Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Z poradny Alík radí dětem

    Chci být policistkou

    Škola

    Zdravím poradno!
    Předem bych chtěla poděkovat za všechny vaše odpovědi v poradně.
    Taky se omlouvám, že píšu už napodruhé tento týden, mám takové období dotazů:-D
    Chtěla bych se zeptat na několik dotazu ohledně policie, doufám, že to nevadí.
    No, už přejdu k 1 věci co mě zajímá/trápí.
    ———————————————————————————————————————
    1. Tento rok jsem se rozhodla, že bych chtěla být v budoucnu policistkou. Problém ale je, že nevím jak to vysvětlit rodičům, protože si myslí že bych chtěla být inženýrem, notařem nebo právníkem a ne policistou, hasičem atd.... Sice je pravda, že jsem jako menší taky i říkala, že chci být inženýrem ale s věkem se člověk mění přece, nе?
    Já ale rodiče nechci nějak sklamat:-(. Nevím co jím říct.
    ———————————————————————————————————————
    2. Kdybych nakonec u policie chtěla sloužit, vadilo by to, že jsem cizinka? Trvalý pobyt samozřejmě mám. Trochu to možná zní zbytečně ale na Googlu jsem to vůbec nenašla.
    ———————————————————————————————————————
    3. Jelikož jsem se rozhodla tento rok skusit přijímačky mně napadlo ještě něco k policii... Existuje nějaké policejní gymnázium(osmileté) v Praze? Případně, jaké gymnázium stačí na policii?
    ———————————————————————————————————————
    Omlouvám se za dlouhý dotaz...
    Předem děkuji za odpověď,
    s pozdravem,
    Selly.
    @)->-

    Selly, 11 let, 5 třída, 28. srpna

    Milá Selly,

    (8:°)
    To, že jsi změnila svůj názor ohledně budoucí kariéry, je naprosto normální. S věkem se naše zájmy a priority mění a to, co nás lákalo jako malé, nemusí být nutně to, co chceme dělat v dospělosti. Pokud jde o to, jak to říct rodičům, můžeš zkusit následující postup:

    Buď otevřená a upřímná: Vysvětli jim, že jsi přemýšlela o své budoucnosti a že jsi zjistila, že tě více přitahuje práce u policie než povolání inženýra nebo právníka.

    Připrav si argumenty: Můžeš jim vysvětlit, proč tě láká kariéra u policie – třeba tě zajímá pomoc lidem, zajišťování bezpečnosti nebo jiné konkrétní aspekty této práce. Rodiče mohou mít obavy ohledně bezpečnosti nebo stability práce u policie. Buď připravena tyto obavy řešit a vysvětlit, jak to vidíš ty.

    8-[)
    Pokud vím, pokud máš trvalý pobyt v České republice, můžeš se stát policistkou. Policie České republiky nevyžaduje české občanství, ale trvalý pobyt je nutný. Samozřejmě budeš muset splnit všechny standardní požadavky, které jsou kladeny na uchazeče o práci u policie, jako jsou fyzické a psychologické testy, vzdělání a další podmínky.

    O=
    V Praze konkrétní policejní gymnázium (osmileté) neexistuje. Nicméně existují střední školy s bezpečnostním zaměřením (např. Bezpečnostně právní akademie nebo TRIVIS), které by tě mohly na kariéru u policie dobře připravit. Na práci u policie ti ale stačí i běžné gymnázium. Po maturitě pak můžeš pokračovat studiem na vysoké škole s bezpečnostním nebo právním zaměřením, což může být výhodou, ale není to nutné. Po střední škole se můžeš rovnou přihlásit k policii a absolvovat potřebný výcvik.

    Další školy si můžeš hledat zde: https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly

    Doufám, že jsem ti pomohla a přeji ti hodně štěstí na tvé cestě!
    Linda

    Na otázky odpovídají

    pracovníci Modré linky, psycholožka BáraV, poradenské centrum Locika, projekt Sbarvouven.cz, NL pro odvykání, student práv Yaboiii, MVDr. Přemysl Rabas, Škola Vitae, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.

    Škola

    Přestoupil jsem na jinou školu, kde mají už dva roky druhý cizí jazyk. Na bývalé škole jsem neměl žádný druhý cizí jazyk, teď se mám rozhodnout, na výběr mám mezi němčinou a ruštinou. V angličtině mi gramatika jde, ale výslovnost moc ne, tak nevím, co si mám vybrat. Mám na výběr do zítřka. Prosím o rychlou radu.

    kluk, 13 let, 9. září

    Ahoj, AJ i NJ jsou germánské jazyky. Je tam tedy podobnost. Na jednu stranu je fajn, že jsou některá slova podobná, ale na druhou stranu právě toto může být matoucí. Čeština a ruština jsou slovanské jazyky a jsou si trochu podobné. Ne ale tolik moc jako čeština a slovenština.

    Nyní k samotné radě: Pokud ti učení jde a máš pěkné známky, pak se nemusíš bát vybrat si němčinu. Jinak bych doporučovala ruštinu. Rozhodně se neřiď současnou situací a válečným konfliktem, který rozpoutal prezident Ruska. Jazyk za válku nemůže.

    Strach z nástupu do prváku

    Škola

    dobrý den,
    letos půjdu do prváku a celkem se toho bojím.. obecne nemam rada setkávání se s novými lidmi a hlavne hledani si novych kamaradu.. v 7 tride jsem prisla do nove skoly a nikdo me tam az do 9 tridy pomalu nemel rad.. v devitce jsem si tam nakonec kamaradly nasla ale do te doby to bylo peklo, vsichni se mi smali a delali si ze me srandu tehdejsim vtipem „kdo?“ „se ptal?“ a kvuli tomu se celkem bojim jak zapadnu do nove skoly protoze tam nikoho neznam a bojim se ze ostatni se mezi sebou budou znat.. (nebydlipme v praze ale ve vesnici ktera je u dvou mest a jedno je dal a tam pujdu na skolu) no a bojim se ze se budou lidi znat treba ze zakladky.. navic se bojim adaptaku a s kym budu na chatce, protoze nevim jak se to bude rozdelovat.. proste se bojim ze me nikdo nebude mit rad a ze se semnou nikdo nebude bavit a taky si myslim ze se tam malem rozbrecim.. nechapu jak jsem zvladla prijimacky celkem v pohode, ale tohle me vázne stresuje.. chtela bych se zeptat

    1. jak se vyhnout stresu abych se tolik nebála ?
    2. nevite jak probihaji adaptaky?
    3. jak si najit kamarady a nebyt ta divna?
    4. co mam delat az prijdu do te tridy?

    predem dekuju moc za odpoved<33

    holka 15 let, 23. srpna

    Zdravíme Tě z Modré linky,

    především blahopřejeme k tomu, že jsi zvládla přijímačky a dostala se na střední. To samo je v životě velká a významná událost.

    Věřím ale, že přechod do nové školy může být provázen podobnými obavami, jako máš Ty. Může být stresující pro kohokoliv, zvláště, pokud už má nějaké špatné zkušenosti z minulé školy.

    Kladeš nám několik otázek, na které Ti nyní stručně odpovíme. Pokud bys potřebovala svoje témata probrat více do hloubky, doporučujeme zatelefonovat na některou z linek důvěry, zeptat se třídní/ho učitelky/e nebo vyhledat psychologickou pomoc.

    Ptáš se, jak se vyhnout stresu a nebát se. Možná Ti pomůže uvědomit si, že obavy z přechodu na novou školu mají téměř všichni, ale ne každý to dává najevo. Určitě v tom nejsi sama. Možná by Ti pomohlo představit si, na co se na nové škole můžeš těšit, třeba nové předměty, aktivity nebo možnost poznat nové lidi. Můžeš si také sepsat, čeho se nejvíc bojíš, a zkusit si promyslet, co bys mohla dělat, kdyby se to opravdu dělo - když je člověk připraven, cítí se lépe. Můžeš také zkusit relaxovat a snižovat stres pomocí psychohygienických cvičení, například prostřednictvím aplikace Nepanikař.

    Další Tvoje otázka se týká adaptačních kurzů. Ty bývají zaměřeny na seznámení se s novým prostředím a lidmi. Tvoří je různé hry a aktivity (formální i neformální), které pomáhají prolomit ledy a poznat ostatní studenty. Pedagogové jsou připraveni pomoci těm, pro které je tato situace náročná. Pokud by bylo potřeba, neboj se na některého z nich obrátit, měl by Ti dát podporu a povzbuzení.

    Ptáš se také, jak si najít kamarády a nebýt „divná“. Jednoduše řečeno, především buď sama sebou, ať jsi pro jiné „divná“ nebo ne. Tak jsi nejpřirozenější a ostatní Tě mohou poznat a třeba si Tě oblíbit pro Tebe samotnou, ne pro nějakou „roli“, kterou bys hrála. Zkus si také najít někoho, kdo je Ti bližší než ostatní, a s ostatními se sbližovat svým tempem. Můžeš se i přihlásit do mimoškolních aktivit, které Tě zajímají - tam můžeš potkat lidi se stejnými zájmy a přirozeně kamarády nacházet.

    Zajímá Tě také, co dělat, když přijdeš do třídy. Věřím, že první okamžiky nejsou lehké (pro nikoho), ale můžeš se zkusit narovnat, pomalu a zhluboka dýchat, usmát se, navázat s někým oční kontakt a normálně se představit (jméno, škola, ze které jsi přišla). Je v pořádku říct, že jsi z té situace nesvá, tím se mohou prolomit ledy a i Tobě se může ulevit. Zkus najít někoho, kdo je Ti sympatický, nebo se zatím s nikým nebaví, nebo můžeš sebrat odvahu a vstoupit do nějaké skupiny lidí. Jde o to nebýt přehnaně sebevědomá, ale ani zakřiknutá.

    Je důležité si uvědomit, že nové prostředí může také přinést nové možnosti a příležitosti. Pokud bys měla větší těžkosti při začleňování do nového prostředí, můžeš vyhledat i školního psychologa. Jak jsme už psali, můžeš využít i volání na linku důvěry.

    Držíme Ti palce, ať se Ti v nové škole daří.

    Modrá linka

    Dvojka z chování – střední škola?

    Škola

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat na jednu věc. Není to můj příběh, ale zajímá mě to. Vezmou na střední školu člověka, který má z chování 2?
    Předem děkuji za odpověď

    holka, 14 let, 23. června

    Ahoj milá pisatelko,

    přijetí na střední školu se řídí několika kritérii, která se mohou lišit v závislosti na konkrétní škole a oboru. Kromě výsledků přijímacích zkoušek a studijních výsledků z předchozích let se často hodnotí i chování žáka.

    8= Zhoršená známka z chování (2) může být v některých případech považována za negativní faktor, ale většinou není jediným rozhodujícím kritériem. Školy často posuzují uchazeče*uchazečky komplexně a mohou brát v úvahu celkový prospěch, výsledky přijímacích zkoušek a další relevantní informace.

    >X<- Je tedy možné, že žák*yně s dvojkou z chování může být přijat*a, pokud splňuje ostatní požadavky a kritéria dané školy.

    Doporučila bych kontaktovat konkrétní školu, o kterou bude zájem, a informovat se přímo u nich o jejich přijímacích podmínkách a postupech.

    >X<- Občas každý může udělat chybu nebo nerozumné rozhodnutí. Pokud se to neopakuje, dotyčný*á to napraví a poučí se z toho, nemusí to být nic tragického :)

    Hodně štěstí,
    Linda

    Letový dispečer

    Škola

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké studium potřebuje letový dispečer a kde se tyto školy nachází a předem děkuji.

    PS: Omlouvám se za můj předešlý vtípek s věkem

    kluk, 12 let, 6. června

    Ahoj milý pisateli,

    letový dispečer (nebo také řídící letového provozu) je specializovaná profese, která vyžaduje specifické vzdělání a výcvik.

    O= Požadavky na letového dispečera

    • Mít ukončené střední vzdělání s maturitou a legislativní požadavky
    • Speciální výcvik a certifikace - znalosti v oblasti letectví, letadel, zeměpisu a místopisu, mechanika aj.
    • Vysoká úroveň znalosti anglického jazyka, protože angličtina je mezinárodním jazykem letectví.
    • Musíš projít zdravotními testy, které prokáží, že jsi způsobilý k vykonávání této práce.
    • Psychologické testy - schopnost rychle a efektivně reagovat na stresové situace a rozhodovat se v krizových momentech.

    Tvůj první krok by byl dokončit základní školu a vybrat si školu, která se zaměřuje na leteckou dopravu (maturita nebo výuční list s maturitou). Existuje např. Střední odborná škola civilního letectví, Praha-Ruzyně. Pak můžeš pokračovat i na vysokou školu nebo konkrétní výcviky.

    Přesné detaily profese najdeš zde v národní soustavě povolání: https://nsp.cz/jednotka-prace/operator-letovych-dat

    ok Další možnosti studia

    • Czech Air Navigation Institute (CANI):
    • Technická univerzita Ostrava: Provoz a řízení letecké dopravy
    • Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU): Fakulta provozní ekonomiky nabízí studijní obory zaměřené na dopravu a logistiku, které mohou zahrnovat také kurzy týkající se letecké dopravy.
    • Letecká škola Flying Academy nabízí školení a výcvik pro letové dispečery.

    Hodně štěstí,
    Linda

    Pomoci a trápit se?

    Škola

    Pomoci a trápit se?
    Ahoj Alíku, mám už nějakou dobu problém. Já osobně si myslím, že je to sobecký problém. Jde o jednu dívku, která k nám přestoupila. Je to Ukrajinka, takže potřebuje pomoc s češtinou. Navíc by měla být v 6. třídě, ale tam nebylo místo tak ji dali k nám (do 7. třídy). O to hůř zvládá veškeré učení. Paní učitelka mě pověřila, abych s ní seděla a „starala“ se o ní. Problém jsem s tím neměla, ale občas to bylo unavující. Každou chvíli jsem jí musela něco vysvětlovat a tak podobně. Nevadilo mi to. Ale trápí mě dvě věci:

    1) Učitelé si myslí, že já jsem zodpovědná za to, že neudělá úkol. Například: Měli jsme úkol ze zeměpisu aby jsme odpověděli na několik otázek v učebnici. Zeptala jsem se, jestli to může být tištěný a učitel mi řekl, že si můžu vytisknout jen ty otázky. Řekla jsem jí co má dělat, kde to v učebnici najde, a pak jí to napsala. Když jsme to učiteli ukazovali, tak mi říká: „To jsi takhlenc mohla vytisknout i ####, aby to měla.“ Naštvalo mě to. Já jí psala co má udělat a hnusně řečeno, ona není chromá aby to neudělala. Dala jsem si práci s tím aby to hezky vypadalo, a přidala jsem tam i pár obrázků. Ráno jsem se jí ještě ptala: „###, máš ten úkol ze zeměpisu?“ Kdyby alespoň projevila zájem, a zeptala se jestli jí to dám opsat, ale nic. Já vím, že to má těžké, ale za celou dobu co u nás je, neudělala žádný úkol.

    2)Kvůli té holčině se rozpadá moje přátelství s mojí nejlepší kamarádkou. Ne nějak razantně, ale člověk pocítí, že je něco jinak. Například spolu nesedíme v předmětech, ve kterých jsme spolu seděli a je na mě více protivná.
    To je ten sobecký problém.

    1) Mám si promluvit s učitelkou?
    2) Mám si promluvit s kamarádkou?

    (vysvětlivky:####-jméno dívky)

    Omlouvám se za délku, a děkuji moc za odpověď$>.

    holka, 13 let, 30. května

    Ahoj z Modré linky,

    je fajn, že píšeš, když Ti v něčem není dobře. Oceňuju, že se staráš o to, aby Tvá spolužačka školu zvládala a pomáháš jí. Věřím Ti, že je to někdy unavující a určitě není v pořádku, že za spolužaččino neplnění úkolů nebo povinností dávají učitelé vinu Tobě.
    Vnímám, že se jí snažíš pomoci a chápat její situaci, ale je taky zcela v pořádku postarat se v tom o sebe. Myslím, že je moc fajn nápad promluvit si s učitelkou o tom, jak Ti v tom je a co bys potřebovala jinak. Je mimo jiné starost učitelů, aby Tobě i spolužačce zajistili vhodné podmínky na učení a určitě by to nemělo stát vše na Tobě, není to Tvá zodpovědnost, aby spolužačka vše vždy měla v pořádku a uměla učivo, a navíc je důležité, aby i Tobě bylo ve škole dobře.

    Co se týče Tvého druhého problému s kamarádkou, nepřijde mi sobecký, ale spíše přirozený. Pokud to správně chápu, mrzí Tě, že jste se s kamarádkou od sebe oddálily a nemáte tolik prostoru přátelství mezi sebou budovat a prožívat. Je pochopitelné, že bys to chtěla jinak, že Ti asi kamarádka chybí. Opět mi přijde jako dobrý nápad to s kamarádkou probrat, povědět jí, jak to máš, zjistit, jak to ona vnímá, a třeba i hledat cesty, jak přátelství udržet i mimo školu. Pokud nemůžete spolu při vyučování moc být, zkuste vymyslet, jak byste mohly spolu trávit čas jinde a jindy, pokud budete obě chtít. Zároveň věřím, že už jen to, že to spolu budete sdílet, může snížit nějaké napětí mezi vámi.

    Přejeme Ti, ať případné rozhovory proběhnou dobře.
    Modrá linka

    Známky, doučování, přijímačky

    Škola

    Dobrý den, mam problém s jednou naší učitelkou ve škole.

    Na vysvědčení z 8 třídy budu mít 4! ;-( Plus jednu 3 z němčiny jinak jedničky.:-)

    Problém je že ta učitelka je hrozně přísná a nepříjemná. Dnes dostala celá třida (až na jednu vyjímku) 5!!! Té učitelce je už přes 70 let ale plánuje odejít až dodělá naše třída základku. Asi si myslí že budeme všichni rádi ale všichni žáci a učitelé si na ni stěžují.

    Prý nás ty špatné známky mají motivovat ;-). Jenže nám teď jde o střední školu a nejlepší známku z matematiky má jeden klučina co bude mít 2 a to je opravdu úspěch. Zbytek třídy doučuje. Já mám 2 doučování plus mě učí mamka a večer se učím sama.

    Dotazy:

    1. Jde si změnit známku na vysvědčení když nemáme 5 (něco jako opravky)?
    2. Jestli ne, mám šanci se dostat se na dobrou střední školu když napíšu ukázkově přijímačky, které mi celkem jdou?
    3. Jde reklamovat učitelka:-D? Myslím že jestli nemůžeme nějak poprosit o jinou učitelku na příští rok?
    holka, 14 let, 29. května

    Ahoj milá pisatelko,

    rozumím, že situace s učitelkou a známkami je pro tebe velmi stresující.

    Z V některých školách je možné si známku na vysvědčení opravit, pokud máš pocit, že hodnocení nebylo spravedlivé. Toto však záleží na konkrétních pravidlech školy a může být potřeba projednat situaci s třídním učitelem nebo ředitelem školy (může ti s tím pomoci maminka). Některé školy nabízejí možnost tzv. komisionálních zkoušek, kde můžeš své znalosti prokázat před komisí učitelů a známku si tak zlepšit.

    Obecně ale platí, že učitelé raději vidí snahu dětí si známky opravovat průběžně, než to dohánět na poslední chvíli na konci školního roku. I pro tebe samotnou bude průběžná příprava méně stresující :)

    >X<- Ano, šanci určitě máš. Přijímací zkoušky jsou důležité a někdy mohou přebít horší známky na vysvědčení. Pokud napíšeš přijímačky na dostatek bodů z ČJ a MA, může to výrazně zlepšit tvoje šance na přijetí na dobrou střední školu. Záleží ale také na tom, jakou školu si vybereš, JPZ (jednotná přijímací zkouška) může tvořit pouze část pdmínek pro přijetí - školy mohou mít ještě svou školní část (např. sportovní, umělecké, technické školy), kde požadují konkrétní dovednosti a také ke známkám přihlíží. Doporučuji se tak soustředit na přípravu už teď a využít doučování co nejefektivněji.

    *O Pokud máte jako třída či jednotlivci problém s učitelkou, je možné tuto situaci řešit. Nejprve můžete zkusit pohovor s třídním učitelem nebo výchovným poradcem, kde vyjádříte své obavy a problémy, které máte s učitelkou. Pokud tento pohovor nepřinese výsledky, můžete se obrátit na ředitele školy a podat stížnost.

    V některých případech může být možná změna učitele, nebo alespoň snaha o zlepšení situace. Také můžete požádat své rodiče, aby se zapojili do řešení problému. Rodiče mohou napsat oficiální stížnost nebo se setkat s vedením školy.

    ok Vždy je důležité komunikovat své obavy a snažit se najít konstruktivní řešení. Pokud máte pocit, že učitelka není spravedlivá, je důležité tuto situaci řešit a nezůstávat v tom sami. Zároveň je potřeba ověřit, že paní učitelka skutečně nehodnotí ideálním způsobem, aby nebyla profesně poškozena.

    Mnoho škol je otevřeno diskusi a hledání řešení, které bude vyhovovat všem stranám.

    Přeji hodně štěstí,
    Linda

    Stavební střední škola

    Škola

    ahoj aliku a ostatni,jsem v 6. tride a pomalu zacinam premyslet na jakou stredni bych chtela po zakladce jit a napadla me Stavebka,chtela by jsem se zeptat co se na stavebce uci,jake jsou tam predmety a co bych potom mohla delat za praci.Predem dekuju za odpoved a doufam ze je muj dotaz srozumitelny

    holka, 26. května

    Ahoj milá pisatelko,

    je skvělé, že už teď přemýšlíš o tom, kam bys chtěla jít po základní škole. Stavební průmyslovka, je dobrá volba, pokud tě zajímá stavitelství a architektura. Na stavebce se učí různé předměty, které ti pomohou porozumět stavebním procesům a technologiím. Zde je přehled toho, co se můžeš na stavebce učit:

    ok Stavební technologie: Naučíš se o materiálech a technikách používaných ve stavebnictví.
    ok Stavební mechanika: Porozumíš základům fyziky a mechaniky, které jsou důležité pro stavby.
    ok Stavební konstrukce: Naučíš se navrhovat a analyzovat různé typy stavebních konstrukcí.
    ok Architektura a stavební projektování: Získáš základy v navrhování budov a vytváření stavebních plánů.
    ok Stavební provoz a ekonomika: Seznámíš se s organizací stavebních prací a základy ekonomiky ve stavebnictví.
    ok Geodézie: Naučíš se základy měření a mapování terénu.
    ok Stavební fyzika: Porozumíš fyzikálním vlastnostem stavebních materiálů a jejich aplikaci.
    ok Informační technologie ve stavebnictví: Naučíš se používat různé softwary pro stavební projektování a řízení.

    Ostatní předměty: Matematika, Fyzika, Chemie, Cizí jazyk (většinou angličtina), Český jazyk a literatura, Dějepis, Tělesná výchova

    O= Možnosti práce po stavební průmyslovce

    Stavební technik: Budeš dohlížet na stavby a koordinovat stavební práce. Projektant: Můžeš pracovat na vytváření stavebních plánů a návrhů. Geodet: Budeš se zabývat měřením a mapováním terénu.
    Stavební manažer: Můžeš řídit stavební projekty a zajišťovat jejich realizaci. Stavební dozor: Budeš kontrolovat kvalitu a správnost stavebních prací.

    Pokud tě stavebnictví opravdu zajímá, můžeš po dokončení střední školy pokračovat na vysokou školu a získat titul v oboru stavebnictví, architektury nebo inženýrství.

    Doufám, že ti tyto informace pomohou se lépe zorientovat v tom, co bys ráda dělala.

    Pokud jsi teď objevila, že stavebka není pro tebe, nezoufej. Máš ještě dost času si školu vybrat. Když tě bude nějaký obor zajímat, zkus si vyhledat nějaké školy v daném oboru a na stránkách se podívat, jaké předměty se tam učí.

    Hodně štěstí,
    Linda

    Škola

    Ahoj, mám otázku. Když budu mít 6 dvojek a máme celkem 12 předmětů, bude to ještě pořád vyznamenání?

    Předem děkuji za odpověď, hezký večer.
    S pozdravem

    holka, 13 let, 26. května

    Ahoj,
    o tom, kdy člověk dostane vyznamenání, se tady psalo zrovna nedávno. Stejný počet jedniček a dvojek ještě je přípustný, takže ano, vyznamenání s ním dostaneš. ;-)

    Škola herectví – uplatnění

    Škola

    Dobrý den, měla bych na Vás dotaz.
    Jmenuji se Kateřina je mi 13 let a chodím do 7. třídy na ZŠ. Již od 6.třídy přemýšlím nad mým budoucím zaměstnáním. Hrozně moc mě baví herectví chodím i na dramatický kroužek, jenže nemůžu najít žádnou hereckou školu navíc mamka mi říká, že jako herečka je těžké se prosadit jenže mě by to prostě hrozně moc bavilo. Mohli byste mi prosím poradit, jestli nějaká taková škola je , nebo mi to případně nějak rozmluvit :-) ? Děkuji. Kateřina

    holka, 13 let, 18. května

    Ahoj Kateřino,

    je skvělé, že máš tak jasnou představu o tom, co tě baví a čím by ses chtěla v budoucnu zabývat. Herectví je fascinující a tvůrčí obor, který může být velmi naplňující.

    O=
    V České republice existují konzervatoře, které nabízejí studium herectví. Například Pražská konzervatoř nebo Janáčkova konzervatoř v Brně. Na konzervatoř se obvykle nastupuje po 9. třídě, takže bys měla ještě pár let na přípravu. Některé střední školy nabízejí obory zaměřené na dramatickou tvorbu nebo umění. Například Gymnázium a Hudební škola hlavního města Prahy nebo některé umělecké školy, které mají programy zaměřené na divadlo.

    Školy si můžeš najít v rámci kraje, kde bydlíš třeba na: https://www.stredniskoly.cz/obory/ || https://www.infoabsolvent.cz/ || https://www.atlasskolstvi.cz/

    Pak si projdi konkrétní předměty v daném oboru, zda by ti seděly a jak se budeš muset připravit na přijímací řízení.

    Mimo formální vzdělání můžeš také dál navštěvovat dramatický kroužek či třeba různé herecké kurzy a workshopy, které ti pomohou zlepšit tvé dovednosti a získat zkušenosti.

    @)->-
    Tvá maminka má pravdu v tom, že herecká kariéra může být náročná a konkurenční. Je důležité být připravena na to, že se možná neprosadíš okamžitě a že bude potřeba hodně práce, trpělivosti a vytrvalosti. Ale pokud tě herectví opravdu baví a máš pro něj vášeň, stojí za to se o to pokusit.

    Možná by bylo dobré mít i plán B, tedy nějakou jinou oblast, která tě zajímá a kterou bys mohla studovat nebo se v ní rozvíjet souběžně s herectvím.

    Z
    Pokud je těžké s doma domluvit, můžete se obrátit na vaši školu, zda má k dispozici kariérového poradce, nebo si i nějakého vyhledat po vlastní ose. Můžeš to mamince zkusit navrhnout. Takový člověk Vám pomůže se o volbě školy společně pobavit, vyslechnout tvoje i mamčino hledisko a třeba najít cestu, které bude příjmená pro všechny.

    Věřím, že pokud tě herectví opravdu baví, najdeš cestu, jak se mu věnovat - i když to třeba nakonec nebude Tvůj studijní obor.

    Přeji ti hodně štěstí a ať se ti splní tvé sny!
    Linda

    Přechod na druhý stupeň ZŠ

    Škola

    Ahoj poradno mám dotaz

    - v pondělí u nás ve třídě byl školní psycholog a rozdal nám nějaké papíry kde jsme měli vyplnit jak se cítíme v našem třídním kolektivu a začal nám říkat že přechod z 5. třídy je hodně náročný a že nějaký z nás budou chodit k psychologovi a že se už těší

    - otázka je to tak velký přestup i když mám třídu na 2. stupni už od 3. třídy?

    A další otázka: je v pořádku že nám nikdo nechce říct koho budeme mít v 6. i když to spoustu tříd už ví

    holka, 11 let, 19. května

    Ahoj milá pisatelko,

    přechod z 5. do 6. třídy může být náročný, protože se mění některé věci – například můžeš mít více učitelů na různé předměty, očekává se větší samostatnost a zodpovědnost. I když už máš zkušenost s třídou na 2. stupni od 3. třídy, může to být stále trochu jiný zážitek, protože požadavky a očekávání na tebe rostou.

    >X<- Školní psycholog je tu proto, aby pomohl těm, kteří mohou mít nějaké potíže si zvyknout nebo se cítí v novém prostředí nejistí. To, že psycholog mluví o tom, že někteří z vás budou chodit na konzultace, není nic neobvyklého. Je to nabídka pomoci těm, kteří ji mohou potřebovat. Pokud ty osobně nemáš s přechodem žádné problémy, pravděpodobně se tě to přímo nedotkne.

    8-o Co se týče informace o učitelích pro 6. třídu, může to být trochu frustrující, když jiní už vědí, koho budou mít. Někdy se rozhodnutí o učitelích může měnit až na poslední chvíli kvůli různým organizačním důvodům. Pokud vám nikdo nechce říct, koho budete mít, je možné, že rozhodnutí ještě nebylo definitivně učiněno.

    Můžeš se zkusit zeptat třídního učitele nebo vedení školy, zda už mají nějaké konkrétní informace, a jestli ne, kdy je můžete očekávat.

    Přeji ti hodně štěstí a doufám, že přechod do 6. třídy bude probíhat hladce! @)->-

    Linda

    SŠ – politika, žurnalistika

    Škola

    Dobrý den, jsem v 8. třídě a přemýšlím, kam pokračovat. Zajímám se o politiku a baví mě žurnalistika. Žádná střední škola s tímto oborem ale bohužel není. Na jaký obor byste mi tedy doporučili jít, když nechci na gymnázium. Na vysokou školu ale pokračovat chci, tam už je přímo obor politologie nebo právě žurnalistika. Ohledně střední školy si ale vůbec neví rady. Budu tedy rád za každou odpověď. Děkuji :-)

    Kluk, 14 let, 19. května

    Ahoj milý pisateli,

    je skvělé, že už v 8. třídě tušíš, co tě zajímá a kam bys chtěl směřovat. I když neexistuje střední škola přímo zaměřená na politiku nebo žurnalistiku, existuje několik oborů, které ti mohou poskytnout dobrý základ pro budoucí studium na vysoké škole. Můžeš si tyto obory najít v rámci kraje, kde bydlíš třeba na https://www.stredniskoly.cz/obory/ || https://www.infoabsolvent.cz/ || https://www.atlasskolstvi.cz/

    Pak si projdi konkrétní předměty v daném oboru, zda by ti seděly a jak se budeš muset připravit na přijímací řízení.

    Z Ekonomické lyceum: všeobecné vzdělání s důrazem na ekonomii a společenské vědy.
    *O Obchodní akademie: základy ekonomie, práva a účetnictví - toto vzdělání ti poskytne dobré povědomí o fungování společnosti a ekonomických procesech.
    O= Sociálně správní činnost: tento obor je zaměřen na sociální a správní činnosti a obsahuje prvky práva, psychologie a sociologie.
    >X<- Veřejnosprávní činnost: obor se zaměřuje na správu veřejných věcí a obsahuje prvky práva a ekonomie.
    8-P Multimediální tvorba nebo grafický design: pokud tě zajímá také praktická stránka žurnalistiky, tedy tvorba obsahu, fotografie nebo videa, mohl by tě zajímat obor zaměřený na multimédia.
    (8:O) Právní činnost: studium práva na střední škole ti poskytne pevný základ v oblasti legislativy.

    Po absolvování některého z těchto oborů budeš mít solidní základ pro přijetí na vysokou školu, kde se můžeš specializovat na politologii nebo žurnalistiku.

    ok Důležité je také během střední školy hledat příležitosti pro rozvoj tvých zájmů mimo školu, například psaním pro školní noviny, účastí v debatních kroužcích nebo brigádami v místních médiích.

    Přeji ti hodně štěstí ve tvém studiu a budoucí kariéře:)

    Linda

    Rodiče mě tlačí na gymnázium

    Škola

    Ahoj Alíku mám takový problém. Rodiče chtěli abych šla na osmileté gymnázium ale já nechtěla a přemluvila je a šla si to jenom vyzkoušet. No ale na jedno gymnázium jsem se dostala a rodiče řekli že když tam nebudu chtít tak tam nemusím ale že na 6 letý gymnázium se budu muset učit ale já nechci vůbec na gymnázium ale na střední školu zaměřenou na něco co mě bude bavit ale rodiče to zakázali.

    holka, 11 let, 17. května

    Ahoj z Modré linky,

    je dobře, že přemýšlíš o tom, jaká škola by Tě bavila. Je mi líto, že máte s rodiči odlišné představy. V Tvé zprávě vnímám celkem jasně Tvůj postoj, že se Ti na gymnázium nechce. Říkám si, že teď se můžeš cítit pod tlakem, jak se rozhodnout.

    Připadá mi moc důležité, abys s rodiči o svých pocitech a potřebách mluvila. Můžeš jim zkusit ještě jednou vysvětlit, proč se Ti na gymnázium nechce. Rodiče by Tě tam neměli nutit, pokud jsi o tom opravdu přesvědčená. Píšeš, že říkali, že tam nemusíš jít, pokud nechceš, to se mi zdá fajn. Je v pořádku dát si čas na to, jakou střední školu bys chtěla studovat. Je klidně možné, že do deváté třídy se Tvůj názor ještě změní a na gymnázium můžeš nastoupit i potom. A pokud ne, je to také v pořádku. Je ale moc důležité o tom všem mluvit s rodiči. A pokud bys vnímala, že s nimi o tom mluvit nejde, je někdo jiný dospělý v rodině, kdo by Tě mohl podpořit?

    Držíme Ti palce v rozhodnutí.

    Modrá linka

    Poznámka kvůli toast párty

    Škola

    Ahojky aliku a spol.
    Včera jsem dostala poznámku:

    Dobrý den, vážení rodiče,
    dnes došlo ze strany Vaší dcery k porušení školního řádu - manipulace s elektrickým spotřebičem(konkrétně s toustovačem, který přinesla spolužačka).Kromě tohoto byla iniciátorkou celé akce, nakoupila potřebné suroviny a o přestávce vyráběla tousty. Celá Záležitost se bude projednávat na pedagogické radě.Vás tímto žádám, abyste se dne 23. 5. 2024 ve 14:00 Dostavili (alespoň jeden) do školy (1. pavilon, ředitelna).

    Já teď nevím co mám dělat ;-(
    Taťka se mnou nemluví ;-(
    Přitom to nebyla moje vina a nic se nestalo (jen vypadl proud v čele škole)

    Předem děkuji za odpověď @)->-(8:o):-(

    holka 8 let, 19. května

    Ahoj z Modré linky,

    je mi líto, v jaké situaci ses ocitla. Jsem ráda, že se nic nestalo Tobě ani nikomu jinému. Píšeš, že táta s Tebou nemluví, říkám si, jak je to teď, uběhlo pár dní, možná se už tolik nezlobí? Zítra má proběhnout ve škole schůzka, zajímalo by mě, jaké to teď u Vás doma je a jak se cítíš.

    Říkám si, že každý z nás občas dělá chyby a napadne nás něco, co není v danou chvíli to nejlepší. Skoro každému se někdy stalo, že vyvedl ve škole nějakou tu lumpárnu a rodiče se třeba pak zlobili. Možná se může zdát, že tohle byla maličkost. Dělat ve škole tousty na přineseném toustovači může být nebezpečné, asi byste neměli dělat nic s elektrickým proudem. Paní učitelky jsou za Vás ve škole zodpovědné a kdyby se Vám cokoliv stalo, měly by z toho velké problémy. Možná proto se paní učitelka zlobila a napsala Ti poznámku.

    Je podle mě moc důležité, abys s tátou zkusila mluvit o tom, jak se cítíš a že Tě třeba nenapadlo, že to bude až tak velký problém nebo jinak vysvětlit, jak vás to s kamarádkou napadlo, aby tomu dokázal táta více porozumět. Chybu můžeme udělat a je pak důležité, jak se k tomu postavíme a jestli přijmeme zodpovědnost. Věřím, že ses z takové zkušenosti poučila. Kdyby s Tebou táta dál nemluvil, je možné zkusit promluvit s mámou? Nebo s někým jiným dospělým, komu věříš? Věřím, že situace se brzy uklidní. Kdyby ne, jsme tady dál pro Tebe, lépe však na chatu nebo na telefonu (www.modralinka.cz)

    Držíme Ti palce.

    Modrá linka

    Naschvály spolužáka

    Škola

    Ahoj alíku,
    Nedávno jsme dostali informaci o školním výletu pojede se na pokojích po 6.7.8. nás je ve třídě 7 kluků. Nechceme tam jednoho spolužáka,říkejme mu Luboš. Důvodů je mnoho: spolužákovi který s ním sedí v lavici říkejme mu Honza furt děla samé naschvály (nejen jemu), třeba jsme si měli číst v hodině knížku a Honza si chystal knížku, byla zavřená a měl v ní záložku, Luboš mu ji vytáhl.
    Nebo mu hází papírky (někdy i od svačin) do pouzdra nebo sešitu.
    To nejhorší teprve přichází: on nás pronásleduje.
    Třeba jsme šli do večerky s Honzou a on furt chodil za námi. Zeptali jsme se: proč furt chodíš za námi a on: já mám jenom stejnou cestu. Na jeho obličeji šel vidět smích. Zkusili jsme zastavit na lavičce asi na půl minuty a on samozřejmě taky. My chceme probrat něco důležitého a on jde hned za námi několikrát jsme mu řekli ať za námi nechodí a to dělá FURT několikrát za den.
    Dále: naběhl na spolužáka s dlouhým klackem v ruce a zabodl mu to do břicha nic se naštěstí nestalo ale bylo to naprosto bezdůvodné, ničím ho nenaštval. Honza je celkem tichý a neřekne Lubošovi že se s ním nechce bavit ale po cestě domů když je Luboš na obědech mi vykládá jak ho furt otravuje. Nikdo ze třídy se sním nebaví protože je zlý a už i kamarádi s ním nechodí ven protože jsem jim řekl všechna zvěrstva které páchá.
    Velmi se bojíme že na tom výletu který je ještě k tomu v chatičkách něco provede a my za to budeme nést zodpovědnost. Nebo že nám zablokuje mobil nebo nám načůrá do bazénu nebo do polívky nebo se ráno vzbudíme s pomalovaným obličejem.
    Už je prý domluvený s učitelkou že s námi na pokoji bude. Ještě jsme s ní nemluvili ale kdyby nám řekla že sním musíme být budeme v háji protože sám na pokoji asi nemůže být a s holkama taky a navíc ho tam nechcou. Moje první otázka:

    1. Dá se to považovat za šikanu honzy?
    2. Je to pronásledování nebo něco podobného?
    3. Kdyby tam s námi byl měli bychom právo mu tam dělat naschvály?

    Předem Děkuji za odpověď.

    kluk, 12 let, 4. května

    Ahoj z Modré linky,

    to je opravdu složitá situace, ve které jste se s Vaším spolužákem ocitli. Je moc dobře, že si dokážeš napsat o radu, když nevíš, co dělat. Nedivím se, že s Lubošem nikdo z Vás nechce být na pokoji, pokud se takhle chová. Chápu, že máte obavy, co Vám tam vyvede anebo abyste se dokonce i Vy sami nedostali kvůli němu do problému.

    Ptáš se, jestli se dá považovat za šikanu, jak se Luboš chová k Honzovi. To je těžké takhle na dálku posoudit, mám k tomu docela málo informací. Důležité ale je, že Luboš dělá něco, co se Honzovi (ani ostatním dětem) nelíbí, a to rozhodně v pořádku není. Je důležité, aby Luboš věděl o tom, že se to Honzovi nelíbí. Píšeš, že je Honza tichý a neřekne Lubošovi, že se s ním nechce bavit. Honza nemusí říkat, že se s ním nechce bavit, ale může důrazně a jasně říct, že si tohle chování nepřeje. Je možné k tomu taky vysvětlit, že pokud toho Luboš nenechá, budete to řešit s učiteli.

    Stejné je to vlastně i s tím, jak za Vámi chodí. Je důležité mu dát najevo, že se Vám to nelíbí a co případně uděláte, pokud toho nenechá. To mě přivádí k otázce na učitele. Jestli o Lubošově chování vlastně ví a jestli to s ním případně nějak řeší? Tohle je totiž zodpovědnost učitelů. Máte právo cítit se ve škole dobře a nikdo Vám tam nesmí ubližovat ani dělat naschvály. Pokud se to děje, měli by o tom učitelé vědět a zasáhnout (řešit to například i s rodiči Luboše). Ohledně výletu mě napadá, že můžete přímo s třídní učitelkou/učitelem řešit, že s Lubošem na pokoji být nechcete a vysvětlit proč a z čeho máte obavu. Nevím, jestli s tím ještě půjde něco dělat, ale alespoň bude učitel/ka dopředu vědět, že by s Lubošem mohly vzniknout nějaké trable a že jste se toho předem obávali.

    Ptáš se, jestli máte právo dělat mu naschvály. Chápu, že Tě to napadá a je to asi přirozené, když Vám on dělá naschvály, chcete mu to oplatit. Jak jsem psala, tohle by neměl dělat nikdo a platí to i opačně. Neznamená to, že si to máte nechat líbit, ale řešit to s dozorem na výletě. Obvykle pokud se na naschvály reaguje dalším naschválem, konflikt se jen stupňuje a zhoršuje. Kdyby ve svém nepříjemném chování Luboš pokračoval a připadalo by Vám, že to učitelé neřeší, je důležité, abyste o tom řekli i rodičům. Pokud ve škole máte školního psychologa nebo psycholožku, i tam je možné toto řešit. Není to jednoduchá situace a moc si vážím toho, že hledáš řešení.

    Držím Vám moc palce a přeji, abyste si výlet užili.

    Modrá linka


    Prosba od Alíka

    Podpořte prosím
    Modrou linku!