Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alík radí dětem

    Na otázky odpovídají

    pracovníci linky důvěry Modrá linka, psycholožka BáraV, MUDr. Jiří Staněk, bojovníci proti kouření z projektu Nekuřátka, český klub skeptiků Sisyfos a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze čtenáři mladší 15 let.

    Škola

    Nemám ve škole kamarády

    Ahoj Alíku,
    mám takový problém. Nemám žádné kamarády a třídní si toho všimla a ted volá rodičům, že nemám kamarády. Poraď mi prosím co mám dělat. Mám ted veliké problémy. Jsem v nějaké skupině pro postižené děti a nevím co mám dělat. Prosím odpověz.
    Přeji krásné odpoledne

    holka, 11 let, 17. února

    Zdravíme Tě z Modré linky,

    děkujeme, že jsi napsala Alíkovi a svěřila ses s tím, co Tě trápí. Píšeš, že jsi ve skupině pro postižené děti, máš teď velké problémy, že nemáš kamarády a učitelka to volá Tvým rodičům. Věřím, že je to nepříjemná situace. Zkouším z Tvých řádků uhádnout, s čím z toho všeho vlastně potřebuješ pomoc - mám pocit, že Tě trápí nejvíce situace s rodiči.

    Možná to bude znít hodně obyčejně, ale nejlepší cesta je zkusit si s rodiči promluvit o tom, co se děje. O problémech, o tom, že nemáš kamarády, o skupině, ve které jsi. Možná se Ti o tom bude špatně povídat, můžeš to rodičům i napsat. Pokud bys nechtěla mluvit s rodiči, můžeš si zkusit promluvit s třídní učitelkou - je vidět, že o Tebe má zájem a že jí záleží na tom, abys byla v pohodě (i když chápu, že Ti to nemusí být příjemné).

    Pokud by sis chtěla psát víc, můžeš přijít třeba na chat Modré linky www.modralinka.cz.

    Držíme palce, ať všechno zvládneš,

    Modrá linka

    Škola

    Proč mě spolužáci bezdůvodně nesnáší

    Ahoj Alíku,

    je to už nějaký ten pátek, ale psala jsem tady do poradny, že mě nadával spolužák venku a díky mojí spolužačce jsem přišla o kamaráda. Od té doby se nic nezměnilo. Včera ten spolužák (který mi nadával venku) dělal stream na sociální síti. Já jsem se tam připojila. On jakmile viděl že jsem se připojila tak mi začal nadávat. Řekl "hej vypadni Natko". Samodrejmě že jsem neodešla. On tam začal říkat před polovinou mojí třídy, že jsem kráva. Připojila se tam i moje kamarádka, které taky nadával. Strašně mě zamrzelo, že se tak chová. Nic jsem mu neudělala a on mě bez důvodu nadává na streamu. Potom mě z jeho streamu vyhodil. Spolužacka (ta kvůli které jsem přišla o kamaráda) taky udělala stream. Opět mě z něho vyhodila. Když jsem to řekla mamce, řekla ať si z toho nic nedělám, že oni mají akorát problém v sobě, ale proč ta nenávist začala? Chovaji se ke mně jako k odpadu.
    Ale proč mě oni tak nesnáší? Oni jsou nejlepší kamarádi spolu. Ale proč je mně mají takovou nenávist, když jsem jim nic neudělala. Je mi jich celkem i líto, protože když tohle dělají nemůžou mít snad ani čistý svědomí. Ani nevím co mám v této situaci dělat :( Přijde mi jakoby mi záviděli něco. Protože oni dva jsou ze špatných rodin. Asi budou mít nějaký problém v sobě.

    holka, 14 let, 15. února

    Ahoj z Modré linky,

    píšeš nám s podobným tématem jako minule, protože se situace nepohnula k lepšímu. Spolužák Tobě a Tvé kamarádce dokonce začal bezdůvodně nadávat na streamu. Pak Tě ze streamů i vyhodili. Píšeš, že vlastně nevíš, co bys v této situaci mohla dělat.

    Nezasloužíš si, aby Ti někdo bezdůvodně nadával a byl na Tebe hrubý. Na to Tví spolužáci určitě nemají právo. Mrzí mě, že to zažíváš. Uvažuješ, čím by to mohlo být, že mají takovou nenávist, i když jsi jim nic neudělala. To jsou těžké otázky a odpovědi na ně jsou většinou složené ze spousty věcí, které přispěly k celé situaci. Může tam hrát roli třeba to, že se jim nedaří dobře doma, jak píšeš, anebo že vidí kolem sebe něco, co by sami chtěli a nemají, a pak i spousta dalších vlivů. Je to opravdu těžké říct a možná ani oni sami nevědí, co všechno je k tomu vede. Zároveň je může podporovat v tom, co dělají, i to, že jsou teď dobří kamarádi a drží při sobě.
    Píšeš, že Tvé kamarádky se to taky dotklo, když ji vyhodili ze streamu. Říkám si, že by stálo za to si s ní o tom popovídat, zeptat se jí, jak to vnímá. Možná spolu vymyslíte něco, co by vám ulehčilo tu urážlivou komunikaci. Ve dvou se lépe čelí něčemu, co je nepříjemné. Přemýšlím, jestli je v každé situaci nutné reagovat, anebo naopak jestli by se dalo někdy vyhranit a oponovat tomu, co říkají.

    Vzhledem k tomu, že to jsou Tví spolužáci, kteří se k Tobě chovají špatně, mohl by pomoct i školní psycholog (online), pokud jej na škole máte. Nezasloužíš si, abys během školy (i online) měla obavy z toho, že se k Tobě budou zle chovat, anebo že Ti budou nadávat. Právě podobné spory pomůže řešit právě psycholog, anebo se můžeš obrátit i na výchovného poradce, anebo nějakého jiného učitele, kterému důvěřuješ. Je dobře, že máš v mamce oporu, neboj se jí svěřovat i dál, jak se situace vyvíjí a jaké z toho máš pocity.

    Hezčí dny přeje
    Modrá linka

    Škola

    Jak včas vstávat?

    Ahoj všem, bude to znít asi divně, ale nechce se mi vstávat a bohužel chodím pozdě na online hodiny. Posledně mi paní učitelka řekla, že pokud budu chodit pozdě na online hodiny, tak budu dostávat tresty. Nejde mi o to, že budu dostávat tresty, ale spíš o to, že bych tu online hodinu chtěla stíhat celou.

    holka, 17. února

    Ahoj,
    nezní to vůbec divně, ale má to snadné řešení. Říká se mu budík. :-D

    Pokud obyčejný budík nestačí, protože víš, že ho snadno zamáčkneš, musíš si na sebe najít nějaký důmyslnější trik. Jinými slovy: tvé bdělé zodpovědné já musí v době, kdy ví, že chce další den hodinu stihnout včas, nalíčit dostatečně chytrou past na tvé budoucí lenošivé já. ;-)

    Jak by taková past na sebe mohla vypadat?

    1. Budík nemusíš mít hned u postele, ale může ležet třeba na druhém konci místnosti, abys musela vstát a ujít pár kroků, než jej zamáčkneš.
    2. Budík můžeš zamaskovat do nějaké konstrukce z hraček, z knížek nebo ze stavebnice, aby nebylo snadné dostat se k jeho vypínači.
    3. Pro mobilní telefony existují chytřejší budíkové aplikace, které nutí uživatele třeba spočítat matematický příklad, než přestanou houkat.
    4. Můžeš si nastavit budíků několik, každý třeba po minutě. Budou tě sice strašně štvát, ale myslíš, že je v rozespalém stavu dokážeš všechny vypnout? :-D
    5. Pro obzvláště otrlé spáče: popros rodiče nebo sourozence, ať tě brzy ráno vzbudí a ať si na tom probuzení dají obzvláště záležet! :-c

    To, že si za bdělého stavu uvědomuješ svůj problém a že jej chceš řešit, je rozhodně dobrý první krok. Někdy i ta samotná obava, že člověk zaspí, může napomáhat účinnějšímu probuzení.

    Také by sis mohla vsugerovat pocit, že se před hodinou ještě potřebuješ podívat, co jste brali minule, aby ses myšlenkově lépe naladila na učivo. Jestli hodina začíná v 08:00, představuj si, že pro tebe začne výuka už v 07:50… a když pak náhodou budeš mít pětiminutové zpoždění vůči svému rozvrhu a začneš své samostudium v 07:55, tak to není taková tragédie, jako když přijdeš na online hodinu v 08:05.

    Alík

    Škola

    Zoufalá ze školy, myšlenky na zabití se

    Ahoj poradno, mám dost velký problém se školou a pochybuju že se z toho problému dokážu dostat a zlepšit se. Uvažuji že bych se zabila protože už to nemůžu vydržet a vidím to jako jediné řešení. Napřed jsem váhala jestli to sem napsat ale potřebuji se světit

    holka, 13 let, 17. února

    Ahoj z Modré linky,
    pozorně si čtu Tvou velmi stručnou zprávu a říkám, si, co všechno znamená dost velký problém se školou. Píšeš, že pochybuješ, že se z toho problému dokážeš dostat a zlepšit se. Dokonce zmiňuješ úvahy o zabití se, a to mi přijde velmi vážné.
    Musím ocenit, že ses rozhodla nakonec se svěřit a nezůstávat na trápení sama. Myslím, že to je ten správný krok k tomu najít cestu z Tvého problému.
    Pokud se problém týká školy, napadá mě, že jde nejspíš o nezvládání učiva. Jestli ano, je to tedy něco, co vznikalo postupně a také se to postupně dá napravovat. A vzhledem k tomu, že je teprve třetí týden v novém pololetí, říkám si, že je dobře, že ses svěřila včas.
    To jsou však jen mé domněnky z Tvé krátké zprávy, možná, že Tvé trápení je ještě v něčem jiném. Ale v každém případě je fajn, že ses svěřila, a proto by bylo dobré hledat nyní kdo a co by Ti mohlo pomoci.
    Přemýšlím, jestli by ses mohla obrátit na někoho z Tvých blízkých nebo na někoho ze školy, např. na nějakého učitele, kterému důvěřuješ. Samozřejmě k dispozici jsme Ti i my na Modré lince, nejlépe na telefonu 608 902 410 a 731 197 477, Skypu či chatu, kde můžeme spolu hledat možnosti, jak vše zvládnout (např. ve čtvrtek máme chat hned dopoledne, všechny kontakty najdeš na www.modralinka.cz). Pokud bys potřebovala se více svěřit ještě dnes, Linka bezpečí 116 111 funguje nonstop a zdarma.

    Přejeme Ti, abys nalezla tu správnou cestu z Tvého problému
    Modrá linka

    Škola

    Kam mám jít na školu?

    Dobry den chcela by som sa spytat ze ako si mam vybrat povolanie.Mam na to skoro no je lepsie vediet uz vpred cim chcem byt alebo co by ma zaujímalo.Tak isto to plati i s SŠ vobec neviem na aku ist.Nic ma take nezaujima a ani nepritahuje jedine co je no tak to je futbal no ale s tym sa predsa neuzivim.Vedeli by ste mi poradit ako si vybrat povolanie ci strednu skolu?Dakujem

    holka, 13 let, 11. února

    Ahoj,
    je v pořádku a dobře, že přemýšlíš nad tím, co bys chtěla v budoucnu dělat a kam směřovat své vzdělání. Pro děti, které váhají a nejsou si jisté, kam by se měly „vydat“ po základní škole a kde by se jim mohlo líbit, jsou určeny takzvané testy studijní a profesní orientace, které provádějí v pedagogicko-psychologických poradnách, nebo i výchovní poradci či školní psychologové na školách. Právě v tomto testu se ukáže, pro co máš vlohy, kde jsou tvé silné a kde naopak slabé stránky a kterým směrem by ses tedy měla vydat. Člověk, který s tebou bude test dělat, ti doporučí i školy, kam bys mohla po ukončení deváté třídy jít a kde by se ti mohlo líbit. Věřím, že to pro tebe bude přínosné a inspirující.
    Měj se hezky!
    Bára

    Škola

    Dívčí internátní škola

    Ahoj Alíku, chtěla bych se zeptat jestli neznáte nějaké dobré dívčí internátní školy? Prostě takové ty, něco jako v knížkách od Enid Blytonové kde dvojčata Pat a Isabela chodily do St'Clare. Aby to byla taková ta škola, kde se pořádají půlnoční oslavy, dívky jsou hodné,čestné, nejsou zbabělé a nebojí se pracovat, nelžou, snaží se všem pomoct a nebere se tam ohled jestli jsem z bohaté nebo chudé rodiny, všechny holky jsou tam kamarádské, a prostě hodné. Byla bych i ráda, kdyby to nebylo v nějakém velkém městě spíš v přírodě. Nejvíc by se mi líbilo, kdyby to bylo PŘESNĚ jako St'Clare ale to je z trochu starší doby, takže to asi už neexistuje coš je škoda. Prosím odepiš mi brzy a upřímně jestli taková škola neexistuje tak napište PROSÍM nějaké jiné nejlíp blízko Brna, kde bydlím ale ne zase úplně v Brně. Nemusí to být škola od 10. Já si klidně počkám do mých 14 let. Předem děkuji za odpověď 😜

    holka, 11 let, 2. února

    Ahoj,
    z tvého dopisu je zřejmé, že tě škola popisovaná v knížkách oné autorky velmi zaujala, ačkoli jsem tyto knihy nečetla, obávám se, že škola, která by splňovala tvé podmínky, je pouhou fikcí, která nikde ve světě neexistuje. Už proto, že je z hlediska pravděpodobnosti vyloučené, aby se někde sešli samí čestní, kamarádští, hodní, pravdomluvní a stateční lidé. Taková konstelace by mohla nastat pouze v ideálním světě a takový bohužel neexistuje. Pokaždé se v kolektivu najde nějaký člověk, který ti nebude úplně „sedět“ a který se nebude chovat podle tvých představ. Další problém bych viděla i ve zmíněných půnočních oslavách. Pokud je mi známo, na internátech se dbá na dodržování řádu a ten určitě nepovoluje konání oslav kolem půlnoci - už proto, že takové ponocování není obecně považováno za vhodné pro děti, či dospívající.
    Myslím, že by sis střední školu měla vybírat především z hlediska toho, čemu se chceš v budoucnu věnovat, jestli chceš jít studovat na vysokou školu, co ti jde, co tě baví, kde jsou tvé silné stránky a podobně. Zkus se tedy nad výběrem školy zamyslet z tohoto úhlu a pak se informuj, které školy ve tvém okolí by tyto požadavky splňovaly.
    Měj se hezky!
    Bára

    Škola

    Obliba učitelky

    Ahoj Alíku:-), chtěla bych se ti s něčím svěřit. Protože já nevim co mám dělat. Mám takový problém nebo nevím jak to nazvat. Ve škole máme jednu učitelku a mě se líbí jak vypadá a jednou bych chtěla být jako ona. Ne že bych byla lesba to opravdu ne, ale já mám strašnou chuť s ní něco zažít (snad to není divný slovo) že třeba budu mít nějaký problém a ona mi s ním nějak pomůže, nebo se do té chvíle nějak zaplete. Nevím jestli to chápeš ale prostě bych s ní chtěla trávit víc času, ano já vím že to zní divně ale když ji prostě vidím ve škole tak jsem ráda že ji vidím. Možná je to tím že s ostatníma učitelkama které mám ráda tak se s nimi nějak bavím a před tou učitelkou jsem jen ticho. Nevím jak si pomoct ale já nad tím přemýšlím každý den a nevim co mám dělat. Navíc teď nechodíme do školy takže je to jiný ale když o té učitelce něco slyším že třeba nějaká třída s ní měla online hodinu tak si říkám že bych u toho chtěla být. No nevim no, nevím jak si pomoct. Rodičům jsem to ani neříkala přijde mi to divné, tak budu ráda za jakoukoliv radu a tak.
    Děkuju moc za odpověď $>

    holka, 14 let, 27. ledna

    Ahoj,

    myslím, že zažíváš něco, co potkává značnou část Tvých vrstevníků. Rozumím tomu, že se Ti líbí jedna učitelka a její jednání a vím, že při tom nejsi lesba. Je to celkem prima, když tak na Tebe ta učitelka působí, jednou budeš vzpomínat a je možné, že si něco z jejího jednání odneseš pro sebe jako vzor na celý život, a tak to i má být.

    Není to nic divného, jak píšu výše, máš-li prima rodiče, klidně se jim můžeš svěřit, sdílení Tě s rodiči sblíží a víc se poznáte. Pro rodiče bude určitě zajímavé poznání, kdo je pro Tebe vzorem a autoritou, jistě je to bude zajímat.

    Přejeme Ti příjemné chvíle, strávené s oblíbenou učitelkou.
    Modrá linka

    Škola

    Komunikace se spolužáky - proč lžou?

    Zdravím,
    poslední týden si připadám jak ve filmu. Sama nevím jak by jsem tento dotaz či problém popsala. Jeden den jsem byla s kamarádkou venku. Seděly jsme s kamarádkou na lavičce a přišel ke nám spolužák. Začal nás tam otravovat, tak jsem řekla, že jestli přišel otravovat tak ať jde okamžitě pryč. On ale měl očividně náladu otravovat a kazit lidem den. Začal mi tam říkat "holky se s tebou nebaví že?" jakože řekla jsem mu, že mu to může být jedno. On ale začal říkat další věci. Věc, která mě zaskočila byla, že mi řekl, že mě všichni ve třídě pomluvaji, že někdy řeknou, že jsem vpohodě ale že věčně blbá. Já si sama o sobě nemyslím, že by jsem byla blbá, protože u nás ve třídě sotva lidi jako je on umí malou násobilka mu. Potom začal nadávát kamarádce. Sama jsem za svoji povinost považovala se jí zastat, protože na svých názorech si vždy trvám. A nenechám, aby nějaký dement jako je on nadával mojí kamarádce. Začal na ni vytahovat, že se líbila s klukama v družině. Byla jsem tak naštvaná, že jsem mu řekla "hele, víš co? To je její život. Ona i kdyby s těma klukama v družině souložila tobě to může být jedno, protože ty seš akorát blbeček, kterej má se sebou problémy a nadává lidem aby si zvýšil ego". Naštvala jsem se do očí jsem mu řekla, že to je blbeček, kterej nemá ego. Šla jsem dál. Byla jsem rozhozena z toho, že ve třídě se se mnou holky nebaví. Nevím proč. Ale mám strach ze mě pomlouvají. Samozřejmě já si z toho nic nedělám, protože sama vím, že ten kdo pomlouvá buď závidí nebo je nevyrovnaný člověk.

    No, a teď chci začít další téma. Ten stejný den se chystám spát a přijde mi zpráva od "kamaráda" napsal do zprávy "já na tebe už seru." Odepsala jsem "co se děje" nic jsem nechápala. V listopadu mi psal, že chodil se spolužačkou a že to nikde nesmím říci. Nikomu jsem neřekla ani slovo, ale moje spolužačka tomu "kamarádovi" napsala zprávu "je pravda že jsi chodil s Kristýnou? Říkala mi to Natka" já jsem to té holce neřekla! Vím, komu co říkám. Ona se mi asi chtěla pomstít nevím za co. Spolužák mi začal nadávat, tě jsem em pi.., ku..., kráva. Tak mě to dostalo, že jsem šla brečet do koupelny. On mi tak nadával, že jsem mu napsala zprávu "tak ses jebnutej? hele, jestli mi nevěříš, tak mi nevěř, ale přestaň mě tady nazývat kráva. Nic jsem neudělala tak se přestaň chovat jak buran a zapoj mozek." Byly tam další slova, ale moc si to už nepamatuji. Napsala jsem té spolužačce, která mu to napsala, že jsem ji řekla že chodil s mojí spolužačkou. Ona si mě ale blokla, tak jsem napsala kamarádce jestli by ji nenapsala. To ale není podstatné.

    No, v této zprávě chci poradit. Jak si nebrat věci osobně a co dělat? Co když přijdu do školy a budu tam nenáviděná? Proč moje spolužacka tohle dělá? Nemá mě ráda přitom jsem nic neudělala.

    holka, 12 let, 25. ledna

    Ahoj z Modré linky,

    ve zprávě popisuješ konflikty s druhými, co se Ti poslední dobou staly. Ptáš se nás na to, jak si nebrat věci osobně a taky na to, proč někteří lidé dělají něco proti druhému, i když je to založené na lži.

    Mrzí mě, co Tě teď potkává. Zkouším si představit, že ta nedorozumění můžou být vyčerpávající. Přijde mi moc cenné, že se umíš bránit, že jsi dokázala klukovi, který Tě otravoval tak rychle a dobře odpovědět a tím ho zastavit. Rozumím, že v Tobě nějaká pochybnost zůstala, i když o tom klukovi víš, že chtěl jen otravovat. Je někdy těžké z toho nebýt „rozhozená“, i když víš, že ten člověk neříká pravdu. Tvrdil taky, že Tě ve třídě pomlouvají, ale je vždycky důležité si zjistit, odkud ty informace má. Je výhodné uvažovat nad tím, co je vlastně pravda a co je jen něčí domněnka. Kde člověk, který Ti říká nějaké nepříjemné věci o Tobě a o druhých, vzal ty informace. Až budeš mít víc „zdrojů“, tj. víc lidí, kteří říkají podobné věci, tak stojí za to se tomu věnovat víc a uvažovat o tom. Ptáš se, jak si věci nebrat osobně. Je přirozené, že věci, na kterých nám záleží a týkají se nás si bereme více „osobně“. Přijde mi důležité, že se řídíš podle toho, co si o tom všem a taky o sobě myslíš Ty. Ty nejlíp víš, jak to bylo a co jsi komu řekla či neřekla. Z Tvé zprávy mi přijde, že si umíš poradit, když na Tebe někdo začne útočit slovně anebo přes zprávy. Ne každý tak pohotově reaguje a umí se postavit za to, co si myslí, a dokonce i za kamarádku.

    K další otázce: Bohužel nevím, proč to Tvá spolužačka dělá, co všechno ji k tomu vede. Jak píšeš ve zprávě nahoře, možná Ti v něčem závidí, anebo má teď období, které je pro ni taky někde v hloubi těžké. Každopádně si nezasloužíš, aby o Tobě říkala nepravdu. Je dobře, že jsi proti tomu něco udělala, že jsi poprosila kamarádku, ať jí vyřídí Tvůj vzkaz. Mrzí mě, že o tobě Tvá spolužačka řekla nepravdu Tvému kamarádovi, a tak způsobila, že Ti nadával a je na Tebe neprávem naštvaný. Tvůj kamarád je asi teď z toho taky rozhozený a neví, komu věřit. Bude asi potřebovat chvíli času, než se situace uklidní. Po čase mu můžeš znovu povědět, jak to celé bylo a taky o tom, jak Ti bylo, když Tě obvinil. Uvidíš, jak na to bude reagovat.

    Rozumím, že máš obavy, jaké to bude, když přijdeš do školy. Je ale možné, že do té doby se situace ještě různě vyvine. Napadá mě, že se toho teď stalo u Tebe víc a zasloužila bys to s někým podrobněji probrat. Možná máš kamarádku, která by Tě vyslechla a dala Ti její pohled na věc. Možná zná taky ty lidi, o kterých píšeš. Bývá úlevné rozptýlit obavy při povídání s někým druhým, ke komu máme důvěru. Jsme Ti k dispozici i na Modré lince (https://www.modralinka.cz/), anebo se můžeš ozvat na Linku bezpečí (https://www.linkabezpeci.cz/), bývá tam více prostoru k povídání.

    Klidnější dny přeje
    Modrá linka

    Škola

    Chtěla bych být veterinářkou

    Dobrý den, potřebovala bych se poradit o výběru střední a vlastně trochu i vysoké školy. Začla bych tím, že mám opravdu ráda zvířata a baví mě být s nimi. Jezdím na koni starám se o naše domácí mazlíčky atd. Chtěla bych být veterinářkou ale potom co jsem četla na internetu, že to ani není moc dobré povolání a že je prý v ČR pouze 1 vysoká škola a to až v Brně (bydlím v plzeňském kraji) tak nevím jestli bych si to neměla rozmyslet. Také bych se chtěla zeptat jestli je lepší jít popřípadě na nějakou veterinární sš nebo gympl. Upřímně myslím že gymnázium ale bojím se že bych neudělala přijímačky, je možné dostat se na gympl i s nějakými dvojkami? Ještě není uzavřené vysvědčení a já má docela dost jedniček ale z asi 2 předmětů mezi 1-2 ale snažím si to vylepšit, no a z fyziky a angličtiny uz budu mít asi (doufam ze ne) 2.

    holka, 13 let, 1. ledna

    Ahoj,
    je skvělé, že tak zodpovědně přemýšlíš o svém vzdělání a budoucnosti. Vzhledem k tomu, že moje sestra jako veterinářka pracuje, doufám, že ti mohu poskytnout relevantní informace. Předně moc nevím, co myslíš tím, že „to není dobré povolání.“ To samozřejmě záleží na tom, co tě baví, co chceš dělat a co od toho očekáváš. Pro spoustu lidí se jedná o vysněné povolání a stejně tak by ho spousta lidí nechtěla dělat ani za nic - stejně jako kterékoli jiné povolání. Myslím, že o žádném povolání nelze obecně říci, že je/není dobré. To zkrátka záleží na každém člověku.
    Máš pravdu v tom, že jediná veterinární vysoká škola u nás je v Brně, ale řekla bych, že to není žádná překážka. Vysokoškoláci běžně bydlí na kolejích, nebo na privátech a domů dojíždí jen o víkendech. Vzhledem k tomu, že bydlíš v Plzeňském kraji, jsem si celkem jistá, že bys v Brně kolej dostala.
    Na vysokou se můžeš hlásit jak ze střední veterinární, tak z gymnázia. Záleží čistě na tvých preferencích a možnostech. Co se týká toho, jestli se můžeš dostat na gymnázium i s dvojkami, potom tě mohu ujistit, že stoprocentně můžeš. Osobně znám mnoho lidí, kteří se na gymnázium dostali s dvojkami na vysvědčení - a někteří dokonce i s trojkami. Takže pokud o to opravdu stojíš, nevidím žádný problém. Z tvého dopisu je cítit odhodlání i zodpovědnost a myslím, že takové vlastnosti jsou pro budoucí vzdělávání mnohem důležitější než například dvojka z fyziky. Věřím, že když za svým cílem půjdeš, podaří se ti ho uskutečnit a budeš spokojená.
    Přeji ti hodně štěstí!
    Bára

    Škola

    Ahoj Aliku a spol.,
    mám dotaz týkající se konce pololetí. Když jsme ještě chodili do školy, psali jsme o hudebce kvíz na různé skladby, jenže u nás ve třídě nemá skoro nikdo hudební sluch a ty skladby nepoznal a nedostal z toho kvízu dobrou známku (včetně mě). Je to jediná známka kterou z hudebky máme. Můj dotaz tedy zní: Může člověk propadnout z výchovy? (Například z hudební, výtvarné, nebo tělesné). Předem děkuji za odpověď a přeji Veselý nový rok

    holka, 13 let, 1. ledna

    Ahoj,
    z výchov obecně se opravdu propadnout může, ale to bývá jen v ojedinělých případech. V situaci, kterou popisuješ, si nemyslím, že je možné uzavřít špatnou známkou na vysvědčení. Obecně platí, že pro uzavření známky je potřeba mít minimálně dvě známky.
    Distanční výuka neprobíhá od září 2020. Vyučující mají určitě známky z doby, kdy probíhala klasická výuka, byť tu známku nemáte v ŽK. Může jít např. o aktivitu. Další možností je, že vyučující z velké části vyjde z toho, jaká známka byla na posledním vysvědčení.
    Hodně škol bude také využívat slovní hodnocení.

    Zatím se tedy neděs špatné známky z hudební výchovy. Zkus napsat e-mail své třídní/třídnímu nebo přímo vyučující/vyučujícímu z HV a na známku na vysvědčení se zeptej. V dopise můžeš rovnou nabídnou vypracování referátu pro zlepšení známky na vysvědčení.

    Snad jsem ti trošku pomohla a uklidnila tě.
    Přeji ti samé pěkné známky na vysvědčení. :-)

    Škola

    Strach z učitelky

    Ahoj alíku a poradno.
    Chtěla bych se zeptat, jestli se k nám jeden učitel chová správně, jestli mě nahodou nešikanuje a zda neporušuje nahodou zákon. Ptam se, protože nevim jestli ucitelku nemam jenom ráda protože je přísná nebo tak něco.

    Jako hlavni bych potřebovala vědět zda může ucitelka mi dat 5 z hodiny, když jsem v hodině ani jednou nepromluvila a nebyla moc aktivní ale davala jsem pozor a vsechno si psala ( pred hodinou ani neříkala že bude z hodiny znamkovat atd.) a dokonce jsem se asi 2 krát hlasila ale učitelka me nevyvolala nebo mě asi neviděla a na konci hodiny mi prostě dala 5. A bylo by to jinak kdybych se nehlasila?. Taky jednou po celé třídě chtěla at ji něco řekneme nějaké opakování ale ani ti nejchytřejší ze třídy to nevěděli a nepamatovali si to a ucitelka nam doslova řekla ,,tak když se k tomu nikdo nemáte, tak to nezopakujeme" a nic nam k tomu prostě neřekla. Dále jedna spolužačka nemela v predchozich ročnících vyslovoval three (3) prostě ji to nešlo ale ted uz to umí. učitelka ale na to i po tom co se to spolužačka uz naučila vyslovoval, tak na to pořád narážela a spolužačce to nebylo úplně příjemné. nebo nam taky jednou zadala úkol (vsichni jsme ho měli) a v hodině chtěla at řekneme něco úplně jiného, tak jsme ji řekli ze nam tohle nezadavala ale ona si stala za svým a dala celé třídě 5 kromě dvoum lidem, kteří měli zrovna štěstí. No je toho mnoho dalšího ale ja nevím jestli jsou tyto veci v pořádku. Ja jsem z ucitele nikdy neměla strach ale z této učitelky mám husí kůži. doslova se bojim neco rikat nebo se hlásit protože kdyz se přihlásim a reknu neco špatně tak mi da petku nebo me ztrapni před celou třídou. ale nejsem jediná ze tridy které tohle dělá.
    takže bych potřebovala vědět zda tyto veci ona může dělat a jestli nás nějak sikanuje tak co s tim můžeme dělat??
    předem děkuji za odpověď

    holka, 12 let, 8. prosince 2020

    Ahoj z Modré linky,

    píšeš nám o problémech s vaší učitelkou. Zdá se Ti, že by vás mohla šikanovat a porušovat vaše práva. Popisuješ nepříjemné situace, které jste zažili. Ptáš se nás, co byste s tím mohli dělat. Chtěla bych moc ocenit, že jsi dokázala všechno sepsat a nebála ses ozvat, když se Ti něco nezdá v pořádku. To je moc důležité, že to umíš a že když Ti v něčem není dobře, chceš to řešit. Z Tvého popisu to zní, že vaše paní učitelka nevykonává profesionální práci pedagoga. Rozhodně si vy, žáci, nezasloužíte takové zacházení, aby vám učitel něco nevysvětlil, když potřebujete, aby se vám posmíval za to, že vám něco nejde dobře vyslovovat anebo vám bezdůvodně dával pětky. To není v pořádku, ve škole byste neměli mít strach. Máte právo se ozvat a říct, co se vám nezdá.

    Napadá mě, že bys mohla Ty ještě s dalšími spolužáky sepsat, co vám vadí, co se děje podle vás špatně. Zkuste oslovit zároveň vaše rodiče, kteří by vám mohli pomoct komunikovat celou věc s vedením školy. Může se to zdát těžké, ale věřím, že rodiče budou stát za vámi, když jim celou věc dobře vysvětlíte. Zároveň mě napadá, že se můžeš jít ve škole poradit třeba se školním psychologem, pokud jej máte na škole. Možná víš o jiném učiteli, ke kterému máš důvěru a dalo by se ho oslovit. Do podobných věcí má taky co říct kromě vedení školy i váš třídní učitel. Možností je více, můžeš si vybrat, co se Ti zdá nejlepší a začít tím.

    Držíme palce
    Modrá linka

    Škola

    Jde propadnout v pololetí?

    Dobrý den,
    co se stane, když dostane někdo třeba dvě pětky v pololetí?
    Půjde dál, nebo jak?

    kluk, 13 let, 4. prosince 2020

    Ahoj,
    půjde dál, protože pololetí se počítají odděleně. Na konci roku klidně může mít vyznamenání, kdyby se jeho prospěch zázračně zlepšil. :-)

    Je to trošku nelogické, že jen na konci roku jde propadnout v rámci celého ročníku, ale takhle to mají školy dlouhodobě zavedené. Ono si jde docela těžko představit, jak by žák opakoval samotné první pololetí potom na jaře, v době, kdy mají ostatní žáci druhé pololetí. To by pak mělo jít opakovat i samotné druhé pololetí během podzima…? Že by i základní a střední školy byly nasekané nikoliv na ročníky, ale na volněji plovoucí semestry, jako to mívají vysoké školy? Nejspíš by vznikal zmatek.

    Dávalo by mi možná smysl, že by šlo z pololetního vysvědčení propadnout o ročník níž. Že by třeba velmi neúspěšný žák 7. B na konci ledna propadl do 6. B… to by teprve bylo skutečné propadnutí, nejen opakování ročníku. Ale domnívám se, že to takhle žádná škola neprovozuje.

    Přestože pětka v pololetí nemá tak tragické důsledky jako pětka na konci roku, je to pořád definitivní dno stupnice. To je samo o sobě hodně děsivé, ne? Zejména, pokud není úplně zjevné, kolik úsilí chybí do čtyřky. Žák je pak jako ztroskotanec na pustém ostrově, který ví, že ještě chvíli přežije, protože mu připlavala bedna s konzervami… ale jestli chce fungovat delší dobu, musí fakt vymyslet nějaký plán, jak se z pustého ostrova dostat. Odkládání problému nepomůže, další bedna už nepřipluje. 8=

    Alík

    Škola

    Kritika od učitele

    Dobrý den,
    Mám problém se sebevědomím a těžko zvládám kritiku ze strany učitelů. Bojím se při hodinách na cokoliv odpovídat, abych za nesprávnou odpověď neschytala několik nemilých slov a neponížila se před třídou.

    Mám totiž zkušenost s jedním učitelem, který se mě na něco zeptal a já neznala odpověď. On pak naštvaně před třídou pronesl, ať to někdo řekne za mě nebo mě zabije. Po chvíli se mě ptal na další otázku, kterou jsem ale vědět nemohla, protože jsme se o ní ještě neucili. Jenže to mu bylo jedno. Hlavní bylo že jsem ji nevěděla. Ovšem než se zeptal třídy, tak ostatním dal nápovědu a je samozřejmé, že pak už správná odpověď došla každému. Nakonec nám zadal úkol a tím hodina skončila. Druhý den jsem do školy nešla, takže jsem ten úkol nedělala. Třetí den jsem do školy šla a dozvěděla jsem se, že ten úkol předchozí den neprobírali. No a samozřejmě, že když jsem do školy přišla já, tak si na něj učitel najednou vzpomene. No a hádejte koho nevyvolá... mě. Navíc to byl takový úkol, který nepochopil nikdo ze třídy. Dokonce se na něj ptali i dějepisářky a ta tu odpověď taky neznala. Ale já jsem zase ten tázaný hlupák, který nic nevi. Po zbytek hodiny na mě stále upozorňoval a měl na mě různé narážky.

    Po tomhle jsem se doma složila, protože už toho na mě bylo fakt moc.

    Přesně kvůli takovým situacím se učitelů bojím a nevím, jak se toho strachu zbavit.

    Ahoj,

    mrzí mě, že máš takovou zkušenost s jedním z učitelů. Chápu, že se po takových zážitcích člověk může bát už cokoliv říct. Je normální, že neznáš odpověď na všechny otázky. Ponižování před celou třídy mi od onoho učitele nepřipadá v pořádku. Z mého pohledu je důležité, že jde pouze o jednoho z učitelů - můžeš se zkusit zamyslet nad tím, jak to při zkoušení a vyvolávání funguje s jinými učiteli, jak se v jejich hodinách cítíš a co Ti pomáhá, aby ses nebála zkusit odpovědět na jejich otázky anebo se na něco doptat. Byla by škoda, aby Ti nepříjemné zážitky, které popisuješ, zabránily svobodně se ve třídě projevovat. Zkus se taky více zaměřit na to, co se Ti daří, v čem jsi dobrá - můžeš si napsat seznam takových věcí a vracet se k němu vždy, když si budeš připadat méně sebevědomá nebo se budeš bát kritiky. Chtěla bych Tě podpořit, abys o tom, jak se cítíš, mluvila s někým blízkým, komu věříš (s rodiči anebo někým další z rodiny, s kamarády). Kdyby se podobné situace o oním učitelem opakovaly, můžeš se s tím svěřit školnímu psychologovi, pokud ho ve škole máte. Kdybys chtěla, můžeme to taky podrobněji probrat na Modré lince - na chatu, telefonu, Skypu. Kontakty a provozní dobu najdeš na našich webových stránkách www.modralinka.cz.

    Zdraví

    Modrá linka

    Škola

    Dostáváme příliš úkolů

    Dobrý den,nám dává naše učitelka strašné kvanta úkolů a já už to nedávám. Mám i úkoly z října a ještě je nemám hotové. Nestíhám to a příští týden jdu do školy. K tomu chci dělat přijímačky na gympl ale jak,když nemám úkoly? A jak by na to měla asi reagovat učitelka? Díky předem za odpověď.

    holka, 11 let, 20. listopadu 2020

    Ahoj,
    na základě tvého dopisu nedokáži posoudit, zda dostáváte opravdu neúměrně moc úkolů, ale musím popravdě říci, že mě poněkud zaráží, že píšeš, že nemáš ještě hotové úkoly z října, když už je konec listopadu. Nerada bych ti křivdila, ale není mi příliš jasné, proč jsi nastalou situaci neřešila dříve a dopustila jsi, aby jsi v plnění úkolů nabrala skluz téměř měsíc.
    Pokud jsi ale k plnění úkolů přistupovala zodpovědně, plnila sis je průběžně a přesto je nebylo možné splnit, musí mít stejný problém i všichni (nebo naprostá většina) tví spolužáci. Jestliže tomu tak je, bylo by dobré, kdyby se rodiče spojili a dali paní učitelce vědět, že množství úkolů bylo neúměrné.
    Jestliže tento problém řešíš jen ty, nebo je vás naprostá menšina, obávám se, že nebudete moci argumentovat tím, že množství úkolů bylo takové, že se nedaly splnit. V tom případě budeš muset zatnout zuby a chybějící úkoly budeš muset doplnit.
    Měj se hezky!
    Bára

    Škola

    Na jakou mám jít školu?

    Dobrý den,
    chtěla bych mít jako práci to že bych prodávala domy které bych nechala postavit. Vím že je to dost naivní. Zajímá mě jaká je k tomu potřeba vysoká škola? Rodičů se na to ptát nechci. Smáli by se mi.
    Předem díky

    holka, 12 let, 14. října 2020

    Ahoj,
    řekla bych, že v realitách se můžeš uplatnit prakticky s jakýmkoli vzděláním. Troufla bych si tvrdit, že u realitního agenta záleží spíš na osobnostních předpokladech než na konkrétním vzdělání. Ale pravděpodobně nejblíže budeš mít k realitám buďto se stavebním vzděláním (například na ČVUT), nebo například s univerzitou ekonomického zaměření.
    Měj se hezky!
    Bára