Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alík radí dětem

    Škola

    ahoj aliku a spol, nikde to nemůžu najít, tak se ptám tady. Chtěla bych se zeptat, jaké předměty se počítají jako bonusové body do přijímaček. Máme právě předmět seminář z matematiky, kde mi vychází bohužel 4. Chci jít na zdravotnickou a verejnospravni akademii. Dekuju předem za odpověď <3

    holka, 15 let, 13. prosince 2021

    Ahoj milá pisatelko,

    o tom, že by se absolvování nějakého předmětu na základní škole přičítalo k dobru na přijímacích zkouškách, jsem nikdy neslyšela. Doporučuji se Ti podívat na podmínky přijímacího řízení na zamýšlené střední škole a tam hledat, zda je tam něco takového zmíněno. Případně nám do poradny dej vědět, o kterou školu se jedná. Můžeme Ti pomoci s rozluštěním požadavků. Možné je také obrátit se přímo na studijní oddělení dané školy, nebo se zeptat ve Tvé škole osoby, která má přihlášky na střední školu na starost. Bývá to výchovná poradkyně (výchovný poradce) nebo třídní učitelka (učitel).

    Dominika

    Na otázky odpovídají

    pracovníci Modré linky, psycholožky BáraV a Péťa, poradenské centrum Locika, MUDr. Jiří Staněk, MVDr. Přemysl Rabas, vědecký novinář Pragmatik, student práv Yaboiii, Škola Vitae, bojovníci proti kouření z projektu Nekuřátka a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.

    Škola

    Nejde mi angličtina

    Ahoj poradno, chtěla bych se zeptat, z angličtiny píšeme vždy opravdu hodně těžké testy. Vždy se učím jak nejvíce muzu, ale nikdy mi to nejde se naučit pořádně a vždy dostanu špatnou známku. Rodiče se na mě potom zlobí, ikdyž si hned vždy domluvuji náhradní opravný test a dělám i věci na víc, abych si zlepšila známky. Už jsem zoufalá, protože mi to opravdu nejde ikdyž se snažím. Kdybych chtěla chodit na doučování, musela bych vynechat nějaký můj koníček, který dělám profesionálně a to nejde. Opravdu už nevím. Děkuji

    holka, 13 let, 13. května

    Ahoj,
    je mi moc líto, že máš s angličtinou takové starosti. Podle toho, co píšeš, že k tomu stavíš opravdu zodpovědně a snažíš se dělat pro zlepšení maximum. Podstatné je, zda jsi ze třídy jedna z mála, která dostává z angličtiny špatné známky, nebo jestli podobný problém češí i většina tvých spolužáků. Pokud totiž bojuje s angličtinou většina třídy, chyba bude nejspíš v učiteli a bylo by potřeba, aby to vaši rodiče řešili přímo se školou.
    Jestliže jsi se svými problémy spíše ojedinělá, možná se učíš nevhodným způsobem a bylo by dobré požádat například rodiče, jestli by ti nepomohli osvojit si efektivnější způsob učení. Tím, že se na tebe budou zlobit, ničemu nepomohou. Naopak by měli ocenit tvou snahu a společně byste se měli snažit najít řešení.
    Držím ti palce!
    Bára

    Škola

    Jak se začít bavit s ostatními?

    Ve škole se se mnou nikdo nechce bavit. Myslím si, že je to kvůli to mu, že mám dobré známky, nemám značkové věci a ani nechodím oblékaná jako oni. Zároveň nevím jak oslovit pro mě sympatické lidi. Děkuji za odpověď.

    holka, 13 let, 10. května

    Ahoj z Modré linky,

    svěřuješ se nám s tím, že ve škole nemáš blízké kamarády. Myslíš si, že je to kvůli tomu, že nemáš značkové oblečení a daří se Ti ve škole se známkami. Ráda by ses dostala blíž lidem, kteří Tě zaujali.

    Je mi líto, že to ve škole s kamarády není tak, jak bys ráda. Zkouším si představit, že možná můžeš zažívat pocity osamělosti a neporozumění. Rozumím, že hledáš důvody, proč tomu tak je – těžko říct, jestli k tomu přispívá typ oblečení anebo jestli Ti „závidí“ dobré známky, může to být skupina různých důvodů, které zjistíš nejlépe od spolužáků. Chtěla bych Ti ale připomenout, že většinou k tomu nepřispívá jen jeden důvod anebo jeden člověk, ale ovlivňují to i další okolnosti a jiní lidé. Nedávej si proto za vinu, že děláš „něco špatně“ nebo ne dost dobře. Je cenné, když člověk zůstává takový, jaký opravdu je, a nesnaží se třeba jen vyhovět ostatním.

    Každému člověku je taky sympatický někdo trochu jiný. Sama poznáš, jací jsou sympatičtí Tobě a ptáš se nás, jak takové lidi oslovit. Říkám si, že je fajn vycházet z toho, v čem se Ti zalíbili – je to při nějaké aktivitě, je to tím, že dělají něco ve škole, je to tím, že jim něco sluší, že máte něco společného (předměty ve škole, podobnou cestu domů, kroužky aj.)? Zkus se zamyslet a najít téma, se kterým bys je mohla oslovit – možná první naživo anebo jim napsat. Možností je spousta a neexistuje jen jedna správná, jde o to to s odvahou zkusit. Zasloužila by sis mít blízkého kamaráda/kamarádku a nebýt na to ve škole sama. Škola je dobrá taky v tom, že je tam spousta dětí (třeba i z jiných tříd) a je velká pravděpodobnost, že si tam nakonec s někým „dobře sedneš“ a postupně se spřátelíte. Je moc fajn, že do toho máš chuť dát energii a zkusit to. Držíme palce. Zároveň Tě může podpořit probrat to s někým z rodiny, sourozenců, možná ostatních kamarádů mimo školu, třeba mají podobné zkušenosti, anebo se skrz ně můžeš dostat zase k jiným kamarádům. Pokud by ses na to cítila stále sama a potřebovala to probrat víc, jsme tu pro Tebe na Modré lince (https://www.modralinka.cz/) anebo na Lince bezpečí (https://www.linkabezpeci.cz/), můžeš se ozvat.

    Hezké jarní dny pro Tebe i pro kamarády přeje
    Modrá linka

    Škola

    Chování žáků k učitelům

    Ahoj Alíku a ostatní,
    Mám tady ještě jeden dotaz.
    Proč žáci nadávají učitelům že támhleta je πča a tenhle je prostě d*bil. Ano někteří učitelé jsou hrozní, ale na naší škole se snad nikdo příšerný nevyskytl. Učitelé pak v hodinách bývají na nás hnusní proto že tam děláme bordel a kecáme a my se pak divíme a myslíme si že jsou zlí. Moji spolužáci mají špatné známky z fyziky a chemie kde máme stejnou učitelku a furt na ní nadávají, podle mě vůbec není špatná ale ostatní si to budou myslet furt a já se s lidma kteří nadávají bezdůvodně učitelům bavit nechci jenže je zase nechci ztratit zkusila bych jim to říct že se mi to nelíbí ale oni na to zapomenou a budou to říkat furt ale tak za zkoušku nic nedám. A učitelům do osobního života nevidíme, nevíme jací jsou doopravdy a ro bych do školy mohla chodit ještě déle a stále bych na to nepřišla.
    Když dostaneme špatnou známku, tak všichni říkají jak za to může učitel že nás to nenaučil, ale to by jsme se měli učit sami. Hned po dostání špatné známky nebo i déle si žáci stěžují rodičům na toho učitele, poté si to i rodiče myslí a nadávají učitelům a děti si díky tomu myslí že nadávat učitelům je správné.
    Já tohle fakt nechápu proč jsou takový i moji kamarádi, vlastně všichni kromě mě. Já když už tak s jejich názorem tak nějak souhlasím abych je neztratila.... Učitelé nás také takhle nepomlouvají a nevypisují to někam na zastávky.
    Nechápu co si tím chtějí dokázat prostě a přijde mi to špatné.
    Děkuji za odpověď i u minulého dotazu.

    holka, 13 let, 3. května

    Ahoj z Modré linky,
    pozorně jsem si přečetla Tvůj dotaz. Zamýšlíš se v něm nad vztahem žáků a učitelů a nad tím, jak se žáci k učitelům chovají. Nechápeš, proč i žáci z řad Tvých kamarádů učitele pomlouvají, vulgárně je nazývají, viní je ze špatných známek.
    Vnímám Tvou citlivost a uvážlivost, s jakou přistupuješ k učitelům - ta, jak sama píšeš, nebývá příliš obvyklá. O to více si ji cením. Ano, každý člověk, žák i učitel, má svůj život, do kterého nevidíme, setkává se s něčím, co ovlivňuje jeho chování. Učitele mohou žáci více pozorovat, je hodně vidět, to, jak se chová, svým chováním žáky ovlivňuje. Je přirozené, že pak žáci o nich mluví, hodnotí je a posuzují. Proč se chovají tak jak píšeš, nevím. Roli v tom může hrát celá řada příčin, včetně toho, že je takové chování docela „nakažlivé“. Pokud si dokážeš svoji citlivost zachovat, nebudeš se k spolužákům přidávat, nebo dokonce dáš najevo opačný názor, může to přispět třeba k malé, ale důležité změně. Samozřejmě je to vůči spolužákům risk.
    Můžeš si o tom, co jsi psala Alíkovi, popovídat třeba s jednou kamarádkou nebo kamarádem, možná by vás pak bylo více, kteří byste se k učitelům začali chovat lépe. To se zase může odrazit na jejich chování k vám.

    Vážíme si toho, jak o všem přemýšlíš, a držíme palce.
    Modrá linka

    Škola

    Dobrý den, omlouvám se že sem píšu tak často, ale nevím komu jinému se svěřit.
    Ve škole si na mě zasedla učitelka..

    Zrovna na češtinu kterou nikdo nemá rád..

    Jelikož chodím spát v 10 tak občas v hodině zívám, a ona je potom napomíná a říká ať nezívám a chodím spát dříve ( mě teda v 10 pozdě nepřipadá a přijde mi že někdo zívá i více)..
    No a já pak když nemůžu usnout tak se bojím že mi učitelka vynadá..

    Nebo v češtině probíráme novou látku, celá třída to nechápe tak jsem šla za učitelkou že to nechápu, no a dneska, myslím si že na věc kterou se mě ptala probírali zrovna když jsem tam nebyla a říkala že když jsem to nevěděla tak se mám učit, že se nemám divit že to neumím, když se neučím..

    Přitom zrovna já v hodinách pozor dávám..

    No a já se proto chodit do školy že mě za něco seřve..
    Děkuji za odpověď..

    holka, 12 let, 25. dubna

    Milá dívko, 

    děkujeme za důvěru, to nevadí, že píšeš často. Od toho tu poradna je, aby se děti měly kde svěřit. Píšeš o tom, že si na tebe zasedla učitelka. Pozoruješ, že se vůči tobě chová přísněji než k ostatním. Chodíš do školy se strachem, že ti zase za něco vynadá. To samozřejmě není vůbec dobré, abys chodila do školy se strachem a je škoda, že máš školu spojenou s negativními pocity. Doporučila bych ti aby sis teď všímala toho, jestli se ta učitelka chová podobným způsobem i k ostatním nebo pouze k tobě či pár lidem, společně s tebou. Pokud uvidíš, že se učitelka chová podobným způsobem i k jiným lidem, tak bych ti doporučila si to její chování nebrat tolik osobně. Zkus si najít pro sebe nějaký nový způsob jak o tom budeš přemýšlet. Třeba si řekni, že je to taková její povaha, je to sice nepříjemné ale tebe to nemůže rozházet. Zkus ti to tolik nepřipouštět a nebrat to tak vážně. Pokud uvidíš, že je to opravdu jen určitá skupina lidí, včetně tebe, tak o tom zkus s někým dalším promluvit. Začni doma s rodiči, mohou pak zajít do školy a promluvit s tou učitelkou. Případně můžeš o tom s učitelkou mluvit i ty sama nebo společně s někým dalším ze třídy a  zeptat se učitelky na to. Také je tu možnost říci o tom školnímu psychologovi. On zná situaci ve škole, zná se se všemi učiteli a řeší to, co trápí děti. Mohl by pak s učitelkou o tom promluvit on. Určitě je dobře, že nemlčíš a hledáš možnost co s tím. Nejlepší cesta nyní bude o tom říci někomu dospělému, ke komu máš důvěru a kdo má něco se školou společné a může o tom, místo tebe, říci učitelce. Tak ti v tom moc držím palce, aby se tvá situace ve škole brzy zlepšila. Poradce Centra Locika

    Škola

    Ahoj, potřebuju radu tak se obracím @)->- k vám,
    Mám kamaráda Honzu, Honza chodií na mou bývalou školu (přestoupila jsem na gymnázium) má tam ale strašné problémy s jednou učitelkou, matikářkou. Honza poctivě dělá domácí úkoly, všechno... Akorát ta učitelka je s prominutím kr***... Je hnusná na všechny za malou chybičku je hned seřve :-E, je na ně zlá a ponižuje je. Honza možná bude chodit i k psychologovi, má z ní strach a v neděli se stresuje zda má všechno aby na ně zas a znova neřvala. Je mi Honzy líto, je to můj nejlepší kamarád ;-( napadlo mě že bych si mohla vytvořit anonymní e-mail účet a mohla bych napsat řediteli jejich školy, nemůžou mi snad nic udělat ne? :-| kamarád je z toho v „koncích"... Neví ale co má dělat, prosím poraďte, budu vám moooc vděčná $> ahoj

    P.S.: Možná to co jim dělá nezní tak špatně, všichni jí nesnáší. Je na ně neskutečně hnusná nejraději bych jí šla seřvat taky :-E ]:-)

    holka, 11 let, 21. dubna

    Milá dívko, 

    děkujeme za důvěru. Obracíš se na poradnu s dotazem, který se týká tvého kamaráda. Píšeš o tom, co prožívá tvůj kamarád kvůli jeho učitelce. Nejdříve tě chci ocenit, že máš o svého kamaráda starost a napsala jsi do poradny. Myslím si, že už to samotné může být pro Honzu velká podpora. Určitě mu svojí podporu ukazuj, i to, co sama prožíváš a jak to na tebe působí. Je dobře, že bude chodit k psychologovi. Potřebuje, aby byl schopný sám v sobě najít sílu a způsob jak se té učitelce postavit a jak se s tím vyrovnat. Je pro něj moc důležité, aby našel cestu z toho ven sám. Ale to důležité z tvé strany je ta podpora, ukaž mu, že jsi na jeho straně. To je nejvíc, co pro něj můžeš nyní udělat. Zvažuješ, že si založíš anonymní účet a z něj napíšeš řediteli jeho školy. Napadá mě, že na tom není nic špatného, že chceš napsat řediteli školy a říci mu o tom, jaká je Honzova situace a  co ve škole prožívá. Zkus mu raději napsat osobně, ze svého mailu a ve slušném duchu. Určitě to bude mít větší účinek, než mu psát anonymně. Nejdříve se na tom ale domluv s Honzou, jestli si to tak přeje. Je opravdu vůči němu nefér aby prožíval tolik strachu kvůli tomu, že se k němu chová učitelka způsobem, který ho ponižuje. A bude určitě dobře, když uděláte nějaké kroky k tomu, aby se to změnilo. Je to tak v pořádku. Tvůj kamarád může také využít nějakou z poradenských linek, určených pro děti v náročné situaci. Pokud by mu to bylo tak příjemné více, než mluvit o tom osobně s psychologem, může o tom psát anonymně. Třeba na chat linky pomoci dětem v krizových situacích. Např.na www.detstvibeznasili.cz nebo na linku Dětského krizového centra, www.dkc.cz. Zkus ho motivovat k tomu, aby se nebál o svých problémech hovořit a říci si o pomoc. Také by mě zajímalo, jak se k tomu staví jeho rodiče, zda-li o tom ví a co pro to případně udělají oni. Třeba by jsi mohla nejdříve promluvit s nimi, pokud je znáš a máš k nim důvěru. Je potřeba aby i on našel sílu se za sebe postavit a určitě najdete způsob jak to udělat. Moc vám v tom držím palce. Poradce Centra Locika. 

    Škola

    Strach, že mě nevezmou na SŠ

    Dobrý den.
    Píšu, že si nevím rady. Před nedávnem jsem psala přijímačky na SŠ. Za pár dnů se mám dozvědět, jestli jsem nebo nejsem přijatá. Bojím se toho, čekání na to je daleko horší než byly samotné přijímačky. Vím, že už ty přijímačky mám napsaný a že už to nezměním, ale chci si trochu věřit. Jak si mám říkat, že se dostanu, když si vůbec nevěřím? Ještě k tomu babička, ta se připravuje na nejhorší, že mě nevezmou a že půjdu na učňák. Vůbec mi taky nevěří a mě to hrozně vadí. Kvůli tomu jsme si i už pohádaly. Na přijímačky jsem se každý den učila. Chodila na přípravu, prostě jsem udělala pro to všechno. Nechci být pod čarou, jakou mám šanci na přijetí ?
    Děkuji.

    holka, skoro 15 et, 24. dubna

    Dobrý den,

    v Alíkovi od 15 let vykáme, budu Vám tedy v odpovědi vykat. Rozumím tomu, že jste nervózní z výsledků přijímacích zkoušek. Je mi líto, že babička Vám nevěří a připravuje se spíš na to, že Vás nevezmou. Úplně chápu, že je pak těžké sama sobě věřit.
    Někteří lidé to tak mají v životě obecně, raději se připravují vždy na horší variantu, ani se nechtějí na něco těšit, aby pak náhodou nebyli zklamaní. Možná to tak má i Vaše babička a tak to třeba není myšleno ani proti Vám, i když to samozřejmě nevím, je to jen taková myšlenka, která by Vám mohla malinko ulevit. Určitě si zasloužíte, aby Vám okolí věřilo. Ptáte se, jak si víc věřit a jestli máte šanci na přijetí. Bohužel, nedokážu říct, jaké máte šance na přijetí, k tomu mám málo informací. Ale co se týče toho, jak si víc věřit, na to jste si, myslím, částečně odpověděla i sama. Připravovala jste se svědomitě, každý den jste se učila, chodila jste i na přípravu, udělala jste pro to všechno. Tedy doslova jste víc udělat nemohla. To si můžete každý den připomínat. Zároveň si říkám, že i kdybyste byla pod čarou, stále to nemusí znamenat, že nebudete přijata, dá se podat odvolání, ne všichni přijatí musí nastoupit. Přála bych Vám, aby na Vás místo na vybrané škole čekalo.

    Držíme Vám palce.

    Modrá linka

    Škola

    Ahoj (pravděpodobně) Školo Vitae, mám pár dotazů...
    Dnes a včera jsem dělala přijímačky na 8letý gympl, pravděpodobně se tam dostanu, to už jsem taky někde psala. V dospělosti bych se chtěla stát buďto herečkou, zpěvačkou nebo učitelkou. Jde přestoupit z osmiletého gymnázia na normální střední školu? Pokud vím, tak si můžu podat dvě přihlášky, kdybych si je dala na pěveckou a hereckou školu, kam mě pravděpodobně nevezmou, můžu zpátky na gympl? Nebo si mám podat jednu přihlášku na jednu uměleckou školu a jednu zpátky k nám? A jak to bude s intrem? Blízko našeho malého města totiž žádná umělecká škola není.
    Děkuji za odpověď.

    holka, 11 let., 20. dubna

    Ahoj milá holko,

    z gymnázia můžeš po 9. ročníku přestoupit na jinou školu. Kam přestoupíš se rozhoduješ až po přijímačkách - je tedy určitě možné zkusit přijímačky jinam a když to neklapne, zůstat na gymnáziu. Jak to ale je, zda si musíš do prvního ročníku gymnázia, kde už studuješ, podat přihlášku, to nevím. Zkus se na to zeptat přímo na gymnáziu, protože tohle může mít každá škola jinak. Ale na řešení tohoto je ještě času dost.

    Internáty bývají jen u některých středních škol. Mrkni na webové stránky vybraných uměleckých škol, kde a jestli svým studentům ubytování nabízí. Určitě Ti ale doporučuji promluvit si o možnosti bydlení na internátu s rodiči. I oni k tomu jistě budou mít co říci. Pokud se domluvíte, že je to dobrý nápad, pak jistě společně najdete místo, kde bys v případě přestupu na vzdálenější školu mohla bydlet.

    Měj se hezky,

    Dominika

    Škola

    Ahoj všem, chtěla bych se zeptat jaký je rozdíl mezi Fakultou a Střední školou. Protože když dám hledat např. Pedagogická fakulta/střední škola vždy mi vyjede něco jiného (jakože něco jiného ad Fakulty a něco jiného od Střední školy). Děkuji za odpověď

    holka, 13 let, 16. dubna

    Ahoj,

    fakulta je součástí vysoké školy, se střední školou nemá nic společného. Jedná se o obor vysoké školy (např. jedna vysoká škola může mít fakultu pedagogickou, fakultu ekonomickou apod.). Pokud tedy hledáš střední školu pedagogickou, hledej ji pod heslem „střední škola pedagogická“ nebo „střední škola pedagogika“.

    Dominika

    Škola

    Ahoj,
    Jsem v osmé třídě a příští rok píšu přijímačky, takže nad středními školami teď dost přemýšlím...
    Takže se chci zeptat:

    1. Někde jsem četla že se mohou posílat až čtyři přihlášky na SŠ, z toho dvě na školy s talentovkami a na dvě bez talentovek. Je to pravda?
    2. Když chci dělat přijímačky na předškolní a mimoškolní pedagogiku, tak tam jsou i talentové (výtvarka, tělocvik, hudebka a mluvený projev) i písemné zkoušky, do jakého počtu se tato přihláška počítá?
    3. Jako druhou školu vůbec nemám tušení kam bych chtěla, doporučili byste mi prosím nějaké tipy na to jak si vybrat?
    4. Jak se mám začít připravovat na příjímačky?

    Děkuju moc za odpověď :)

    holka, 14 let, 13. dubna

    Ahoj milá holko,

    k Tvým dotazům:

    1. Ano, je to pravda.
    2. Z logiky věci, pokud je tam talentová zkouška, pak se počítá jako ta s talentovkami. Doporučuji ale ještě toto ověřit, a to buď přímo na střední škole (popros někoho z dospělých a napište tam spolu email) nebo na Tvé ZŠ spolu s třídní/m či výchovným/ou poradcem/kyní.
    3. To záleží, co Tě zajímá. Pokud chceš na SŠ pedagogickou, zkusila bych spíše více škol v okolí s tímto typem zaměření. Pokud máš představu ještě o jiném oboru, co by Tě bavil, vyber ten. Pak je ještě možnost zvolit cestu gymnázia, z něj totiž je pak možné lehce pokračovat na vysokou školu s pedagogickým zaměřením. To je cesta, kterou jsem zvolila já. Vždy jsem chtěla být paní učitelkou, ale střední školy pedagogické byly od mého bydliště hodně daleko. A tak jsem zvolila gymnázium a až poté vysokou školu pedagogickou.
    4. Na přijímací zkoušky je nejlepší připravit se podle požadavků dané školy, na kterou se hlásíš. Až budeš mít vybrané konkrétní školy, koukni se, jaké požadavky mají (většinou jsou vypsány na webu školy). Co se talentovek týče, určitě Ti s přípravou mohou pomoci učitelé ve Tvé současné škole. Co se týče testů, pak doporučuji vyzkoušet vzorové na internetu, případně opět poprosit o pomoc s přípravou učitele na Tvojí základní škole nebo rodiče. Existuje nepřeberné množství studijních materiálů, ze kterých se lze připravit, záleží ale na tom, jaké požadavky na přijetí má Tvoje vybraná škola.

    Držím Ti palce ve Tvém snažení,

    Dominika

    Škola

    Ahoj
    Jsem v 7. třídě, ale už vím, že chci být doktorkou. Ve škole mám jedničky a občas dvojky a trojku dostanu tak jednou do pololetí. Proto bych chtěla jít na gymnázium. (Gymnázium je prý lepší než střední zdravotnická škola.) Rodiče a učitelé mi říkají, že na to mám. Proto se ptám mám se už teď učit aspoň základy medicíny?
    Děkuji za odpověď.

    holka, 13 let, 12. dubna

    Ahoj,

    píšeš, že chceš být doktorkou. To je skvělé, že už víš, co budeš dělat! Určitě není třeba se učit nic navíc. Na gymnáziu jako takovém budou předměty biologie, chemie, které Tě zřejmě budou provázet nejvíc, chceš-li poté pokračovat na medicínu. Nyní na ZŠ se zřejmě potkáváš s přírodovědou a chemií - to jsou základy, které na gymnáziu budeš rozšiřovat. Připravit se musíš jen na přijímací zkoušky - mrkni na webovky vybraného gymnázia, jaké jsou požadavky. Někdy jsou to testy od gymnázia (ukázky jsou většinou na webu), někdy jsou to státní přijímací zkoušky (též je na internetu spousta vzorových testů), některá gymnázia přijímají jen na základě průměru známek z posledních vysvědčení.

    Držím Ti palce, ať se Ti na gymnáziu daří a studium Tě baví,

    Dominika

    Škola

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat podle čeho si mám vybrat střední školu? Nic moc mě nebaví a ničeho moc dlouho nevydržím. Kreslit nebo malovat umím tak průměrně, ale sport ten je na tom o něco líp. A všechno je asi tak podobně. Gympl nepřipadá v úvahu a chtěla bych na maturitní obor, protože mám samé jedničky. Potřebuji pomoc musíme to do konce dubna vědět na co chceme jít:-(.

    holka, 14 let, 11. dubna

    Ahoj milá holko,

    píšeš, že se máš do konce dubna rozhodnout, kam na střední školu. Máš ještě pár dní, přesto už Tě tato otázka provází zřejmě delší dobu. A tak jsi určitě v minulosti přemýšlela, co by Tě bavilo. Dívám se i nyní v poradně, že jsi nám již psala - o předškolní pedagogice, přírodovědném lyceu. Z toho soudím, že už nad touto otázkou velmi dlouho přemýšlíš. To je fajn, je to zodpovědné. Zároveň je docela normální, že nevíš, kam zamířit. Ve čtrnácti letech se těžko vybírá, co chceme v životě dělat. A to je možná dobré si uvědomit - to, kam půjdeš na SŠ neurčuje Tvůj život. Dnes už málokdo dělá to, co vystudoval. Během střední školy Tě ještě potká spousta věcí, která možná ovlivní Tvé zájmy i vypilují či objeví některé Tvé dovednosti.

    Možná je tak cesta se zamyslet, co bys chtěla dělat teď - do jakého města chceš dojíždět? Co chceš, aby ve školy bylo a nebylo? Jakým předmětům se nyní chceš věnovat více a kterým třeba vůbec? Zkus se podívat na školu jako na místo, kam budeš následující čtyři roky každý den chodit. Někdy pomáhá, když dáme na naši intuici, to může být i pocit ze školy, když ji jdeme navštívit. Využij nabídky dnů otevřených dveří a projdi si školy, které máš v okolí nebo o kterých jsi slyšela. Sama uvidíš, jak na Tebe která škola a lidé v ní zapůsobí.

    Dále se můžeš poradit s rodiči či svými učiteli. Znají Tě dobře, vědí, co Ti jde a nejde a mohou Tě ve Tvém pátrání a přemýšlení nasměrovat.

    Držím palce, ať už se rozhodneš jakkoli, ať se Ti na střední škole daří,

    Dominika

    Škola

    Ahojky,
    chtěla jsem se zeptat když někdo jde v 5. třídě ZŠ na gymnázium musí jít pak na SŠ?
    Děkuji za odpověď.:-)

    Holčička :D, 11. dubna

    Ahoj,

    povinná školní docházka je v ČR jen do 9. třídy, pak už teoreticky do školy chodit nemusíš. Ale mít jen základní vzdělání asi není to, co by si někdo pro život dobrovolně vybral. Z gymnázia lze na jakoukoli jinou střední školu přestoupit (tj. po kvartě), lze ale také pokračovat dále na stejném gymnázium (tj. do prvního ročníku střední školy - kvinta). Gymnázium si můžeš představit jako dvě školy - jedna je od 6. / 8. třídy do 9. a druhá pak funguje jako střední škola - od prváku do čtvrťáku, tedy do maturity. Výhodou přestupu do 6. nebo 8. třídy na gymnáziu je většinou to, že už pak nemusíš dělat přijímačky na sš a můžeš na gymnáziu zůstat. Stejně tak do něj lze ale po 9. třídě jakékoli základní školy přestoupit.

    Hezký den,

    Dominika

    Škola

    Myslí si učitelé, že to děláme?

    Dobrý den Alíku a spol.. No už 4 roky mám holku a chodíme spolu do 5. Třídy (vím že je to trochu neobvyklé ale oba si rozumíme a nic nelegálního spolu nemáme. První dva roky to byla jen kamarádka ale pak jsme zjistili že si spolu fakt extra rozumíme ) No a spolužáci si mysleli jak to spolu děláme každý den atd . Ale to až tak nevadilo byla to spíše sranda a teď už ví že nic takového spolu zatím nemáme . Ale jedna učitelka ve škole ( říkejme jí V ) si už párkrát myslela že v hodině masturbuju (když jsme ji měli na supl) ale nebyla to pravda a myslím si že V to reznesla po celé škole a před pár dny ve škole se stala taková situace skončilo nám vyučování a učitelka nás odvádela na oběd , zastavily jsem se před schodištěm a něco se nás ptala a já pokrčil rameny a plácl rukama o stehna a problém byl v tom že se dívala na jiné kluky vzadu a přede mnou byla moje holka a ta učitelka co nás odváděla na oběd si myslela že jsem mojí holku plácl přes zadek . Docela se bojím co si o nás budou myslet v 9. Třídě:-c .
    To si o nás budou myslet že že to spolu chodíme dělat na záchody ale učitelé;-(
    A potom by na nás škola třeba zavolala sociálku a uznejte že u vás byla sociálka není úplně dobrá vstupenka na střední.
    Nechci totiž aby si mě zařadili do nějaké skupiny neobvyklích dětí.
    A taky ve škole nemáme žádného školního psychologa a s rodiči to taky moc nechci řešit.

    Předem děkuji za odpověď:-)

    kluk, 11 let, 17. dubna

    Ahoj,
    páni, to je tedy zamotaná situace. Přečetla jsem si Tvůj dopis několikrát, abych co nejlépe pochopila, co se vlastně ve škole děje. Pochopila jsem, že máš obavu z toho, že jistá paní učitelka by mohla mít podezření, že Ty a Tvá holka spolu děláte něco sexuálního, tedy nevhodného pro Váš věk. Myslíš si to na základě toho, že Tě podezřívala, že ve škole masturbuješ a taky, že si myslela, že jsi svou holku plácl přes zadek. Situace s údajnou masturbací mě tedy popravdě zarazila. Říkám si, proč si paní učitelka něco takového může myslet, a také jak Ti to řekla nebo jak probíhal Váš rozhovor na toto téma. Dokonce máš podezření, že to roznesla po škole. Zase mě napadá, jak tohle víš nebo proč si to myslíš? Připadá mi, že nemám dostatek informací, takže je pro mě těžké si to představit. Co se týče plácnutí Tvé holky přes zadek, říkám si, i kdyby se to stalo (věřím Ti, že nestalo), je to opravdu tak zlé, aby si učitelé hned mysleli, že spolu děláte něco nepatřičného? Zdá se mi to nepravděpodobné, já osobně plácnutí přes zadek nevnímám jako důkaz toho, že spolu máte něco víc. A také si myslím, že pokud by paní učitelka takové podezření měla, už bys o tom věděl, protože by to začala řešit. Mám z Tvého psaní dojem, že máš v sobě hodně obav, které však mohou být založené na Tvém dojmu ze situace nebo třeba i nedorozumění mezi Tebou a paní učitelkou. Je škoda, že nemáte školního psychologa a chápu, že to nechceš probírat s rodiči. Napadá mě, jestli máš ještě jinou blízkou osobu, která by to s Tebou probrala, třeba starší sourozenec nebo někdo jiný z rodiny. Také přemýšlím nad tím, že by Ti mohlo ulevit nechat to chvíli být nezabývat se tím tolik, třeba časem uvidíš, že bude klid a Tvé obavy se nevyplní. Pokud by Tě to nadále trápilo, můžeš se nám ozvat na našem chatu (https://chat.modralinka.cz) anebo i nonstop na telefonu (www.modralinka.cz). Držíme Ti palce.

    Modrá linka

    Škola

    Trapas na sexuální výchově

    Ahoj Aliku a spol.
    Nedávno se mi stal vážně velký trapas a nevím co s tím mám dělat. Měli jsme sexuální výchovu no a mě je prostě trapné probírat to před klukama. Mě se prostě občas stane že dostanu strašný záchvat smíchu a nemůžu přestat. Já vlastně ani nevím, čemu se směju ale prostě to tak je. No a jak jsme měli tu sexuální výchovu tak jsem dostala strašný začal smíchu. Mě nepřijde vtipné sexuální téma ale prostě v té situaci jsem to nevidrzela a začala jsem se strašně smát. Učitelka mě totálně servala před celou třídou, že jsem totálně nevyspělá a ať se nad sebou zamyslim a že se tomu nesměj ani její 10 lety syn. Bylo to vážně trapné. Když jsme měli další hodinu sexuální výchovy, radši jsem celou hodinu klopila oči do sešitu a kreslila si. Ještě teď se za to stydím. Problém je, že to na mě vždy někdo vytáhne ve chvíli, kdy to nejméně čekam. Nevím co s tím mám dělat protože když se mi stane něco podobného tak se tomu zasměju a jdu dál ale tady na to nemohu přestat myslet a děsím se další hodiny sexuální výchovy.
    Děkuji za radu.
    Holka, 14 let

    holka, 14 let, 15. dubna

    Ahoj,
    situace, kterou popisuješ musela být nepříjemná. Rozumím Ti, že se toho nemůžeš zbavit a i zpětně na trapas myslíš. Zároveň Tě chci ujistit, že taková reakce se může stát. Jak jsi psala, někdy se Ti stane, že se moc směješ a vlastně ani nevíš proč, je těžké to zastavit. Není to něco, co jsi udělala naschvál. Je možné, že Tvůj smích byla nějaká forma obrany před nepříjemnou situací - probírat sexuální témata před klukama. Popravdě, pozastavuji se spíš nad reakcí Vaší paní učitelky. Nemyslím si, že to bylo z její strany na místě. Mohla Tě požádat, aby ses přestala smát, dál to nekomentovat a třeba to s Tebou probrat po hodině. Takto Tě zesměšnila před celou třídou, což není v pořádku. Věřím, že brzy tohle téma nahradí nějaké jiné a spolužáci už se na Tebe nebudou tolik zaměřovat. Chápu, že si to teď možná neumíš představit, ale podobné trapasy většinou časem vyšumí, někdo jiný udělá něco vtipného a na Tvůj trapas bude zapomenuto. Je tady i možnost, že si můžeš i Ty sama ze sebe udělat legraci, nebrat to tolik vážně a zasmát se nad tím. Pokud Ti to někdo stále připomíná, možná mu dělá dobře, že se tím trápíš. Pokud dáš najevo, že to neřešíš, přestane je to bavit.

    Modrá linka

    Škola

    Ahoj
    Chtěla bych se zeptat jestli se můžu dostat na gymnázium. Od 1. třídy mám na vysvědčení samé jedničky. (Teď jsem v 7. třídě). Já si o sobě nemyslím, že jsem chytrá, protože v 1. třídě jsem dostala samé jedničky tak jsem je chtěla i ve 2. třídě a potom i v dalších ročnících. Myslím si, že samé jedničky mám jen, protože jsem se o to snažila a dvojku jsem dlouho nebrala jako dobrou známku. Nedávno jsem dostala trojku z matematiky ikdyž to co se učíme chápu a rozumím tomu. Teď jsme psali písemku z přírodopisu a dostala jsem dvojku ikdyž jsem se na to učila. Někdy mám totiž pocit, že když se na písemku neučím tak dopadne líp než, když se na ní učím, ale když píšeme na slovíčka z angličtiny nebo němčiny tak mám vždycky jedničku ikdyž se neučím. Myslíte si, že se můžu dostat na gymnázium a zvládnout to?
    Děkuji za odpověd. Přeji hezký den.

    holka, 13 let, 7. dubna

    Ahoj milá pisatelko,

    píšeš, že ve škole máš dobrý prospěch, přesto se bojíš, zda se dostaneš na gymnázium. Myslím, že strach mít nemusíš. Z toho, jaké máš známky, se dá usuzovat, že Ti učení jde dobře. Taktéž to, že se někdy na písemky učit nemusíš, znamená, že Ti k zapamatování stačí to, co slyšíš ve škole. A to je fajn, ne každý to tam má.

    Pokud by sis své šance na přijetí na gymnázium chtěla ověřit, je možné vyzkoušet si nějaké přijímací testy na gymnázia. Většinou je můžeš najít na internetu na stránkách konkrétního gymnázia, které sis vybrala. V současné době by pro Tebe byly určeny testy k přijetí na 8 leté gymnázium (tedy takové, kam se nastupuje v osmé třídě).

    Přeji ti, ať ti učení jde i nadále lehce a dělá ti radost,

    Dominika


    Prosba od Alíka

    Podpořte prosím
    Modrou linku!