslo na ledničce už hodně zblízka nekonečnu, tak bych tomu možná i nadšeně uvěřil, do nekonečna pořád zbývá celé nekonečno. Je zapotřebí více a více a více a více přičítat, žádná jiná naprosto očividně průhledná cesta k durianovému dortu nepovede.

    Alík mi tu našeptává, že je to narozeninový dort. Musím mu dát za pravdu . Takže záhada je pravděpodobně rozluštěna. Samozřejmě zde nebudu popisovat, jakým způsobem se takový dort v průběhu narození používá, protože si myslím, že tyto věci se na dětský web nehodí, a protože to sám vlastně nevím. Umím si to však zevrubně představit. :-$

    Hry

    Prázdno v Alíkově trezoru

    Ahoj. Našel jsem chybu. V žebříčku v trezoru (kdo kolik přispěl) je na 53. místě prázdno. Žadná přezdívka. Prý má 3 příspěvky v trezoru. Co to znamená?

    Ahoj,
    měli jsme tam od konce prosince chybičku v případě, že se účet přejmenoval, ale pod novým jménem ještě nic do trezoru nepřidal. Nyní je to opravené. Díky za upozornění! ok;-)

    Hry

    Proč Doba dubu hlásila, že není volná větev?

    Dobrý den.
    Ptám se ohledně hry Doba dubu. Když chci zkusit tuto hru ukáže se: Momentálně není volná žádná dubová větev, zkus to prosím později. Nově od konce března můžeš poprosit nějakého kamaráda o nasdílení uložené hry.
    Ptal jsem se v nástěnkách a mně a několika dalším lidem to nefungovalo, kvůli stejnému textu. Jeden uživatel, kterému to fungovalo, mi dal odkaz a stejně to nefungovalo.
    Je to bug, nebo je to schválně?
    Jak se do hry teda dostat?

    B-) Apríl! B-)

    Ve skutečnosti žádná hra Doba dubu neexistuje. ;-D

    Úvodní menu s touto chybovou hláškou jsem vyrobil teď v pátek, dostávali ji úplně všichni, kdo klikli na Novou hru. Nic víc v této hře nikdy vyrobeno nebylo. Žádná uložení, žádné levely, žádná brambora štěstí… :-P

    Děkuji komunitě Alíka za několikaměsíční průběžnou přípravu tohoto žertíku. Nečekali jsme, že se do nástěnky zapojí tolik lidí se skvělými nápady, a i Alíkovina od FanUnikitty překonala naše očekávání. :-3

    Pěti procentům z vás, kterým se tento vtípek v loňské anketě nelíbil, se omlouváme za naše darebáctví. ]:-)

    Hry

    Odstranění flashových her

    Ahoj,
    u převzatých cizích her jsou dole na stránce hry vyžadující Flash. Rozhodně nejsem žádný herní typ, takže nevím, zda se dá k nim nějaký Flash stáhnout a nainstalovat, jelikož se Adobe Flash Player před pár lety ukončil... Nebylo by lepší ty flashové hry odebrat pryč, pokud se už nedá k nim sehnat flash? Díky!

    Ahoj,
    proč by nešel sehnat Flash? Kdo se snaží, ten ho rozběhnout nejspíš dokáže. Už jsem se k podobné otázce vyjadřoval v nástěnkách v srpnu 2020, Flash Player je aplikace jako každá jiná a záleží jen na prostředí v počítači, jestli bude fungovat nebo ne. Názor Adobe nebo výrobců prohlížečů může spuštění nanejvýš zkomplikovat, ale nemůžou mu nikdy zamezit. Hry pro prastarý MS-DOS jdou také dodnes spustit (dokonce i tady na webu).

    Pokud je tedy malá šanci, že starší flashové hry někomu poběží, v čem by bylo lepší, kdyby tady vůbec nebyly? Myslím, že jich není zase tolik, aby jejich přítomnost v seznamu her obtěžovala.

    Krom toho existuje Ruffle.js, zázračný skript, který umí rozběhat flashové věci i bez Flash Playeru. Třeba Hexxagon a Solitaire jsou vyrobené ve Flashi a fungují perfektně. Část her potřebovala novější verzi Flashe a ty v Rufflu zatím nefungují, ale třeba se to časem naučí.

    Dokonce jsem nějaké flashové hry loni přidal, po údajné smrti Flashe. :->
    Beru to tak, že Flash je něco jako dinosauři. Ti také vyhynuli 8=, a přesto jich dneska žije nejspíš víc než před vyhynutím. :-D (Protože lidstvo pěstuje fakt hodně slepic, slepice jsou ptáci a ptáci jsou přímým nástupcem přeživších dinosaurů.)

    Hry

    Jak můžu na Alíkovi vytvářet vlastní hry?

    1. Naučit se tvořit weby přes HTML/CSS/JavaScript.
    2. Naučit se, že web nemusí být jen stránka s textem, ale i hra.
    3. Vymyslet hru.
    4. Vyrobit hru.
    5. Poslat ji na Alíkův e-mail.

    Kdysi jsem sám takto vyrobil Drahokamový důl. ;-)
    Také viz starší odpověď.

    Teoreticky jde hru vyrobit i v něčem jiném a pak ji nějak překompilovat do něčeho webového. Takhle jsou dělaní třeba Recykloboti, ale je to z hlediska výkonu dost neefektivní postup, na pomalejších počítačích/mobilech to nejde moc rozumně hrát, v různých prohlížečích to různě padá. Vývojáři Recyklobotů použili Unity, aby si mohli myslet, že mají vývoj snazší, ale pak to funguje hůř… :-|

    Nativní webové technologie jsou pro webový prohlížeč vždy přirozenější.

    Hry

    Rozdělení statistiky po přejmenování

    Mám problém s trezorem. Pod mojí starou přezdívkou se ukazuje starý počet trezorů, ale ty nový se k tomu se k tomu nepřičítají. Šlo by s tím něco udělat?
    Předem děkuji za odpověď. :)

    Mělo by to být opravené, trezorová tabulka rekordů už počítá se spojenými/přejmenovanými účty. ;-)

    Hry

    Kombinace „kdo kolik“ v trezoru

    Ahoj, je někde napsané, kdo vše přispěl do trezoru? Děkuji za odpověď.

    Ahoj DžungaráčkuChlupáčku,
    to je velmi tajemný dotaz, na který znají ututlanou odpověď jen ti nejtajemnější nejutajenější uživatelé Alíka. Jelikož já jsem jeden z nich (Koalík je druhý a los Punťa poslední, ale to nikomu neříkej!), tak ti to samozřejmě můžu okamžitě vyzradit, ale nesmíš to nikomu říct! Nebo, pokud to někomu řekneš, tak jim řekni, ať to nikomu neříkají. Tajemství se musí střežit! Kdyby takovou věc věděl každý, tak by mohlo…

    Aha, teď na mě Koalík a Punťa gestikulují, jeden si ťuká na čelo prstem a druhý naznačuje cosi, nevím, co to je, asi že mi sní příbor? Jsou to moc dobří kamarádi, že mě takhle chrání před neblahými důsledky, které by mi bývali chtěli způsobit. :-3

    Takže ti tedy můžu prozradit, že ti z diplomatických a strategických důvodů vůbec neprozradím, jak zjistit, kdo vše a KDO KOLIK přispěl do trezoru. ;-)

    Tak. Tajemství je uchováno. O:-)

    Hry

    Ahoj Alíku
    můj dotaz se týka opět Darvinovy ročenky.
    Po aktualizaci, kterou udělal MM ředitel, jsem přišel o postup, ačkoli mám trvalé přihlášení, za odpověď děkuji.

    Ahoj,
    moje změna tohle způsobit nemohla. Je to tzv. převzatá hra, běží na cizím serveru, to, jakým způsobem a kam a na jak dlouho si ukládá postup, bohužel neovlivníme, je mi líto. :-(

    Nemá na to vliv ani tvé přihlášení, servery Cartoon Network vůbec netuší, jestli a jak jsi na Alíkovi přihlášený.

    Hry

    Ahoj Alíku,
    mám dotaz, který se týká hry Darwinova ročenka. Jednoduše jsem tu na notebooku a poté, co zapnu Darwinovu ročenku, (ach jak to jen říct) obrazovka hry je větší než obrazovka notebooku a kvůli tomu se mi nedaří najít všechny tajné předměty, mám na mysli secrety, protože třeba nevidím kus stěny, kde ten secret je, nevím, co mám dělat.
    Předem děkuji za odpověď
    ariana

    Ahoj,
    zkusil jsem to minulý týden opravit, díky za upozornění. ;-)
    Popsal jsi to srozumitelně. ok

    Sám používám docela obří monitor a snažím se myslet na to, že mnoho lidí chodí na Alíka přes malinký mobil, ale občas si neuvědomím, že hodně lidí má i nepříliš velký (nebo spíš málo jemný) displej u počítače – že mají sice web dostatečně široký, ale to neznamená, že se jim vejde do okna celá hra na výšku. V posledních týdnech jsem upravoval více her, aby se uměly zmenšit i podle výšky.

    Kdyby ještě někdo někde narazil na podobný problém, ať se ozve, není to těžké opravit. B-)

    Hry

    Všimla jsem si že jsou na různých částech Alíka reklamy na Hravé učení, je to nové?

    Aplikace Hravé učení je pořád stejná, ale reklamy jsme nasadili nově. Někdo se nás totiž zeptal, jak námi nabízené reklamní pozice vypadají, že na Alíkovi žádné reklamy nevidí… tak teď je tedy vidí. ;-)

    Pokud si někdo myslíte, že tato postarší aplikace pro menší děti vypadá zajímavě, nebo jestli chcete, abyste měli méně peněz a aby Alík měl více peněz, můžete si ji koupit. :-D

    Také je k mání v katalogu dárků za kačky.

    Hry

    Kdy vznikla lednička?

    Dobrý den, kdy vznikla lednička a jaké bylo její první číslo, když nepočítáme nulu?

    Dobrý den,
    jako věhlasný expert na potrhlou hru Počítání od ledničky jsem se chopil tvého dotazu a musím konstatovat, že jsem zjistil následující šokující objev:

    Lednička založená na principu chladícího cyklu, který vynalezl Carl Paul Gottfried Linde, vznikla v roce 1876. První lednička do domácnosti vznikla v USA v roce 1911. To bylo rok před tím, než se potopil Titanik kvůli nárazu do ledovce, ale to se vznikem ledničky nejspíš ani trochu nesouviselo a neměl bych patrně naznačovat, že tu bylo nějaké velké tajné spiknutí domácích ledniček proti zaoceánským parníkům, přestože led a pára jsou naprosto očividně nesmiřitelní nepřátelé a přestože Titanik i lednička vzešli ze stejné země. Určitě to byla jen náhoda, že ledničky prodloužili trvanlivost potravin o dny a následně velký parník klesl na dno. Zaručeně žádná souvislost. :-c

    Lednička na Alíkovi je zhruba čtyřicetkrát mladší než ta v domácnosti, vznikla 5. března roku 2018, její první číslo, když nepočítáme nulu, byla maličká jednička, a hlavně nikdy – a to zdůrazňuji – nikdy nepotopila žádný významný parník! Je to moc hodný spotřebič, který si váží každé potraviny, včetně lidí, kteří do ní přičítají.

    Zdejší lednička nahradila nástěnku, kde se počítalo od jedničky do nekonečna. Kdyby se počítalo od osmičky do nekonečna, nacházel by se tu místo ledničky pravděpodobně jiný spotřebič.

    Hry

    Proč jsou v názvu Hexxagonu dvě X?

    Ahoj, není ve hře Hexagon nějaká chyba v názvu?
    Je tam totiž napsáno Hexxagon místo Hexagon.

    Ahoj,
    ona je ta místní flashová hra velmi věrnou předělávkou hry Hexxagon z roku 1993. Originál byla běžná spustitelná hra pro MS-DOS.

    Vypadala takto:

    Tuším, že se šířila volně různými cestami, bezplatně… a její výrobce měl příjem z toho, že prodával Hexxagon II, na který byla při ukončování jedničky reklama. Co jsem teď našel, tak dvojka byla prakticky stejná hra, akorát trošku přebarvená, s jinými figurkami a s podle mého názoru otravnějšími zvuky. :-D

    Hru vyrábělo studio Software Creations, které se později stalo součástí studia Acclaim Entertainment a to v roce 2004 zbankrotovalo, takže nejspíš už není nikdo, kdo by si k Hexxagonu aktivně nárokoval autorská práva. Řekl bych tedy, že někdo z vývojářů Alíka v době, kdy ještě patřil tento web Silcomu (určitě před prosincem 2002), Hexxagon drze obšlehnul. ;-D

    Nabízí se samozřejmě otázka, proč ten původní Hexxagon z roku 1993 měl v názvu dvě X místo jednoho. Jednak možná proto, aby byl trošku originální (aby bylo jasnější, že anglicky píšící člověk myslí hru a ne nějaký šestiúhelník), jednak nejspíš proto, že si základní herní princip vypůjčili ze hry, která se jmenovala Ataxx. Nápadité, že? Ataxx byla de facto čtyřúhelníková verze Hexxagonu, vyrobená v roce 1990. Její název měl zřejmě naznačovat, že se v ní útočí – anglické attacks přeložené do češtiny jsou útoky.

    Proč měl Ataxx v názvu dvě X místo jednoho, na to asi odpověď nemám, to už je moc velká archeologie. :-D

    Hry

    Dobrý den, chci se zeptat, kde najdu takové to tlačítko, jak je tam to číslo? Každý ho může zvětšit jakýmkoli způsobem, př. pětina počtu kaček, dnešní datum, atd., myslím. Párkrát jsem na něj narazila, ale teď nevím, kde bych ho našla.

    Ahoj,
    myslíš Ledničku? Ta je ve hrách, když si dáš vlevo (na mobilu dole) Potrhlosti.