Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alík radí dětem

    Škola

    Ahoj, právě jsem nastoupila do deváté třídy. A už mi začíná rozhodování kam na střední školu. Jsem z toho dost nervózní. Stále nejsem úplně rozhodnutá na co bych se chtěla zaměřit, a tak mám v záloze gympl u nás ve městě. Ale myslím, že bych chtěla něco víc, stále mám sen být herečkou a ráda bych to dělala na světové úrovni, ale zároveň vím že, protože je to něco co mě strašně baví, tak to budu dělat pořád, klidně i v malých divadlech a tak. a nemusím hned chodit na konzervatoř případně můžu jít, na vysokou třeba DAMU. A já chci jít na vysokou, ještě nevím s jakým zaměřením, ale vím na 100%, že chci jít na vysokou. Baví mě se učit a chci se dál rozvíjet. Zjistila jsem že mě také zaujímají humanitární obory, mezinárodní vztahy, atd... Ale stále jsem nenašla, žádnou školu se kterou bych byla spokojená, když už konečně nějakou najdu, kde si řeknu, „To je ta pravá.“ Tak zjistím že školné stojí okolo 50 tisíc. Také bych ráda, ale zkusila studium v zahraničí, klidně hned. Moje angličtina zatím není nejlepší, ale vím, že kdyby jsem měla důvod, tak jsem jí schopna posunout za měsíc na úplně jiný level. Problém je v tom, že celý ten pobyt tam by stál kolem 150 000 + kapesné. A já tím prostě svoje rodiče nechci zatěžovat, máme peněz akorát ani málo ani hodně, ale stejně, také by byla možnost si najít hned po deváté třídě nějakou brigádu, abych to nenechala úplně na nich. Navíc se rodiče rozvádí, jestli se to tak dá říct, nenazvali to tak, ale mamka si staví dům vedle táty, takže akorát spolu nebudeme bydlet a budeme přecházet po týdnu z jednoho domu do druhého. A i kdyby se mi podařilo získat stipendium, tak to sále nebude úplně levná záležitost. A nevím ani jestli by mě pustili napůl roku nebo rok, do Velké Británie, s tím, že by se to dalo kdykoliv prodloužit a zkrátit. Jako snaží se mi vycházet vstříc co nejvíc, mamka se mnou jela do Karlových Varů jenom, abych mohla vidět Johnnyho Deppa. Nedávno mě pustili na zkoušku divadla do Prahy, i když jsem byla domluvená, že mě z toho divadla vyzvednou na nádraží, ale stejně. Nehorázně je miluji, ale vůbec nemám tušení jak jim něco takového říct. Od 7 let jezdím každý rok na 3 týdenní ozdravný pobyt k moři a už, tak se cítím špatně, že toho mám víc než moji mladší sourozenci (nevím jak to popsat). Kdyby mi to ale dovolili byl by to jako splněný sen a asi právě proto se jim to bojím víc nechci zažít to zklamání, které vím že by mě očekávalo. Už je to moc dlouhé, omlouvám se, ale nedokážu zformulovat konkrétní otázku slovy. Byla bych ráda za cokoliv co by vás k tomu napadlo. Jenom myslíte, že by byl dobrý nápad v patnácti, šestnácti, jet na střední školu do Velké Británie?

    holka, 14 let, 11. září 2021

    Milá pisatelko, 

    děkujeme za důvěru, s jakou se obracíš na poradnu. Píšeš o svém rozhodování ohledně dalšího studia a láká tě představa školy v zahraničí. Máš s rodiči dobrý vztah, zdá se, že tě dost podporují ale máš obavu se jim se svým přáním svěřit. Víš, že studium v zahraničí je značně nákladná záležitost a  oba rodiče jsou nejspíš v těžké finanční situaci díky tomu rozdělení domácností. A také máš strach z toho, že jejich odmítnutí tě bude hodně mrzet.  Myslím si, že je moc dobře, že máš  ambice čím by jsi chtěla být a nebojíš se velkým plánů. A je také moc dobře, že jsi zjistila, že tě baví učení a rozvíjení se.  Nejsi ještě vyhraněná, což je v tvém věku úplně pochopitelné. Baví tě jak humanitní obory, tak zvažuješ třeba i DAMU. V tom by opravdu byl asi nejlepší ten gympl. Je to všeobecná příprava a ty si můžeš lépe ujasnit co bys pak chtěla dělat dál po střední škole. Ptáš se na to, zda-li je to dobrý nápad odjet v 15ti, 16ti na školu do Velké Británie. Všeobecně se to za dobrou zkušenost považuje. Nicméně moc záleží na individuálních podmínkách. Ale ten  půl roku v zahraničí není zase tak dlouhá doba, určitě by ti to dalo samostatnost a posunulo tě to hodně do předu. Pokud by to pro rodiče nebylo finančně nereálné, tak si myslím, že by bylo dobré, aby tě v tom podpořili. Zvláště když teď oni sami musí nově urovnat své vlastní, osobní životy po tom rozchodu. Možná by pro tebe nějaký čas mimo rodinu, kde získáš od všeho odstup a určitou nezávislost do rodičů, byl dobrý i z tohoto hlediska. Finančně se dají studijní pobyty řešit třeba půjčkou, kterou pak si budeš splácet sama, až si začneš v dospělosti vydělávat. A možnosti různých stipendií tu také jsou. Zkus si do předu zformulovat své důvody, proč by jsi do zahraničí chtěla odjet a pak o tom promluvit s rodiči. Doporučuju ti to ale nechat až po přijímacích zkouškách, kdy bude jasné na jaké střední škole budeš dál studovat. A z této školy, případně, odjet do zahraničí. Většina gymnázií to umožňuje. Zaměř se nyní na to, kam by jsi chtěla jít z 9té třídy. Dej plnou energii do toho udělat dobře přijímací zkoušky. Pak se chvíli "rozkoukat" na nové škole. Většinou se do zahraničí stejně nejezdí hned v prvním ročníku. Takže tomu dej trochu času. Odjet v 16ti bude určitě lepší. Můžeš o tom rodičům říci už nyní, že o tom uvažuješ. Ale nemusí ti dát už teď odpověď, protože stejně by to nyní nešlo odjet.  Začnou se na to také psychicky připravovat a zvažovat to, jaké možnosti mají oni tě v tom podpořit.  I v tobě bude tento nápad "zrát" a pak se uvidí, zda-li a jaké k tomu budou podmínky. Zkus také vyhledat někoho, z tvých vrstevníků, kdo s tím má zkušenost. Sbírej si informace. To vše pak určitě lépe podpoří  rozhodnutí rodičů.

    Tak ti držím palce, abys našla správnou cestu ke svým snům, je moc dobře, že je máš.

    Poradce Centra Locika

    Na otázky odpovídají

    pracovníci Modré linky, psycholožka BáraV, poradenské centrum Locika, MUDr. Jiří Staněk, projekt Sbarvouven, MVDr. Přemysl Rabas, vědecký novinář Pragmatik, student práv Yaboiii, Škola Vitae, bojovníci proti kouření z projektu Nekuřátka a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.

    Škola

    Jak pomáhat přírodě

    Dobrý den poradno

    Omlouvám se za chyby, ale český jazyk mi ve škole moc nejde.

    Nedávno byl odsouhlasen Willow project, což je projekt který tady v rychlosti popíšu, aby jste věděli o co se jedná.
    Willow project je projekt, který mají moc hezky popsaný na stránce epochtimes.cz
    Jde o to, že se začne na Aljašce těžit ropa ve velkém a za třicet let z toho bude až sedmnáct miliard dolarů (v českých korunách je to tři sta osmdesát sedm miliard, tři sta šedesát dva miliónů). Budou ničit přírodu a způsobí i to, že půjde hůře zpomalit či zastavit klimatické oteplování. Budou nejspíše umírat i zvířata.
    Já jako mladá ekologistka to těžce nesu a způsobilo mi to velké duševní bolesti. I když to schválili teprve 13. března, bolí mě to a chci o tom vědět co nejvíce.

    Dotaz je, jak bych mohla pomoci přírodě jako malé dítě? Kromě toho, že všechno co jde třídím, nevyhazuji odpadky na zem a podobné věci. Jak mám přinutit rodiče, aby neplýtvaly vodou? Jak to mám lépe snášet? Jde těmto lidem jenom o peníze?

    Děkuji
    CollieTheLeaf

    holka, 12 let, 15. března

    Díky za skvělý dotaz. Obavy o životní prostřední jsou naprosto správné, je to realistická reakce na situaci, ve které se nacházíme. A bohužel si myslím, že třídění, úspora vody a podobné (dobré) věci jsou jen část řešení. Lidé budou muset výrazně změnit svůj přístup ke světu. V tomto spoléhám právě na mladou generaci. Proto si myslím, že tvůj úkol by měl být: vzdělávat se, studovat, mluvit, chápat souvislosti a vysvětlovat je ostatním. Budou to právě mladí lidé, kteří budou vyrůstat a svým dětem pak jednou předávat svět, který je nyní významně – v některých ohledech nenávratně – měněn.

    Škola

    Jedna děleno nulou

    Chtěl bych se zeptat jestli jestli 1÷0=∞ protože prakticky se to může rovnat nekonečno ale nekonečno není číslo

    Dominik, 13 let, 18. března

    To je skvělá otázka. V aritmetice se učíme, že dělení nulou „není definováno“. Pokud to zadáš na kalkulačce, vyjde ti chyba.
    Naprosto správně uvažuješ o tom, že by to „mohlo být nekonečno“. Matematika umí s nekonečnem pracovat, přestože to není „číslo“. Třeba součet sekvence 1 + 2 + 3 + 4 ... je nekonečno a aritmetika s tím nemá problém. Jenže u dělení je to jiné. Podívej se na číselnou osu. Když se budeme k nule blížit zprava (od kladných čísel), budeme se dostávat ke stále menším číslům. Jednička dělená menším a menším číslem dává vyšší a vyšší výsledek. Takže dává smysl, že to roste až k nekonečnu...
    Jenže k nule se můžeme blížit i zleva, tam budou čísla záporná. Jedna děleno záporné číslo je opět záporné číslo. Takže v nule bychom se dostali k výsledku „něco mezi mínus nekonečnem a plus nekonečnem“, což je na běžnou matematiku silné kafe a proto říkáme, že je ten výsledek pro nulu nedefinovaný.

    Škola

    Matematika

    Určuje intelligence jestli mi půjde matematika nebo to je jenom prostě o rychlém uvažováním?

    Dominik, 13 let, 17. března

    Inteligence je, obecně vzato, schopnost řešit nové problémy. V tomto smyslu je hodně věcí v matematice skutečně otázkou inteligentního aplikování již známých postupů. Ale schopnost řešit matematické úlohy nebo rovnice je schopnost, ve které se člověk zlepšuje, čím více se tomu věnuje. Nemusí jít ani o rychlé uvažování, spíše je to otázkou praxe. Proto také řada učebnic nabízí velké množství příkladů, od jednoduchých k obtížnějším. Pomáhá to s postupným osvojením postupů, které pak člověk nemusí vymýšlet od nuly.

    V každé fázi se ale snaž pochopit, co a proč děláš. Nech si základy vysvětlit, dokud si nebudeš jistý tím, co se děje.

    Škola

    Přetvářka a masky spolužáků

    Ahoj, je mi 13 let a chodím do 6. třídy. (protože jsem měl odklad)
    Ve třídě nemám nikoho s kým se dá povídat o normálních věcech, jenom jeden kluk ze 7. třídy je v pohodě a dá se s ním normálně psát/povídat. Příjde mi že kluci z mojí třídy řeší totální blbosti na to kolik jim je a to stejné i holky. Taky mě štve že se řeší jenom jakou máš postavu, jaké máš oblečení, orientaci apod. já chci aby mě lidi soudili podle toho jak se chovám a ne podle toho jestli mám nejnovější Iphone. Jeden z mích bývalých (kamarádů) se kamarádí s klukama ze 7. třídy. Mně by ani nevadilo že se s nimi kamarádí, kdyby se přitom nepřetvařoval zrovna podle toho v jaké ze skupin byl. Když je se sedmáky tak pomlouvá všechny ostatní, ale když se k nám vrátí tak dělá jakoby nic. Nemám rád když má někdo tyto „masky“, možná je to i podle toho že cca od 11 let mám jednoho člověka jako vzor, který si zakládá kariéru na tom že vždy mluvil ke všem upřímně a na nic si nehrál nedělal nic pro peníze a neřeší kdo je jak oblečený atd.. I přesto vše co jsem tu napsal tak se s nimi bavím protože nechci být ten divný kluk, který je zašitý v rohu a pomalu ani nepromluvý. Příjde mi že je to takový začárovaný kruh, když se s nimi bavím a dělám že jsou moji kamarádi tak cítím jak mi to ubližuje, ale zase vím že by mi ublížilo ještě víc kdybych se s nimi nebavil, protože vím že by mě pomlouvali a já si názory a kritiku ostatních beru až moc osobně. Možná jsem na svůj věk v tomto až moc vepředu 🤷‍♂️ Také jsem se setkal se psychickými problémy, které jsme řešili se psychologem a myslím si že už je to vyřešené. Co se týče učitelů ve škole tak proti nim nic nemám. Naopak, naše třídní učitelka byla první kdo semnou řešil moje psychické problémy.

    kluk 13, 23. března

    Ahoj,

    zdá se mně, podobně jak to intuitivně cítíš Ty, že jsi zralejší než Tví spolužáci. Líbí se mně, jaké máš hodnoty, jak nad tím, co se děje kolem Tebe, přemýšlíš. Víš, že nejde o to, jakou máš postavu, značku oblečení či nejnovější techniku. Vnímáš, že podstatné jsou jiné věci. A sice to, jaký jsi uvnitř, jaký jsi jako člověk. Je moc dobře, že si uvědomuješ, že komunikace se spolužáky, i když Ti v lecčems nesedí, je důležitá. Dovedu si představit, že je náročné se v takovém prostředí pohybovat. Proto je potřeba mít někoho, s kým to můžeš sdílet, bavit se o svých pocitech, ulevit si.
    Měl jsi nějaké psychické problémy, nerozvádíš to, ale významně Ti pomohla třídní učitelka i psycholog. To jsem moc ráda, že jsi našel ve svém okolí podporu, zasloužíš si ji. Píšeš, že si názory ostatních bereš až příliš osobně. Myslím, že i v tomto případě by Ti mohli pomoci, být Ti oporou. K tomu mne také napadá, že by Tě mohlo zaujmout improvizační divadlo Jardy Duška Čtyři dohody a Pátá dohoda. Zkus si je najít si na internetu a vyposlechnout. Myslím, že tam najdeš leccos, čím by ses mohl řídit a učit se, jak si nebrat věci osobně.

    Přejeme Ti, ať se Ti daří.

    Modrá linka

    Škola

    Posměch kvůli postiženému kamarádovi

    Ahoj poradno
    Potřeboval bych poradit ve třídě máme postiženého kluka (je spíše psychicky postižený) na učení je šikovný a dobrý.Dříve jsem si ho nevšímal a přehlížel jsem ho ostatní se k němu nechovali úplně nejlépe,ne že by ho nějak šikanovaly nebo tak nějak.Pres prázdniny jsem si něco přečetl o je (syndromu,postižení,chorobě) nevím úplně jak to úplně říct.A po další třídnicke hodině jsem si uvědomil že trochu potřebuje pomoct a hlavně aby měl nějakého kamaráda neboli parťáka.Zacal jsem mu pomáhat a více se s ním bavit.Uz jsme kamarádi.Je tu ale problém holky a i kluci se kterými se bavím už dlouho říkají že se s ním bavím jen kvůli tomu abych neměl problém.A další věci.Chci se s ním bavit ale zároveň nechci aby se mi posmívala ostatní.
    Děkuji za odpověď

    kluk, 12 let, 23. března

    Ahoj,

    rozumím tomu, že se chceš dál bavit s tím klukem, ale zároveň nechceš, aby se Ti posmívali ostatní. Moc se mně líbí, že se o toho kluka zajímáš a rozhodl ses ho podpořit, stali se z vás kamarádi. Pokud se Ti někdo posmívá, není to v pořádku, není to správné a nemělo by to tak být. Pokud se proti tomu posmívání neumíš sám vymezit (vím, že to není snadné), požádej o pomoc někoho dospělého, komu věříš. Mohou to být rodiče, oblíbený učitel/ka, někdo ze širší rodiny, trenér či vedoucí kroužku, zmapuj si pro sebe své okolí a hledej, koho bys mohl oslovit a požádat o podporu, kterou si zasloužíš Ty i ten kluk. Pokud máte ve škole školní psycholožku, bylo by fajn si o tom promluvit s ní. Měla by o tom vědět a umět vás oba podpořit.

    Držíme Ti palce.

    Modrá linka

    Škola

    Nebaví mě škola

    Milí Alíků,
    ve škole mě to vůbec nebaví, a nechci tam chodit:-E. Ne že bych měla špatné známky ale, hodiny mi připadají nudné. Baví mě třeba matematika nebo přírodopis, u toho se mi ale nelíbí jak ho naše paní učitelka učí. Zkrátka bych chtěla vědět co s tím můžu dělat:-(

    holka, 12 let, 20. března

    Ahoj,
    je mi líto, že tě škola nebaví a máš k ní tak negativní vztah. V první řadě by asi bylo dobré zamyslet se nad tím, čím je to způsobeno. Chápu, že v některých předmětech ti nemusí vyhovovat učitel nebo styl výuky, ale pokud ti nevyhovuje většina předmětů, možná bude problém někde jinde. Někdy například škola děti nebaví, když je pro ně příliš namáhavá nebo probíranému učivu nerozumí (což tedy zřejmě nebude tvůj případ), ale stejně tak se ve škole často nudí i děti, které jsou nadprůměrně nadané a inteligentní. Zkus se zamyslet nad tím, jestli tě školní hodiny nudily vždy, nebo kdy například nastal ten zlom a čím mohl být způsobený.
    Co se týká nevyhovujícího stylu výuky paní učitelky, o které se zmiňuješ, můžeš na toto téma například rozpoutat ve třídě diskusi a zeptat se, jak to vnímají ostatní spolužáci. Pokud vás s tímto názorem bude většina, můžete jej paní učitelce tlumočit a domluvit se na jiném stylu výuky, který by vám lépe vyhovoval.
    Držím ti palce!
    Bára

    Škola

    Špatná situace ve třídě

    Ahoj,
    ve škole nemáme dobrý kolektiv. Respektive se my holky shodneme skoro na všem, ale potom nastoupí kluci. A to je to špatné. Pořád si stěžují, že jich je míň než holek, požadují větší práva i na blbosti a pořád mluví v hodině. Někteří poslední dobou chybí ve škole a všiml si toho každý, kdo přišel do třídy. Nejhorší je, že když řekněme, aby byli zticha, tak mluví hlasitěji. Vím, že jsem ve věku, kdy vznikají první lásky, ale nikdo na něco takového asi nikdy nepomyslí, protože nám kluci kazí život. Bojím se, že z toho budeme mít jako třída i dospělí problémy v dospělosti. Ani učitelé s tím nic neudělají, nejde to. Co máme dělat?

    holka, 13 let, 14. března

    Ahoj z Modré linky,

    svěřuješ se nám s tím, že se ve třídě necítíš dobře – máte tam spory mezi spolužáky – kluky a vámi – holkami. Bývají dost nahlas, přijde Ti, že vám „kazí život“. Zkouším si představit, že takový stav ve vaší třídě může být dlouhodobě dost zatěžující a chápu, že Ti to není jedno. Přijde mi fajn, že jsi napsala a zkoušíš hledat, jestli je cesta, jak to změnit.
    Do nějaké míry je normální, že tyhle rozpory mezi kluky a holkami ve vašem věku jsou. Každý máme jiné potřeby a někdy může být velmi těžké je vyslechnout a vymyslet, co by se mohlo zkusit, aby byli všichni spokojení. Je to výzva a hledání kompromisu – společného řešení. Každý má nárok si říct, co by ve třídě potřeboval, a co je ochoten pro to i pro ostatní udělat. Ve škole k tomu nejčastěji slouží třídnické hodiny a další pravidelná setkávání, třeba se školním psychologem. Napadá mě, že by to pro vaši třídu mohla být jedna z možností. Můžete zkusit se spolužačkami oslovit vaši třídní učitelku, výchovnou poradkyni anebo přímo psycholožku, pokud ji na škole máte. Nebojte se vyjádřit zájem o třídnické hodiny a o to, že vám není jedno, že je situace ve vaší třídě taková, jaká je. Dá se pro to něco udělat, ale zasloužíte si v tom podporu dospělých kolem vás, kteří můžou vaše společné povídání směrovat a navrhovat další nápady.

    Ať se spolu můžete mít ve třídě postupně lépe a lépe přeje
    Modrá linka

    Škola

    Potíže s matikou, přijímačky + Jak zapadnout?

    Zdravím. Opravdu jsem nemyslela, že jsem ještě někdy napíšu, ale stejně jsem tady. Mám strach ohledně přijímaček a nové školy. Hlásím se na gympl a na zdravotnické lyceum. Našla jsem si, že na to gymnázium potřebuji nejméně 82 bodů z obou testů, matiky a češtiny. U češtiny by to asi neměl být moc velký problém, průměrně mám 40. Ale matiky se opravdu moc bojím. Jak dělám co dělám, nejvíc jsem dostala 40 bodů, což mi vůbec nedělá klidnou. Asi to ještě za ten měsíc zvládnu, ale nejsem si jistá. Také se chci zeptat ohledně stresu. Už při té myšlence, jak někam jdu sama a jdu dělat přijímačky, mi je špatně. Nevím, jak to bude probíhat, ale to se asi ještě dozvím. Ani vůbec nevím, jestli tam dorazím, z toho jak budu nervózní. Asi určitě mi bude na zvracení, ale to nějak zvládnu. Horší to bude na té samotné škole. Jak zapadnout a jak nebýt ve stresu? Do kolektivu mých vrstevníků nikdy nezapadám, připadá mi, že se zajímám o věci, o které se lidé mého věku nezajímají a více si sednu se staršími. Děkuji za odpověď.

    holka, 14 let, 8. března

    Ahoj z Modré linky,

    je úplně v pořádku, že píšeš Alíkovi, když se v Tvém životě něco děje. Píšeš nám o tom, že máš strach z přijímaček na střední školu, hlavně z matiky, kde v přípravných testech dosahuješ méně bodů. Máš také obavy z toho, jak zvládneš stres z cesty na přijímačky i přijímačky samotné. Trápí Tě také otázka, jak v nové škole zapadneš mezi vrstevníky, protože si sedneš spíše se staršími.

    V tom, co jsi napsala Alíkovi, se ptáš, jak nebýt ve stresu, píšeš také o obavách, jak zapadnout v novém kolektivu, budu tedy reagovat na témata, která jsi otevřela.

    Nejprve píšeš o tom, že máš obavu z přijímaček, zejména z matematické části. Chtěla bych ocenit, že se na zkoušky s předstihem připravuješ a děláš si různé testy a cvičení. To je určitě dobrá cesta k tomu, abys přijímačky zvládla. Pokud Ti jde matematika hůře, máš ještě dost času na to, abys to dohnala. Můžeš se například učit s někým dalším, kdo se také na zkoušky připravuje, nebo si (s pomocí rodičů) sehnat doučování. O pomoc můžeš požádat i ve své současné škole - s přípravou na přijímačky většinou pomáhají.

    Máš také strach ze stresu z přijímaček. Věřím, že představa přijímaček není úplně příjemná. Aby to bylo jednodušší, můžeš si cestu do školy vyzkoušet „nanečisto“, školu si obhlédnout, pak už to pro Tebe bude jednodušší. Pokud bys chtěla v den přijímaček (nebo jindy) snížit stres, můžeš se zaměřit například na dechová cvičení, kdy budeš zklidňovat svůj dech: hlubší nádech, výdech ještě hlubší než nádech. Také je možné dýchat s malinkými přestávkami, například nádech - chvilku nedýchat - výdech - chvilku nedýchat - nádech a opakovat tak dlouho, jak je potřeba. Cvičení na snížení stresu také najdeš v aplikaci „Nepanikař“, kterou si můžeš stáhnout na internetu. Pomoci také může to, když Tě na přijímačky někdo doprovodí, nebo tam půjdeš s někým ze spolužáků, který se na stejnou školu také hlásí.

    Obavy máš i z toho, že nezapadneš mezi spolužáky, pokud se na střední školu dostaneš. Rozumím tomu, že Tě to může zneklidňovat. Myslím, že může pomoci, když budeš sama sebou, nebudeš si na nic hrát, ale zároveň budeš otevřená a přátelská. Podpořit Tě může i to, když si v nové třídě k sobě najdeš někoho, kdo Ti bude sympatický, a na začlenění do kolektivu nebudeš sama.

    Přejeme Ti, abys vše dobře zvládla, a držíme Ti palce.

    Modrá linka

    Škola

    Ahoj všem, chodím do 9. třídy a jsem už dlouho nemocná, asi už 4. měsíc, mám za sebou několik vyšetření a čekají mě další, škola má mojí absenci potvrzenou od lékaře. Bývám dlouhodobě nemocná už asi od 5. třídy, kde po velmi dlouhém pátrání mi zjistili, že mám slabou imunitu a že mi chybí nějaká cesta a proto chytím každou angínu, streptokoka atd.. Poslední dobou se mi přidaly další problémy, velká únava, bolesti hlavy, jsem celá oslabená, bez energie. Třeba v šesté třídě jsem byla snad i půl roku nemocná, možná déle a teď chybím ve škole nějak 4. měsíc a už před delší dobou mi učitel „vyhrožoval“ že nás nahlásí na OSPOD a že to probíral s mojí mamkou a že to probíral s výchovnou poradkyní, přitom je to kravina. S mojí mamkou OSPOD neřešil, vše mají potvrzené od lékaře, mají různé zprávy z vyšetření, které jsme jim ani dávat nemuseli, protože jim musí ze zákona stačit jen jedna věta od lékaře, že jsem nebyla schopná školní docházky a zbytek by je neměl zajímat. To je potom jen mezi mnou, zákonným zástupcem a lékařem. Učitel mi to říkal takovým způsobem, že mi nevěří a vypadalo to, že mě chtěl vystrašit. OSPOD řeší jen případy, kdy má někdo podezření na týrání dítěte, nebo záškoláctví, neomluvené hodiny atd.. Což oni nemají jediný důvod nás nahlašovat, tohle vůbec OSPOD neřeší. Teď začínají vyhrožovat, že na konci devítky budu muset na komisionální přezkoušení, abych mohla ukončit devátou třídu. Přitom chybím ještě relativně krátkou dobu, chyběla jsem i mnohem mnohem delší dobu a vůbec to neřešili. Chodila jsem na dopisovací termíny do školy a chodím na testy abych měla známky, doma plním různé úkoly, projekty atd.. Komunikuji s učiteli, moje mamka také, chodí do školy a je velmi vstřícná a ochotná, ale přístup školy se mě ani mamce vůbec nelíbí. Co si o tom myslíte? Na co má škola právo a kdy, protože nikde se nepíše kolik musím chybět hodin, abych musela dělat pak zkoušky, nedej bože opakovat ročník. Byla by fajn nějaká podpora od školy, ale ta se mi bohužel nedostává...

    holka, 14 let, 25. února

    Milá pisatelko,

    obracíš se na poradnu s tím, že se ti nelíbí přístup školy k tvému dlouhodobému onemocnění. Přijde ti, že škola tě škola málo chápe a málo tě podporuje, když musíš být dlouhodobě mimo školu kvůli své nemoci. To, na co škola má a nemá právo ti tady bohužel nenapíšu, protože to je individuální pro každou školu. Rozumím tomu, že bys nyní potřebovala od školy to, aby ti více vyšla vstříc, lépe ti umožnila domácí vzdělávání a méně zpochybňovala to, jestli jsi doma důvodně či ne. Je možné, že nyní, když jsi v 9té třídě má škola vyšší nároky a očekávání, vzhledem k tomu, že budeš školu opouštět, uzavírat školní docházku a postupovat na další školu. A tak více dotazují to, zda-li je tvá nemoc opravdu tak vážná, abys musela tolik hodin chybět a mají třeba dojem, že zůstáváš doma víc než bys musela. Proto pak chtějí kontaktovat OSPOD, který má za úkol sledovat, zda-li mají děti vhodné podmínky pro svůj vývoj (ne pouze to, když jsou děti týrané či zanedbávané). A školní vzdělání je součást dobrého vývoje. Škola má třeba obavu, zda-li se tvojí rodiče řádně starají o to, abys chodila do školy. To velké množství omluvených hodin bude na konci roku možná důvod, proč tě nechají ročník opakovat. Doporučila bych vám o tom, co se ti děje se školou dobře a otevřeně komunikovat. Domluvit se se školou na individuálním plánu vzdělávání, plnit určité úkoly a doučovat se látku, kterou škola stanoví. Možná budeš chodit na nějaké zkoušky, které ukážou, zda-li látce dobře rozumíš. Třeba tím škola vyjadřuje i určitou starost o tebe, jestli máš opravdu to, co potřebuješ. A hlídá i určitou povinnost, kterou mají tvojí rodiče vůči tobě, a tou je zajistit ti řádné školní vzdělání. Přeci jenom jsi již v 9té třídě, což je látka, která se běžně doučit doma nedá. A tvoje absence jsou opravdu velké. Zkus to nebrat jenom proti sobě ale i jako určitou starost školy o to, aby tvoje cesta do života mohla být plnocenná a postavená na dobrém vzdělání. Tak ti držím palce, aby se tvá situace se školou brzy a dobře vyjasnila. Poradce Centra Locika

    Škola

    Ahoj Alíku, mám dotaz ohledně školy. Je nějáký limit psaní testů? Jsem v sedmé třídě a denně píšeme i čtyři testy. A to nejsou prověrky ale normálně nám dají papíry a píše se velký test. Děkuji.

    holka, 13 let, 18. února

    Ahoj milá holko,

    takový limit neexistuje. Nicméně vše je rámováno zdravým rozumem. Napadá mě, abys promluvila s vaší třídní/m. Měl/a by mít přehled, jaké požadavky jsou na vás napříč předměty kladeny. A čtyři testy denně se mi zdají dost.

    Dominika

    Škola

    Ahoj Alíku, brzy mi bude 15 let a za rok půjdu na SŠ, po těch zatím 8 letech (potom devíti), toho mám plné zuby 8=, mám tedy dotaz. Lze nastoupit na střední školu i třeba 3 roky po té co dokončím ZŠ?
    PS: Na vysokou školu určitě nepůjdu, takže studium od státu překrývat nebudu (hranici 26 let)

    kluk, 14 let, 14. února

    Ahoj kluku,

    někdy se stává, že něčeho, co děláme dlouho, máme plné zuby. Většinou v takovém případě stačí malá změna - a ve Tvém případě nastane velká - půjdeš totiž na SŠ, do jiného prostředí, s jinými požadavky. A tak uvidíš, třeba se za pár měsíců Tvůj pohled na školu a studia promění. Na střední školu můžeš nastoupit i tři roky po ZŠ (pokud splníš náležitosti přijímacích zkoušek) - ale nebývá to zvykem. Byl bys potom o tři roky starší než všichni Tvoji spolužáci a možná by Ti to přineslo více otázek a nedorozumění, než si nyní dokážeš představit.

    A pak mě ještě napadá - co bys ty tři roky dělal? Některé firmy sice nabízí brigády již od 15 let, ale většinou to bývá myšleno jako přivýdělek, nikoli jako stálá práce. A do té do 18 let věku nastoupit nemůžeš.

    Držím Ti palce s rozhodováním,

    Dominika

    Škola

    Ahoj Poradno, poslední dobou mi hrozně vadí, dělat rozcvičku na tělocviku. S učitelkou jsem to už párkrát probírala s rodičema taky. Měla bych mé rodiče požádat o terapii? Nebo neco takového? Budu ráda za odpověď. Děkuji.

    holka, 11 let, 18. února

    Ahoj holko,

    otázkou je, proč Ti tak vadí právě rozcvička? Myslím si, že protáhnout se před sportovním výkonem je důležité z mnoha důvodů (a ano, ne vždy nás to musí bavit :). Pokud je však důvod závažnější a probrala jsi ho s rodiči i paní učitelkou, věřím, že společně najdete řešení.

    S pozdravem,

    Dominika

    Škola

    dobrý den,
    v posledních týdnech začínám být celkem zoufalá..
    jsem v 8. třídě, takže bych pomalu měla začít řešit přijímačky..vždycky jsem chtěla jít na střední a pak na vysokou, když jsem byla malá chtěla jsem mít statek.. ale to už mě přešlo. přemýšlela jsem že by jsem šla na policejní školu, ale v posledních dnech si nejsem jistá jestli to je úplně pro mě.. chtěla bych v životě něco dokázat, něco být, chtěla bych aby kdyby se řeklo moje jméno, vědělo by se o koho jde.. taky bych chtěla cestovat, nechci být jako ostatní, kdo se usadí udělají si děti a tak skončí.. každý den chodí do prace atd. chtěla bych být něčím specialni jak jsem říkala být NĚKDO.. posledních pár dnů jsem přemyslela a říkala si že by mě mohlo bavit závodně lyžovat-lyžuju už od svých 5 let..( jakože slalomy apod.) ale nevím jak začít trénovat když nebydlím u hor.. nebo bych mohla hrát( ale nevím jestli by mě to bavilo.. jako malá jsem chodila na dramaťák a to je už dlouho..) ani nevím jak se z čr dostat do nějaké pořádné role třeba na Netflixu.. prostě bych chtěla něco dokázat. ale je tu malej zádehel a to že jsme s moji nej kamoskou chtěli na stejnou školu- policii navic jsem to uz rekla rodicum rodine kamaradum ( kdyz se ptali) a nevim jak by to rodice vzali kdybych jim řekla že bych se rada vydala mozna jiným směrem a HROZNE rada bych cestovala a třeba i pár let bydlela někde jinde..(v jiné zemi) a navíc poslední dobou me nebaví dodržovat všechny pravidla( ne zě bych je nejak porusovala ale na policejni skole by to bylo prisne možná až moc..)
    a tak se ptám.. co mám dělat? neni nějaké
    povolání u kterého bych prostě
    někdo byla? a na jakou bych měla asi jít střední..? děkuji..

    holka 13 let, 19. února

    Ahoj, vidím, že ve svém věku ještě nemáš zdaleka jasno. Hodně času na přemýšlení získáš, když půjdeš na gymnázium. Tam se potom rozhodneš, jakou vysokou školu budeš chtít studovat dál. Při dalším studiu můžeš také využít nabídky studovat v zahraničí, které školy pro své žáky a studenty dostávají.

    Škola

    Udělala jsem strašnou věc

    Ahoj poradno.
    Potřebovala bych s něčím pomoct. Udělala jsem strašnou věc a ne jen jednou ale dokonce třikrát. Vždycky je to stejný problém ale já to stejně znovu udělám a ta jedna osoba to všem ve třídě vždycky řekne a já se za to nesnášim. Chci odejít na gympl teď ze sedmičky ale když ho neudělám budu muset s mojí třídou být až do deváté třídy a to bych asi nedala. Většina třídy mě za to nemá ráda a já se bojim že se to dozví máma. Prosím poraďte co mám dělat. Děkuji

    holka, 13 let, 21. února

    Ahoj,

    píšeš nám, že jsi třikrát udělala strašnou věc. Většina třídy Tě za to nemá ráda, Ty se za to nesnášíš a bojíš se, že se to dozví máma. Chtěla bys od nás poradit, co máš dělat.

    V Tvé zprávě nepíšeš, co jsi udělala a tak se mi teď celá situace obtížněji představuje. Vnímám, že Tě záležitost, ohledně které píšeš, trápí a jsem moc ráda, že jsi nám napsala a svěřila se nám. Věřím, že pro každý případ, kdy jsme udělali nějakou věc, která se nám může zdát opravdu strašná, může existovat řešení. Všichni někdy děláme chyby, důležité je, jak se poté zachováme, některé věci se dají napravit. Napadá mě několik možností, co bys mohla dělat. Mohlo by pomoci svěřit se někomu ve Tvém okolí s tím, co se děje ve škole a co Tě tak trápí. Píšeš, že se bojíš, že se to dozví máma. Tak si říkám, jestli máš ve svém okolí někoho jiného, komu by ses nebála svěřit - nějakou paní učitelku ve škole nebo někoho z rodiny - sourozenec, táta, babička, teta. Myslím, že svěřit se s tím, co se děje by mohl být první krok k vyřešení a zklidnění celé situace. Také přemýšlím nad tím, jestli máte ve škole školního psychologa. Pokud ano, mohla by to být další osoba, na kterou se obrátit. Pokud nikoho takové ve svém okolí nemáš, můžeš se nám svěřit na chatu nebo lince, kde se můžeme vzájemně doptávat a jít více do hloubky (kontakty najdeš zde: https://www.modralinka.cz/).

    Držíme Ti palce, abys našla podporu a pomoc, kterou potřebuješ.

    Modrá linka

    Škola

    Nespokojenost se spolužáky, učiteli

    Ahoj poradno chtěla bych se vám svěřit s pár(hodně) věcmi.Mám ve škole spolužáka (říkejme mu třeba Colombo) Colombo se poslední dobou (a ta doba trvá asi od začátku školního roku....) chová jak člověk s ADHD . A neustále se různými zvuky (vykřikuje nadávky úplně zbytečně) a prostě různými hloupostmi na sebe strhuje pozornost . Hodně mě to štve když je přestávka a on začne z ničeho nic učebnicemi bouchat do lavice . Nebo začne psát blbosti na tabuly ( a zbytečně nám tím vypisovat fixy ) a důvodu je mnohem víc. Učitele na Colomba začínající řvát když dělá něco co se normální činnosti lidského aspoň trochu intelektuálního člověka nepodobá. Jenom mi přijde že to není moc efektivní . Protože se o dalších pár minut později začne chovat stejně. Nevím co s tím mám dělat . Colombo má také jednoho kamaráda říkejme mu Napoleon . Napoleon je zvláštní kámoš pro Colomba . Protože v některých chvílích se chová stejně jako Colombo ale v některých zase Colomba sekýruje a nadává mu (když třeba dělá něco úplně nevhodného ) (Třeba drž ..... ty Coco..)a tak . A nejvíc mi vadí že tito věci nikdo neřeší jelikož když nedělají nepořádek přes celou školu tak si učitel co má zrovna dozor projde všechny třídy kromě té naší. Taky mi vadí že na naší škole nemáme školního psychologa ( i když jsme menší škola ale stejně). Na naší škole mě též nebaví hodiny s jedním učitelem a uvažuji nad tím že bych mu napsal email nebo dopis o tom je si by nemohl zlepšit jeho a obohatit je o něco víc než výklad a nacvičené testy+ nadbytečné psaní v hodinách(taky se více věnuje tomu že je se Colombo chová jak jelito místo aby se věnoval jiným žákům)jJenom si nejsem jistá je si to je dobrý nápad. Taky máme ve škole spolužáka Lotranda který vždy při hodině když třeba máme něco udělat (třeba něco změřit nebo něco udělat) tak nám řekne že jsme všichni úplní debilové a jde sám ukázat jak to pan mistr Lotrando udělá. Řekla bych ale že to krásné oslovení by už mohl upustit . A ještě poslední věc co mě trápí co mám dělat když si ze mně neustále spolužák dělá srandu ( v některých chvílích mě spíš ponižuje ale možná jsem jen citlivka ) . Myslíte si by Colombovo chování mohlo být způsobeno třeba tím že nemá dostatek pozornosti třeba doma ? Mějte tě se krásně a doufám že mě za tak dlouhý dotaz nebudete chtít zažalovat 😭 . Předem děkuji za odpověď ♥️.

    holka, 14 let, 6. února

    Ahoj z Modré linky,

    svěřuješ se nám se spoustou věcí, se kterými nejsi spokojená. Je dobře, že si hledáš způsob, jak s nimi nakládat. Obecně je důležité naučit se rozlišovat, co člověk ovlivnit může a co ne. Pokud jde o Tvého spolužáka, napadá mě, že možná se chová, jako kdyby měl ADHD postě proto, že ADHD opravdu má. A možná se stalo něco, co je pro něj příliš obtížné a neumí s tím nakládat jinak. Nepíšeš, co Ti vlastně vadí. Obtěžuje Tě jeho chování nějakým způsobem? Pokud ano a dělá něco přímo Tobě, co pro Tebe není příjemné, je potřeba obrátit se na nějakého učitele a řešit to. Jestliže je to jeho chování celkově, můžeš se i tak obrátit na učitele nebo se můžeš učit nebrat to vážné. To je pro život docela dobrá schopnost, protože v životě se občas budeme dostávat do situací, ve kterých nebudeme úplně spokojeni.

    Pokud máš obavy o něj a o to, jestli je v pořádku, i v tom případě mu Ty sama asi nemůžeš pomoci jinak, než se svěřit někomu dospělému. A jestli Ti vadí, jak se k němu chová jeho spolužák, můžeš se ho zastat nebo se obrátit na nějakého učitele, kterému věříš.

    Co se týká nezáživných hodin, chápu, že Tě nebaví. Jestliže je Vás ve třídě více, komu tyto hodiny nevyhovují, můžete se domluvit a řešit to společně, třeba přes vaši třídní učitelku (učitele).

    Stejně tak je důležité, aby ses svěřila někomu ve škole nebo doma rodičům, pokud se k Tobě někdo chová nehezky a Ty si s tím nevíš rady. Rozumím tomu, že by sis přála, aby byl ve škole školní psycholog. Současně mě napadá, že Ty sama můžeš spolužákovi jasně dát najevo, že Ti jeho chování vadí a požádat ho, aby s tím přestal. A pokud ne, nenecháš si to líbit. A v případě, že nepřestane, je potřeba se skutečně na někoho obrátit.

    Celkově píšeš o spoustě věcí, se kterými jsi nespokojená. Pokud si s nimi Ty sama nemůžeš poradit, je důležité na ně nezůstávat sama. Některé záležitosti mohou rodiče či vyučující vyřešit. S některými i oni možná mohou těžko něco udělat, ale o to důležitější je, abys mohla sdílet své pocity a necítila se být na vše sama. A v tom Tě chci opravdu povzbudit, nezůstávej sama s tím, v čem Ti není dobře.

    Klidnější dny Ti přeje
    Modrá linka


    Prosba od Alíka

    Podpořte prosím
    Modrou linku!