Alík radí dětem
Škola
Ahoj Aliku a spol.,
mám dotaz týkající se konce pololetí. Když jsme ještě chodili do školy, psali jsme o hudebce kvíz na různé skladby, jenže u nás ve třídě nemá skoro nikdo hudební sluch a ty skladby nepoznal a nedostal z toho kvízu dobrou známku (včetně mě). Je to jediná známka kterou z hudebky máme. Můj dotaz tedy zní: Může člověk propadnout z výchovy? (Například z hudební, výtvarné, nebo tělesné). Předem děkuji za odpověď a přeji Veselý nový rok
Ahoj,
z výchov obecně se opravdu propadnout může, ale to bývá jen v ojedinělých případech. V situaci, kterou popisuješ, si nemyslím, že je možné uzavřít špatnou známkou na vysvědčení. Obecně platí, že pro uzavření známky je potřeba mít minimálně dvě známky.
Distanční výuka neprobíhá od září 2020. Vyučující mají určitě známky z doby, kdy probíhala klasická výuka, byť tu známku nemáte v ŽK. Může jít např. o aktivitu. Další možností je, že vyučující z velké části vyjde z toho, jaká známka byla na posledním vysvědčení.
Hodně škol bude také využívat slovní hodnocení.
Zatím se tedy neděs špatné známky z hudební výchovy. Zkus napsat e-mail své třídní/třídnímu nebo přímo vyučující/vyučujícímu z HV a na známku na vysvědčení se zeptej. V dopise můžeš rovnou nabídnou vypracování referátu pro zlepšení známky na vysvědčení.
Snad jsem ti trošku pomohla a uklidnila tě.
Přeji ti samé pěkné známky na vysvědčení.

Na otázky odpovídají
pracovníci Modré linky, psycholožka BáraV, poradenské centrum Locika, projekt Sbarvouven.cz, NL pro odvykání, student práv Yaboiii, MVDr. Přemysl Rabas, Škola Vitae, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.
Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.
Škola
Jak ignorovat spolužáka?
Zdravím
V prvom rade by som sa chcel ospravedlniť že píšem tak často, ale potreboval by som s niečím pomôcť: mám jedného spolužiaka ktorého posledný rok a pol moc nemusím (ale on je proste ignorant a nevidí to). Kedysi sme boli veľmi dobrí kamaráti ale potom sa začal kamarátiť s jedným problémovým dieťaťom. Najprv to začalo tak že začal nadávať. Povedal som si že to bude len tou pubertou a veľmi som sa nad tým nepozastavoval. Potom ale začínal nadávať aj keď sme boli na verejnosti a prišli aj výrazné zmeny v správaní : správal sa drzo ku mne a iným spolužiakom ale aj k učiteľom, prichytili ho ako fajčil a tak ďalej...... On si myslí že sme stále kamaráti a to som mu už niekoľko krát povedal že nemám záujem sa s ním baviť. A tiež mi dosť prekážajú jeho časté oplzlé,perverzné a vulgárne reči. Je nejaký spôsob ako mu dať vedieť že nemám záujem s ním diskutovať? Už som skúšal všetko čo mi napadlo ale ignoroval ma
Ospravedlňujem sa za dlhý dotaz
Vopred ďakujem za prečítanie a za rýchlu odpoveď
Pekný zvyšok dňa
Ahoj z Modré linky,
chápu, že je Ti nepříjemné, když nemáš zájem bavit se spolužákem a on to nerespektuje. Chci Tě podpořit v tom, abys byl vytrvalý a dával mu svůj nezájem stále najevo. Můžeš se ho klidně i zeptat, proč Tě pořád otravuje, když už jsi mu to tolikrát řekl, čemu nerozumí na tom, že se s ním nechceš bavit. Také mu klidně můžeš zdůraznit, co konkrétně Ti je nepříjemné. Také máš právo mu dát najevo, že když nepřestane, můžeš se obrátit třeba na nějakého učitele či rodiče. S někým dospělým si klidně můžeš promluvit v každém případně. Nejdříve můžeš mluvit třeba obecně o tom, jak dát někomu najevo svůj nezájem tak, aby ho respektoval. A pokud na spolužáka nic nezabere, určitě můžeš požádat o pomoc.
Přejeme Ti klidné dny.
Modrá linka
Škola
Chtěl bych přestoupit na jinou školu
Ahoj,chtěl bych se zeptat jak přemluvit rodiče o přestupu na jinou školu.Jsem v prváku na gymnázium, kam je velmi obtížné se dostat(hlásí se tam vždy hrozně moc lidí, je to jedno z nejtěžších gymnázii).Jsem v prváku a nejsem dostatečně chytrý.Chci dělat něco, co mě bude bavit. Vím, že s oborem, na který bych chtěl přejít bude mnohem hůř placený než jakákoli jiná práce, co budu mít po gymplu.Ale aspoň bych byl šťastný.Rodičům jsem to řekl ale skončilo to klasicky hádkou.Děkuji za odpověď
Ahoj,
naprosto rozumím tvým argumentům, ale přestup na jinou školu je velmi vážný krok, proto na druhou stranu chápu i tvoje rodiče, že z něj mají obavy. Každý z vás má totiž svou pravdu. Je určitě hodně důležité, abys studoval obor, který tě bude bavit, ale stejně tak je důležité, abys měl kvalitní vzdělání.
Nepíšeš, na jaký obor bys chtěl přestoupit a stejně tak na základě tvého dopisu nedokáži posoudit, jestli skutečně na gymnázium nejsi „dostatečně chytrý“, jak píšeš. Myslím ale, že by určitě nebylo od věci promluvit si o tvých obavách i touhách se školním psychologem. Ten má do tvé situace mnohem větší vhled a mohl by ti pomoci zlepšit i komunikaci mezi tebou a rodiči. Možná, že dospěje k podobnému názoru jako ty a pomůže ti vysvětlit to tvým rodičům. Stejně tak je ale možné, že naopak zkusí přesvědčit tebe, abys to s gymnáziem ještě zkusil a nevzdával to tak brzo.
Je ale určitě důležité, aby sis mohl o své situaci promluvit s někým nezaujatým, kdo ti pomůže zorientovat se, rozptýlit tvé obavy a třeba i najít motivaci do budoucna.
Držím ti moc palce!
Bára
Škola
Ahoj Alíku, sice mám do 9. třídy ještě docela daleko, ale už teď přemýšlím kam bych chtěl. Chtěl bych být kryminální policista a tak mě zajímá, jaké vzdělání bych na tuto pozici měl mít. Koukal jsem se a je pár policejních středních škol v čr, ale všechny jsou docela daleko od Olomouce, tak jsem si říkal že bych šel na Obchodní akademii. Zajíma mě co bude potom, jestli budu muset jít na nějakou specialní vysokou školu nebo něco úplně jiného a jaké testy bych třeba musel dělat.
Ahoj pisateli,
pokud chceš být kriminalistou, je to pozice, která už dnes vyžaduje studium vysoké školy. A zrovna v Olomouci obor Kriminalistiky univerzita nabízí: https://www.pf.upol.cz/katedry-a-centra/katedry/katedra-trestniho-prava/, můžeš tam tedy pokračovat z obchodní školy či z gymnázia. Další možností je najít si střední školu zaměřenou na Bezpečnostně právní činnost, třeba nějakou najdeš i v blízkosti Tvého bydliště. Využít můžeš atlas školství - https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly
Co se týče přijímacích požadavků, najdeš je vždy na stránkách dané střední / vysoké školy. Z jakékoli střední školy s maturitou můžeš jít na jakoukoli vysokou - pokud splníš kritéria přijímacího řízení.
Hezký den z Vitae,
Dominika
Škola
ahoj chci se zeptat jak se stat policistou a popř. kde jsou stř. policejni skoly
dekuji za odpoved.
Ahoj milý pisateli,
střední školy se hledají v atlase (nebo rejstříku) středních škol, kterých je po internetu spousty. Za sebe mohu doporučit tento: https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly?2-kolo-prijimaciho-rizeni-na-ss=true&branchcategories=68 Vyhledávej poté obor „právo, právní a veřejnosprávní činnost“. Tam najdeš školy, které nabízí obor s názvem Bezpečnostně právní činnost (nebo nějak podobně, to jsou obory, které jsou přípravou na toto povolání) případně „střední policejní škola“.
Hezký den z Vitae,
Dominika
Škola
Ahoj Alíku,
za rok mě čekají přijímačky (vím že to je za dlouho), ale potřebuju radu. Vynikám v biologii, především v biologii člověka, tudíž bych se timu chtěla i zabývat. Jenže problém. Já uvažuju nad zdravkou v Opavě, buď praktická sestra nebo lyceum, protože bych mohla dělat doktora. Jenže moje matka dneska přišla a řekla mi že jestli chci dělat doktora tak musím na gympl, ale tam nechcu já. Že prý si i učitelka ve škole klepala na čelo. Tudíž já se chci zeptat jaký je rozdíl mezi gymplem a lyceem. Jestli mám stejnou šanci se poté dostat na VOŠ nebo VŠ
Děkuji, Klára
Ahoj Kláro,
studovat medicínu obecně je určitě krásná a záslužná věc. Nebudu však zapírat, že medicína je i jedna z nejtěžších škol, což by Tě ale rozhodně nemělo odradit! A už vůbec ne, pokud Ti biologie člověka dělá radost a dobře se Ti učí. VŠ mají obecně velké požadavky na uchazeče - tedy, uvažuješ-li o medicíně (lékařské fakultě na některé z vysokých škol), pak by možná přírodovědně orientované gymnázium mohlo poskytnout lepší přípravu než lyceum. Studijní plán pro gymnázia je jiný - jde se tam více do hloubky, učiva je tam více, obecně jsou gymnázia známá jako nejlepší pro přípravu na vysokou školu. Ale píši „obecně“ - vše totiž závisí na konkrétní škole, na učitelích a hlavně na Tobě - jak moc se připravuješ, jak v kterých tématech jdeš do hloubky. Ve Tvém případě bych Ti doporučila porovnat se dvě konkrétní školy - zamýšlené lyceum i gymnázium. A klidně se poradit přímo tam, na studijním oddělení.
Hezký den z Vitae,
Dominika
Škola
Ahoj, mám dotaz ohledně mé budoucí profese.
Chci být filmovou režisérkou a chci se proslavit a pracovat v Moskvě (pokud nebude konflikt..), protože je tam dobrý plat.
Chci jít na SŠ Eduso (https://www.eduso.cz/article/show?articleId=249) a na obor filmová a animační tvorba. Ale nejde mi matika, vůbec, I když mám teď dobré známky :/. Myslíte si, že se tam dostanu i když mi ta matematika nejde? čeština mi celkem jde, takže si myslím že to nebude problém ale i tak se Vás ptám.
PS. Chodím na dramaťák a ještě na jeden kroužek.
Ahoj milá pisatelko,
přijímací řízení má každá škola trochu jiné - ale myslím si, že na matematice umělecké škole zase tolik nesejde. Podívej se na školu blíže - jak vypadají přijímací zkoušky? Je tam matematika? Nebo se promítne jen známka z ní na vysvědčení?
Pak si myslím, že úplně stačí, že máš dobré známky, to Ti pomůže mít body za vysvědčení. Důležitější pro uměleckou školu jistě bude Tvůj talent, to že máš nějaké zkušenosti např. z dramaťáku a celkově, jaký zájem máš o studium.
Hezký den z Vitae,
Dominika
Škola
Proč se mi nechce do školy?
Chtěl bych se zeptat proč po víkendu se mi strašně nechce do školy přitom mě škola docela baví
Ahoj,
bez znalosti pozadí není dost dobře možné odpovědět na tvůj stručný dotaz. Je možné, že jsi například před koncem školního roku unavený, že ve škole probíhají určité věci, které ti nevyhovují, a celá řada dalších vysvětlení.
Bylo by proto dobré, aby ses zkusil sám zamyslet nad tím, čím by mohla být tvá nechuť ke škole způsobena. Necítíš se například vyčerpaný z učení a školních povinností (zejména ke konci školního roku se takové stavy objevovat mohou)? Nebo nestalo se ve škole něco, co tě znechutilo nebo třeba mrzelo? Nemusí se jednat přímo o šikanu, ale často jsou stresující i změny ve vztazích mezi spolužáky, spory s učiteli a podobně. Stejně tak se můžeš zamyslet nad tím, kdy se tvoje nechuť ke škole objevila poprvé a popřemýšlet, zda nemá nějakou souvislost s něčím, co se v tom období stalo.
Pokud se ti podaří odhalit příčinu, budeš se moci posunout dále a pokusit se například o její odstranění či zmírnění.
Držím ti palce!
Bára
Škola
Jak pomoct učitelce?
Ahoj poradno,
Jde o to že ve škole máme učitelku kterou máme na tělocvik a na výchovu ke zdraví, příjde mi hodná, spolehlivá i citlivá. Většinou když jsem měla nějaký problém, šla jsem za ní a pokaždé mi pomohla, i když to není školní psycholog v lidech se vyzná dobře a umí tyto problémy řešit. Problém je v tom že jsme minulý týden měli třídnické schůzky kde dostala “nakládačku“ od rodičů žáků z béčka (já jsem v áčku). Stěžovali si na to že je na jejich děti údajně moc přísná protože některým dala třídní dudku za to že opakovaně neměli úbor na TV a že je na ně hrubá atd. Toto nám vyprávěla při hodině VZ a přitom se i rozbrečela. Zároveň řekla že je to tu hrozné a že nechápe proč sem vlastně přišla. Samozřejmě se nám jí podařilo během hodiny náladu zvednout ale furt nám to vrtalo hlavou a tak jsme to rozebírali i na jiných hodinách s jejími kolegyněmi. Ty nám pověděli že i ony mají s béčáky problém, jsou podle nich drzí a líní, odnáší to hlavně zmiňovaná učitelka která je zároveň jejich třídní. Ta jim dala třídní dudky oprávněně protože nejen nenosily úbory ale taky si vymýšleli výmluvy aby nemusely svičit. Tato učitelka umí poznat lež, dokonce nám popsala jak. Nechápu proč jí to dělají. Mě už tolikrát pomohla např. Jednou se mi udělalo před tělocvikem psychicky špatně a třídní mě poslala za ní, když jsem za ní dorazila a vysvětlovala situaci, všimla jsem si jak se na mě upřeně dívala a poté mě zavedla do kabinetu kde mě nechala s dohledem spolužačky, zároveň se mě zeptala zda mám zajištěný odvoz že školy atd. V kabinetu jsem byla celou hodinu tělocviku a pak to se mnou bylo během dne lepší a lepší. Teď mi došlo že si mě prohlížela protože hledala příznaky lži a došla k tomu že mluvím pravdu. Mě bylo opravdu špatně ale zároveň jsem to využila jako zkoušku jejího chování. Je to fajn člověk který se snaží všem pomoct, přitom je toho na ní samotnou moc. Z její citlivosti jedna moje psychologicky založená spolužačka vydedukovala že asi má nějaké trauma. Přemýšlím jak jí mám pomoct, psala jsem jí na mail a žádala jí o další schůzku kde jsem jí chtěla pomoct tak aby se mi svěřila a řekla mi to co jí trápí nebo jí aspoň říct že mi není jedno jak se cítí. Neodpověděla. Možná to bylo tím že jsem nenapsala přímí důvod schůzky, takže si myslela že zase bude muset poslouchat mé problémy. Pokud ano, tak toho musí na ní být opravdu moc když se našim schůzkám začíná vyhýbat (nebylo to poprvé co neodpověděla). Jenže nevím jestli bude dobré jí ten důvod psát ,aby mi neodpověděla mailem ve stylu „to jsou moje problémy, nic ti do toho není řeš si svoje nech mě bejt“ s očí do očí ta odpověď vypadá pokaždé jinak a tak bych i poznala že se něco děje. Zároveň věta „do toho ti nic není“ úplně neplatí protože jí mám ráda a nechci aby ze školy třeba odešla nebo aby jí béčáci ubližování dál nebo nedej bože aby udělala něco po čem by už jí nikdo neviděl, zkrátka bych si na školu bez ní těžko zvykala. Moje otázka je jak jí můžu pomoci a jak z ní dostat co se s ní děje.
Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Ahoj z Modré linky,
je od Tebe hezké, že bys chtěla pomoct své učitelce. Na druhou stranu jste však v pozici učitelka – žákyně, tedy Ti úplně nepřísluší snažit se s ní navazovat bližší vztah. Jestliže se ve třídě shodnete na tom, že jí chcete nějak pomoci hromadně, můžete se obrátit třeba na Vaši třídní učitelku či kteroukoli jinou (nebo učitele), které věříte, případně školní psycholožku (psychologa), pokud na škole máte, a vyjádřit svou starost o tuto učitelku. To můžeš samozřejmě zkusit i Ty sama, zní to však, že je Vás ve třídě více, kdo by ji chtěl podpořit, a může to proto mít větší váhu. Také jí můžeš při vhodné příležitosti vyjádřit, že jsi na její straně a chování spolužáků z vedlejší třídy se Ti nelíbí. Pokud by ses však pokoušela s ní sbližovat více, mohlo by jí to situaci spíše komplikovat. Chápu, že máš učitelku ráda, když se k Tobě chová hezky, vztah učitelka – žákyně je ale potřeba respektovat.
Bezstarostné dny Ti přeje
Modrá linka
Škola
Učitelka je zasedlá
Alíku, myslím, že je na mě učitelka zasedlá..Pořád mi říká, že něco neumím, popichuje mě...Když jiní něco řeknou špatně, řekne jim, kde mají chybu, ale když já něco řeknu špatně, řekne proč říkám hlouposti a že to neumím. Snažím se hodně hlásit a snažit se, ale stejně mi pak řekne, že nedávám pozor. A to jsem jenom chvíli přemýšlela nad odpovědí..měla bych se někomu svěřit? Nechci to ještě zhoršit. Nebo se to zdá jen mně??
Ahoj z Modré linky,
píšeš, že si na Tebe učitelka zasedla a ptáš se, jestli se máš někomu svěřit. Nerada bys, aby to tím bylo horší.
Nevíme, jestli si na Tebe učitelka zasedla, nebo se Ti to zdá. Můžeš se na to zeptat například spolužáků, kteří vidí, co se mezi Tebou a učitelkou odehrává. Pokud Ti i oni potvrdí, že se učitelka k Tobě chová jinak, než k nim, bylo by dobré s tím začít něco dělat. Nikdo by se k Tobě neměl chovat nespravedlivě, žáci ve třídě by měli mít ve výuce rovné podmínky.
Svěřit se můžeš například doma, rodičům, kteří mohou přijít a s paní učitelkou promluvit. Můžeš to také říci i třídní učitelce, sama nebo společně s rodiči. Pomoci může i výchovná poradkyně, školní psycholožka, případně vedení školy.
V každém případě je moc dobře, že se snažíš a že jsi ve výuce aktivní. Nenech se odradit, a pokračuj v tom, co děláš, tak je předpoklad, že se nejen naučíš předmět, ale že i třeba učitelka změní její chování.
Držíme palce.
Modrá linka
Škola
Kouká na mě spolužák
Ahoj Alíku a spol, ve škole se mi vyskytl problém/nepříjemnost...
ve třídě po mě neustále kouká můj spolužák který mi není milý ( ve smyslu nemám ho ráda a nechci aby si mě všímal. )
Když jsem mu řekla ať na mě laskavě nekouká a hledí si svého odpověděl mi na to že kdybych se na něj nekoukala tak bych si toho ani nevšimla.
chtěla bych poradit jak mu mám říct ať si mě nevšímá a nechá mě.
prosím aby v odpovědi nebylo něco ve smyslu tak za nim běž a řekni mu to.
moc se omlouvám pokud sem tahle prosba o radu nepatři
předem moc děkuji
Ahoj z Modré linky,
věřím, že Ti není příjemné, že na Tebe kouká spolužák, který Ti není milý. Určitě to dokáže čas strávený ve škole docela znepříjemnit.
Je moc dobře, že situaci řešíš a říkáš mu, co Ti vadí. Komunikace je v tomto ohledu nezbytná a vlastně - i když by sis přála, aby byly jiné možnosti - téměř jediná cesta. Můžeš mu to říkat opakovaně a zkusit třeba to, že řekneš v klidu, že je Ti to nepříjemné, že Tě to ruší, že jeho pohled cítíš, i když se na něj nedíváš. Můžeš zkusit změnit tón a klidně ho požádat „prosím nedívej se na mě“, nebo ještě lépe „dívej se někam jinam, než na mě“ (líp to vyzní). Může mu to říct třeba i někdo jiný, koho požádáš, třeba spolužačka.
Také je možnost, že si toho nebudeš všímat, je určitá pravděpodobnost, že s tím přestane.
Držíme palce,
Modrá linka
Škola
Strach o spolužáka
Dobrý den, mám dotaz na který jsem nikde nenašla odpověď.
Týká se to spolužáka z nižšího ročníku (chodí do primy, já do sekundy), třeba M, je mu 11-12 let. Co jsem vypozorovala tak je hodně chytrý a šikovný. Dokáže z paměti vypočítat složité příklady a programuje hry. To mi přišlo vždycky vpohodě a obdivuji ho.
Ale dnes jsme měli vyjímečně spojený tělocvik. Když jsme měli nástup tak M na zemi brečel a bouchal se celkem silou do hlavy. Profesor se ho zeptal jestli je v pohode a on se zachvíli celkem uklidnil. Potom, když jsme šli na hřiště, tak se opakovalo to samé akorát u toho šel. Pak jsme měli tělocvik a tam se opakovalo to samé znova, byl na zemi a brečel, možná se bouchal i do hlavy. Všichni viděli že asi není vpohodě ale profesor se ho zase jen zeptal jestli je v pohode a rekl, ze má asi jen nějaký „amok“. Během dvouhodinového tělocviku se situace opakovala cca pětkrát.
Dělá mi to velké starosti. Nikdy jsem tohle u M ani u nikoho dalšího nezažila. I podle reakcí profesora soudím, že se to na tělocviku stalo poprvé, ale nevím. Kluci, spolužáci z M třídy říkali, že to dělá jen kvůli pozornosti. Ale já si to nemyslím, ani to tak nevypadalo, do hlavy se chvílemi Bouchal fakt silně. Myslím si, že takové chování může způsobovat nějaká porucha jako autismus atd. nebo třeba nějaká porucha mozku (myslím že by to mohlo mít i spojitost s jeho inteligencí?).
Vím že mi asi nedokážete přesně odpovědět ale čím takové chování může být způsobeno? A jak se zachovat v situaci kdyby se to opakovalo? Mám něco dělat, říct to někomu?
Taky přemýšlím nad tím, zda se zeptat někoho z jeho třídy, zda neví co to je, nebo se zeptat M? A nebo to mám nechat být?
Děkuji moc za odpověď, hodně mě to rozhodilo. Děkuji.
Ahoj z Modré linky,
píšeš nám s obavami o svého spolužáka, během tělocviku byl víckrát na zemi, brečel a bouchal se do hlavy. Je mi moc líto, co se spolužákovi stalo a čtu, že Ti to není lhostejné, to je od Tebe moc citlivé.
Nedivím se, že Tě to rozhodilo. Opravdu to není běžné a zní to, že to pro něj mohlo být bolestivé. Ať už to bylo cokoliv – buď náhle situačně se něco stalo a zaplavila ho úzkost, se kterou si nevěděl rady anebo to u sebe zná a už se mu to stalo nebo úplně něco jiného. Ať tak či tak, důležité je hledat způsoby, jak mu v tu chvíli pomoct a nejlépe i dlouhodoběji. V takových krizových případech ve škole mají zodpovědnost za žáky učitelé. Proto si říkám, že něco více dělat s tím mohl váš pan učitel. Ne přímo Ty. Je určitě důležité vyloučit zdravotní příčiny, tj. aby šel s rodiči k lékaři. Ten ho může navázat na další odborníky, pokud bude potřeba. Pokud s tím chceš něco udělat Ty, napadá mě zeptat se přímo chlapce, jak vnímal to, co se dělo, případně nabídnout pomoc. Potom by o tom mohl vědět jeho třídní učitel, kterému se s tím můžeš svěřit a on se pobaví s chlapcem a sdělí to rodičům. S panem učitelem na tělocvik se k tomu taky můžeš ještě vrátit a zeptat se ho, jestli v té věci ještě něco řešil, jestli se o tom zmiňoval rodičům apod. Asi je vás víc, kdo viděl, co se ten den stalo. Můžete za chlapcem anebo za některým z pedagogů jít ve dvou, ve třech (s někým z kamarádů), abyste se mohli doplňovat. Je to možnost, co zkusit udělat, ale není to Tvá povinnost. Pokud bys u chlapce záchvat uviděla znovu a přišel Ti závažný, tak zvažte zavolání záchranné služby.
Držíme palce a hezké jarní dny přeje.
Modrá linka
Škola
Ve škole se mi ztratila drahá věc
Ahoj. Ve škole se mi něco drahého a malého ztratilo. Přišla jsem ze zachodu a měla jsem otevřenou aktovku a nebyla tam Dana věc. Mám na někoho podezření, protože když se ho zeptám tak mi tak jako rychle rekne ze nic nevidět ze nic neví i když jsem mu jen rekla jestli někoho neviděl u moji aktovky. Půjdu to říct ucitelce. Ale nechci ji říct ze si myslím ze to byl on. Nevím jak to udělat. Pomozte mi prosím.
Ahoj z Modré linky,
píšeš, že se Ti ztratilo něco drahého a malého z Tvé aktovky, a máš přitom podezření, že to udělal někdo konkrétní. Chceš to říct učitelce, ale o svém podezření jí povědět nechceš.
Je mi líto, že se Ti ztratila vzácná věc. Je moc dobře, že to řešíš. Pokud se taková věc stane, je velmi důležité to řešit co nejdříve. Je tedy namístě oslovení učitelky neodkládat. O tom, že někoho podezříváš, jí říct nemusíš, možná by to ale mohlo k nalezení předmětu pomoci. Je ale důležité myslet na to, že pokud se podezření nepotvrdí, je opravdu jen podezřením.
V každém případě by měli vědět Tvoji rodiče, že se Ti ta věc ztratila, pokud je cenná a drahá. Krádež je porušením zákona, a pokud ta věc měla vyšší hodnotu, může být i trestným činem. O tom, co bude dál, byste se měli s rodiči domlouvat.
Přejeme, aby všechno dobře dopadlo,
Modrá linka
Škola
Dobry den, jak se podava odvolani, kdyz me nevezmou na stedni skolu? Na internetu jsem to hledala, ale tam jsem to moc nepochopila, tak to zkusim tady. A jeste jedna otazka, prijmacky se pisou na stredni skole, kterou jsem si vybrala nebo na moji zakladni skole?
Ahoj milá pisatelko,
přijímačky píšeš na střední škole. A co se odvolání týče, pak je opravdu potřeba seznámit se s podmínkami té které střední školy. Tedy je to dotaz přímo na konkrétní střední školu (spolu s rozhodnutím o nepřijetí většinou tyto informace střední škola zasílá).
Měj se hezky,
Škola
Dobry den, za rok pisu prijmacky a zajima me, jak to vsechno probiha. To se jde ten den do skoly jen na 2 hodiny a 10 minut? Nebo se pak porad uci ve skole? Predem dekuji za odpoved.
Ahoj milá pisatelko,
většinou se v den přijímaček do školy vůbec nechodí. Každá škola si to ale může nastavit, jak potřebuje, proto se určitě vše včas dozvíš od své třídní/ho.
Co se týče období po přijímacích zkouškách, do školy normálně chodíte, a to až do konce června, kdy dostanete vysvědčení za 9. ročník.
Dominika
Škola
Ahoj Alíku. Mám do střední školy ještě daleko ale chtěl jsem se zeptat na jaké povolání se dá využít znalost historie. Mě totiž historie hodně baví.
Děkuji za odpověď.
Ahoj milý pisateli,
takových povolání je spousta! Můžeš pracovat jako učitel ve škole, průvodce v muzeu, historik (to je člověk, co zkoumá různé dějinné události), ale také můžeš být průvodcem na nějaké památce, můžeš pracovat v knihovně, dále může být historie užitečná také pro práci v médiích, nakladatelstvích, cestovním ruchu a v odborných týmech zaměřených na kulturu a historii napříč státními i soukromými institucemi. Ať tě studium baví!
Dominika
předchozí | 123456 | další |