Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Technická poradna

    Na otázky odpovídají

    Alíkův ředitel/programátor –MM–, správci Alíka a někdy i Alík.

    V této poradně odpovídáme jen na technické dotazy k fungování webu Alík. Osobní dotazy, které řeší Alíkova poradna, v této poradně mažeme.

    Poradna

    Ahoj,
    Právě takhle koukám na úvodní stránku poradny a jak tak koukám, tak vidím:

    Pokud tě trápí osamělost, váha, neporozumění, trapasy, namlouvání, neúspěchy, kouření nebo něco podobného?

    Vyhlíží mi to docela jako nesmysl 😳

    Asi bych tam spíš napsala:

    Trápí tě osamělost, váha, neporozumění, trapasy, namlouvání, neúspěchy nebo něco podobného?

    Může to někdo změnit?

    Díky,
    Hromádka

    Ahoj,
    máš pravdu, je to nešikovně sestavená věta. Díky za upozornění! ok

    Dohledal jsem, že kdysi dávno byla správně (přesně tak, jak navrhuješ), až někdy v půlce roku 2013 ji někdo vylepšil tak, že nedává moc smysl. Netuším vůbec proč. Spoustu let na to nikdo neupozornil, až letos se to dočká nápravy. :->

    Už tady máme nachystanou opravu, nasadí se v dohledné době. ;-)

    Poradna

    Přetížená Alíkova poradna

    Ahoj, chtěl bych se zeptat ohledně Alíkovy poradny. Asi už týden mi to říká, že je pořád prý "přetížená", tak bych se chtěl zeptat, jestli je to nějaká chyba, nebo tak něco. Jsem Voříšek a mám přes 1000 kaček, takže si myslím, že chyba na mojí straně není. Předem děkuji za odpověď.

    Ahoj,
    to je zajímavé. Jak to může říkat týden, když jsem tuto funkci vyrobil teprve dneska ve tři v noci? 8-o
    Tohle ti teda moc nevyšlo. :-D
    Upozorňuji, že máme docela nízkou toleranci k tomu, když nám do poradny někdo lže. ]:-)

    Poradna teď skutečně je přetížená. Není to chyba. Během víkendu přišlo víc dotazů, než za celou půlku loňského června. Až někdo odpoví na část nyní položených dotazů, tak půjdou pokládat další, to je prosté. Jestli to potrvá den, dva, týden, to nevím, záleží na kapacitách odpovídajících.

    Pokud je někdo bytostně přesvědčený, že by žádný limit na počet dotazů neměl existovat, chytil bych ho za slovo za peněženku. :-D

    Poradna

    Jaký je nejhloupější technický dotaz, na který jste kdy odpovídaly?
    Docela by mě to zajímalo, protože jsem si přečetl nějaké technické dotazy a všechny mi připadají smysluplné ani jeden nevypadá hloupě.

    Můžeme u dotazů zaškrtnout, že nemají být veřejné. Takže na hloupé dotazy většinou existuje neveřejná odpověď a svět se o nich ani nedozví.

    Jinak si nemyslím, že nám chodí opravdu nějaké hloupé technické dotazy. Můžou být někdy zbytečné, ale všechno čteme a nad vším přemýšlíme. Ať se nikdo nebojí nám napsat! V nejhorším případě mu odpovíme neveřejně. ;-)

    Kdybych měl přeci jen odkázat na nějaký nejpodivnější zveřejněný dotaz, tak to mohl být asi tenhle. (Tazatelka ohodnotila odpověď smajlíkem, takže ji to snad moc neurazilo. :-D)

    Poradna

    Dotazy mají nadpisy?

    Zdravím, teď jsem si všimla, že v druhé poradně se mi u některých dotazů zobrazuje jakýsi nadpis (nevím, jak lépe to nazvat), jako například Chci být autobusák, tady proto se ptám: Jak dlouho už tam toto vylepšení je, proč u některých dotazů je a u jiných zase není, a také zda v nadpisu u tohoto dotazu není chyba, protože před otazníkem se přeci nepíše mezera, ne?

    Předem děkuji za odpověď.

    Ahoj,
    dotazy můžou mít svůj lepší název teď od 7. června a je určený k lepší orientaci zejména pro roboty vyhledávačů. Doposud se do titulku stránky s konkrétním dotazem dávalo vždy Dotaz „prvních pár slov“ – Alík.cz, což občas nebylo úplně ideální.

    Zpočátku jsme ten název zobrazovali jen na stránce se samotným dotazem. Pak jsme si uvědomili, že odpovídající nemají přehled, kterému dotazu lepší název vyplnili a kterému ne, tak jsme lepší názvy zobrazili (pouze jim) i uvnitř seznamu dotazů, šedě a v závorce. Vypadalo to ale divně, trošku zmateně… takže finální krok byl učinit tento název hezčí a když už je hezčí, můžou ho vidět všichni. ;-)

    Zmíněná mezera před otazníkem mě také zarazila. Nevím, jestli odpovídající odborník z Modré linky chtěl napodobit nešvar, který se i v samotném dotazu mnohokrát vyskytl, nebo jestli snad sám neví, že se před otazníkem nedělá mezera. Opravil jsem to. :->

    Poradna

    Ahojky alíku a spol.,
    když se na něco v poradně zeptám, a někdo mi odpoví, jak mu můžu poděkovat?

    Ahoj,
    k odpovídajícím v poradně Alík radí dětem se dostává informace, jak je sám tazatel ohodnotil – jestli jim dal palec dolu, nahoru, nebo ten třetí lepší palec nahoru. Kladné hodnocení je stručná a dostatečná forma poděkování. Krom toho je možné některým napsat dopis přes Alíka, nebo děkovný e-mail… ;-)

    Poradna

    Ahoj. Mam dotaz, jak se dostat na otázky ???

    Poradna

    Ahoj,

    proč se při hledání dotazů v poradnách prosím neřadí výsledky podle data, případně tam není možnost na zaškrtnutí Nechci zobrazovat dotazy ze starého Alíka? (pro případ technického dotazu, který se Alíka za Mafry netýká)

    Děkuji

    Ahoj,
    zavedl jsem pro správce možnost označit odpovědi v technické poradně za zastaralé + přilepit k nim odkaz na nějaký aktuální obsah (pravidlo, článek, jiný dotaz, diskusní příspěvek, dárek atd.).

    Nyní tedy můžeme takto poznačit neaktuální odpovědi a později upravím hledání, aby v takto poznačených nehledalo. ;-)

    Poradna

    Ahoj, moc si vážím toho, jak pomáháte dětem, ale když má někdo opravdový problém a nechce psát třeba na linku bezpečí nebo nemá nijak zvlášť závažný dotaz, musí si třeba týden počkat, než nasbírá kačky a bude moct napsat dotaz. Myslím, že by se problémy mohly psát hned a to ostatní třeba až po hodnosti Voříšek.
    Nevím jestli jste mě pochopili. Dík moc za to co děláte.
    Eva

    Ahoj,
    bez tohoto omezení by bylo otázek přibližně sedmkrát tolik.

    Provoz poradny stojí zhruba dvě stě korun denně, které v tuto chvíli platím ze svého. Sežeň mi sponzora, který zaplatí za poradnu sedmkrát tolik, a já omezení klidně zruším. ;-)

    Museli bychom sehnat i nějaké další odpovídající odborníky, protože ti stávající se pohybují na hranici svých kapacit. Také bychom potřebovali někoho na nepřetržitou likvidaci trapných vtipálků, kteří nyní tvoří zhruba pětinu dotazů i přesto, že si musí tři dny počkat. Občas zvažuji, že bych mohl přidat omezení, aby bylo dotazů méně… třeba, že ani voříšek by nemohl pokládat dotazy.

    Poradna je určená pro uživatele Alíka. Pokud někoho Alík vůbec nezajímá a jen hledá jakoukoliv radu (někteří spíš pobavení), tak má stovky jiných míst, na která se může obrátit.

    Stávající míra dobročinnosti mi stačí, více se rozdávat nechci. O:-)

    Poradna

    Ahoj
    Mám tu jednu otázku. Když chci přidat otázku do poradny, tak mi to píše, že mi je 15 let, což není pravda. Chci si nastavit, aby mi bylo deset, a maximální rok je 2005 a víc nic.

    Prosím tě, řekni, co s tím děkuji předem.
    Podpis: Pecka Melounová

    Ahoj,

    ty jsi totiž při registraci Alíkovi odklikla tuto hlášku: Prohlašuji, že jsem již dosáhla věku 15 let a že jsem oprávněná rozhodovat o ochraně svých osobních údajů sama.

    Jestliže odsouhlasíš, že už ti 15 let bylo, tak zkrátka jsi považována za dospělého člověka. Děti, kterým je méně než 15 let, nejsou oprávněné rozhodovat o svých osobních údajích, a proto jim je musejí spravovat rodiče.

    Klikni si vpravo nahoře na Nastavení. Dostaneš se na stránku, kde je hned nahoře řádek pro zadání hesla, zadej ho tam a hned po tím odklikni souhlas, že už ti bylo 15 let. Vyskočí ti zpráva o tom, že se ti účet rozdělí, a kolonky pro zvolení rodičovského hesla. Ukaž to rodičům, ať si nějaké heslo nastaví. Pak už jen stačí kliknou na tlačítko Rozdělit.

    Tím se tvůj účet bude chovat jako dětský podúčet. Budeš moct vlastně všechno to, co můžeš teď, a pustí tě to i do vedlejší poradny. Akorát ti to nedovolí upravovat tvé osobní údaje (a zadávat adresu při objednávání dárku). Ty může dětem spravovat pouze rodič v rodičovském podúčtu.

    Poradna

    Ahoj, podle čeho se rozhoduje, kdo bude odpovídat na otázky v druhé poradně? To si odpovídající vybírají sami, na co se jim chce odpovídat, nebo si někdo všechny otázky čte a třídí je podle tématu a pak je přiděluje těm, kteří odpovídají? Nebo jak to je? Jenom tak by mě to zajímalo. Díky za odpověď.

    VeverkaČiperka123, 27. dubna

    Ahoj,
    původně měla přiřazování na starosti BáraV, ale protože je dotazů hodně a ona sem nekouká každý den, většinou se tomu věnuji já pár minut před půlnocí. O půlnoci se totiž rozesílají maily s dotazy přiřazenými pro Modrou linku a Nekuřátka atd.

    Rozhoduji se částečně podle tématu otázky, někdy i podle její délky, roli také hraje, kolik otázek už má kdo přiřazeno a tak podobně – protože s každým odpovídajícím odborníkem máme trošku jinak nastavenou dohodu.

    Také se snažím pravidelně vymlátit troly, aby je odpovídající kolegové třeba omylem nenakrmili zbytečně důkladnou odpovědí. :-D

    Alík

    Poradna

    Ahoj Alíku a spol.
    Chci se jenom zeptat, proč mi nejde psát dotazy do té druhé poradny.
    Mám spojený účet (tj. rodičovský i dětský), je to tím? Pokud ano, tak proč to tak je? Mám nějaké dotazy, které se do této poradny nehodí.
    Předem děkuji za odpověď, Valča.

    Ahoj,
    máš spojený účet, přesně jak píšeš, tedy jsi v souhlasech zaškrtla, že už ti bylo 15 let. Poradna Alík radí dětem je určena pro děti, kterým ještě 15 let nebylo. Pokud jsi mladší, musí ti účet spravovat rodič přes rodičovský podúčet, protože podle českých zákonů nesmíš sama rozhodovat o svých osobních údajích.

    Rozdělit se účet dá nahoře v nastavení, pod možností změnit nastavení. Stačí tam odškrtnout souhlas, že jsi již dosáhla věku 15 let. Alík pak bude chtít heslo pro rodičovský účet, to tam zadají rodiče. Nakonec už stačí jen stisknout Rozdělit a účty budou 2 (dětský a rodičovský).

    Uživatelé, kterým už 15 let bylo, mají spoustu jiných možností, jak své problémy řešit. Do vedlejší poradny proto dotazy pokládat nemohou, aby měli odborníci více času na děti.

    Poradna

    Ahoj Alíku a spol,
    chtěla bych se zeptat, jestli jsem jediná nebo to tak mají všichni, že když napíšu do zprávy smajlíka v té druhé poradně (pardon, nevím, jak ji nazvat), tak vidím dva otazníky, ale třeba v této poradně, když odpovídáte, tak jdou vidět smajlíci a neukážou se otazníky?
    Předem děkuji za odpověď

    Ahoj,
    tak pro začátek. Není potřeba pokládat stejný dotaz dvakrát, my ho vidíme!

    Teď už k samotné otázce... určitě je potřeba jednotlivé smajlíky rozlišovat. Ti smajlíci, kteří se mění na otazníky, jsou smajlíci z tvého mobilu, tabletu, počítače, případně jiného zařízení, které používáš. Opravdu se tady na Alíkovi v některých případech na otazníky mění. Druhou věcí jsou smajlíci přímo tady na Alíkovi (to jsou právě ti, co se občas používají i v odpovědích), ti se nikdy na otazníky nezmění, jsou tady totiž nastavené a Alík si s nimi vždycky umí poradit. Také je u nich jistota, že je všichni vidí stejně, mobilní smajlíky může vidět každý jinak, případně vůbec.

    Zkus tedy používat zdejší smajlíky a uvidíš, že z nich nikdy žádné otazníky mít nebudeš.;-)

    Poradna

    Mohla bych se zeptat? Jste schopní, když někdo píše anonymně do poradny „Alík radí dětem“, tak jestli můžete například přes IP adresu poznat, jaká je její/jeho přezdívka na Alíkovi? Nevím sice, jak byste mohli poznat toho uživatele přes anonymní poradnu, ale ok. Děkuji za odpověď.

    Můžeme.

    U poradny se píše v pravidlech:
    Tazatelkám a tazatelům je zaručena anonymita v tom smyslu, že jejich přezdívka nebude u dotazu zveřejněna.
    To neznamená, že přezdívku vůbec nikdo neví. V databázi je uloženo napojení na konkrétní uživatelský účet – díky tomu je možné, že se lidem na úvodní stránce poraden zobrazují jejich vlastní dotazy (a případně i odpovědi na ně). Něco takového by nešlo udělat, kdyby se u dotazu nijak neukládala informace, kdo ho položil.

    IP adresy se ukládají také, stejně jako skoro všude na Alíkovi. Dokonce se ukládá i IP adresa odpovídajícího. Správci jakožto důvěryhodné osoby pověřené dohledem nad bezpečností mají k těmto informacím přístup, pokud potřebují něco vyšetřovat.

    Do poradny bohužel chodí i dotazy, které si bližší vyšetřování zaslouží. :-(
    Třeba když někdo popíše, že se stal obětí trestného činu a/nebo naznačí, že je v ohrožení života, tak mu můžeme pomoct i nějak lépe než prostou internetovou radou. O:-)
    Nebo když rozvášněný puberťák místo reálného dotazu popíše nějakou svoji nemravnou fantazii, které se nevyplatí věnovat čas odborníků, tak si tím koleduje o nějaký postih. ]:-)

    Vedení Alíka klade na ochranu soukromí uživatelů velký důraz. Proto tady třeba nejsou ani reklamy, které by uživatele šmírovaly a škatulkovaly. Bezpečnost je ale důležitá také.

    Z principu vždy existuje někde nějaká hranice mezi bezpečností a ochranou soukromí… a poradna „Alík radí dětem“ ji má zkrátka nastavenou takhle. Pokud někomu zdejší úroveň důvěrnosti nestačí, vždy má i jiné možnosti, kde najít pomoc – může třeba zavolat z telefonní budky přímo Modré lince…

    Poradna

    Ahoj,

    bude u poradny oznámení (jako u pošty), že byl dotaz zodpovězen? Na tuhle otázku bylo zodpovězeno ještě za starého Alíka, možná něco takového už plánujete, protože oni se tehdy o web nestarali tolik jako vy a proto se na to i nejspíš vykašlali úplně ;-)

    Ahoj,
    plánujeme obecnější systém na upozorňování na různé věci. Dokonce na mé vývojové verzi webu na mém počítači na mě už rok každý den jednou vyskakuje upozornění, že jsem dostal kačky za navštívení. Je to docela otravné, proto jsem to zatím nikdy nezapnul v ostrém provozu a neměl jsem chuť to dodělat. :-D

    Upozornění na zodpovězení dotazu, na načasování vydání článku v Alíkovinách, na načasování vydání vtipu, na udělení trofeje/hodnosti, na výhru v soutěži, na vyřízení objednávky, na zamčení nástěnky, přejmenování nástěnky, na nahlášenou neplechu (pro správce)... to všechno je tak nějak v plánu a zatím odložené. Příští rok to snad doděláme, budeme mít víc času... doufám. ;-)

    Poradna

    Ahoj,

    bude někdy možné smazat dotaz před jeho uveřejněním, když si třeba spletu poradnu (možnost přehodit dotaz do správné poradny) nebo najdu dotaz již zodpovězený?

    Děkuji

    Ahoj,
    několik hodin od odeslání máš možnost svůj dotaz upravit. Nemůžeš ho sice úplně smazat, ale můžeš ho velmi výrazně promazat, takovým způsobem, že na něj nejspíš nikdo neodpoví...

    O možnosti přesunout dotaz do druhé poradny jsem zatím neuvažoval. Šlo by to v základu poměrně snadno vyrobit, ale musel bych ošetřit, že tuto vlastnost nepůjde zneužít k tomu, aby dospělák položil dotaz v poradně Alík radí dětem. Také v jedné z poraden může člověk vyplňovat zobrazované jméno a v druhé ne, to bych musel též nějak řešit. Všechno by to nějak šlo udělat, ale myslím, že jsou zajímavější a potřebnější věci, které bych tu měl vyrábět. ;-)