Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Jít na gymnázium? Alík radí dětem

    Škola

    Ahoj všichni,
    Právě jsem se dozvěděla že jsem se dostala na gymnázium na odvolání. Mám teď hrozné dilema jestli tam mám či ne. Pokud bych šla, nemusela bych už se stresovat z 9 a taky tam jde můj nejlepší kámoš, ale na druhou stranu učení bude víc, budu si muset na všecko nově zvykat, což mi jde hrozně těžko a nebudu moct jít na uměleckou sš kam jsem tajně z 9 chtěla (ale prý se pak v dospělosti hůř uplatním tak nevím)
    Když zůstanu na základce, zbyde mi tam ještě jedna kamarádka a je mi i líto opouštět ten náš kolektiv, kde si až teď uvědomuju jak jak je skvělý, sice nemám mezi nimi všemi přímo kamarády, ale třeba bavit se s nimi je příjemné. Ale zase moji rodiče budou moc zklamaní a naštvaní že jsem nešla.
    Vím že rozhodnutí je jen na mě, ale třeba mi pomůžete se s tím vyrovnat, a zvážit. já totiž vážně nevím, mám takový divný pocit, je mi jaksi smutno, oboje má výhody i nevýhody.
    Děkuji a hezký den>X<-

    holka 12 let, 14. června

    Ahoj z Modré linky,

    blahopřejeme k úspěšným přijímacím zkouškám. Chápu, že rozhodování může být někdy náročné. Mnohdy to může být už jen z toho důvodu, že máme ze změn obavy, a to je přirozené a v pořádku. Co se týká změny a blížícího se loučení, je dobré si uvědomit, že to nastane. Jestliže ne teď, potom za pár let.

    Jak správně píšeš, velmi často mají možnosti, mezi nimiž se rozhodujeme své výhody i nevýhody. Proto může být při rozhodování nápomocné sepsat si seznam výhod a nevýhod obou možností. Můžeš o svých pochybnostech mluvit i s lidmi okolo sebe, s rodiči, kamarádkami, můžeš se poradit třeba i ve škole s paní učitelkou třídní nebo výchovnou poradkyní či školní psycholožkou, pokud ji máte. Chci Tě podpořit, abys na své pochyby nebyla sama, zároveň však i v tom, abys své rozhodnutí udělala sama podle sebe. Názory ostatních si můžeš vyslechnout, s některými můžeš souhlasit, s jinými ne, můžeš si díky nim více uvědomit, k jakému názoru se více kloníš Ty.

    Ještě mě také napadá, že více než o gymnázium stojíš o uměleckou střední školu. V případě, že bys o ni stála i nadále, přijímací zkoušky na ni můžeš zkusit i přesto, že budeš chodit na gymnázium.

    Přejeme Ti, aby se Ti podařilo rozhodnout se tak, abys byla se svým rozhodnutím spokojená
    Modrá linka

    Na otázky odpovídají

    pracovníci Modré linky, psycholožky BáraV a Péťa, poradenské centrum Locika, MUDr. Jiří Staněk, MVDr. Přemysl Rabas, bojovníci proti kouření z projektu Nekuřátka, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.

    Škola

    Ahoj poradno, potřebuju pomoct bojím se jít do školy nebaví mě a ani kámoše tam nemám.. nebaví mě ruština, ta ruštinářka je strašná jak byla online výuka tak mi to nefungovalo kvůli slabému internetu a když pak tam teď nic nevím řekne mi že jsme to dělali na online hodině a že bychom to měli znát, nebyla ani jedna hodina kde bych nebrečel říkal jsem to i mamce ale ta to s tím nic nechce dělat že to ještě vydržím ale ne fakt ne.. další otázka je co dělat za práci ( školu) vůbec nevím co chci dělat baví mě hraní her ale asi na to neexistuje žádná práce, a ještě se bojím chemie bude nová a nevím co čekat nejde mi fyzika ani matika takže nevím co čekat

    Kluk, 13 Let, 30. července

    Ahoj,
    on-line výuka je v tomto směru vážně komplikovaná, chápu, že se těžko můžeš učit ruštinu, když máš špatné internetové připojení a polovinu neslyšíš. Zároveň píšeš, že tě vlastně ruština vlastně ani moc nebaví. Na základce je ale nutné absolvovat všechny předměty, i ty které nejsou úplně zábavné, nejde se jim vyhnout. Ve škole jsou většinou dospěláci, kteří žákům pomáhají v situacích, když z nějakého důvodu škola nejde tak, jak by měla. Může to být školní psycholog, výchovný poradce, studijní poradce a další. Nemáte někoho takového ve vaší škole? Mohl by sis s ním zkusit promluvit a společně byste vymysleli, jak zvládnout i ty méně zábavné předměty.
    Co tě týká chemie, mě na základce docela bavila, dělají se tam různé pokusy. Zkus si prolistovat učebnici dopředu, ať víš, co budete během hodin probírat.
    Co se týká výběru školy, možná tě potěší, že se lze živit i počítačovými hrami, můžeš je třeba vytvářet, vymýšlet nebo i streamovat svojí hru. Je to ale práce hodně nejistá, co se týká finančních příjmů. Na výběr školy si nech ještě nějaký čas, mrkni se, co která škola nabízí a uvidíš, co tě osloví.
    Měj se krásně a užívej prázdniny,
    Péťa

    Škola

    Jaderný inženýr

    Ahoj, mám otázku ohledně školy.
    Chtěl bych být jaderný inženýr. Baví mě fyzika a matematika. Okolo Jaderných reaktorů a jaderné fyziky se zajmám od 6 let. Už vím, že bych chtěl na Moskevskou Státní univerzity v oboru Fyzika. No a moje otázka zní, kam bych měl jít tady v Česku na střední školu?

    kluk, 12 let, 24. července

    Ahoj, je skvělé se o něco tak dlouho zajímat, vrhnout se do studia a jít za svým. Vlastně mi přijde, že je jedno, na kterou střední školu půjdeš, žádná tě neodradí od toho, aby se své vášni věnoval. Můžeš se ale podívat, jaké jsou ve tvém okolí střední školy a gymnázia s rozšířenou výukou matematiky a/nebo přírodních věd.

    Pokud víš, že míříš na ruskou univerzitu, nezapomeň na ruštinu a angličtinu. Ruština, protože je to v Rusku, angličtina, protože bez té se dnes ve vědě nikdo neobejde.

    Doporučuji také podívat se časem na SOČ (Středoškolská odborná činnost) a poradit se s učiteli, jaký projekt do soutěže přihlásit. Dostaneš tak skvělou šanci vyzkoušet si práci opravdu na vysokoškolské úrovni ještě na střední.

    Škola

    Zdravím všechny, měla bych jeden dotaz. Nedávno ještě když jsem chodila do školy tak jsme měli každý pátek karierního poradce či co. A jeho úkolem byl abychom si my za ty jeho hodiny uvědomili na jakou školu chceme jít. No a tak před koncem školního roku se všech zeptal na jakou školu bychom teda chtěli jít. Všichni nakonec kromě mě odpověděli na jakou tu školu by chtěli. Vím že na výběr mám ještě dost času, ale tak trochu mě trápí, že ani nevím co mě baví a ani nevím co chci vůbec v životě dělat. A tak moje otázka zní jak si mám vlastně vybrat SŠ?

    holka 14 let, 17. července

    Ahoj,
    výběr školy může být poměrně náročný, zvlášť, když si nejsi úplně jistá, jaké povolání by tě bavilo. Může pomoci projít si na internetu existující povolání a zamyslet se, jaké by tě lákalo zkusit. Studium, které je k němu potřeba už pak najdeš snadno.
    Rozhodnutí se pro povolání je možné trochu oddálit, když půjdeš studovat na gymnázium, to se zabývá tak nějak vším a až kolem maturity se řeší, kam jít studovat dál. Na gympl to ale chce, aby si učení se dobře zvládala.
    Bylo by možné řešit výběr školy s kariérním poradcem i v dalším roce? Pokud ano, určitě to využij. 😊
    Jak jsi psala na začátku, máš ještě čas se rozhodnout, věřím, že se ti nějaká škola zalíbí ještě dřív než bude třeba rozeslat přihlášky.
    Držím palce!
    Péťa

    Škola

    Ahoj, mám trochu divný dotaz...
    Ve škole jsme probírali bibli a příběhy z ní. A četli jsme příběh o Adamovi a Evě a o tom, jak had Evu přemluvil k snědení zakázaného ovoce. Každý tenhle příběh asi zná a mě zajímá jedna věc. Nakonci dostal had za trest, že se bude muset plazit bez nohou, znamená to tedy, že had měl před tím nohy?? Vím, že je to divná otázka, ale strašně mi to vrtá hlavou, nedokážu si představit hada s nohama a pořád na to musím myslet... Měl tedy had podle bible nejdříve nohy?? A jak tedy vypadal?? A kolik jich měl??
    Předem děkuji za odpověď, opravdu mě to moc zajímá:-):-)

    kluk, 14 let, 3. července

    Ahoj,
    Bible není učebnice biologie, paleontologie ani dějepisu. Bible je kniha, která se zabývá vztahem Boha a člověka a tím, jak by se člověk měl a naopak jak by se neměl chovat.

    Záležitosti, kterými se Bible zabývá, jsou do jisté míry poněkud abstraktní a těžko představitelné, a v době vzniku musela být psána takovým jazykem, aby tomu tehdejší lidé rozuměli. Vyskytují se tam zvířata, plodiny a povolání v té době obvyklá. Had byl tehdy považován za zvíře podlé a zrádné, které vypadá nevinněji než například lev nebo tygr, ale svým jedem dokáže zabíjet neméně účinně. Zřejmě proto byl v Bibli právě had zvolen jako symbol podvodu, zrady a zla.

    Uvedený biblický příběh není zoologická poučka o tom, kolik měl had původně nohou, ale mravní poučka o tom, že když nás někdo svádí k tomu, abychom dělali nějaké zlo, tak mu nemáme věřit, i kdyby se přitom tvářil nevinně a tvrdil, že to s námi myslí dobře.

    Škola

    Historie, věda apod.

    Ahoj poradno, jsem sice ve čtvrté třídě ale už přemýšlím co chci dělat za povolání. Mám ale menší problém = nevím co mám vystudovat.

    Strašně moc mě baví historie. Nevíte co bych měla vystudovat??? A jaké povolání se motá v historii?

    Ale už delší dny mě drží to že chci být vědkyně. Konkrétně se chci motat v ekologii. Takže nevíte co mám po ZŠ vystudovat ???

    Děkuji za odpověď a přeji slunné dny

    holka, 10 let, 20. června

    Ahoj, je skvělé, že se zajímáš o hodně věcí. Přesně teď na to máš skvělý věk. Tedy ne že by ses nemohla o spoustu věcí zajímat i ve dvaceti, ve třiceti, ve čtyřiceti atd... Ale v deseti letech je prostě ideální doba zkoumat, co tě baví. Na druhou stranu, nestresoval bych se v deseti letech výběrem povolání. Jistě, některá povolání (gymnastka, hokejista) už od útlého věku vyžadují silné zaměření jedním směrem, jinak si ale člověk volí povolání později. A ještě později jej může několikrát změnit.
    Stejně tak se ti možná ještě změní, co tě baví. Takže moje rada je, že zkoumání různých odvětví je super, a nemusíš se stresovat tím, co budeš dělat, až budeš dospělá. On se taky hodně změní svět, to se ještě budeme divit. Takže teď je dobrý čas učit se, jak se svět mění a jak se měnil v minulosti.
    To je ostatně i ta historie. Studiem historie se zabývají historici, archiváři, správci sbírek apod. Nejspíše bys zamířila na nějakou historickou katedru některé z vysokých škol. A co bys potom dělala? Zkoumala, četla, bádala, publikovala, vysvětlovala, dohledávala apod.
    Zajímá tě také ekologie, ta směřuje do různých oborů: můžeš zkoumat vše od chemického a fyzikálního fungování světa přes ekonomické vazby až po politiku prosazování změn nebo dynamiku klimatické změny. Oborů je opravdu hodně. Navíc budeš moci obvykle poznatky z jednoho oboru použít i v jiném. Takže, jak říkám, nemusíš se v deseti letech stresovat a můžeš si vyzkoušet, co tě zajímá.
    Já v deseti myslel, že vím, co chci dělat. V patnácti jsem to změnil, v devatenácti jsem to změnil podruhé. Studoval jsem jednu vysokou školu, pak změnil obor, studoval jinou, pak ještě jinou, a práci nakonec dělám napříč třemi obory. Takže tvoje cesta může být podobně pestrá nebo ještě pestřejší. Hodně štěstí!

    Škola

    Učitelka si na mě zasedla

    Ahoj, dneska tady mám problém který jsem se snažila vyřešit ale už si vážně nevím rady :-( takže máme učitelku na zeměpis a ta je na mě zasedlá tak strašně moc že už nevím co dělat. Ani nevím co jsem udělala špatně, celou dobu jsem se v zeměpise snažila, byla jsem na olympiádě kde jsem dopadla na šestém místě z celého kraje, hlásila jsem se, mám dobrý průměr ale já už fakt nevím. Abych uvedla pat příkladů proč je na mě učitelka zasedlá:když nás zkoušela na online výuce tak první zkoušela ty které ví že jsou špatní a dala tam i mě a mě nejvíc ze všech, když jsme kontrolovali zápisy a já tam jednu věc neměla tak mě šíleně seřvala, přitom ji neměl nikdo. Ale to co udělala dneska mi přijde fakt už hodně přes čáru. Psali jsme test, byla jsem v pohodě všechno jsem hezky uměla no a vedle mě seděla kamarádka a já jsem se natočila trochu k ní protože u dveří nebylo tolik světla a podívala jsem se z okna. A pak jsem se zas šla snažit napsat ten test co nejlíp, ale ta učitelka na mě brutálně vyjela co dělám, jakože opisuju, ať jdu do první lavice, že ještě jednou a dá mi pětku.... za dívání se z okna. Bylo mi to moc líto zvlášť když dneska je to 8 let co mi umr taťka tak jsem měla co dělat abych se tam nerozbrečla. Já už nevím co s tou učitelku, budeme ji mít i příští rok a ona mi dělá samé naschvál. Co s tím mám delat? Jsem už totálně bezradná. Děkuji moc $>

    holka, 12 let, 21. června

    Ahoj,
    to, co popisuješ, je skutečně hodně nepříjemná situace a chování učitelky určitě není v pořádku. Myslím, že by bylo dobré, aby ses se svým trápením svěřila někomu, komu důvěřuješ - například mamince, třídní učitelce, školnímu psychologovi a podobně. Děti mají v takových případech dost omezené možnosti řešení a většinou je mnohem účinnější, pokud se do řešení situace zapojí i další dospělý. Popros tedy někoho z nich, aby ti pomohl a zkusil s učitelkou (případně jejím nadřízeným, což bude v tomto případě ředitel/ka školy) promluvit. Je otázkou, zda tento problém řešit ještě teď na konci roku, nebo spíš počkat až na začátek dalšího školního roku a počkat, zda se chování učitelky nezmění.
    Držím ti palce!
    Bára

    Škola

    Ahojky poradny, píšu sem po několikáté ale ZASE mám problém. O výtvarnou výchovu jsme měli být ve skupinkách. V mé skupince byla Barča, Ema, Julča a já. Ale s Emou to nedopadá dobře. Jednou když byla Vl a zase ve skupinkách tak zase jsem tam dělala všechno a holky taky jen Ema tam seděla a koukala. A dávaly jsme ji úkoly ať nám pomůže ale nic. Měli jsme namalovat rozkvetlou louku a na to nalepit motýly. Já a Barča jsme dělaly trávu, květiny na ní a takě motýly. Julča udělala několik motýlů kteří byly krásní. Ema udělala motýla velikosti mě dlaně bez prstů a dva motýly velké jak můj palec, což za 4 hodiny je málo. Nakonec jsme to šly stříhat. Všechny jsme stříhaly jen Ema zase ne. Když tam byl poslední a ještě můj motýl tak jsem ji řekla ,, stříhej aspoň'' a ona na to ,, ale tohodle motýla tam dávat nebudeme, je hnusnej!'' Když jsme to lepily tak nám nepomohla lepit a přet učitelkou tvrdila že toho udělala nejvíc. Ona věřila nám a málem Emu nechala poškole. Když jsme uklízely tak jsme myslely že se Ema nevrátí ale ona přišla nám ,, pomoct uklízet '' ale ve skutečnosti šla do nás hustit. Řekla nám: ,, sice nejsem nejlepší ale jsem nejhorší ale stejně jsem lepší než vy! '' A teď nemám kvůli ní domácí úkol. Máme mít telefonát. Prostě nacvičit si slova a jako že telefonovat. A byla jsem s Emou. A těď je na mě naštvaná takže nic. Ale s Emou to není poprvé. O vánocích jsem jí dala dáreček a kamarádce taky. Nikče (to je ta kamarádka) je parádnice a milovnice jednorožců a Ema mèla vždy ráda kravičky. A když dostala kravičku tak mě seřvala. Dále jednou po telefonu na mě byla zlá a psala mi že za všechno můžu já. Dál jednou si se mnou chtěla zavolat ale já jsem nemohla. Tak do mě hustila. Nylo to fakt nepříjemný. A ta vlastivěda která mě naštvala a teď tohle. Já už jsem zoufalá. Jde mi nějak pomoct? Pokud to djde tak prosím odpovězte mi co nejdřív prosím. Děkuji

    holka, 10? let, 11. června

    Ahoj,
    koukám, že ti tohle kamarádství dává zabrat. Zjevně ti nevyhovuje být s Emou v jakékoli studijní skupince. Napadá mě, jestli by bylo možné domluvit se s učiteli, abys byla ve skupince s někým jiným? Pokud to nepůjde, zkus se s Emou domluvit na spolupráci alespoň ve školních úkolech. Vždyť z toho, že nespolupracuje na společném úkolu nebudeš mít problém jen ty, ale i ona. Možná na to uslyší.
    Psala jsi o tom, že na tebe Ema byla několikrát zlá. Přátelství by tu mělo být především pro radost. Není tvou povinností bavit se s holkou, ze které jsi takhle zoufalá, i když chodíte do stejné třídy. Užívej si přátelství s kamarádkami, které jsou na tebe milé a nepřidělávají ti starosti.
    Měj se hezky!
    Péťa

    Škola

    Ahoj, zajímalo by mě, jestli může škola něco udělat s tím, když mám o přestávce mobil. Jestli ho může zabavit nebo dát poznámku. Díky.

    kluk, 11 let, 9. června

    Ahoj,
    nebude se ti to líbit, ale může. Školní řád má sestavený každá škola, tam musí být uvedeno, za jakých podmínek smí žák použít mobilní telefon. Najdi si na stránkách své školy, zda není přestupkem proti tomuto řádu používat v učebně o přestávce mobilní zařízení.
    Dostat za přestupek proti ŠŘ poznámku, tak to je velice mírný postih. Hrozí důtka ředitele školy a klidně i snížená známka z chování. Ale záleží na okolnostech – jaké postihy má daná škola nastaveny, zda již byl nějaký kázeňský postih v daném pololetí školního roku žákovi udělen.
    A řešení vyučujících „zabavit“ mobilní telefon? To je z jejich strany dosti odvážné v dnešní době. Předpokládám, že k „zabavení“ dojde při výuce, protože žák s telefonem hodně narušuje výuku. Tehdy někteří učitelé nechají telefon odložit žákem na místo k tomu určenému (uzamykatelná skříňka apod.) a žák si po skončení výuky zařízení opět odnese. Většinou ale, co já vím, stačí žáka upozornit, aby telefon vypnul a uklidil do aktovky. Následuje upozornění, že jde o porušení ŠŘ a při neuposlechnutí půjdou do ředitelny školy... Což pro žáka znamená značné potíže.
    A výraz „zabavení“ – nejedná se ale o skutečné zabavení. To by telefon již vrácen nebyl. A to opravdu učitelé nedělají. Alespoň ne ti, které znám. :-)

    Škola

    Ahoj poradno, poslední dobou nevím co dělat, díky coronavirove době jsem si zvykla na klid a pohodu doma, proto příchod do školy byl tak velký šok, že jsem z toho byla hodně špatná - smutná a i naštvaná. Zjistila jsem, že jsem si odvykla učit se a začala jsem neuvěřitelně moc prokrastinovat. Teď se té prokrastinace nemůžu zbavit, navíc je skoro konec školního roku a já mám strašně špatné známky. Proto mám 3 dotazy: Jak přestat prokrastinovat? Jak se rychle a efektivně učit? Jak si opravit známky na poslední chvíli? Předem děkuji za odpověď. - A

    holka, 14 let, 4. června

    Ahoj,
    koronavirová epidemie byla v tomto směru opravdu náročná, každý jsme se dostali do jiného rozpoložení a návrat k normálu je pořádný zápřah. Zkus si vzpomenout na to, jak ses učila v době před epidemií, co ti vyhovovalo, co ti pomáhalo proti prokrastinaci. Poptej se i spolužáků, co jim pomáhá zvládnout návrat do školy. Zeptej se učitelů, jestli jsou ještě nějaké možnosti si známky opravit. Prober s rodiči, že se ti teď ve škole nedaří a že je návrat k normálu náročný. Možná by ti mohli pomoci s učením nebo by pak alespoň měli lepší pochopení pro to, že známky na vysvědčení nejsou úplně perfektní.
    K efektivnějšímu učení mohou pomáhat časté přestávky mezi učením, pravidelné pití vody, doučování od spolužáka, který látce rozumí.
    Držím palce, ať to dobře dopadne!
    Péťa

    Škola

    Ahoj poradno, mám docela ztřeštěný dotaz. Jsem to zase já ale....zajímalo by mě: Je normální že mě baví se učit? Ve škole mě mají za blbce a blázna ale hold mě to baví. Proto mám 2 dotazy: Je to normální ? A jak jim to mám vysvětlit?
    Děkuji za odpověď

    holka, 10 let, 2. června

    Ahoj,
    to, že tě baví se učit je velká výhoda! Ve škole strávíme docela dost let a je dost super, když nás to zároveň i baví. Určitě se najde spoustu studentů, kteří to mají stejně jako ty. Na základce to ještě není tak vidět, ale třeba na střední škole, když má člověk předměty, které ho opravdu zajímají... Tam už je učení radost opravdu pro dost žáků.
    Spolužákům zkus povědět, co tě na učení baví, možná jim to pomůže pochopit, jak to máš. Když by to náhodou nechápali, tak si z toho nedělej hlavu, každý má své koníčky a ne všechny okolí chápe. A vůbec to nevadí. Důležité je, že tě to baví.
    Měj se krásně,
    Péťa

    Škola

    Ahoj Alíku,
    Chodím do 7. třídy základní školy. Jelikož máme skoro na každý předmět jiného učitele, tak jsem se chtěl zeptat, zda mě může přesadit učitel do jiné lavice, i když není třídní... Někde jsem četl, že přesazovat může jen třídní učitelka/učitel... Ale někde, že může jakýkoliv! Tak jsem se chtěl ujistit, jak to je...

    Děkuji za odpověď

    kluk, 12 let, 2. června

    Asi tě nepotěším, ale přesadit tě může na své vyučovací hodině kterýkoliv vyučující. Zasedací pořádek zavedený třídní učitelkou / třídním učitelem je pouze doporučení pro ostatní vyučující.
    Napsat žákovi na druhém stupni za vyrušování poznámku se mnohdy míjí účinkem, ale přesazení na jiné místo je výrazně rychlejší a efektivnější řešení.

    Pralinka2 dodává: Jiný než třídní učitel tě může přesadit na své hodině, ale na ostatních hodinách zůstává v platnosti zasedací pořádek stanovený třídním učitelem.

    Škola

    Bojím se přestupu na novou školu

    🏫 Škola 🏫
    Ahoj,
    Před nedávnou dobou byly příjmačky na gymnasia. Já se na jedno dostal, ale nevím, jaké to tam bude. Budu a muset najít nový kamarády a to moc neumím. Taky se bojím, že tam nezapadnu. Co mám dělat?

    kluk, 11 let, 31. května

    Ahoj,
    v první řadě bych ti ráda pogratulovala k úspěšně složeným přijímacím zkouškám. Je to velký úspěch, ale zároveň chápu tvé obavy. Přechod do nového kolektivu je vždy do učité míry nepříjemný a stresující. Na druhou stranu je ve tvém případě velkou výhodou, že nejde o již hotový kolektiv, ale o kolektiv, který právě vzniká. Takže v podobné pozici, kdy si budou hledat nové kamarády a snažit se zapadnout, budou všichni tví spolužáci.
    Jsem si jistá, že se ti určitě podaří najít spřízněné duše, se kterými si budeš rozumět. Buď otevřený, vstřícný, zajímej se o ostatní, snaž se jim pomáhat... To jsou ověřené a nejjistější cesty, jak do kolektivu zapadnout a najít si kamarády. Stejně důležité ale je, aby ses tím zbytečně nestresoval dopředu. Máš před sebou dva měsíce krásných prázdnin, které si užiješ a odpočineš si. Na školu se snaž myslet jako na novou výzvu a hlavně příležitost posunout se někam dál, potkat zajímavé lidi a navázat nová přátelství, která vydrží třeba i celý život. Když budeš na školu myslet pozitivně a těšit se na ni, ostatní z tebe tvé naladění ucítí a budeš jim o to sympatičtější.
    Měj se hezky!
    Bára

    Škola

    Neomluvené hodiny

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat na pár otázek téma školy. chtěla bych se zeptat , jestli za neomluvené hodiny můžu dostat 2 z chování . A ještě , jestli se s 2 z chování propadá nebo ne. Nikde na internetu jsem se odpovědi nedočetla , tak doufám že mi poradíte vy.

    Předem děkuji za odpověď:-)

    klárka, 27. května

    Ahoj Klárko,

    na internetu lze najít spousty různých odpovědí, ale vždy je nutné je brát s rezervou. Je proto fajn, že hledáš odpověď i jinde. Ptáš se na právní a správní postupy, které ale nepřísluší řešit lince důvěry. Neznáme školní řád, který se může na každé škole lišit. Měl by být vyvěšen na dostupném místě na chodbě školy, stejně jako by měl být na webových stránkách vaší školy, kde bys odpovědi na své otázky měla najít.

    Domnívám se, že za neomluvené hodiny můžeš dostat dvojku z chování, té by ale nejspíš měla předcházet nějaká důtka třídní učitelky/učitele, či ředitelky/ředitele, jistě ale záleží také na počtu neomluvených hodin a zdůvodnění absencí ve škole. S dvojkou z chování nelze propadnout. To vše bys měla najít ve školním řádu. Můžeš se o tom také poradit s rodiči, kteří by měli vědět, co se děje, nebo výchovnou poradkyní, školní psycholožkou nebo učitelkou či učitelem, kterým důvěřuješ. Jsme Ti k dispozici i my, kontakty najdeš na www.modralinka.cz

    Modrá linka

    Škola

    Nevím, co po škole

    Ahoj,
    nedávno jsem si uvědomila, že už se blíží konec roku a pak už jdu do osmé třídy. Vůbec netuším co budu dělat nebo na jakou školu vlastně chci jít. Vím, že hodně dětí v mém věku ještě nemá tušení, na jakou půjdou školu, ale jen co jsem si skoro jistá co chci dělat, začnu si být hrozně nejistá. Ještě k tomu když se dívám na své oblíbené filmy, začnu chtít být slavnou herečkou i když vím že je to skoro nereálné, protože neumím perfektně anglicky, dost se stydím před lidmi , ale když jsem sama doma nebo sama v pokoji, tak si připadám jako nějaká herečka z Hollywoodu. Mám velkou představivost, takže jakmile dojdu na nějakou reálnou myšlenku, začnou se mi v hlavě honit další, skoro nereálné myšlenky.

    holka, 13 let, 25. května

    Ahoj z Modré linky,

    svěřuješ se nám s nejistotou, na jakou školu po základce dál pokračovat. Píšeš, že jen co jsi jistější, hned pak začneš být nejistá v tom, co bys chtěla. Někdy Tě láká být herečkou, pak se Ti v hlavě honí další myšlenky, které jsou dle Tebe až nereálné.
    Možná víš, anebo ses o tom bavila s kamarády, že tuto nejistotu, kam dál, zažívá spousta lidí v Tvém věku. Je to normální pocit z toho, že jedna část Tvé školní cesty pomalu končí a měla by ses vydat na další. Budeš se rozhodovat, na jakou školu půjdeš, jaké bude mít zaměření, bude to taky místo, kde budeš trávit další minimálně čtyři roky, tak to může působit jako větší rozhodnutí. Je proto v pořádku, když se Tvoje myšlenky a nálady kolem toho budou v čase měnit. Chtěla bych trochu rozptýlit Tvé obavy, protože Tvoje zájmy a to, co Ti dává smysl do budoucna, se může různit, a stejně tak se dá změnit i střední škola, kdybys tam byla hodně nespokojená. Na druhou stranu je moc fajn, že si na to rozhodování, aby byl Tvůj první krok dobrý, dáváš dost času. Chci Ti připomenout, že na to vybírání nemusíš být sama. Ve škole by Ti měl být k dispozici výchovný poradce, anebo školní psycholog, kteří Tě provedou. Stejně tak může být užitečný hlubší rozhovor s rodiči, blízkou kamarádkou a dalšími, kteří Tě dobře znají a můžou s Tebou probrat, na jakou školu by sis dokázala představit jít. Určitě si nemusíš vybírat konkrétní povolání, na to máš ještě dost času, jde jen o to, jaká oblast by Tě po základce bavila a pak časem se bude vše vyvíjet dál. Je v pořádku snít, představovat si věci reálné i nereálné, tím se nám tříbí to, v čem si sami sebe umíme představit a v čem zase ne. Přejeme hodně radosti v tomhle objevování.

    Hezké jarní dny přeje
    Modrá linka