Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Z poradny Alík radí dětem

    Škola

    Ahoj Alíku a všichni ostatní,
    už přes 2 roky mě na naší škole trápí tělocvik. Vím, že jsem to měla řešit už dřív, ale nenapadalo mě jak.
    Jelikož jsem na sportovní škole, tak máme tělocviky spojené i s klukama. A to je to, co mi vadí. Často jim jde něco lépe než mně např. Při ,pasáku“ dokážou míček odpálit až 2x tak dál než já. A když se mně něco nepovede, tak jsou hned naštvaný a mají blbé komentáře. Navíc je u nás ve třídě jenom 5 holek a to mi značně znemožňuje výběr kamarádek(s klukama si skoro v ničem nerozumím). Přestup do A není možný, protože je tam momentálně plno. Takže jsou jenom 2 možnosti.

    1. Bych mohla přestoupit do školy, která je k mému bydlišti blíž s tím, že nevím co za lidi tam potkám a jak mi sednou.
    2. Bych přetrpěla ještě ten půlrok a od devítky bych byla v A, kde je fakt dobrý kolektiv. Ale nedokážu si představit jak ten půrok zvládnu.

    Takže bych se vás ráda zeptala.
    Pro jakou školu by ste se rozhodli vy?( vím že je rozhodnutí na mně, ale já fakt nevím)
    A jak to říct rodičům? ( vědí, že mě tělocviky nebaví, ale nikdy jsem se jim nesvěřila, že pokaždé před a po 3 hodinách tělocviku klidně i půl hodiny brečím a bojím se tam chodit. Zároveň jim to nemůžu říct narovinu, protože by mě považovali za slabou a vysmáli by se mi)

    holka, 14 let, 18. prosince 2022

    Ahoj,
    to je těžká otázka pro poradnu. My tě neznáme tolik, jako tvoji rodiče. Nemyslím si, že se ti rodiče vysmějí, naopak. Vyslechnou tě a obě možnosti s tebou proberou a pomohou ti správně si vybrat.
    Nyní v tomto krásném čase vánočním máš právě tu nejlepší příležitost, kdy si můžeš s rodiči o svém problému popovídat.

    Na otázky odpovídají

    pracovníci Modré linky, psycholožka BáraV, poradenské centrum Locika, projekt Sbarvouven.cz, NL pro odvykání, student práv Yaboiii, MVDr. Přemysl Rabas, Škola Vitae, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.

    Proč mě učitelka šikanuje?

    Škola

    Ahoj, chci napsat okolo mé učitelky. Ona me vlastně šikanuje. Ale neřešte to prosím, už to řeší rodiče. Takže pořád mi říká čarodějnice je na mne hnusná a furt se mi posmívá že se bojím tv i když jsem necvičila proto že jsem měla teploty a ona mi říka tak proč mám crop top
    Takže o tomto:

    1. Muze ji být jedno co nosím
    2. Bylo teplo
    3. Co ji záleží na tom jestli jsem nemocná??

    A pak ještě me místo abych byla na lavičce poslala k jednomu strašnýmu učiteli a řekla že to tak bude vždy a že nejsem na lavičce protože „Maminka říkala aby jsi neseděla na lavičce (moje jméno, třeba okurka) Však to říkala když jsem byla nemocná a byla zima a nemůžu stát? Jakože ja nevím ja kvůli ní brecim a mám i stresy a všechno. Ale neřešte to, jak jsem říkala. Je to jen horší a rodiče to už řeší.. ale naštěstí mám kámošky které se me zastanou. A samozřejmě ještě rodiče

    Otázky:

    1. Proč me nemá ráda? Jsem regulérní žačka
    2. Proč me sikanuje? Spíš jak se mám s tím srovnat?
    3. Myslíte že kdybych přistoupila bylo by to lepší?

    Jinak děkuji za odpověď.

    Ps: nemůže ti být neveřejné? Jsou tady nějaké spolužačky a já sse bojím že se mi budou smát..

    holka, XX let, 5. června

    Ahoj z Modré linky.

    Jsem ráda, že pro sebe ve svém okolí máš podporu blízkých - ať už rodičů, tak kamarádů, kteří Ti problém řešit pomáhají - zní mi to jako situace, která pro Tebe musí být už dlouhou dobu opravdu vyčerpávající a zatěžující, a to si zcela jistě řešení zaslouží. Na Tvé dotazy se pokusím odpovědět postupně.

    Nemohu s jistotou říct, co Tvoji učitelku k takovému chování vede. Napadá mě, že důvodů může být více a zná je jen ona sama. Všechno ostatní by byly jen naše dohady a domněnky. Nepřijde mi proto vhodné spekulovat, co se v ní odehrává. Přijde mi však důležité namísto toho říct, že pokud Tě šikanuje nebo s Tebou jedná jakkoliv nevhodně, je to nepřijatelné a neměla by si vůči Tobě něco takového dovolit. Není to Tvoje vina – zodpovědnost za vhodné chování ke svým žákům má ona sama.

    Proto mi připadá nespravedlivé, aby ses s tím vyrovnávala sama, zatímco u ní se nic nemění a věřím, že to nefér může připadat i Tobě. Je moc dobře, že máš kolem sebe lidi, kteří Tě podporují a stojí při Tobě – právě na ně se můžeš obracet, když je toho na Tebe moc. Možná by stálo za to zvážit i pomoc školního psychologa nebo výchovného poradce, pokud je to pro Tebe ve škole možné.

    Co se týče Tvého přestupu na jinou školu, nikdo Ti nedokáže s úplnou spolehlivostí říct, zda by to pro Tebe teď bylo lepším řešením. S sebou by to pravděpodobně přineslo změny, nejistotu i určitá rizika, ale možná také úlevu. Je dobré zvážit všechna pro a proti, která Tě napadají, a třeba si o tom popovídat s někým, komu důvěřuješ. Věřím, že každá varianta má teď své výhody i nevýhody – a že si nakonec zvolíš cestu, která bude dávat smysl právě Tobě.

    Přejeme Ti v dalších dnech co nejvíce klidu, podpory a úspěchů v řešení Tvé situace.

    Modrá linka

    Na škole v přírodě se mnou nikdo nechce být na pokoji

    Škola

    Ahoj, přichází období škol v přírodě a my si měli začít domlouvat pokoje, no a tak se všichni seskupily jak chtěli být a já s pár holkama(5)zbyla měli jsme se rozřadit (teď nás bylo 6) do třech pokuju po dvou no a nikdo se mnou nechtěl být, zkoušely jsme i losovat a pořád to samé:-( jsem z toho celkem smutná i když vím jak to dopadne jen.... Nejsem z toho úplně veselá.

    Děkuji za odpověď

    Holka z 5. třídy, 31. května

    Ahoj z Modré linky.

    Věřím Ti, že Tě taková situace hodně trápí a mrzí mě, že ses v ní ocitla. Není divu, že v takovou chvíli nejsi veselá a dovedu si představit, že pro Tebe vidina nadcházející školy v přírodě může být docela stresující. Někdy si ostatní jen rychle domluví dvojice a nedívají se kolem sebe, kdo ještě zbyl. Je to nefér a člověk se pak snadno může cítit odstrčeně. Takové věci nám jsou potom právem hodně líto. Napadá mě, že možná by stálo za to říct o tom paní učitelce nebo panu učiteli. Vyučující často můžou pomoct, aby se všichni cítili dobře, třeba mohou navrhnout nové losování nebo pomůžou vytvořit skupinky tak, aby se nikdo necítil sám.

    Napadá mě, že i Ty bys možná teď potřebovala někoho, kdo by Tě podpořil – tak, jak jsme o tom mluvili i v dřívějších odpovědích. Vnímám, že Tě vztahy se spolužáky trápí už delší dobu, a moc bych Ti přála, abys na to nemusela být sama. Zdá se mi proto důležité zkusit se obrátit na někoho, kdo by Ti mohl být oporou, třeba právě ve škole - školního psychologa, výchovného poradce, nebo nějakého učitele, kterému sama důvěřuješ. I Ty si zasloužíš cítit se ve škole dobře a občas může hodně pomoct mít někoho, komu se se svým trápením svěřit.

    Přejeme Ti, abys pro sebe v nadcházejících dnech nacházela něco hezkého.

    Modrá linka

    Nevím, zda odejít na gympl

    Škola

    Ahoj, dostala jsem se na osmileté gymnázium, ale nevím jestli tam vůbec chci.;-( Rodiče mě tlačí abych šla na gymnázium učitelky zase abych zůstala na základce a já jsem jeden velký otazník.:-| Baví mě se učit a chtěla bych být ráda s nějakýma podobnýma dětma, ale zase mám na základce dvě kamarádky, které se na gympl nedostaly. Jsou super, ale rodiče mi říkají, že si s nima za chvíli nebudeme mít co říct a já jim nemůžu dát jinak než za pravdu.:-( Pak je tu ještě tlak těch učitelek a to, že máme celkem dobrý kolektiv. Na druhou stranu tam budou nějaké holky, které znám a i mě gymnázium tak truchu přitahuje.... Takže moje otázky zní: Jak se rozhodovat a čemu dát větší význam. Jak to vysvětlit té druhé straně. A jak se zbavit úzkostí z toho, že se z devítky nedostanu nebo že to na gymplu nebudu zvládat?
    Předem děkuji za odpověď.

    holka, 11 let, 31. května

    Ahoj milá pisatelko,

    je úplně v pořádku být v takové situaci zmatená - rozhodnutí jako tohle nejsou jednoduchá, protože ovlivní tvoji budoucnost a zároveň se dotýkají tvých emocí, přátelství, rodiny i učitelů.

    8-o Jak se rozhodovat a čemu dát větší význam? Tady není jedna „správná“ odpověď, ale můžeš si položit pár otázek, které ti pomůžou zjistit, co je pro tebe teď důležité:

    • Co by sis vybrala, kdyby ses nemusela ohlížet na názory ostatních? (ani rodiče, ani učitelky, jen ty sama)
    • Představ si sebe za rok na gymnáziu. Jak se tam cítíš? Co tě tam baví nebo nebaví?
    • Představ si sebe za rok na základce. Co se změnilo, co zůstalo stejné?
    • Kde si myslíš, že se budeš moct nejvíc rozvíjet - nejen ve škole, ale i jako člověk?
    • Co kdybych to mohla zkusit na 1 měsíc, bez závazku - co bych si vybrala?
    • Zkus tabulku PRO a PROTI. Potom si můžeš ohvězdičkovat, co je pro tebe důležité (např. u kamarádek). Pomáhá to uvidět, co převažuje.

    Gymnázium není jen o učení - je to o tom, že potkáš nové lidi, rozšíříš si obzory a budeš mezi dětmi, které se možná také rády učí. Ale pokud máš dobrý kolektiv a kamarádky, je pochopitelné, že se ti od nich nechce pryč. Obě volby mají své plusy i mínusy. Tvoje rozhodnutí by mělo vycházet z toho, kde vidíš největší šanci být dlouhodobě spokojená - i když začátek může být těžký.

    O= Až se rozhodneš, bude potřeba to nějak říct těm, kdo mají jiný názor. Zkus jim ukázat, že jsi o tom opravdu přemýšlela - že to není vzdor nebo zbrklost, ale tvoje vlastní rozhodnutí. Pokud se rozhodneš jít na gymnázium, zkus např. „chci zkusit něco nového, budu dělat maximum a chci být v kontaktu i s kamarádkama“. Pokud se rozhodneš zůstat, např. „vážím si toho, že jsem se dostala, ale cítím, že teď ještě nechci odejít“. Uveď důvody.

    ? Jak se zbavit úzkostí z neúspěchu:

    💭 Piš si svoje obavy na papír - co tě přesně děsí? Když to napíšeš, přestane to být tak velké v hlavě.
    ✅ Připomeň si, že úspěch není jen o známkách, ale i o odvaze zkusit něco nového.
    🌱 Dovol si nebýt perfektní - když na gymplu něco nepůjde hned, nic se neděje. Budeš růst postupně.
    🫂 Mluv o svých pocitech s někým, komu důvěřuješ - kamarádkou, učitelkou, nebo klidně školní psycholožkou.

    $> A jedna věc - rozhodnutí nemusí být navždy. Když půjdeš na gympl a nebude to ono, můžeš přejít zpět. Když zůstaneš a budeš litovat, můžeš zkusit přestup za rok. Většina věcí se dá upravit. Důležité je, aby ses cítila v tom rozhodnutí co nejvíc sebejistě a svobodně.

    Držím palce,
    Linda

    Studium medicíny ve Švédsku

    Škola

    Ahoj poradno!
    Potřeboval bych poradit: už odmala miluju medicínu, vědu a Švédsko a mojí vysněnou prácí je pracovat ve Švédsku, nejlépe jako chirurg. Ale vyskytl se problém. Nevím jestli mě můj gympl ve městě co má sotva přes 13,000 obyvatel na medicínu dokáže připravit (Český krumlov) a navíc bych chtěl studovat na Karolinska Institutet (Stockholm) a to je můj 1. dotaz:

    Mám šanci na KI když zůstanu na Gymplu v ČK, nebo mám jít na jednu ze škol co plánuju? (Berzeliusskolan Linkoping, jedna ze dvou škol s IB přírodovědným programem ve Finsku co nebudu psát protože finština a nebo Gymnázium Jírovcova ČB). Jazyk kdyžtak je ve Finsku na školách angličtina, kterou mám tak B1-B2 a ve Švédsku na škole je jazyk švédština kterou mám A1 ale učím se rychle.

    A pak bych měl 2. dotaz:

    Ono ve Švédsku jsou docela drahé ceny a proto se ptám: kolik si takový lékař vydělá měsíčně a je to dost na zaplacení nájmu, jídla atd.?

    kluk, 13 let,, 26. května

    Ahoj milý pisateli!

    8-o Ano, šanci máš – ale bude to velmi náročné.

    Karolinska Institutet (KI) je jedna z nejlepších medicínských škol na světě a výběrové řízení je tvrdé. Při přijímání studentů na anglický program asi budou chtít IB diplom nebo švédskou “gymnasieexamen” – ideálně se silným zaměřením na přírodní vědy. Budeš potřebovat výbornou angličtinu (pravděpodobně C1), dobré známky z matematiky, biologie, chemie a fyziky. Na takovýchto školách bývá nutný i motivační dopis a někdy i pohovor. Případně pro švédský program bude třeba vysoká úroveň švédštiny (C1–C2).

    O= Pokud zůstaneš na gymplu v ČK a zvládneš se dobře připravit z biologie, chemie a angličtiny, není to nemožné. Ale budeš muset hodně pracovat samostatně – třeba připravovat se na zkoušky jako BMAT nebo studovat učebnice v angličtině.

    >X<- IB program tě na studium v zahraničí připraví nejlépe – je mezinárodně uznávaný, má standardy srovnatelné s těmi, které KI zná, a všechny předměty jsou v angličtině. To je velké plus, ale znamená to stěhování a zvládnutí náročného programu. Také finanční náklady, které musíš probrat s rodiči.

    Z toho, co jsem našla (ale neumím to teď ověřit): průměrný plat lékaře ve Švédsku ve specializačním výcviku je 30,000–45,000 SEK měsíčně před zdaněním. Daň z příjmu je cca 30–33 % (v závislosti na oblasti a výši příjmu).

    💡 Co teď můžeš dělat:

    1. Promluv si o tom v první řadě s rodiči. Jak to vidí oni? Budou Tě podporovat? Máte na to prostředky? Jsou ochotni Tě vyslat do zahraniči?
    2. Rozhodni se, jestli chceš zkusit IB program nebo zůstat v ČR. I v ČR máme výborné medicínské školy.
    3. Pokračuj v učení švédštiny (nejen na Duolingu). Na KI pro bakaláře v medicíně je švédština nutná.
    4. Zlepšuj angličtinu – čti odborné články, sleduj medicínské YouTube kanály.
    5. Sleduj stránky Karolinska Institutet, mají podrobně popsané požadavky pro zahraniční studenty: https://education.ki.se

    Pokud budete skuteně uvažovat o studiu v zahraničí, je dobré se obrátit přímo na KI a nastudovat všechny informace a podmínky do detailu. Já stránky prouze proletěla a nemusím mít aktuální nebo přesné informace. Zároveň se studiem v zahraničí pomáhají firmy - vyplatí se využít jejich služeb - vetsinou nemaji extra poplatky (např. https://www.afs.cz/).

    Hodně štěstí,
    Linda

    Slovní a fyzické útoky spolužaček

    Škola

    Ahoj Alíku,
    naposledy jsem do poradny psala, když jsem měla problémy s kamarádkou A. Na začátek vám chci říct, že po prázdninách sama přestala a už nás nijak nebouchá, neničí nám věci, nepomlouvá nás. Ale teď zase začala B, a je to ještě horší než u A. Navíc jsem na to sama, protože A nevadí, že mi to B dělá a když se jí s něčím svěřím tak to hned vykecá snad všem, se kterýma se baví, ale podle mě to nedělá naschvál.
    Takže, začalo to už v 5. třídě, kdy se k nám A nechovala hezky. V té době jsem byla BFF s B a ze srandy jsem si vymýšleli války - většinou si ve filmech/knihách oblíbíme postavy, které se nenávidí. Tak jsme se snažily tu druhou co nejvíce urazit, občas jsme se lehce praly. Ale respektovaly jsme hranice té druhé. Ale teď v 6. třídě, se B začala chovat hrozně a na nějaké osobní hranice úplně kašle. Např.:

    1. Nedávno o výtvarce jsme měli za úkol kreslit návrh na třídní tablo. Mě napadl hezký návrh a tak jsem ho začala rozkreslovat. Bylo to těžké, a tak jsem to zkoušela dělat tou technikou, kdy si uděláte jenom čárky a kolečka na základní tvar a pak pokračujete a dodáváte detaily. B se mi začala smát, že to vypadá jako létající 💩, že je to hnusné a že to zvládne mnohem líp. Nepřestala, ani když jsem jí řekla, že mi to vadí ať přestane.
    2. O přestávce jsem seděla na židli a povídala si s B. Pak jsem se podívala na hodiny a B mi dala facku. Jen tak, protože chtěla. B a A se začaly smát a já jsem nevěděla, co mám dělat. Tak jsem dělala, že jsem si toho nevšimla. Ale byla to chyba. B mi málem dala další facku, ale zarazila jsem jí včas.
    3. Dnes jsem si z ní o přestávce udělala malou srandu. Nevadilo jí to, byl to jenom vtip, smála se taky. Ale pak mě začala bouchat do nohou, tak jsem uhnula a ona se praštila do ruky. Tak řekla ,,Ty de*ile" myslela to ze srandy, to my ani nevadilo. Ale pak mi dala takovou ránu do hlavy 😬. Řekla jsem jí, ať přestane a chytla jsem jí ruce. Snažila se mě bouchnout ještě jednou, ale povedlo se jí to ještě 3×. Celou dobu se smála, A taky.

    Občas mi nadává, že jsem de*il a tak. Ale když to řeknu já jí, tak na mě skočí a začne mě bouchat. Já jí mám furt ráda, protože občas se chová strašně hodně a klidně by mi dala i celou její svačinu, kdybych chtěla. Ale to jenom výjimečně, spíš se chová takhle. Mamce jsem to už říkala, kromě toho bouchání, protože by mi podle mě nevěřila a měla bych problém zase jenom já. Na to posmívání mi řekla, že jsme v blbém počtu. Že chvilku bude B s A proti mě, pak já s A proti B a tak nějak. Že ona byla taky ve třech a taky to tak bylo. Naší učitelku máme tenhle rok poprvé a necítím se na to, abych to říkala zrovna jí. Ale je hodná, takže kdyby nebyla jiná možnost, zas takový problém by to asi nebyl.
    Nevíte, co mám dělat? Protože ony podle mě ví, že mi to vadí, když jim to říkám vždy, když mi to dělají. Nechci mít problém zase já a nechci o ně úplně přijít. Protože jsou skoro moje jediné kamarádky ve třídě. A zbylé dvě, které tam mám, se postaví spíš na jejich stranu než na mojí.
    Prosím o radu, předem děkuji ♥️

    holka, 12 let, 2. května

    Ahoj z Modré linky,

    Z toho, co píšeš, je vidět, že se snažíš o svých vztazích hodně přemýšlet, být fér vůči druhým i vůči sobě samotné. Zároveň dává smysl, že se necítíš dobře, když Ti někdo opakovaně ubližuje – ať už slovně, nebo fyzicky. Vidím, že jste spolu zvyklé na různé vtípky a pošťuchování, ale to, co se mezi vámi děje teď, se mi vůči Tobě nezdá fér. Představuju si, že zažíváš velké napětí a nejistotu, hlavně skrz chování, které by si vůči Tobě nikdo neměl dovolit. Myslím, že už jsi udělala spoustu důležitých věcí, tedy říkáš, co Ti vadí, snažíš se najít cestu, jak s nimi vycházet, a nezůstávat na to sama. Ale pokud Tě někdo bouchá, nadává Ti nebo se Ti vysmívá, není to v pořádku a není to Tvoje chyba.

    Rozumím tomu, že se bojíš, abys nepřišla o kamarádky. Jenže kamarádství by mělo být o vzájemném respektu a bezpečí. Pokud si všímáš, že se s tím sama dál těžko srovnáváš, ráda bych Tě podpořila, aby ses s tím svěřila někomu dospělému. Může to být třeba někdo ve škole, kdyby to pro Tebe teď bylo důvěrnější, než doma - školní psycholog, nebo právě Tvoje třídní učitelka. Mohla by Ti pomoct aspoň v tom, abys měla ve škole někoho, komu věříš a na koho se můžeš spolehnout. Možná by šlo i zkusit si s nimi promluvit v klidné chvíli, když se k sobě chováte mile. Můžeš jim upřímně říct, jak Ti na nich záleží, ale že Ti některé věci hodně ubližují a chceš, aby se to změnilo. Zasloužíš si kamarádství, ve kterém se budeš cítit dobře a budeš si jistá, že jsi jeho důležitou součástí.

    Moc Ti držíme palce.

    Modrá linka

    Závislost na učitelce

    Škola

    Ahoj,

    ráda bych se podělila o svoje pocity a poradila se, protože mám trochu problém s jednou svou učitelkou, o který už nějaký čas přemýšlím. Mám ji opravdu moc ráda a obdivuji ji. Je to moje třídní a pro mě je obrovským vzorem, ale čím víc ji mám ráda, tím víc mi to začíná dělat problémy. Mám pocit, že se mi moje city k ní stávají trochu přehnané a že to není úplně zdravé.

    Je to pro mě hrozně těžké, protože mám strach, že se nikdy nebudu schopná úplně od téhle závislosti na ní osvobodit. Mám pořád pocit, že bych pro ni měla udělat něco víc, že jí musím ukázat, jak moc ji mám ráda. A i když se snažím být dobrou žákyní a dělat věci správně, pořád mám pochybnosti, jestli jí moje úsilí skutečně nějak přínosné, nebo jestli ji to vůbec zajímá. Někdy mi přijde, že se to všechno ve mně kumuluje a jsem na tom emocí příliš.

    Bojím se, že jsem příliš citově závislá a že mi to přestává pomáhat. Když je to hodně silné, cítím, že mě to táhne do situací, které nejsou dobré ani pro mě, ani pro ni. Taky mě trápí, že tyto city nemůžu jednoduše sdílet s nikým, protože se mi zdá, že to nikdo úplně nepochopí. Není to něco, o čem bych chtěla mluvit s ostatními, a ještě víc to komplikuje situaci. Pokud mám být upřímná, i když se to zdá být neškodné, občas se bojím, že je to nějaký problém, který si neuvědomuju. Ráda bych se v tom nějak našla a zlepšila svoji schopnost se soustředit na sebe, ne jen na to, co si o mně může pomyslet ta učitelka. Mám pocit, že si nejsem úplně jistá, jak se s těmito pocity vyrovnat, protože jsem nikdy nic podobného neprožívala.

    Chtěla bych nějaké tipy, jak se z tohohle pocitu „závislosti“ na někom vymanit. Jak si s tím poradit, aniž bych si z toho dělala moc velkou hlavu? Ráda bych se soustředila i na svoje vlastní pocity a zdraví, ale nevím, jak se s tím poprat.

    Předem děkuji za odpověď.

    holka, 13 let, 5. května

    Ahoj z Modré linky,

    jsem ráda, že si píšeš o radu a podporu, zvlášť když zmiňuješ, že je pro Tebe obtížné, se o tom bavit s kýmkoliv ve Tvém okolí. Věřím Ti, že může být dost těžké se s takovými pocity popasovat. Obdivuju, že dokážeš nad svými pocity a sama nad sebou takto přemýšlet - že si uvědomuješ, že Tě to táhne do situací, které pro Tebe nejsou dobré nebo že Tě to příliš zahlcuje a podobně. Je fajn, že hledáš řešení, jak se z toho vymanit, aby Ti to neškodilo.

    V prvé řadě mi běží hlavou, že to, co prožíváš, se může někdy dít a není to tak zvláštní, jak se může zdát. Mnohdy, když máme v životě nějaký vzor, někdo nás přitahuje svými vlastnostmi, chováním, vystupováním, tak se i k tomu pak přidají silné pocity náklonnosti, sympatií, touhy být tomuto člověku nablízku, dělat mu radost, třeba si i zasloužit jeho uznání a pozornost. Zvlášť ve Tvém věku je přirozené, že se tyto pocity objevují. Je moc fajn, že si všímáš, že už Ti ty pocity ale neprospívají - to bývá první krok k tomu, jak to změnit.

    Napadá mě, že to asi nepůjde hned. Je v pořádku dát si čas a nespěchat na sebe. Zkus se soustředit na věci, které máš ráda, na činnosti, které Tě baví a třeba i vědomě odhánět ty přicházející myšlenky ohledně své třídní učitelky. Někdy asi bude potřeba se „donutit“ myslet na něco jiného, i když chápu, že přemýšlení nad někým, koho máme rádi, je příjemné. Bývá nápomocné si i připomínat, z jakého důvodu se potřebuješ z těch pocitů vymanit - co nedobrého to způsobuje, kam Tě to vede atd. Pak budeš mít i větší motivaci se od těch myšlenek na paní učitelku vzdálit. Běží mi také hlavou, že je v pořádku, že to někdy nepůjde - je důležité to zkoušet, vytrvat a věřím, že postupem času budeš moct smýšlet o paní učitelce jinak.

    Kdyby to nešlo, doporučila bych Ti se i poradit se školním psychologem/psycholožkou, pokud na škole máte. Případně kdybys chtěla zůstat v anonymitě a probrat to více dopodrobna, můžeš se obrátit i na linku důvěry - ať už na nás jako Modrou linku (telefon nebo chat, www.modralinka.cz) nebo Linku bezpečí (telefon nebo chat, www.linkabezpeci.cz).

    Přejeme Ti hezké vztahy.

    Modrá linka

    Stres z prezentace

    Škola

    Prosím o radu.
    Každé pondělí máme jako druhou hodinu Informatiku a teď aktuálně prezentujeme prezentace.
    Já jsem každé pondělí strašně ve stresu až se mi dělá blbě a prostě se bojím té učitelky. Mám až takový stres že mě strašně svědí hlava a když jsem teď v pondělí nebyla ve škole kvůli tomu že jsem byla strašně ve stresu a drbala jsem si hlavu tak že jsem se bála že mi poteče krev tak mi spolužačky řekli že příště už prezentuju a jestli nebudu ve škole tak budu mít problém😭 a já nevím co s tím protože když jsem ve stresu tak mě svědí hlava,bolí mě na hrudi až se mi blbě dýchá a je mi blbě a takhle se cítím každé pondělí.
    Moje otázky zní:
    Jak se zbavit stresu a strachu z učitelky a prezentování
    K jakému doktorovi jít s tím že mě svědí hlava a mám podezření že to je ze stresu.

    holka, 14 let, 1. května

    Ahoj z Modré linky,

    z Tvých řádků vnímám, že pondělky pro Tebe bývají hodně těžké a že stres, který zažíváš, Ti zasahuje do zdraví i do fungování ve škole. To, co popisuješ – svědění hlavy, bolest na hrudi, potíže s dýcháním, nevolnost a velký strach – nejsou maličkosti. Může se jednat o tělesné reakce na stres (tak, jak i Ty sama píšeš), které je potřeba brát vážně. Je dobře, že o tom mluvíš a hledáš možnosti, jak si pomoci.

    Se stresem při prezentování Ti může pomoci, když si zkusíš prezentaci několikrát nanečisto říct doma, třeba před zrcadlem nebo před někým blízkým. I tak ale chápu, že před třídou je to úplně jiné. Pokud se Ti při prezentaci špatně dýchá a máš pocit, že to nezvládneš, může pomoci soustředit se na pomalé dýchání – doporučím Ti stáhnout si aplikaci Nepanikař, kde najdeš různá dechová cvičení. A nebo si i před hodinou zkusit najít chvíli pro sebe, kdy budeš mít prostor na zklidnění – třeba si pustit písničku, napít se, dát si studenou vodu na obličej nebo na chvíli odejít na klidné místo. Napadá mě také možnost svěřit se učitelce s těžkostmi, které Tě ohledně prezentování provází, a probrat s ní alternativní možnost odevzdání prezentace než-li její prezentování před třídou, jako například prezentování pouze před učitelkou. Podporu by Ti mohla nabídnout i školní psycholožka, pokud ji ve škole máte.

    Stejně jako i kolegové v odpovědích na Tvé předchozí dotazy Tě i já povzbudím k tomu, abys na své potíže nezůstávala sama. Někdy rady z Alíkovi poradny mohou pomoci, někdy se ale může hodit své trápení probrat s někým, kdo Tě má možnost vyslechnout, a o všem, co Tě tíží, se s Tebou pobavit do větší hloubky. Pokud bys nechtěla vše řešit s učitelkou informatiky, můžeš se svěřit jiné dospělé osobě, které důvěřuješ a můžeš se jí s prožíváním stresu svěřit, třeba zmíněné školní psycholožce nebo třídní učitelce.

    Co se týče svědění hlavy – určitě by bylo dobré zajít za praktickým (dětským) lékařem. Může zhodnotit, zda za svěděním pokožky není nějaký kožní problém. Případně fyzickou potíž vyloučit a doporučit Ti návštěvu psychologa/psychoterapeuta, který Ti může pomoci naučit se se stresem pracovat tak, aby byl pro Tebe zvládnutelný. Zkus tak návštěvu lékaře probrat se svými rodiči.

    Pěkné dny a dostatek sil k dalším krokům, které povedou k tomu, abys takové zkoušky snadněji zvládala.

    Modrá linka

    Jak se smířit s tím, že půjdu asi na soukromou střední školu

    Škola

    Ahoj,děkuju za odpověď na předešlou otázku. Teď píšu protože jsem včera měla tripartity a brečela jsem tam kvůli tomu že mi paní učitelka navrhla že bych šla na střední soukromou školu. Já se střední soukromé bojím ale zároveň vím že tam i kdybych měla málo bodů z přijímačem tak mě vezmou protože jim budou mojí rodiče platit. Každopádně nevím,jak na to myslím tak se mi chce brečet a nevím jak se smířit s tím že půjdu asi na soukromou střední školu.

    holka, 14 let, 26. dubna

    Ahoj z Modré linky.

    Dává mi naprostý smysl, že situace kolem výběru střední školy v Tobě teď vyvolává hodně emocí - nejistotu, smutek i možná strach. Je úplně v pořádku, že Tě to rozplakalo. Je to velká změna, možná i překvapení, a je přirozené, že máš smíšené pocity. Zmiňuješ i to, že to je takový neurčitý pocit, kdy na jednu stranu víš, že by to pro Tebe mohla být jistota, pokud bys neměla dostatek bodů z přijímaček, ale zároveň z toho máš velký strach. Může být hodně zahlcující se v těch pocitech jen vyznat.

    Nejsem si jistá, čím to právě u Tebe je, že Tě tato představa stresuje, co vzbouzí Tvé obavy. Mně teď běží hlavou, že to, že Ti paní učitelka soukromou školu doporučila ještě neznamená, že jsi v něčem selhala. Každý má jinou cestu a někdy nám život nabídne jinou možnost, než jsme si původně představovali, což však neznamená, že ta cesta bude horší. Možná Tě na soukromé škole čekají lidé a prostředí, které Ti bude sedět víc, než si teď dokážeš představit. Zároveň Ti chci říct, že je úplně v pořádku teď s tou představou ještě třeba nebýt úplně v souladu, přeci jen sis to tak původně nepředstavovala a může nějakou chvilku trvat, než se s touto myšlenkou sžiješ. Je to důležitý krok k tomu, abys tu novou možnost dokázala jednou přijmout a třeba v ní i najít něco dobrého.

    Myslím ale i na to, zda by sis o tom třeba chtěla s někým promluvit - často totiž pomáhá svá trápení sdílet s někým, kdo je nám blízký a dokáže nás podpořit. Může to být třeba někdo z rodiny, nebo z Tvých přátel a blízkých. Můžete se společně na tu školu třeba podívat, popovídat si o tom, co Tě na té představě trápí, nebo naopak zkusit najít něco pěkného, co by Tě tam mohlo čekat. Zároveň mi to ale zní, že tato možnost ještě není rozhodnutá - prozatím nevíš jistě, na kterou školu půjdeš. Chci Tě proto ještě na závěr povzbudit v tom, že stále existuje naděje v to, že věci dopadnou tak, jak by sis sama víc přála.

    Budeme Ti držet palce s výběrem školy.

    Modrá linka

    Studium medicíny, zdravotnických oborů

    Škola

    ahoj vsichni!!⭐️ mam tady dotaz ohledne strednich skol
    moc by me bavilo byt doktorkou ale nevim co presne, asi hlavne bud porodni sestra, zubarka, fyzioterapeutka a nebo neco podobneho, jsem introvert ale mozna trochu vic extrovert a nebojim se toho si s nekym pokecat, at uz je to kdokoliv. rada lidem pomaham a rika se mi slunicko :) pry ze jsem hodna a vsude kde jsem je dobra atmoska aspon to mi rikaji. bavi me prirodopis a lidske telo proto bych chtela studovat medicinu. kdyz jsem delala prijmacky ze sedme tridy tak se mi uplne nepovedly..z matiky jsem mela 22 bodu a z cestiny asi 36 ale doma sem cestinu davala na 45+ a matika byla kolem tech 20-30
    a tak se chci zeptat:

    • jestli si myslite ze je medicina tak tezka jak se rika
    • jestli funguji testy na zdravku jinak nez na gympl
    • jestli mam s mym skore se dostat na alespon NEJAKOU stredni kdyz trochu maknu
    • jak to je kdyby me to prestalo bavit, jako jestli bych mohla delat treba uplne jiny obor nebo ne
    • a bonusovy jestli vam prijde ze se k tomu povahove hodim

    a to je asi vsechno💕

    holka, 13 let, 7. dubna

    Ahoj milá pisatelko,

    pojďme se na to mrknout bod po bodu:)

    🌡️ Je medicína tak těžká, jak se říká?

    • Medicína (vysoká škola) je náročná, protože je tam hodně učení, hlavně z paměti – anatomie, biologie, farmakologie, pitva... Pokud tě to baví, dá se to zvládnout😊 Prvním krokem by bylo jiít na gymnázium.
    • Co se týče ostatních středních škol - zdravotnické obory jako porodní asistentka, fyzioterapeutka nebo zubní laborantka jsou taky náročné, ale jinak než gympl – je tam víc praxe, práce s lidmi a méně třeba literatury nebo složitých rovnic.

    🧪Fungují testy na zdravku jinak než na gympl? Většinou ANO.

    • Gymply berou především podle výsledků z přijímaček (CERMAT).
    • Zdravotnické školy někdy počítají i průměr známek, zájmové činnosti, motivační dopisy nebo pohovory. Takže když máš třeba slabší matiku, ale skvělý přístup, motivaci a třeba i zájem o první pomoc nebo kroužek, můžeš mít větší šanci než jen podle testů.

    🎯Mám se svým skóre šanci dostat alespoň někam, když trochu máknu?

    Rozhodně ano! 💪

    • 22 bodů z matiky není špička, ale vůbec to není ztracený. Český jazyk máš výborně našlápnutý.
    • Navíc máš celý rok na to zapracovat na přijímačkách. Klidně si zkus tréninkové testy, nebo popros o doučko nebo online kurzy. Stačí se zaměřit na trénování typických úloh z CERMATu. A hlavně klid a rozvahu – testy se zlepší hlavně praxí💕

    🔁 Co když mě to přestane bavit – můžu pak změnit obor?

    • Ano, i když bude třeba překonat nějaké překážky, nebo si něco dostudovat.
    • Většina oborů na středních zdravotnických školách dává základ, který můžeš využít i jinde: Fyzioterapeutka může jít i na sportovní školu. Porodní asistentka může třeba studovat i sociální práci. Můžeš přestoupit na jinou střední nebo později jiný obor na vysoké.

    🌈 Hodím se na to povahově?

    • To musíš posoudit sama :) Můžeš to probrat i s rodiči, se svým okolím, s kamarádkami a kamarády, s výchovným/kariérovým poradcem ve škole.
    • Zkus si odpovědět na otázky: Chci pomáhat lidem? Zajímá mě lidské tělo a příroda? Vím, jak vypadá běžný den lékaře/zdravotní sestry? Co vše musí v práci dělat?

    Držím ti palce, ať se ti splní, co si přeješ!
    Linda

    Škola

    Ahoj,
    mám dotaz prosím a fakt mi na tom záleží,
    jsem v 9. třídě a v 9. třídě se píšou přijímačky, no a z toho nemám strach, ale učitelka mi prý chce dát neklasifikováno ze tří předmětů, matika, ruština, a zeměpis, co se stane pokud se dostanu na střední školu, jakože že mi pošlou 15.května že jsem se dostala a na vysvědčení na konci devítky nebudu mít nějaké předměty neklasifikováno, co to vlastně znamená neklasifikováno, je to jedno když jsem v 9.? a nebo je to průšvih a nepůjdu na střední a budu opakovat 9. třídu,...já se fakt bojím;-(;-(;-( o budoucnost nechci opakovat nebo být propadlík, já chci na medicínu, a nevím co dělat, děkuju moc předem za odpověď

    holka, co si neví radyyyy, 8. dubna

    Ahoj milá pisatelko,

    rozumím, že tě to hodně trápí, a je fajn, že to chceš řešit včas. Pokusím se ti to vysvětlit co nejjasněji, abys věděla, co můžeš čekat a co s tím můžeš dělat.

    • Neklasifikováno znamená, že tě učitel/ka nemohl/a ohodnotit známkou, protože jsi neměla dostatek podkladů – třeba chyběla většina testů, nebyly dodané úkoly, nebo jsi moc chyběla.
    • Nejde o pětku, ale je to problém, protože vysvědčení bez známky z povinného předmětu není platné.

    🏫 Co se stane, když máš neklasifikováno na konci 2. pololetí v 9. třídě?

    • Musíš dělat opravné zkoušky (někdy se říká „doplňovací zkoušky“) – obvykle v srpnu.
    • Pokud zvládneš tyto zkoušky, normálně dostaneš vysvědčení a můžeš nastoupit na střední školu.
    • Pokud je nezvládneš, nebo se k nim ani nedostavíš, nemáš platné vysvědčení a musíš opakovat 9. ročník.

    O= Co můžeš udělat teď?

    Promluv si s učiteli – klidně si připrav, co jim chceš říct, nebo jim napiš.

    • Co ti konkrétně chybí k tomu, abys mohla být klasifikovaná?
    • Je ještě čas něco doplnit nebo napravit?

    Zeptej se výchovného poradce nebo třídní učitelky, co by ti doporučili a jestli ti mohou pomoct domluvit si plán, jak to dohnat. Pokud to nestihneš do konce roku, domluv si co nejdřív termíny opravných zkoušek.

    Je vidět, že ti na škole záleží a že chceš jít dál – to je velké plus! I když je to teď stresující, neznamená to konec světa. Když budeš aktivní a nenecháš to být, máš velkou šanci to zvládnout.

    Držím ti palce!
    Linda

    Jak se smířit s výměnou třídní

    Škola

    Takže kde začít no...Máme třídní učitelku. Ta je moc skvělá. Mám jí opravdu mega moc ráda. Ale dnes jsem se nečekaně dozvěděla že je těhotná. Byla jsem úplně v šoku. Ale přeju jí to. Ale to znamená, že budeme muset mít jinou třídní. A to já prostě nechci. Já se s tím nedokážu vyrovnat a pořád kvůli tomu brečím. Potřebovala bych nějaké tipy jak se s tím vyrovnat. Předem děkuji.

    holka, 13 let, 16. dubna

    Ahoj z Modré linky,

    rozumím, že je pro Tebe těžké rozloučit se s oblíbenou učitelkou, kterou máš hodně ráda. Zažívat odchody lidí, kteří jsou pro nás důležití, bývá náročné a je fajn, že hledáš způsoby, jak to co nejlépe zvládnout.
    Mrzí mě, že je to pro Tebe teď tak těžké, že kvůli tomu pláčeš. Říkám si, jaké pro Tebe bylo loučit se s učiteli dřív, třeba na prvním stupni a jestli bylo něco, co Ti pomohlo to zvládnout. Může to třeba pomoct i teď. Odchody učitelek na mateřskou dovolenou je něco, co člověk nečeká a nedá se na to připravit. Přemýšlím nad tím, že můžeš vymyslet nějakou drobnost, kterou bys učitelce mohla dát nebo se domluv se spolužáky a můžete pro ní vymyslet nějaké překvapení na rozloučenou. Věřím, že by jí to udělalo radost a pro Tebe by to mohlo být něco, co by Ti pomohlo se s ní rozloučit a jak bys jí dala najevo, že Ti na ní záleží. Můžeš jí i říct, že je Tvá oblíbená učitelka a že pro Tebe hodně znamená, to by jí mohlo potěšit.

    Pokud jde o to, jak se vyrovnat se svými pocity, přijde mi důležité dát průchod tomu, co cítíš, a klidně si poplakat. Zároveň je nápomocné, když mluvíme o tom, co se nám děje. Můžeš o tom mluvit třeba s kámoškou nebo s rodiči, kteří Tě můžou podpořit a společně můžete vymyslet, co pro sebe teď potřebuješ. V neposlední řadě je fajn dělat věci, které máš ráda, a které Ti zlepší náladu ať už jsou to koníčky, trávení času s přáteli nebo s mazlíčkem, pokud nějakého máš.

    Přejeme Ti, ať je Ti ve škole hezky.
    Modrá linka

    Narážky spolužáků

    Škola

    Ahoj,
    Nevim uplne jak zacit, ale proste jsem na osmiletem gymplu a uz od primy si vzdycky moji spoluzaci nasli nejakou vec na me, ktera jim prisla vtipna a porad mi to strkali pred nos treba i pul roku, neni to jako na moji postavu nebo tak ale tenhle rok se mi treba zacali smat kvuli moji oblibene zpevacce, ja jsem to nikdy s nikym neresila ale vzdycky mi to bylo trochu lito ze mi rikaji veci co se mi nelibi, asi nikomu by nebylo prijemny kdyby sli po chodbe ve skole a najednou by se za nimi ozvalo „jmeno zpevacky“ a proste uz jsem z toho fakt spatna a ikdybych o ni prestala uplne mluvit a oni taky prestali, pristi rok si zase najdou neco jinyho s cim me muzou stvat. Kdyz to takhle pisu, tak premyslim jestli tohle acually nezni jako sikana? Nikdy jsem o tom takhle nepremyslela.
    Kazdopadne muj dotaz je, jak se s tim mam vyrovnat? Ja se snazim je neresit, ale pak se stejne doma rozbrecim protoze mi to je lito.
    Predem dekuju za odpoved.

    holka, 13 let, 9. dubna

    Ahoj z Modré linky,

    je dobře, že si umíš říct o radu, když se necítíš dobře.

    Představuju si, že tohle chování od spolužáků musí být fakt náročné. Zvlášť, když se to děje dlouhodobě a týká se to věcí, které máš ráda. Někdy si spolužáci a kamarádi dělají srandu a nenapadne je, že nám to ubližuje a je to už moc. Proto přemýšlím nad tím, jestli jsi někdy řekla, že Ti to není příjemné. Ozvat se a vymezit se může být někdy těžké, ale říkám si, že to je něco, co může být způsob, jak dát najevo, že Ti to vadí a nechceš, aby to pokračovalo. Pokud takové chování trvá dlouho, tak je to otravné a je jasné, že nechceš, aby to pokračovalo. Přemýšlím, co Ti pomáhá tyhle situace zvládat, jestli to jde ignorovat třeba díky blízkým kamarádkám.

    Pokud jde o to, co můžeš dělat tak jako první mě napadá svěřit se někomu blízkému, třeba rodičům, aby věděli, jak náročné to pro Tebe je. Společně můžete vymyslet, co můžeš dělat a třeba si mohou i promluvit s třídní/m učitelkou/učitelem u vás ve škole a poprosit je, aby vymysleli citlivý způsob, jak s tím pracovat. Zároveň je tu i možnost svěřit se přímo někomu ve škole ať už učiteli, kterému důvěřuješ, nebo školnímu psychologovi a vymyslet způsob, co s tím můžeš dělat.

    K dispozici jsme Ti i my a to buď na chatu nebo telefonu, kde je větší prostor pro doptávání. Kontakty najdeš na www.modralinka.cz

    Držíme Ti palce.

    Modrá linka

    Vztahy ve třídě

    Škola

    Ahojte, potřebuji pomoc/poradit s mojí situaci ve třídě.
    Aktuálně jsem v 7. třídě nejmenovaného gymnázia a po lyžáku (16-20 prosinec) a tam se děly věci. Konkrétně v úterý večer (asi 20:30, 17.12.2024) jsem ležel v pokoji na posteli u stěny. Projížděl jsem YouTube shorts. A byli tam moji spolužáci. Budeme jim říkat Kim, Tereza a Amálie. Kim seděl u stolu, koukal se ven z okna a nevnímá. Ve stejné místnosti jako já a Kim, byla i Tereza. Ta si přišla popovídat s Kimem. Mimo místnost (na chodbě) stála Amálie. Pozn. Dveře od místnosti byly otevřené dokořán, do chodby. Amálie si povídá s Kimem a najednou se otočí směrem ke mně a začne ječet. Ječí dobrou minutu, jaký jsem úchyl a pak vyběhne ven z místnosti. Důvod: měl jsem jednu ruku pod peřinou na mém boku a byl jsem ve svém spacím úboru, což jsou trenky a triko, ale pod peřinou, ať nejsem na lyžáku polonahý. Myslela si, že masturbuji. Jenže, pod peřinou moje levá ruka se nehýbala a nebylo vidět, že by tam něco stálo.
    Druhý den: zjistil jsem následky jejího obvinění celkem dramaticky. Kim změnil přes noc názor, že mě viděl jak masturbuji. Takže nyní to byly dvě výpovědi proti 1. Kim se mě snažil přesvědčit, ať vyjdu „s pravdou ven“ neboli ať se přiznám k údajnému činu. Snažil se mi taky namluvit, že to jsou 3 výpovědi proti 1, protože „Amálie mě taky viděla". To jsem neudělal a všechno popřel. Jenže na snídani, všichni ostatní spolužáci a žáci paralelní třídy si o mé mysli, že jsem úchyl. Důvod: v 6. třídě jsem se choval trochu podivně a úchylně. Chvíli jsem byl dokonce tak zoufalý, že jsem zvažoval skok z okna, ale ihned jsem tu myšlenku zavrhl. Každopádně, tady je má otázka: Co mám dělat? Nyní si všechny holky ve třídě a vedlejší třídě myslí, že jsem úchyl a boji se vzít si do ruky věc které jsem jen dotkl. Kluci si z toho dělají srandu a ví, že ti tři lidi jsou kamarádi, takže je to nejspíše umělé.

    P.S. Omlouvám se za pozdní odeslání a případný špatný formát. Je to můj první dotaz.

    kluk, 13 let, 9. dubna

    Ahoj z Modré linky,

    je fajn, že se umíš svěřit, když zažíváš něco náročného.

    Píšeš o události, která se stala v prosinci a já přemýšlím nad tím, jak jsi to do teď ty 4 měsíce zvládl. Představuju si, že musí být náročné chodit do školy a čelit opakovaně posměchu od kamarádů a spolužaček. Ve třídních kolektivech to někdy není fér a mrzí mě, že Ty teď zažíváš od spolužáků takové chování. Jsem ráda, že sis napsal o pomoc a nezůstáváš na to sám. Psal jsi, že kamarád Kim Tě přesvědčoval, aby ses přiznal k něčemu, co se nestalo a mě napadá, jestli sis o tom s Kimem a dalšími blízkými lidmi do teď promluvil a mohl jsi vyjasnit, jak to bylo a že Ti Tohle, co se děje, není příjemné. Chodit do školy v situaci, kdy si o Tobě spolužáci myslí, že jsi „úchyl“, jak jsi psal, mi přijde hodně náročné a chápu, že Ti v tom není dobře. Říkám si, že to chce hodně síly zvládat to a čelit nepříjemnostem. Přemýšlím nad tím, zda ses s tím někomu svěřil a požádal ho o pomoc. Třeba rodičům doma, staršímu sourozenci nebo třídní/mu učitelce/učiteli nebo třeba psychologovi, pokud ho ve škole máte. Tyhle situace jsou náročné a přijde mi důležité, aby Ti někdo pomohl zlepšit to, jak se ve škole cítíš.

    Je důležité, abys na své trápení nezůstal sám a získal pomoc a podporu. Učitelé jsou ve škole i od toho, aby podpořili žáky a pomohli jim pracovat s náročnými situacemi a to co zažíváš rozhodně není v pořádku. Chci Tě proto podpořit v tom svěřit se někomu, komu důvěřuješ a společně můžete vymyslet, jak si se situací poradit a co bys potřeboval. Psal jsi, že jsi dokonce přemýšlel o skoku z okna. Představuju si, že cítíš velký tlak a je to pro Tebe hodně těžké.

    Napadá mě, že krom podpory ve škole můžeš využít pomoc i mimo ni třeba na chatu nebo telefon linek důvěry, kde můžeš situaci probrat víc a kde je možné se doptávat. Kontakty na naši linku i chat najdeš na na www.modralinka.cz

    Přejeme Ti, ať se brzy cítíš líp.

    Modrá linka

    Přijímačky na gympl, medicína

    Škola

    Milý Alíku a ostatní,$>
    tento rok budu dělat přijímačky na SŠ, na 2 gymply a ekonomické lyceum. Nejradši bych se dostala na první gympl, protože je kvalitnější a chodilo tam hodně lidí z mé rodiny. Jenže mám velký problém! Můj nejvyšší počet bodů, co jsem měla z matematiky je 22, což je dle mých rodičů tragédie, ale je to více než minimální počet bodů ke přijetí, což je 15. Vzhledem k tomu, že nežiji ve velkém městě a žiji spíš v maloměstě, tak je tady naděje! :-> Na gympl se potřebuji dostat, jelikož bych chtěla jít na medicínu. Je to můj velký sen už od narození a je to jediný povolání, u kterého si sebe dokážu představit. Čeština mi jde:-) v lednu, když jsme ve škole měli přijímačky na nečisto, tak jsem měla 37 bodů a to jsem se na ně ještě neučila a bylo to nejvíc ze třídy, takže kdybych lehce zapracovala na češtině a naučila se jak na matematiku, tak bych se tam myslím mohla dostat. Ale kdyby mě nepřijmuli ani na jeden gympl, tak by mě měli na 99% vzít na ekonomku, je to moje poslední možnost jen kvůli poloze té školy a tomu, že tam není potřeba moc bodů. Nevím, co bych s tou ekonomkou dělala, jelikož mě nic z oblasti ekonomie nezajímá. Na youtubu jsem viděla videa o tom, že i z ekonomky se dá dostat na medicínu, jenže když jsem se koukla, co tam asi tak je za předměty, tak mi to moc nedává smysl, jelikož chemie, biologie a fyzika tam moc úplně nejsou. Tyto předměty jsou moje oblíbené, i když fyzika mi moc nejde. Napadlo mě, že kdyby mě vzali pouze na tu ekonomku, tak bych si koupila učebnice, co se na tyto předměty používají a učila bych se sama a zkusila to pak na medicínu.

    Mé otázky jsou:@)->-

    1. Mám naději na přijetí?
    2. Jak zvýšit počet bodů v matematice?
    3. Jak se vyrovnat s tím, když mě nevezmou ani na jeden gympl?
    4. Je nějaká šance na přijetí na medicínu z ekonomky?

    To je konec. Poprosila bych o rychlou odpověď, jelikož čas do přijímaček se krátí. Omlouvám se za délku dotazu. Moc moc děkuji za odpověď a přeji Vám krásný den.$>

    holka, 28. března

    Ahoj milá pisatelko,

    je vidět, že jsi motivovaná a máš jasný cíl – a to je na začátku nejdůležitější! :)

    1. Mám naději na přijetí?
    Myslím, že naděje tam je >X<- Tvých 22 bodů z matematiky sice není maximum, ale je to víc než minimum pro přijetí – a když to zkombinuješ s výbornou češtinou (klobouk dolů!), tak je reálné. Navíc – jak jsi správně odhadla – mimo velká města je konkurence menší - porovnej si to s výsledky pro konkrétní školu, na kterou se hlásíš (bohužel jsi ji neuvedla a tak nemohu dát konkrétnější odpověď).

    2. Jak zvýšit počet bodů v matematice?

    • Trénuj typové úlohy z minulých let. Cermat úlohy se dost opakují – forma zadání i postup. Čím víc jich uvidíš, tím míň tě něco zaskočí.
    • Dělej si sbírku chyb. Vždy si napiš, proč jsi nějakou úlohu pokazila. Nejen že zjistíš, co ti nejde (zlomky, procenta, rovnice...), ale pomůže ti to se tomu cíleně věnovat.
    • Sleduj online videa – někdy to vysvětlí úplně jinak než ve škole a najednou to zapadne.
    • Počítej s někým dalším. Když ti to někdo vysvětlí živě (klidně i kamarád nebo sourozenec), můžeš rychleji pochopit, co děláš špatně.
    • Simuluj si přijímačky doma. Stopni si 70 minut a zkus test v kuse. Učíš se tím i strategii – co řešit hned, co přeskočit, kde se nezaseknout.

    3. Jak se vyrovnat s tím, když mě nevezmou ani na jeden gympl?

    🌱 Tohle je těžké, ale pamatuj: Škola není osudová volba. Mnoho lidí se na gympl nedostalo – a přesto jsou teď úspěšní, studují, podnikají nebo dělají práci snů. Pokud se to stane, neznamená to, že nejsi dost dobrá. Znamená to jen, že se tvůj plán trochu změní.
    ✨ Ekonomka může být odrazový můstek. Když budeš chtít, můžeš si doplnit vědomosti sama, přestoupit později na jinou školu nebo si vše dohnat na vlastní pěst. Hlavní je tvoje vnitřní motivace – a tu rozhodně máš!

    $> A klidně si dovol si poplakat, naštvat se nebo být zklamaná – ale nezůstávej v tom dlouho. Vždycky bude další krok, který můžeš udělat.

    4. Je nějaká šance na přijetí na medicínu z ekonomky?

    Ano :) Je to určitě těžší cesta, ale není nemožná. Někteří lidé šli z hotelovky, ekonomky nebo úplně jiných oborů – a medicínu dali. Co to obnáší?
    ✔️ Samostudium biologie, chemie a fyziky. Nejlépe podle požadavků jednotlivých lékařských fakult (většinou testy SCIO nebo vlastní přijímačky).
    ✔️ Kurzy nebo doučování. Pokud by to šlo finančně nebo časově.
    ✔️ Dlouhodobý plán. Už od prváku vědět, že půjdeš jinou cestou a připravovat se s předstihem.

    Držím ti moc palce 🍀💚 a nezapomeň – tvůj sen je možný, i když cesta bude trochu klikatá.

    Linda

    Jiný pohled rodičů a mě na budoucí školu

    Škola

    Ahoj, začnu tak nějak od začátku. Týká se to mé budoucnosti.
    Mamka mi vnucuje jít po osmiletém gymplu na práva nebo na zdrávku. (Práva ona studovala, ale nechce se mi do toho protože se mohou změnit zákony a těch knih co bych musela číst jen se zákonama na mě nepůsobí vůbec dobře)Já bych chtěla být učitelkou ale to se mamce nelíbí. Taky říkám že miluju fyziku a chemii ale nevím, kde bych to využila protože podle mamky je to kravina. Napadlo mě že bych mohla třeba být učitelkou na zdrávce nebo na právech. Chtěla jsem být učitelkou fyziky mém gymplu protože je to tam moc fajn.
    Tedy mé otázky:

    1. musím vystudovat abych mohla být učitelkou na zdrávce? Stačí mi vystudovat pouze jí nebo musím mít k tomu i pedagogickou?
    2. Kde bych uplatnila fyziku a chemii abych měla dobré povolání?

    Děkuji moc za odpověď
    A přeji hezký den >X<-

    holka, co přemýšlí o své budoucnosti, 24. března

    Ahoj milá pisatelko :)

    Je vidět, že o své budoucnosti přemýšlíš do hloubky a že chceš dělat něco, co tě baví a dává ti smysl$> To je skvělý základ - spousta lidí si ještě dlouho po škole hledá odpovědi.

    O= Pokud chceš učit na střední škole (jako je zdrávka), nestačí jen vystudovat ten obor (např. zdravotnickou školu). Potřebuješ vysokoškolské vzdělání v daném oboru a pedagogické vzdělání. Máš dvě možnosti:

    1. Studovat učitelství: Například učitelství odborných předmětů pro střední školy – třeba výchovu ke zdraví, biologii, chemii, fyziku...
    2. Studovat obor (např. chemii, právo...) + doplnit si pedagogické minimum - některé školy nabízejí tzv. doplňkové pedagogické studium, které tě připraví na učitelskou dráhu, když už máš odborné vzdělání.

    $> Kde bys mohla využít fyziku a chemii a zároveň mít dobré povolání?
    Tady je pár nápadů – vybrala jsem takové, kde to může být zároveň zajímavé, užitečné, a dobře placené:

    🧪 Učitelka fyziky a chemie – máme dlouhodobě málo učitelů na tyhle předměty, takže si budeš moc vybírat, kde pracovat. Navíc dobrý/á vyučující může dětem změnit život (možná jako ten/ta na tvém gymplu 😊).
    🧬 Laborantka / vědecký pracovník – například ve zdravotnictví, farmacii, potravinářství nebo výzkumu. Využiješ chemii i fyziku. Je třeba mít VŠ – třeba přírodovědu nebo nějaký technický obor.
    💉 Biomedicínský inženýr – propojuje fyziku, medicínu a technologie. Pracuješ třeba s přístroji, které zachraňují životy.
    🚀 Technické obory – elektrotechnika, strojírenství, informatika. Fyzika se hodně uplatňuje i tady, a často jde o dobře placené práce.
    🧫 Forenzní expertka – třeba u policie, kde se kombinuje chemie s detektivní prací.

    $> Je úplně v pořádku, že tě neláká jít přesně ve stopách mamky. I když ti chce pomoct a má dobré úmysly, tvoje cesta může být jiná – a pořád správná. Být učitelkou, navíc třeba s vášní pro fyziku nebo chemii, je úžasné a hodně důležité povolání. Zkus si s mamkou promluvit, proč nechceš na práva a proč Tě láká učitelství. Dobrým krokem může být také jít za kariérovou poradkyní (výchovnou poradkyní), která vám rozhovor ulehčí. Buď je k dispozici přímo ve škole zdarma, nebo si můžete někoho najít (a zaplatit).

    Držím Ti palce na cestě k učitelství, ok
    Linda


    Prosba od Alíka

    Podpořte prosím
    Modrou linku!